Permalänk
Medlem

Nefrums första vattenkylda dator

Jag håller på att bygga en vattenkyld dator.

Innehåll i datorn kommer bland annat vara:
Define R4 låda
i7 4770k cpu vattenkyld
GTX 780 gpu vattenkyld
400x200mm radiator. (kredd till AndenAnden som visade att man kan få in den radiatorn i den lådan!)

Jag började med att fixa till fläkt fästet till radiatorn. Det fästet passar inte 200mm fläktar särskilt bra trots att det står att det skall göra det. Hålen som finns i den är fyrkantiga 180mm lål med rundade kanter. Men det var inget som man inte fixade med en vinkelslip.

Sen ville jag ha en spacer mellan radiatorn och fläktarna för att hela radiatorn skulle utnyttjas. Jag hittade ingen att köpa så jag monterade fläktramen på 15mm avstånd från radiatorn. med vanliga M3 20mm skruvar + mutter:

Och sen tätade jag mellan rummet med skumgummi list. (39kr för en 8m rulle på jula)

För att minska risken för vibrationer från fläktarna satte jag skumgummi list mellan fläktarna och ramen med:

Radiatorn passar som AndenAnden bevisat mycket bra i lådan.
Efter att tagit ut drive bays:

Jag körde lite mer vinkelslip på fronten a lådan för att den inte skulle vara i vägen för radiatorn:
Före:

Efter:

Jag var tvungen att montera radiatorn ca 1cm ifrån front plåten för att sladdarna från front luckan skulle få plats.

Så här ser den ut just nu. Allt monterat utom GPU.

Jag har ljudisolerat pumpen (en phobia 2.6) lite med skumgummi.

Jag har satt fläcktarna på radiatorn att blåsa in i lådan och 3 st 140mm fläktar (Noiseblocker Black Silent XK1) + PSU att blåsa ut ur lådan. Detta genererar lite övertryck i lådan.

Nästa steg är att sätta på vattenblock på GPU.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Nu med GPU

Att sätta på vattenblock på GPU var mycket lättare än jag trodde.

Före

Efter:

Nu är allt installerat i datorn!

Såklart hamnade reservoaren precis framför ström kontakten till GPU. fick böja slangen lite. Det blir till att beställa lite slangvinklar..

Jag har nu fyllt systemet och testar för läckor. So far so good

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Inaktiv

MYcket fint,, funderar på att modda mitt R4 med 2st 240 + 1st 120 Rad inte tänkt på att trycka in en större i fronten tack för iden

Permalänk
Medlem

Tackar.

Det sipprade ut lite vatten uppe vid radiatorn. Bara att tömma och fixa. Passade på att korta slangen mellan radiator och res.

Nu pumpas det runt vatten i den igen.

Och radiatorn är sjukt stor. typ samma yta som 6st 120mm

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Har kört pumpen hela natten utan att det läckt nån stans.

Testade att dra igång datorn och den funkar fint!

Jag har ju skippat dvd i detta bygge för jag hade inte använt dvdn i min gamla dator på flera år.
Jag installerade win 7 från usb, det var en positiv upplevelse, tog typ 2 min

Och jag hade kopierat in MB och GPU derivare samt antivirus på usb stickan så det gick mycket fort att få upp hela systemet.

Testade att lasta systemet lite.

Jag använde Intel burn för CPU
CPUn ligger på 47-62 grader vid full last. Vad skall man använda för program för att få vettiga världen på CPU temp? Jag använder CPU-Z och tempen fluktuerar en hel del. svårt att säga medel. När jag stängde intel burn så sjönk tempen till 27 grader på nån sekund.

Jag använde FurMark för GPU.
När jag lastade GPU fullt så steg tempen sakta sakta från 26 och stabiliserade sig på 46 grader efter en halvtimme. Detta var med alla fläktar körandes på 7V via chassits controller.
vid 12V på fläktarna sjönk tempen på GPU till 41 grader.

Direkt efter att ha stängt Fur mark så låg CPU på 34 grader och GPU på 33 grader. Vilket var 7 grader mer än innan jag hade lastat systemet. Detta visar att tempen på vattnet håller sig på bra nivåer även under full last.

Dax för OC

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

min cpu suger..

Kommer bar upp i 4.2 GHz med 1.2 V..

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk

Redigt fint Och tack för du nämnde mig. Skulle rekommendera kanske, att köra push and pull(suger in från lådan och ut igenom fronten). köpa 2 st 20cm fläktar till, kan öka statiska trycket. Visst det trycker ju på bra med 2 st 20cm, men tror det skulle kunna bli bättre med 4 st 20cm fläktar. Jag ska nog göra det när jag har lite pengar över. Går de inte skicka tillbaka processor(och sen köpa en ny och hoppas på bättre batch)/delida den istället?

Permalänk
Medlem

med fläktarna på 7v så vinner jag två grader på gpu genom att öppna frontluckan. Inte så konstigt med tanke på att all luft måste dras genom de små hålen på sidan. Jag funderar på att borra massa hål i luckan eller såga upp ett hål och sätta in nån form av grill.
Med frontluckan öppen blir det ganska starkt positivt tryck i lådan så jag kanske får sätta in en till utblås fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk

Kommer garanterat bli bättre ifall du gör de

Permalänk
Medlem

Borrade ett par hål i luckan:

Mycket bättre luftflöde nu

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Desk Master

hade du tejpad med jesustejp pumpen:D!?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

min cpu suger..

Kommer bar upp i 4.2 GHz med 1.2 V..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket trevligt

Visa signatur

#framtiden