Apples nästa Iphone kan innehålla fingeravtrycksläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;13735336']Apples kommande telefon kunde ha levererats med en kärnreaktor och en espressomaskin och jag hade fortfarande inte brytt mig!!

Att skriva en kommentar om att man inte bryr sig om något man inte bryr sig om.

Skrivet av Ozzed:

Jag fick för mig att jag läste Macworld för ett ögonblick men hoppsan det var Sweclockers.

Om detta stämmer så kommer apple bli hyllade som inovatörer fast fingeravtrycksläsare, och till och med fingeravtrycksläsare för mobiltelefoner har funnits bra länge. Men det gör inget. Allt med ett äpple på är ju fantastiskt och guds gåva till mänskligheten.

Kommer alla smygsverigedemokrater gå över till Android nu?

Men det är okej med rapportering om mobiltelefoner från andra tillverkare?
Jag blir i alla fall inte förvirrad – det är kommentarer på WhineClockers jag läser.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Att skriva en kommentar om att man inte bryr sig om något man inte bryr sig om.

Men det är okej med rapportering om mobiltelefoner från andra tillverkare?
Jag blir i alla fall inte förvirrad – det är kommentarer på WhineClockers jag läser.

Apple är överrepresenterat. Att det då och då postas nyheter om övriga tillverkare och operativsystem märks knappt i jämförelse med hur mycket uppmärksamhet iPhone får här på Sweclockers.

Flera användare har vid flera tillfällen föreslagit att man som inloggad användare borde kunna välja vilken typ av artiklar man vill läsa, men de har inte fått något gehör, så därför fortsätter "gnället", vilket det för övrigt gnälls en jävla massa om. "Alla åsikter som inte är mina är gnäll"-clockers?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Totalt värdelöst. Man kan inte byta sina fingeravtryck så om ngn kommer över dem så blir ett sånt system helt värdelöst.
En pinkod räcker. Finns inte ett chans i helvetet jag kommer använda fingeravtryck för inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nä, men Apple kommer vara först med det i telefonen, sen kommer alla andra att ha det också

Nej, som flertalet personer redan skrivit i tråden så kommer inte Aplle att vara först med fingeravtrycksläsare i en mobiltelefon.

Läser inte folk föregående kommentarer innan dom slänger ur sig sin galla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Surt om man skadar fingret i fråga

På min bärbara så ville dom ha två fingrar när man konfigurerade och man kan fortfarande logga in med vanlig kod om man vill.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På min bärbara så ville dom ha två fingrar när man konfigurerade och man kan fortfarande logga in med vanlig kod om man vill.

Om man blir av med hela handen då?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prodigys:

Nej, som flertalet personer redan skrivit i tråden så kommer inte Aplle att vara först med fingeravtrycksläsare i en mobiltelefon.

Läser inte folk föregående kommentarer innan dom slänger ur sig sin galla?

Vi får väl se

Permalänk

Men pinkoden är väl en sifferkod som används till simkortet. Då måste ju fingeravtrycket matchas mot en pinkod i telefonen innan sim låses upp. Sim-koden måste väl således sparas i klartext i telefonen för att det ska fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Totalt värdelöst. Man kan inte byta sina fingeravtryck så om ngn kommer över dem så blir ett sånt system helt värdelöst.
En pinkod räcker. Finns inte ett chans i helvetet jag kommer använda fingeravtryck för inloggning.

Det stämmer inte. Sensorerna känner av om fingeravtrycken sitter på levande personer, så man kan alltså inte "dra av" ett fingeravtryck från t.ex. ett glas som i polisserierna, eller hugga av ett finger för att få tillgång till biometriskt skyddad information. Fingertrycksavläsning är en fantastisk uppfinning som kommer göra transaktioner och dataskydd mycket säkrare.

Om man köper en begagnad telefon med fingeravtrycksläsare får man be den förre ägaren att nollställa biometrin, så att den kan konfigureras till nästa ägare.

Permalänk
Medlem

Freddalf
på mythbusters kom dom förbi ett dörrlås med fingerläsare genom att typ använda en avgjutning i gummi de slickat på, och då var det enligt dom i alla fall ett ganska dyrt lås. Minns ej sesong så kan ju ha hänt lite på den här fronten men tvivlar på att en läsare i en telefon/laptop är skitsvår att komma förbi.

Skrivet av Pnorberg:

Om man blir av med hela handen då?

Då använder du bara fingret på andra handen (för man är ju inte korkad o kör med 2 fingrar från samma) Skulle man förlora båda är det bara att skriva in det vanliga lösenordet med valfri kroppsdel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddalf:

Det stämmer inte. Sensorerna känner av om fingeravtrycken sitter på levande personer, så man kan alltså inte "dra av" ett fingeravtryck från t.ex. ett glas som i polisserierna, eller hugga av ett finger för att få tillgång till biometriskt skyddad information. Fingertrycksavläsning är en fantastisk uppfinning som kommer göra transaktioner och dataskydd mycket säkrare.

Om man köper en begagnad telefon med fingeravtrycksläsare får man be den förre ägaren att nollställa biometrin, så att den kan konfigureras till nästa ägare.

Jag väljer att inte använda det. Föredrar pinkod. Aldrig haft problem med pinkoder och ser ingen anledning till att det helt plötsligt ska bli några problem med det.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Undrar hur den funkar med kladdiga eller smutsiga fingrar...

Skulle aldrig peta på en pekskärm med kladdiga fingrar

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Freddalf
på mythbusters kom dom förbi ett dörrlås med fingerläsare genom att typ använda en avgjutning i gummi de slickat på, och då var det enligt dom i alla fall ett ganska dyrt lås. Minns ej sesong så kan ju ha hänt lite på den här fronten men tvivlar på att en läsare i en telefon/laptop är skitsvår att komma förbi.

Då använder du bara fingret på andra handen (för man är ju inte korkad o kör med 2 fingrar från samma) Skulle man förlora båda är det bara att skriva in det vanliga lösenordet med valfri kroppsdel.

Haha! Tyvärr måste jag säga att jag var så pass korkad att jag bara tänkte på att använda en hand!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Freddalf

Har för mig att dom kom igenom med att använda en pappersbit med ett utskrivet fingeravtryck som dom bara slickade på (eller blåste) för att få upp värmen rätt. Dom råkade även ha sönder rutan på dörren utan att larmet gick xD

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddalf:

Om dom flesta inte vill använda en uppfinning, är det ingen fantastisk uppfinning, bara en onödig sådan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Onödig uppfinning?

Det får framtiden utvisa. Tror att när tekniken väl har slagit igenom stort kommer folk vara nöjda med den ökade säkerheten, men det är klart att folk är lite skeptiska. Man ska ha klart för sig att de fingeravtrycksläsare som nu kommer är mycket bättre än de gamla (både svep -och areasensorer).

Jag kom ihåg att jag var skeptisk till e-post när det kom förra seklet (knas) ... Så allting måste mogna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddalf:

Det får framtiden utvisa. Tror att när tekniken väl har slagit igenom stort kommer folk vara nöjda med den ökade säkerheten, men det är klart att folk är lite skeptiska. Man ska ha klart för sig att de fingeravtrycksläsare som nu kommer är mycket bättre än de gamla (både svep -och areasensorer).

Jag kom ihåg att jag var skeptisk till e-post när det kom förra seklet (knas) ... Så allting måste mogna.

Borde fortfarande vara standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför skriver ni Sweclockers om nyheter handlande om telefoner och dessutom från Apple? Telefoner är ju riktigt långt från entusiastiker som bygger datorer!

Men som vanligt är det pengarna som styr (er med) :-/

För att enbart överklockning är ett ytterst smalt område som inte på långa vägar kan genera tillräckligt med intäkter, samt att inte alla 220 000+ användarna har överklockning som huvudsakligt intresse.

Permalänk
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;13735336']Apples kommande telefon kunde ha levererats med en kärnreaktor och en espressomaskin och jag hade fortfarande inte brytt mig!!

Tvärtom, den kunde ha varit gjord på stenåldern och du hade ändå brytt dig!!! Annars hade du inte kommit in och skrivit i tråden. Precis som 90% av forumet som gnäller i varenda tråd om att Iphone-ägare säger si och gör så, Apple påstår sig vara revolutionerande men är bläh. Enda man hör hela tiden men jag har svårt att se dessa påståenden någonstans, endast haters som hela tiden snackar och skyller på den andra parten;).

OnT så tror jag att det kommer bli en standard i alla telefoner OM Apple lyckats bra med läsaren, vilket dom oftast gör och det går väl inte att förneka.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Pinkoder kan vara ett minne blott i Apples nästa Iphone. Djupt inne i en ny betaversion av operativsystemet Ios 7 döljs en mapp som skvallrar om integrerad fingeravtrycksläsare.

Läs artikeln

Det går ju snabbare att skriva in lösenord än att trycka fingret mot skärmen och invänta att den ska läsa av fingeravtrycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av harald705:

Skulle aldrig peta på en pekskärm med kladdiga fingrar

Inte jag heller. Jag tänker mer på andra människor.
Den stora massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja, på IDGs nätverk för kommentarer är jag bannad för gott, råka skriva en och annan kommentar med kritik, inga påhopp, svordomar osv, bara lite kritik om där jag skrev vad jag tyckte om en del saker och ting Tex vid artiklar som Windows 8, copyswede mm
Inte skaffat nått nytt där, märks också där att alla är väldigt positiva till alla nyheter numera där i kommentarer.
Ogillar man nått eller produkt eller tjänst så ska man inte uttrycka det..

Självklart ska man inte gå över gränsen vid sådana skriverier, men flesta sociala nätverk där man uttrycker åsikter har numera rejäl censur på allt som inte följer vad dom stora företagen vill att man ska tycka verkar det som, eller om man inte är 100% "politisk korrekt"

¨

Dock så är det ägaren till forumet som bestämmer vad som "får eller inte får" sägas.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kapten_Kanel:

Ja för när någon väl fått tag i fingeravtrycken så kan de bara tillverka en form och gjuta dina fingeravtryck för att låsa upp din telefon!
Omg!

Ja för att folk som kommer åt sådana databaser är verkligen kända för att våra dumma som sten...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av acceMOJS:

Haha, lol och så vidare...
Nej min vän, det är kommentarer som den du just gjorde som sänker hela mänsklighetens iq nivå.
haha "läcker databasen med fingeravtryck" haha, vad ska dom göra med den sen då...hahaha
Jag hoppas verkligen att du inte var seriös med ditt inlägg iaf, för allas vår skull
Jaja, dagens skratt blev det iaf=)

Borde fan vara regel om att 12åringar inte bör få kommentera. Du tror väl inte som förra inlägget att man måste gjuta fingret i plast för att kunna utnyttja denna data? Om du läser in dig på lite seriös forskning inom säkerhet så kommer du se att biometri är tragiskt dåligt och osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Ptjah, om jag jobbade på NSA och fick välja mellan få reda på din e-postadress eller ditt fingeravtryck för att spionera på dig, då skulle jag välja det förstnämnda.

Då vore du en anställd helt utan visioner. Fingeravtryck kan missbrukas på extremt mycket värre sätt än en sketen e-postadress kan.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte särskilt uppdaterad på biometri, men har fingeravtrycksläsare inte redan klassats som extremt osäkert skräp som är hur lätt som helst att hacka?

Eller har det hänt något nytt på den fronten?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Ptjah, om jag jobbade på NSA och fick välja mellan få reda på din e-postadress eller ditt fingeravtryck för att spionera på dig, då skulle jag välja det förstnämnda.

Sen tycker jag att Fingeravtryck och blodprov borde lämnas in enligt lag så fort man ha blivit myndig, har man rent mjöl i påsen så har man inget emot det.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ja för att folk som kommer åt sådana databaser är verkligen kända för att våra dumma som sten...

Ja för folk som tillhandahar databasen är dumma som sten tror du? Den lär vara krypterad för det första. Sen lär de ju inte ha en helt självklar koppling mellan fingeravtryck och personuppgifter. Vidare så är det knappast så att man har fingeravtryck till bankvalvet. Det är inte en film vi lever i...

Permalänk
Inaktiv

Hittade detta , ganska intressant:

Biometri suger ganska saftigt p.g.a :

Krångligt för användaren att använda jämfört ett certifikat.

Biometri ger inget skydd eller garanti mot att en Biometri inte hamnar på fel server i t.ex. en phising attack (detta är tekniskt omöjligt med certifikat).

Biometri kan bara sköta autentisering, men inte signering eller kryptering. Här kan certifikat göra alla tre sakerna.

Biometri ger inte single sign on. Det ger certifikat, Kerberos och SAML.

Biometri funkar inte för offlinedata, t.ex. autentisera en användare så att han får nå en krypterad folder/disk på t.ex. en laptop utan internetaccess. Det funkar certifikat jättebra för.

Biometri är ingen standard, dvs interop kan aldrig garanteras. Certifikat följer X509 standarden (RFC 2459) så interop funkar jättebra cross plattform.

Du kan aldrig få till en non-repudation med Biometri. Detta kräver certifikat.

Biometri kan bara autentisera användare och inte datorer eller tjänster.

Biometri gör en hård fysisk koppling mellan person och en användare. Dvs en användare som t.ex. har två konton p.g.a två helt olika roller (t.ex. admins som har userkonton och adminkonton) kan inte Biometri i sig lösa.

Och den absolut viktigaste punkten:

Biometri bygger på att skydda saker och ting basserat på publik information! Fingeravtryck t.ex. är inte hemliga utan man lämnar dom efter sig typ överallt. Är något man lämnar efter sig överallt lämpat för att användas för att skydda något?

Biometri är bara medfödda lösenord som man inte kan byta. Dvs crap och värdelöst!
// Fredrik "DXter" Jonsson
Senior Security Consultant - Techta AB
Blog: http://www.poweradmin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Sen tycker jag att Fingeravtryck och blodprov borde lämnas in enligt lag så fort man ha blivit myndig, har man rent mjöl i påsen så har man inget emot det.

Nä precis, en kamera på dasset och i ditt sovrum är ju inte fel det heller, för inte har du väl något att dölja där för storebror?