Metro Last Light.. jag borde få bättre FPS! (den är på 20!)

Permalänk
Medlem

Metro Last Light.. jag borde få bättre FPS! (den är på 20!)

Större bild --> http://www.bilddump.se/bilder/20130716152936-83.250.110.77.jp...

Jag har typ 10-30 FPS. Jag kör på 144hz skärm, men det ska väl absolut inte spela någon roll (den är inställd på 144 atm)?

Jag förstår inte varför jag inte kan få en bra FPS. Jag har testat att köra på LOW, det är inte någon speciell skillnad på FPS från VERY HIGH.

Ska inte jag kunna maxxa det där spelet med min dator?

Battlefield 3, eller ja... alla andra spel på ultra-settings är helt perfekta.

En fråga till, jag trodde att jag köpte ett GTX680 med 2 gig, det står att det uppskattas 4 gig, men det kanske är något annat datorn syftar på där?

Permalänk
Medlem

Jag hade inte sett att "advanced physx" var i en annan meny, utan den och med SSAA off, resten maxxat, har jag nu 100 FPS.

Permalänk
Medlem

haha, knappast. så vida du inte har monsterklockat ditt 680, alternativt kör med två 680's kanske. jag får väldigt mediokra resultat jag med om jag kör på maxinställningar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

haha, knappast. så vida du inte har monsterklockat ditt 680, alternativt kör med två 680's kanske. jag får väldigt mediokra resultat jag med om jag kör på maxinställningar

Vadå det står ju 100 fps..

Kör på:
Resolution: 1920x1080
Quality: Very High
SSAA: Off
Texture filtering: AF 16X
Motion Blur: Normal
Tessellation: Very High
V-Sync: Off
Advanced Physx: Off

Permalänk
Medlem

metro last night är mycket krävande, men du borde få ut mer än 20fps tycker jag

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmap:

Vadå det står ju 100 fps..

Kör på:
Resolution: 1920x1080
Quality: Very High
SSAA: Off
Texture filtering: AF 16X
Motion Blur: Normal
Tessellation: Very High
V-Sync: Off
Advanced Physx: Off

Tror jag körde samma inställningar fast tessellation på normal med ett fabriksöverklockat 770 och låg runt 70fps i snitt, gick väl ner mot 40fps som lägst kanske. Så ja du borde få bättre fps än 20 om inte "Tessellation: Very High" gör det helt galet mycket mer krävande.

edt. Ah mybad. såg nu att du fick 20fps med adv physx och SSAA på! och det stämmer nog för de är krävande som satan i metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tror jag körde samma inställningar fast tessellation på normal med ett fabriksöverklockat 770 och låg runt 70fps i snitt, gick väl ner mot 40fps som lägst kanske. Så ja du borde få bättre fps än 20 om inte "Tessellation: Very High" gör det helt galet mycket mer krävande.

edt. Ah mybad. såg nu att du fick 20fps med adv physx och SSAA på! och det stämmer nog för de är krävande som satan i metro.

Ja, men ändå konstigt att jag ligger stabilt över 80, oftast på 100 nu. Att jämföra med detta jag körde innan och låg på 10-30:

Resolution: 1920x1080
Quality: Low
SSAA: Off
Texture filtering: AF 4X
Motion Blur: Low
Tessellation: Low
V-Sync: Off
Advanced Physx: On

Har för mig att jag provade 1200x720 där med, PHYSX gjorde dag och natt för mig!

Permalänk
Medlem

Nu är det 60 fps med dessa inställningar och fungerar grymt efter senaste geforce update.
Föredrog v-sync denna gång, gick ner till 40 ibland annars.

Resolution: 1920x1080
Quality: Very High
SSAA: Off
Texture filtering: AF 16X
Motion Blur: Normal
Tessellation: Very High
V-Sync: On
Advanced Physx: On

Permalänk

Jag har helt plötsligt fått helt värdelös preformance i just Metro Last Light så fort PhysX används, när jag smög runt i ett rum hade jag 100-120FPS, och när de började skjuta på mig, vilket slår upp gnistor osv lite överallt, så dog frame raten totallt, låg runt 20 FPS.

Har spelat igenom spelet en gång med samma inställningar när spelet just släppts, då var det inga som helst problem.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det borde ju fungera lika på lika datorer och du kör SLI så du borde "vinna" :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag har helt plötsligt fått helt värdelös preformance i just Metro Last Light så fort PhysX används, när jag smög runt i ett rum hade jag 100-120FPS, och när de började skjuta på mig, vilket slår upp gnistor osv lite överallt, så dog frame raten totallt, låg runt 20 FPS.

Har spelat igenom spelet en gång med samma inställningar när spelet just släppts, då var det inga som helst problem.

Jag har precis samma problem som dig. Utan PhysX flyter det på hur bra som helst, med PhysX blir det miserabelt dåligt flyt.
Kollade även i afterburner hur GPU-användningen såg ut. Med PhysX ligger GPU-användningen (i strider) på ca. 10%, utan PhysX maxas den.
Det bör nämnas att jag också har 680 SLI. Skumt problem iallafall.

Permalänk

Se min youtube länk nedan, det löser ditt problem

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Skrivet av swe_david_90:

Se min youtube länk nedan, det löser ditt problem

2033 =/ Last Light

I Last Light finns dessa settings i optionsmenyn, och alltså hänger de med när han sänker allt till low.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Här är en länk med folk som har samma problem! Kanske kan finnas något där som kan vara till nytta!

https://forums.geforce.com/default/topic/544262/metro-last-li...

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

2033 =/ Last Light

I Last Light finns dessa settings i optionsmenyn, och alltså hänger de med när han sänker allt till low.

Oj sorry, my bad

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Medlem

Vilken version av Nvidia's drivrutiner kör ni med?
Såg att det fanns någon Beta-version där PhysX inte funkade på grafikkortet så allt sånt körs på CPUn.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Vilken version av Nvidia's drivrutiner kör ni med?
Såg att det fanns någon Beta-version där PhysX inte funkade på grafikkortet så allt sånt körs på CPUn.

Jag kör 326.41 men det verkar ha löst sig nu. Lösningen på mitt problem var att installera en äldre version av PhysX, nu flyter det på som det ska.