Kraftfull men bärbar ultrabook efterfrågas~

Permalänk
Medlem

Kraftfull men bärbar ultrabook efterfrågas~

Tjena!
Det är på tiden att man skaffar något man kan ha med sig på resande fot och då är det alltså en ultrabook som gäller.
De modeller jag hittills kollat på och faller mig lite i smaken (utséendemässigt) är Toshiba Kirabook och Sony Vaio Pro och Sony Vaio Duo. Men inte heller helt fel med Apple's utbud.

Kollar efter en solid dator med mycket att bjuda på under huven samtidigt som batteritiden är lämplig. Touchskärm är inget minus för mig, snarare plus. En funktion mer än mindre är välkommen snarare än tvärtom, så spara den diskussionen till en annan tråd. Upplösningen bör inte vara under HD. Budget är på cirka 13000.

Så vad sägs? Vet att många är inne på ASUS här på Sweclockers, men är det verkligen det som gäller?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

Macbook Pro m. Retina 13" skulle nog passa bra för dig. Skulle dock vänta ett tag då de nya med Haswell troligen släpps snart (September har det pratats om på Macrumors), men det beror på hur länge du kan vänta.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Jag gillar samsung chronos 7 15tummaren, snuddar på 2kg men grymt skön att jobba på/med och tung hårdvara. Funkar för hård belastning och en hel del spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexandberg:

Macbook Pro m. Retina 13" skulle nog passa bra för dig. Skulle dock vänta ett tag då de nya med Haswell troligen släpps snart (September har det pratats om på Macrumors), men det beror på hur länge du kan vänta.

Jo det vore ju något. Är det bekräftat att det kommer släppas nya MacBook Pros i September eller?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Skrivet av Shirayukiie:

Jo det vore ju något. Är det bekräftat att det kommer släppas nya MacBook Pros i September eller?

Ingenting är ju bekräftat när det kommer till Apple, men det skulle vara konstigt om de inte uppdaterades då Air nyss fick Haswell. När det blir är ju frågan, men jag skulle tro någon gång i September samtidigt som nya iPhone, iMac osv. Det går att läsa mer om dessa spekulationer på Macrumors forum: http://forums.macrumors.com/forumdisplay.php?f=90

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Tjena!
Det är på tiden att man skaffar något man kan ha med sig på resande fot och då är det alltså en ultrabook som gäller.
De modeller jag hittills kollat på och faller mig lite i smaken (utséendemässigt) är Toshiba Kirabook och Sony Vaio Pro och Sony Vaio Duo. Men inte heller helt fel med Apple's utbud.

Kollar efter en solid dator med mycket att bjuda på under huven samtidigt som batteritiden är lämplig. Touchskärm är inget minus för mig, snarare plus. En funktion mer än mindre är välkommen snarare än tvärtom, så spara den diskussionen till en annan tråd. Upplösningen bör inte vara under HD. Budget är på cirka 13000.

Så vad sägs? Vet att många är inne på ASUS här på Sweclockers, men är det verkligen det som gäller?

Jag letar efter dator med samma förutsättningar och har hittat två alternativ som jag tycker verkar lovande.

Asus Zenbook Touch UX31A-C4043H
Core I7, 8 GB, 256 GB SSD
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1628944

Samsung 730U3E-S02SE
Core I7, 6 GB (uppgraderingsbart till 16 GB), 128 GB SSD (också den utbytbar)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1655156

Båda dessa har 1080-skärmar, chassi i aluminium och får bra recensioner.

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en dator och har ungefär samma krav som TS har.
Har kollat lite på Lenovo ThinkPad S440 20AY001DMS

Vikt: 1.92kg
CPU: Intel Core i7 4500U
Skärm: 14" multitouch med upplösningen 1600*900 (Tyvärr inte full HD)
Minne: 8GB (max 16)
Lagring: 256GB SSD

Den har även ett dedikerat grafikkort
Radeon HD 8670M med 2048MB minne.

Någon som vet hur mycket det ger att ha ett dedikerat grafikkort i jämförelse med t.ex ett intigrerat Intel HD 4000?
Skulle man kunna spela t.ex Skyrim på de lägre inställningarna med den här datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paowkek:

Är på jakt efter en dator och har ungefär samma krav som TS har.
Har kollat lite på Lenovo ThinkPad S440 20AY001DMS

Vikt: 1.92kg
CPU: Intel Core i7 4500U
Skärm: 14" multitouch med upplösningen 1600*900 (Tyvärr inte full HD)
Minne: 8GB (max 16)
Lagring: 256GB SSD

Den har även ett dedikerat grafikkort
Radeon HD 8670M med 2048MB minne.

Någon som vet hur mycket det ger att ha ett dedikerat grafikkort i jämförelse med t.ex ett intigrerat Intel HD 4000?
Skulle man kunna spela t.ex Skyrim på de lägre inställningarna med den här datorn?

Du får definitivt bättre flyt med ett dedikerat jämfört med HD 4000. Gissar dock på att 4500U har HD 4600, men tror fortfarande att ett 8670M ger behagligare prestanda i spel. Både integrerade kretsar samt lägre segmentet dedikerade GPUer har svårt att driva 1080p i minst 30 fps, där är lägre upplösning att föredra. Kika på t.ex. http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Tjena!
Det är på tiden att man skaffar något man kan ha med sig på resande fot och då är det alltså en ultrabook som gäller.
De modeller jag hittills kollat på och faller mig lite i smaken (utséendemässigt) är Toshiba Kirabook och Sony Vaio Pro och Sony Vaio Duo. Men inte heller helt fel med Apple's utbud.

Kollar efter en solid dator med mycket att bjuda på under huven samtidigt som batteritiden är lämplig. Touchskärm är inget minus för mig, snarare plus. En funktion mer än mindre är välkommen snarare än tvärtom, så spara den diskussionen till en annan tråd. Upplösningen bör inte vara under HD. Budget är på cirka 13000.

Så vad sägs? Vet att många är inne på ASUS här på Sweclockers, men är det verkligen det som gäller?

Sony Vaio? Du kan konfigurera efter dina behov http://www.sony.se/hub/vaio-laptops
Vaio Pro är deras bättre ultrabook, där finns 11,6" och 13,3" med Haswell, 1080p och SSD. Dock endast 4 GB RAM tror jag.

Edit: såg nu att du redan kikat på Vaio, jag tycker de verkar riktigt gedigna. Tyvärr inga egna erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Sony Vaio? Du kan konfigurera efter dina behov http://www.sony.se/hub/vaio-laptops
Vaio Pro är deras bättre ultrabook, där finns 11,6" och 13,3" med Haswell, 1080p och SSD. Dock endast 4 GB RAM tror jag.

Edit: såg nu att du redan kikat på Vaio, jag tycker de verkar riktigt gedigna. Tyvärr inga egna erfarenheter.

Börjar plugga snart och då får man ju en ursäkt att köpa ultrabook

Någon aning om det är krångligt att själva byta SSD'n i Vaio Pro? Min konfig går ändå på nästan 11 lök utan att uppgradera SSD'n (hade egentligen inte tänkt lägga mer än 10) och tänkte att det kan va skönt och skjuta upp den smällen till seanre, om jag ens behöver större.

Funderar även på uppgradera batteri, 18 timmar jämfört med 7 låter nice men hur väl stämmer det i verkligheten? Blir batteri tiden mer än dubblad?

Edit: Såg att det går att byta hdd men det verkar lite krångligt, även lite andra negativa grejer, synd då den verkade riktigt nice.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Börjar plugga snart och då får man ju en ursäkt att köpa ultrabook

Någon aning om det är krångligt att själva byta SSD'n i Vaio Pro? Min konfig går ändå på nästan 11 lök utan att uppgradera SSD'n (hade egentligen inte tänkt lägga mer än 10) och tänkte att det kan va skönt och skjuta upp den smällen till seanre, om jag ens behöver större.

Funderar även på uppgradera batteri, 18 timmar jämfört med 7 låter nice men hur väl stämmer det i verkligheten? Blir batteri tiden mer än dubblad?

Edit: Såg att det går att byta hdd men det verkar lite krångligt, även lite andra negativa grejer, synd då den verkade riktigt nice.

Ja allt med vaion verkar ju rätt nice. Oroar mig lite bara för flexet med kolfiberchassit och allt sånt.
Står mellan att vänta på nya MBPs ska komma ut eller att konfigurera en Vaio Pro. Tufft...

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Ja allt med vaion verkar ju rätt nice. Oroar mig lite bara för flexet med kolfiberchassit och allt sånt.
Står mellan att vänta på nya MBPs ska komma ut eller att konfigurera en Vaio Pro. Tufft...

Sitter i samma sits, känner oron i kroppen konstant! Borde ha kommit ut flera olika modeller med haswell från fler företag vid det här laget!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Var själv i motsvarande sits som trådskaparen, det slutatde med att jag just beställde en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=773041
även om den är lite tyngre än en typisk ultrabook på sina 2.35KG så är den en otroligt bra dator i snygg aluminium-förpackning och det tyckte jag vägde upp vikten.

(om ni nu är intresserade av en sådan så kan det vara läge att passa på eftersom de endast finns på komplett och har gått från 50 till 25 i lagersaldo på 2 dagar)

Visa signatur

Intel core i5 4670K - KFA2 GTX 680 OC LTD 2GB - 16 gb-RAM 1600Mhz - Crucial m4 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Sitter i samma sits, känner oron i kroppen konstant! Borde ha kommit ut flera olika modeller med haswell från fler företag vid det här laget!

Ja, fan vad det ska vara svårt att köpa såhärdags

Skrivet av Pytn:

Var själv i motsvarande sits som trådskaparen, det slutatde med att jag just beställde en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=773041
även om den är lite tyngre än en typisk ultrabook på sina 2.35KG så är den en otroligt bra dator i snygg aluminium-förpackning och det tyckte jag vägde upp vikten.

(om ni nu är intresserade av en sådan så kan det vara läge att passa på eftersom de endast finns på komplett och har gått från 50 till 25 i lagersaldo på 2 dagar)

Den verkade rätt okej, dock alldeles för tungt för min smak

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Ja allt med vaion verkar ju rätt nice. Oroar mig lite bara för flexet med kolfiberchassit och allt sånt.
Står mellan att vänta på nya MBPs ska komma ut eller att konfigurera en Vaio Pro. Tufft...

Tror inte att iOS är ett alternativ för mig, kanske bara Vaion som gäller då.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Tror inte att iOS är ett alternativ för mig, kanske bara Vaion som gäller då.

Jo, alla är ju olika. Den som köper Vaion blir nog grymt nöjd tror jag.
Själv har jag sneglat mer åt retina mbp:n just för att den har en separat grafikdel och den mobila varianten av i7 och det kan hjälpa när man kanske vill exportera video on the go och ändå är den tillräckligt portabel..

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Jo, alla är ju olika. Den som köper Vaion blir nog grymt nöjd tror jag.
Själv har jag sneglat mer åt retina mbp:n just för att den har en separat grafikdel och den mobila varianten av i7 och det kan hjälpa när man kanske vill exportera video on the go och ändå är den tillräckligt portabel..

Det hade varit riktigt trevligt med separat grafik del.
Är det någon skillnad på en i7a i MBP vs. Vaio?

Sorry för kanske dum fråga men det var riktigt längesen jag ens sneglade åt en bärbar, men i och med plugg är det nu intressant.

Ofta hade det varit enklare och inte kunna något om datorer och bara seglat iväg till närmaste elektronik marknad köpt en laptop för 4-5 tusen och varit nöjd

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Det hade varit riktigt trevligt med separat grafik del.
Är det någon skillnad på en i7a i MBP vs. Vaio?

Sorry för kanske dum fråga men det var riktigt längesen jag ens sneglade åt en bärbar, men i och med plugg är det nu intressant.

Ofta hade det varit enklare och inte kunna något om datorer och bara seglat iväg till närmaste elektronik marknad köpt en laptop för 4-5 tusen och varit nöjd

Ja... och det stör mig lite faktiskt.
Vaion har en Haswell i7-4500u som jag läst är lite mer energieffektiv men har låg klockning (1.8GHz - ??) ja, faktan kan du lätt googla om du är nyfiken.
Medan dagens rMBP i7:a sitter på en vanlig mobil i7:a och inte en ultrabook cpu. (Nuvarande har rMBP 15" en Ivy Bridge i7:a klockad på 2.4GHz + turbo

Skulle inte vilja säga att vanliga MBP har tillräcklig portabilitet (såvida man inte kör 13" och är nöjd med samma vikt som retina 15")

Ja det är väl allt jag kan approximera på rak arm.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja