Komma åt filer på hårddisk inkopplad i router med dator och iPad

Permalänk
Medlem

Komma åt filer på hårddisk inkopplad i router med dator och iPad

Gör det att göra så att man kopplar in en extern hårddisk i min router och sedan kan komma åt dess filer både via en ipad och en dator? Man måste kunna lägga till och ta bort filer via datorn. På iPaden räcker det med att man kan se filerna som finns där t.ex. en mkv fil med en tillhörande srt undertext eller liknande. Jag har en ASUS n66u router. Anledningen till att jag vill göra detta är att jag vill kunna se serier och filmer på ipaden när datorn är avstängd men ändå inte behöva synka över filerna till ipaden.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att iPad har inbytt stöd för att streama direkt från nätverket. Du behöver nog en App för att det ska fungera.
Googla lite på "Stream directly from NAS" eller liknande och se hur andra har löst problemet

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Lego Master

Jag kör AirPlayer på min iPad 2, men det kräver att din NAS/router kan lira en UPnP/DLNA-funkis mediaserver, tror inte det går med bara SMB eller FTP.

https://itunes.apple.com/us/app/airplayer/id369713694?mt=8

På datorn lirar jag TVersity för stream till paddan, och HTPCn kör SMB. Borde sätta upp en NAS, men är för lat och osäker på vad som skulle klara att köra en UPnP/DLNA-server.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield