Installation och windows start funkar inte efter nya delar!

Permalänk

Installation och windows start funkar inte efter nya delar!

Hej

Kass titel men visste hur jag skulle skriva.

Köpte nya delar (moderkort = Asus z87-a och Cpu = Intel 4670K)
Montera allt i chassit med anti-stat armband koppla in allt som man ska, samt moderkortsdistanser.

Startar med att formatera gamla OS ( windows 7 ) så man får nytt fräsh med nya delarna. ( hade AMD innan )
Allt går igång som vanligt och det, men när jag startar om datorn efter har installerat klart samt en del program så vill den inte starta igen, utan kommer till Starta Reparation, men trycker man starta windows ändå så hoppar den igång ibland ändå.
När jag försöker boota från ssd så finns det inte den delen så man inte kan välja den.
Och när man hittar den och startar om datorn och monterar in te.x dvd läsaren så försvinner SSD.

Har fått hjälp av min släkting som kan datorer att uppdatera BIOS eller UFEI eller vad de kallas men det blir inge bättre.

Någon som har nått tips på hjälp.

Mvh Lemmythekiller

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lemmythekiller:

Hej

Kass titel men visste hur jag skulle skriva.

Köpte nya delar (moderkort = Asus z87-a och Cpu = Intel 4670K)
Montera allt i chassit med anti-stat armband koppla in allt som man ska, samt moderkortsdistanser.

Startar med att formatera gamla OS ( windows 7 ) så man får nytt fräsh med nya delarna. ( hade AMD innan )
Allt går igång som vanligt och det, men när jag startar om datorn efter har installerat klart samt en del program så vill den inte starta igen, utan kommer till Starta Reparation, men trycker man starta windows ändå så hoppar den igång ibland ändå.
När jag försöker boota från ssd så finns det inte den delen så man inte kan välja den.
Och när man hittar den och startar om datorn och monterar in te.x dvd läsaren så försvinner SSD.

Har fått hjälp av min släkting som kan datorer att uppdatera BIOS eller UFEI eller vad de kallas men det blir inge bättre.

Undra nu om det kan vara Moderkortsfel då? för testar installera windows på en vanlig hdd så blir det lika dant.

Någon som har nått tips på hjälp.

Mvh Lemmythekiller

har du kollat i bios om du har valt rätt gång det vill säga starta med hårddisk med mera

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske har ställt in sataportarna fel, optiska enheter brukar inte gilla att anslutas i ahci läge utan ska köras som ide, därför finns det ofta möjlighet att ställa om portarna i olika kombinationer, ssdn ska köras som ahci och dvd n som ide, ev kan du behöva koppla om satakablarna, men kolla manualen.
Du ska inte heller installera via en usb 3 port utan välj en usb 2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt vilket nätagg har du? Är det Haswell-kompatibelt? VX750 finns inte från Corsair iaf. Är det 750 med TX, HX, AX eller CX är det kompatibelt och inte felet.

Vilken Corsair SSD är det? Många äldre sandforce-modeller var opålitliga och en del är inkompatibla med Haswell.

http://www.overclock.net/t/1413096/first-generation-sandforce...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Exakt vilket nätagg har du? Är det Haswell-kompatibelt? VX750 finns inte från Corsair iaf. Är det 750 med TX, HX, AX eller CX är det kompatibelt och inte felet.

Vilken Corsair SSD är det? Många äldre sandforce-modeller var opålitliga och en del är inkompatibla med Haswell.

http://www.overclock.net/t/1413096/first-generation-sandforce...

Det är felskrivet av mig, det är ett HX 750W 80+ Silver och SSD är en Corsair SSD Force Series 80GB 2.5" (https://www.inet.se/produkt/4303890/corsair-ssd-force-series-...) Köpt 2010-10-18

Så det kan vara att SSD inte vill lira med?

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lemmythekiller:

Det är felskrivet av mig, det är ett HX 750W 80+ Silver och SSD är en Corsair SSD Force Series 80GB 2.5" (https://www.inet.se/produkt/4303890/corsair-ssd-force-series-...) Köpt 2010-10-18

Så det kan vara att SSD inte vill lira med?

Den disken använder SF1200, alltså inte kompatibel med Haswell. Det gäller alltid att läsa på innan köp, speciellt med Haswell. Hade du kollat nätagget också eller var det bara ren tur?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Den disken använder SF1200, alltså inte kompatibel med Haswell. Det gäller alltid att läsa på innan köp, speciellt med Haswell. Hade du kollat nätagget också eller var det bara ren tur?

Värdelöst tycker jag att inte grejjerna kan funka med lite nyare saker Japp nätagget är ett Corsair HX750 80+Silver.. hittar inget om att det inte skall funka med Haswell

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lemmythekiller:

Värdelöst tycker jag att inte grejjerna kan funka med lite nyare saker Japp nätagget är ett Corsair HX750 80+Silver.. hittar inget om att det inte skall funka med Haswell

Jag har redan kollat och HX750 i alla versioner är kompatibelt, jag bara undrade om du kollat själv, i förväg alltså.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har redan kollat och HX750 i alla versioner är kompatibelt, jag bara undrade om du kollat själv, i förväg alltså.

nej det har jag då inte gjort Trodde inte att man lära det. Att alla Nätagg passa om dom hade rätt kablar å det men men då har man lärt sig nått nytt iaf..

och undrar då vad för SSD du kan rekommendera, 1000-1300kr och 240GB som skall funka till Moderkort och CPU

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk

Skall jag köpa en Samsung 840 Basic 250GB eller en Intel 335 240GB?

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Hedersmedlem

Hur använder du datorn, några speciella program eller spel som körs extra mycket?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Hur använder du datorn, några speciella program eller spel som körs extra mycket?

Spelar mycket och det är väl det jag kommer ha den till.. samt OS då.
Spel som BF, Cod, Crysis, Metro med flera

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade nog väntat på, och skaffat en Samsung 840 Evo, om jag varit i dina kläder. Troligen det bästa för dig. Fortfarande långsammare TLC-minnen, men med förbättringar som gör den klart bättre än vanliga 840. Pro är givetvis bäst, men kostar ju mer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag hade nog väntat på, och skaffat en Samsung 840 Evo, om jag varit i dina kläder. Troligen det bästa för dig. Fortfarande långsammare TLC-minnen, men med förbättringar som gör den klart bättre än vanliga 840. Pro är givetvis bäst, men kostar ju mer.

Amen vill ju använda datorn helst nyss så jag klara mig väl bra på 840 basic eller inte 335?

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Exakt vilket nätagg har du? Är det Haswell-kompatibelt? VX750 finns inte från Corsair iaf. Är det 750 med TX, HX, AX eller CX är det kompatibelt och inte felet.

Vilken Corsair SSD är det? Många äldre sandforce-modeller var opålitliga och en del är inkompatibla med Haswell.

http://www.overclock.net/t/1413096/first-generation-sandforce...

Där lärde man sig något aldrig hört talas om det hmm stackars folk som köpt sandforce då

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Testa installera Windows på en vanlig 500GB jag hade hemma och det funkar nu.

Så det där med att Gamla Sandforce diskarna inte funkar med Haswell stämmer

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit