Permalänk
Medlem

Asrock 960GM-GS3 FX

Hej, min kompis lillebror ville att jag skulle bygga en dator åt honom, hans budget var dock ganska begränsad så jag valde att köra ett billigt FX-6300 baserat system och hittade då moderkortet 960GM-GS3 FX som var otroligt billigt.

Han har inga behov att överklocka eller köra SLI/Crossfire så jag tror moderkortet kommer duga utmärkt för han.
Moderkortet skulle tydligen också vara kompatibelt med piledriver processorer fast bara om det hade BIOS 1.3 installerat. Är någon medveten om moderkortet kommer förinstallerat med denna BIOS version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus h:

Hej, min kompis lillebror ville att jag skulle bygga en dator åt honom, hans budget var dock ganska begränsad så jag valde att köra ett billigt FX-6300 baserat system och hittade då moderkortet 960GM-GS3 FX som var otroligt billigt.

Han har inga behov att överklocka eller köra SLI/Crossfire så jag tror moderkortet kommer duga utmärkt för han.
Moderkortet skulle tydligen också vara kompatibelt med piledriver processorer fast bara om det hade BIOS 1.3 installerat. Är någon medveten om moderkortet kommer förinstallerat med denna BIOS version?

hör med butiken du ska köpa delarna ifrån de kan nog kika på det :3
och vad är hans budget ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

hör med butiken du ska köpa delarna ifrån de kan nog kika på det :3
och vad är hans budget ?

Ah jag får nog göra det, typ 5000 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus h:

Hej, min kompis lillebror ville att jag skulle bygga en dator åt honom, hans budget var dock ganska begränsad så jag valde att köra ett billigt FX-6300 baserat system och hittade då moderkortet 960GM-GS3 FX som var otroligt billigt.

Han har inga behov att överklocka eller köra SLI/Crossfire så jag tror moderkortet kommer duga utmärkt för han.
Moderkortet skulle tydligen också vara kompatibelt med piledriver processorer fast bara om det hade BIOS 1.3 installerat. Är någon medveten om moderkortet kommer förinstallerat med denna BIOS version?

Jag köpte ett 960GM-GS3 FX moderkort 2012-10-08, då var det Bios 1.30 installerat.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Jag köpte ett 960GM-GS3 FX moderkort 2012-10-08, då var det Bios 1.30 installerat.

Aha bra då är det nog lungt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus h:

Aha bra då är det nog lungt

Jepp

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Hej, kollar ifall det är någon som fortfarande kör med detta moderkortet ? funkar det ok ?

Tänkte bygga en billig dator med FX4100 + detta moderkort till en kompis, han ska typ ha den för surf o lite blandat, kanske nåt lite gaming om han hittar ett begagnat billigt grafikkort, typ gtx 650-660 eller amd 7850...

Tänkte mest höra med er som har ett sånt här moderkort, hur det flyter o så, är ju bra pris för det för en budget dator..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

byggde en burk åt en vänn med detta moderkort, fungerar prima med en phenom II x4.
som för övrigt är i klass med 4100 fx.
det är ett riktigt fint moderkort, men setupen efter windows var lite jobbig när mans skulle hitta drivarna, men det gå¨r ju fin

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

hur menar du jobbigt hitta drivisar?? om man laddar ner dom är det ju bara o köra dom, elle du menar de var nåt strul med dom ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

kommer du ihåg vilka minnen du köpte ?

storlek, modell, 2x2gb eller 2x4gb ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Kör en Phenom II X4 965 och Crucial 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport, funkar hur bra som helst
Det är inga som helst problem med drivisar till det moderkortet. Enda jag behövde ladda ner från Asrock sidan var drivisar till Nätverkskortet. Resten är bara hämta ner från AMD/Nvidias sida för grafikkort.

Det enda som jag tycker verkar lite konstigt med det moderkortet är.
När man kör CPU volten på auto om man ska ha QnC enable så ställs HT Link och CPU/NB på 1600Mhz, men om väljer att ställa in CPU volten manuellt så ställs HT-Link på 2000Mhz. Men jag kanske har missat något i bios, det är dottern som har datorn så hon märker ju inget av det

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Hej, kollar ifall det är någon som fortfarande kör med detta moderkortet ? funkar det ok ?

Tänkte bygga en billig dator med FX4100 + detta moderkort till en kompis, han ska typ ha den för surf o lite blandat, kanske nåt lite gaming om han hittar ett begagnat billigt grafikkort, typ gtx 650-660 eller amd 7850...

Tänkte mest höra med er som har ett sånt här moderkort, hur det flyter o så, är ju bra pris för det för en budget dator..

funkar gör det men Det är ju budget moderkort som har sata 2 istället för sata 3 om jag minns rätt så ska han inte ha ssd enheter i den som har runt 500 mbs skrivning och läsning så kan det vara något...

Ni kanske kan kika på FM2 processorer istället de har lite bättre moderkort. och har integrerad grafikkrets i sig så han kan köra typ HL2 och Need For Speed underground 2 utan att direkt behöva dra ner på inställningarna mer än rökeffekter ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb