Asus överger Windows RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man behöver inte vara anti-MS för att vara emot Windows RT. Jag skulle definitivt köpa Surface2 om den kunde köra Windows 8. Tycker SurfacePro är overkill för det jag vill använda en pekplatta för, så den blir inte värd priset.

Det jag har emot Windows RT är att det överhuvudtaget inte har någon som helst fördel över Windows 8. Båda kan kan via ModernUI med fördel användas med touch-gränssnitt, för båda plattformarna finns SoC:er som är små, billiga och strömsnåla. Windows 8 Pro har sedan fördelar i form av att kunna i företagsnät, alla versioner av Windows 8 kan köra existerande Windows 8 program, på Windows 8 kan du själv enkelt lägga till codecs och andra finesser som saknas, på Windows 8 kan du köra vilken webbläsare du känner för.

Windows RT och Windows 8 på pekplatta har ett väldigt stort överlapp, men där det skiljer så är Windows 8 alltid bättre vilket gör Windows RT helt meningslöst. Alla utom MS verkar inse detta.

jag förstår inte..
inte ser jag nå gnäll om att folk inte kan köra photoshop på sin ipad när dom kan göra det på sin mac. det är 2 helt skilda saker, en produkt är för en surfplatta, den andra produkten är för en dator.

folk har köpt sig en android platta eller en ipad platta i flera år och varit glada över en platta som dom kan surfa på och installera appar på. MS släpper en platta som gör exakt samma sak och folk skriker med avsky för att den inte fungerar som ett vanligt windows operativ

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Ett klokt val av Asus, RT är och förblir ett system som inte kommer finnas många månader till, om nått år har alla glömt det som sig bör.

Däremot tror jag inte Microsoft är döende, men dom är däremot ute på ordentligt hal is numera, förr eller senare måste dom byta strategi med en hel massa saker, Windows, Xbox one, Office, RT mm, annars kan det det börja gå riktigt illa med lite tid.
Tror faktisk att Ballmer samt rätt många fler på MS kommer böra ryka inom en inte alltför avlägsen framtid,
Borde ha gjorts för 2-3 år sen innan dom fick alla "konstiga idéer" som inte fungerar och få vill ha.

Det funkar inte att dom gör helt som dom själva vill som nått slags experiment, och inte bryr sig det minsta om vad konsumenterna vill ha.
Inget Företag har råd med sånt i längden..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

För att förklara varför jag tycker MS satsning på Windows RT är bra, så är det för att det är ett steg ifrån x86 beroendet mot en platform som stödjer både x86 samt ARM, alltså WinRT ramverket.

Mig veterligen är det bara MS och diverse Linux distributioner såsom Ubuntu så försöker nå detta mål. Både iOS och Android är nöjda med att bara stödja ARM enskilt även om Intel arbetar på Android x86.

Så jag förstår inte hur teknik entusiaster kan vara emot något sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Du har såklart rätt i att de varit väldigt dåliga på klargöra att det är skillnad, iaf för mainstream kunderna. Dock så tror jag att de hade sålt bättre om de klargjorde var det var för produkt, snarare än att det skulle vara skadligt för deras försäljning.

Skrivet av issue:

jag förstår inte..
inte ser jag nå gnäll om att folk inte kan köra photoshop på sin ipad när dom kan göra det på sin mac. det är 2 helt skilda saker, en produkt är för en surfplatta, den andra produkten är för en dator.

folk har köpt sig en android platta eller en ipad platta i flera år och varit glada över en platta som dom kan surfa på och installera appar på. MS släpper en platta som gör exakt samma sak och folk skriker med avsky för att den inte fungerar som ett vanligt windows operativ

Då borde de inte döpt det till windows RT. Windows betyder för folk så oerhört mycket. "klart matt man kan köra Windowsprogram på windows", sedan om det heter, XP, NT, Me, eller RT skiter folk i.

Om de använt sig av ett varumärke som tydligt skiljer produkterna åt hade kanske folk förstått att det handlade om en iPad/android-utmanare, men då tror jag folk hade valt bort den endå på grund av det jämförelsevis dåliga apputbudet. Vem vill ha en plattform där "There's an app for that" inte stämmer alls lika ofta som hos polarna som kör iOs eller Android?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då borde de inte döpt det till windows RT. Windows betyder för folk så oerhört mycket. "klart matt man kan köra Windowsprogram på windows", sedan om det heter, XP, NT, Me, eller RT skiter folk i.

Om de använt sig av ett varumärke som tydligt skiljer produkterna åt hade kanske folk förstått att det handlade om en iPad/android-utmanare, men då tror jag folk hade valt bort den endå på grund av det jämförelsevis dåliga apputbudet. Vem vill ha en plattform där "There's an app for that" inte stämmer alls lika ofta som hos polarna som kör iOs eller Android?

Mcdatordeluxertedition! bättre? eller kommer folk försöka äta den för att namnet börjar på Mc och då tror att det är en donken måltid?

jag kan förstå att en ej insatt person kan bli lite grinig för att den pga okunskap köpt en produkt som inte gör det han/hon tror. men exemplet nedan.

Skrivet av virtual void:

Det jag har emot Windows RT är att det överhuvudtaget inte har någon som helst fördel över Windows 8. Båda kan kan via ModernUI med fördel användas med touch-gränssnitt....

det är 2 helt olika system för 2 olika ändamål. så om MS döpt den annorlunda och sen gett den ett helt annat ui än win8 så att folk får något nytt att lära sig, igen, hade det varit bättre då? hade folk slutat hata och tyckt att det var synd att asus slutar tillverka Mcdatordeluxertedition! det tror inte jag. folk har abra nå inbyggt agg mot MS och senaste generation operativ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Microsoft är ett döende bolag.

Noll verklighetsförankring?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Mcdatordeluxertedition! bättre? eller kommer folk försöka äta den för att namnet börjar på Mc och då tror att det är en donken måltid?

jag kan förstå att en ej insatt person kan bli lite grinig för att den pga okunskap köpt en produkt som inte gör det han/hon tror. men exemplet nedan.

det är 2 helt olika system för 2 olika ändamål. så om MS döpt den annorlunda och sen gett den ett helt annat ui än win8 så att folk får något nytt att lära sig, igen, hade det varit bättre då?

De borde ha gett det ett annat namn, och helt tagit bort möjligheten att komma åt skrivbordet, så hade ingen förvirring uppstått. Att du personligen inte är ett dugg förvirrad och tycker att skillnaden är glasklar förändrar inte det faktum att många faktiskt har blivit förvirrade, och "return rates" rapporteras vara "mycket höga". Det tror jag de skulle kunnat undvika med ett annat namn. Kanske inte det du föreslog, då det snarare låter som en dyr hamburgare än ett operativsystem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av issue:

jag förstår inte..

I fallet Apple så valde Apple att dra en hård linje, kanske inte så konstigt då man kör ARM på plattorna och x86 på datorerna så det är i praktiken ändå omöjligt att utveckla ObjC-applikationer som fungerar rakt av på båda plattformarna (visst finns Mach-O formatet, men det ger stora binärer och kräver att alla explicit bygger för båda CPU-arkitekturerna, stora binärer är inte så lämpligt på iOS).

Hade Microsoft bara gjort WinRT/ModernUI till Windows RT så hade jämförelsen med OSX/iOS varit relevant, men nu valde man att pusha WinRT som det nya Win32 APIet och stödja ModernUI även på "vanliga" Windows.

När man väl gjort det valet så blir Windows RT totalt irrelevant då det inte har något existensberättigande utöver att det kör en annan CPU-arkitektur än "vanliga" Windows. Den skillnaden hade varit relevant om det inte hade funnits strömsnåla & billiga SoCer som kan köra Windows 8, men så är inte fallet.

Jag skulle köra photoshop/visual studio/etc på en Temash/BayTrail baserad pekplatta, det skulle bara vara smärtsamt (men skulle definitivt testa i alla fall en gång, i alla fall VS). Men dels finns det massor med program som går att köra på dessa plattformar, men framförallt har Windows 8 fördelen över Windows RT i att den har bättre stöd för funktioner som företag är intresserade av och du som användare kan t.ex. installera 3:e-parts codecs på ett sätt som helt enkelt inte tillåts i Windows RT.

Allt detta gör bara Windows RT till en dålig skugga av Windows 8.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av issue:

det är 2 helt olika system för 2 olika ändamål. så om MS döpt den annorlunda och sen gett den ett helt annat ui än win8 så att folk får något nytt att lära sig, igen, hade det varit bättre då? hade folk slutat hata och tyckt att det var synd att asus slutar tillverka Mcdatordeluxertedition! det tror inte jag. folk har abra nå inbyggt agg mot MS och senaste generation operativ

Det är där du har fel. Windows RT är bara en delmängd av Windows 8 och du kan därför bygga exakt samma enhet med exakt samma tänkta användarmönster även på Windows 8. Bygger du en pekplatta så kommer du antagligen använda applikationer som använder WinRT/MetroUI till största del. Även om du inte tänker använda en enda "desktopapplikation" så har Windows 8 ändå fördelar över Windows RT i form av bättre domänstöd, möjlighet för dig att själv lägga till grundläggande komponenter till systemet etc.

Själv vill jag inte ha dessa hybrider, tycker hela det konceptet är fel från start till mål. Men det jag säger är att, givet de val MS gjorde med WinRT(API:et) och ModerUI, så är Windows 8 ett bättre än Window RT även om målet är att bygga en enhet som aldrig kommer användas som något annat än en pekplatta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Microsoft borde ge upp Windows RT, det är ju helt värdelöst, jag ser inte alls vad jag skulle ha det till förutom kanske en tunn klient i företagsmiljö (som Windows CE ). Lägg kraften på att finjustera Windows 8.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Hade väl varit bra om "Modern UI" enbart hade ingått i RT-versionen av Windows 8, eftersom denna version är riktad till pekplattor. Förstår inte varför de var tvungna att smutsa ner "vanliga" Windows med dessa pekplattor-funktioner. Hoppas verkligen att de skrotar det i Windows 9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är där du har fel. Windows RT är bara en delmängd av Windows 8 och du kan därför bygga exakt samma enhet med exakt samma tänkta användarmönster även på Windows 8. Bygger du en pekplatta så kommer du antagligen använda applikationer som använder WinRT/MetroUI till största del. Även om du inte tänker använda en enda "desktopapplikation" så har Windows 8 ändå fördelar över Windows RT i form av bättre domänstöd, möjlighet för dig att själv lägga till grundläggande komponenter till systemet etc.

Själv vill jag inte ha dessa hybrider, tycker hela det konceptet är fel från start till mål. Men det jag säger är att, givet de val MS gjorde med WinRT(API:et) och ModerUI, så är Windows 8 ett bättre än Window RT även om målet är att bygga en enhet som aldrig kommer användas som något annat än en pekplatta.

det kan vara exakt samma kod, mig kvittar det, det är fortfarande avsett för olika plattformar/system. Jag säger inte att du har fel när du tycker att dom kunde ha gjort ett och samma os. Jag tycker dom gör rätt, att köra win 8 Enterprise på en tablet 2 med en atom är fruktansvärt långsamt. Och det får bara folk att säga att "du kan inte köpa en win8 platta, det går för långsamt".
och då klämmer tillverkarna in bättre hårdvara som resulterar i högre pris och lägre batteritid och "då kan man inte köpa en win8 platta för att den är för dyr och har får dålig batteritid"..
winRT behövs just av dessa anledningar.

folk får sluta se RT som en vanlig dator och se det för det det är, en surfplatta.

nu sitter jag på mobil, men tyckte jag såg ett inlägg om att RT är kasst/värdelöst och att det var bra att fler slutar tillverka, vad är det dom är så kasst? Det är det jag undrar.
bortsett från att vissa appar saknas så väljer jag RT framför min Ipad 3 varje dag i veckan.

jag kan hålla med (vad han nu heter, ozzed kanske) att det kan vara förvirrande för användare med en desktop osv på en surfplatta. Men att tycka att en produkt ska läggas ner för det känns mer som ett personligt krig.
nu säger jag inte att det är just så här ozzed menar eller ens skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

Jag hade planer på en windows RT platta, men det fanns inga till vettiga priser då jag gjorde mitt val.

Angående vettiga appar så tycker jag det saknas för android, IOS och Windows RT. De som finns är mest till för nöje och man kunde likaväl istället ha skaffat sig en portabel spelmaskin.

Angående köra riktiga appar så går det remote desktopa en riktig dator.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

det kan vara exakt samma kod, mig kvittar det, det är fortfarande avsett för olika plattformar/system. Jag säger inte att du har fel när du tycker att dom kunde ha gjort ett och samma os. Jag tycker dom gör rätt, att köra win 8 Enterprise på en tablet 2 med en atom är fruktansvärt långsamt. Och det får bara folk att säga att "du kan inte köpa en win8 platta, det går för långsamt".
och då klämmer tillverkarna in bättre hårdvara som resulterar i högre pris och lägre batteritid och "då kan man inte köpa en win8 platta för att den är för dyr och har får dålig batteritid"..
winRT behövs just av dessa anledningar.

folk får sluta se RT som en vanlig dator och se det för det det är, en surfplatta.

nu sitter jag på mobil, men tyckte jag såg ett inlägg om att RT är kasst/värdelöst och att det var bra att fler slutar tillverka, vad är det dom är så kasst? Det är det jag undrar.
bortsett från att vissa appar saknas så väljer jag RT framför min Ipad 3 varje dag i veckan.

Microsoft problem är, och har varit, att det är fruktansvärt dåliga på att marknadsföra produkten till konsumenten. Säg vad du vill om Apple, men att förra fram fördelar med egna produkter och hur de ska användas är de nästan oslagbara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Nästa steg är att lyssna på vad konsumenterna vill ha.

Precis.
MS har alltid struntat i det för deras marknad (PC) har de inte behövt det. De har haft monopoliknande ställning länge, ensamma, och givit folk vad som helst som de själva trott att alla vill ha (de har bestämt vad folk vill ha, för det har bara funnits deras skräp och alla har snällt ätit av den).

Här är det en helt annan marknad där man faktiskt får anstränga sig vad konsumenterna vill ha för det finns flera aktörer. Aj aj aj, då går det inte så bra, varken med mp3-spelare, telefoner eller surfplattor. Skrattretande.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Microsoft borde ge upp Windows RT, det är ju helt värdelöst, jag ser inte alls vad jag skulle ha det till förutom kanske en tunn klient i företagsmiljö (som Windows CE ). Lägg kraften på att finjustera Windows 8.

Windows RT är inte mer värdelöst än Android eller ios, bara att det finns mindre appar. En del här hakar upp sig så på att man inte kan köra vanliga program för desktop och stämplar RT som värdelöst bara därför fastän hela poängen med en surfplatta är att köra applikationer anpassade för touch. Vill man kunna köra x86 program, dra nytta av funktioner i pro-versionen och ha något som är lätt att bära med sig så bör man skaffa en ultrabook, inte en surfplatta.

Permalänk
Medlem

Men om man inte gillar Windows 8 (vilket ganska många faktiskt inte gör), hur stor är då chansen att man kommer att gilla Windows RT?

Permalänk
Medlem

Ett misslyckande kan knappast bli tydligare. Undrar om win 8 RT kommer hamna i samma skamvrå som bob eller clippy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men om man inte gillar Windows 8 (vilket ganska många faktiskt inte gör), hur stor är då chansen att man kommer att gilla Windows RT?

Ja, det har jag också funderat på. De som blivit introducerade till Metro, modern UI, TIFKAM, eller vad det nu heter, via Windows 8 på en desktopdator och fått kväljningar av det lär ju vara så lagom sugna på att ha samma gränssnitt på en telefon/platta. Det hade varit bättre om det introducerats som ett TILLVAL, inte ett TVÅNG, men nu är många så pass avtända av den första kontakten med gränssnittet att man helt sonika vägrar produkter som har det, oavsett formfaktor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det har jag också funderat på. De som blivit introducerade till Metro, modern UI, TIFKAM, eller vad det nu heter, via Windows 8 på en desktopdator och fått kväljningar av det lär ju vara så lagom sugna på att ha samma gränssnitt på en telefon/platta. Det hade varit bättre om det introducerats som ett TILLVAL, inte ett TVÅNG, men nu är många så pass avtända av den första kontakten med gränssnittet att man helt sonika vägrar produkter som har det, oavsett formfaktor.

detta argument köper jag, smaken är ju som baken, jag gillar modern ui.
det jag inte köper och blir ledsen över är de som skriker högt och jublar över att tillverkare lägger ner en produkt för att dom personligen inte tycker om ui, eller tycker den är förvirrande eller bara inte tycker om MS, känns barnsligt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pappy:

Precis.
MS har alltid struntat i det för deras marknad (PC) har de inte behövt det. De har haft monopoliknande ställning länge, ensamma, och givit folk vad som helst som de själva trott att alla vill ha (de har bestämt vad folk vill ha, för det har bara funnits deras skräp och alla har snällt ätit av den).

Här är det en helt annan marknad där man faktiskt får anstränga sig vad konsumenterna vill ha för det finns flera aktörer. Aj aj aj, då går det inte så bra, varken med mp3-spelare, telefoner eller surfplattor. Skrattretande.

Ja, det är något man behöver ta i beaktning för att förstå Microsoft som företag. Från mitten av 1980-talet och över 20 år därefter (vilket är eoner i tekniktid) så kunde Microsoft genom sin perfekta position på marknaden växa genom att bara kontrollera sin position. Det kan knappt finnas någon kvar på företaget som minns hur det var när de behövde slå sig in på marknader med likartat starka konkurrenter. De var katamari som bara rullade över alla marknader där de kunde använda Windows som hävstång. WordPerfect, Lotus, Netscape, …, — till och med IBM, som ansågs orörbara på 1980-talet. Rättsfall 10 år fram i tiden var en kalkylerad kostnad, som marknadens tillväxt skulle krossa ändå.

Det finns ingen anledning för att den struktur som företaget Microsoft cementerat under denna tid, som erkänt är mycket framgångsrik på att nyttja sin befintliga position, också skulle vara effektiv för att kunna trycka sig in på andra marknader. Microsofts hasardspel var tron på att telefoner och tablets "egentligen" skulle ligga tillräckligt nära deras huvudprodukt så att de som vanligt skulle kunna använda Windows som hävstång och bräcka upp marknaden, men svaret var mest förvirring. "Är detta Windows? Varför kan jag inte göra samma saker som i Windows? Varför ser nya Windows på stationära datorn nu också annorlunda ut?", etc. Deras idé kanske var rätt på lång sikt, men timingen var iaf bevisligen fel.

Inte av en slump så kom Microsofts besked om att göra en stor intern omorganisation för att bättre kunna bli detta företag som kan hoppa in på nya marknader av egen kraft. Med "20/20 hindsight" som man brukar säga så kanske det bästa hade varit att från början ha lämnat befintliga produkter ifred och låtit mobildivisionen prestera på egna meriter. Utåt säger de att deras omorganisation ska låta företaget både fortsätta fokusera på det de är erkänt bra på och nya marknader, men, tja.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Så går det när man inte lyssnar på konsumenterna och de andra tillverkarna. Blir nog svårt för Microsoft att sälja Windows RT helt ensamt utan de andra som ASUS nu i detta fallet.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Windows 8 (och alla dess varianter), byggdes främst för att va anpassad till touch-skärmar (surfplattor framförallt). Kanske kan dom göra Windows 9 till ett primärt PC operativsystem, och satsa på något annat för surfplattor?

Alltså, det kunde ju ha kunnat fungera, men Microsoft är inte ens i närheten av att vara lika samordnat som de behöver göra för att deras spel ska fungera så det slutar bara med att allting går åt helvete.

Microsoft försökte sig på ett stort spel med någon sorts mästerplan i botten men utförandet av det är helt klart underkänt. Syftet bakom allting som har hänt med Windows 8 är ju uppenbarligen att sälja surfplattor, det tror jag inte någon kan förneka. Ässet som Microsoft placerade i rockärmen för att komma runt det faktum att de ligger efter både Apple och Google i utvecklarsupport och appar till plattorna var att pusha tablet gränssnittet på hela PC marknaden. De har redan dominans där och det finns inte direkt något alternativ att byta till - den enorma målmarknaden som kan ladda ner Modern UI touch appar skulle bli enorm och det skulle locka användare.

Med facit i hand så kan vi ju se att det gick åt helvete. Ingen vill veta av Windows 8 eller RT längre och det har om möjligt fått ännu värre rykte än Vista. Jag tror att det största problemet med detta är att Microsoft förmodligen har den sämsta PR avdelningen av alla stora företag. Istället för att med sin marknadsföring fokusera på just tablets så spenderade de nog 50% av sitt pre-release snack om Windows 8 att förklara hur bra Modern UI är och att det visst kommer att fungera på precis allt och att det är mycket bättre än den gamla tråkiga start menyn (jomenvisst).

Hade de istället verkligen satsat på att visa upp tablets med Windows 8/RT samt sett till att faktiskt ha sina partnertillverkare med i båten så hade det förmodligen gått mycket bättre. Jag tror också att det skulle vara mycket bättre att se till att utveckla plattorna ifrån Windows Phone istället för Windows 8, det skulle inte alls ha gett Windows 8 dåligt rykte på samma sett. Bryt ut ett modern UI design team att förbättra desktop och se till att få till en separat Windows Store till PC plattformen. Det finns en del att lära av Apple när det kommer till att inkludera basic saker som Mailklient, Kalender och annat stuff runtomkring som är enkelt och smidigt att konfa. Det finns också oerhört mycket att lära av *nix när det kommer till pakethantering och en inkluderad Store tror jag skulle vara ett stort steg i rätt riktning.

Jag tror att på det stora hela så lider Microsoft av att ha haft i stort sett monopol på desktop marknaden i många år nu. Det finns mycket som absolut skulle kunna förbättras men som inte sker eftersom att Microsoft inte har vunnit någonting på att fixa det. Att ha samordnad marketing har inte heller varit ett problem förrens de vill bredda sig till marknader där de inte är herre på täppan by default längre, och nu går det ut över oss PC användare i en tung och klumpig rörelse till tablets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Microsoft är ett döende bolag.

Knappast döende, men på nedgång och i behov av omstrukturering. Alla dessa misslyckande experiment tär definitivt på deras resurser samtidigt som det gör det lättare för deras konkurrenter att flytta fram positionerna. När det gäller Windows och mobila OS måste de sätta sig ner och ta reda på vad konsumenterna faktiskt vill ha. Tiden då alla använde Microsoft-produkter bara för att det inte fanns några andra alternativ är förbi.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Ja tacka gudarna för det riktigt kass.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ja tacka gudarna för det riktigt kass.

Har du ens provat en Surface RT? När det kommer till surfplattor är den ju mycket bättre i min mening än androidplattor och Ipad. Smidigt interface ifall man är van med Win8 och generellt en högre kvalitetskänsla än andra plattor

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Jag har en Surface RT, och det är den perfekta surfplattan för mig som vill kunna göra allt på webben, använda officepaketet, kolla på video och läsa böcker. Jag väljer min Surface framför min iPad alla dagar i veckan.

Däremot kan jag inte se någon anledning att köpa en Asusplatta med RT. Fulare, tyngre och samma pris som Surface.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Har du ens provat en Surface RT? När det kommer till surfplattor är den ju mycket bättre i min mening än androidplattor och Ipad. Smidigt interface ifall man är van med Win8 och generellt en högre kvalitetskänsla än andra plattor

Det enda jag igentligen tycker är dåligt är just RT att det inte går att köra x86 appar osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Windows RT kommer verkligen bli en parantes i datorhistorien. Vet inte om jag tycker det är synd eller bra...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Hade WinRT, WP x.x och Win 8.x ett annat UI, så skulle kritiken och marknadsandelarna varit helt annorlunda, till det bättre för MS.

Metro/Modern är en biprodukt utav att MS ville sälja MS Office och få ett fotfäste på mobil OS marknaden. Efter att ha misskött uppdateringen och anpassningen av WinMo 6.x (då) framtida krav

Tanken med senaste MS Office är att dokument ska vara tillgängligt för redigering på olika apparater anpassade för olika tillfällen och miljöer, enligt reklamen.
Nu gör Microsoft MS Office för Android, IOS och OSX,som inte har det ogenomtänkta och fula (för majoriteten av dator, Surfplatte och mobilköparna), kanske Metro passar som hand i handske för spelkonsoler?

Fast med MS OS ska det bara vara ett UI som är så ogenomtänkta att Microsoft inte ens fick namnet rätt. Fanns redan en Tyskt livsmedelskedja med namnet Metro! För min del associerade Metro med den värdelösa gratistidningen Metro.

Undrar om Strejf och övriga MS fanbois, kommer att skriva till Steve Ballmer och säga att Metro/Modern är framtiden och (icke)kunder bara är rädda för förändring och nya (tre år gamla) Metro/Modern...

Visa signatur