Tt eSPORTS Challenger Ultimate Keyboard - ghosting!

Permalänk
Medlem

Tt eSPORTS Challenger Ultimate Keyboard - ghosting!

Tänkte gå ifrån mitt slitna smutsiga G110 till något annat tangentbord väl lämpat för gaming. Det råkar dock vara så att jag inte förstått tjusningen med mekaniska tangentbord, jag skulle alla gånger föredra något i den stilen av de som brukar sitta på laptops. Så, med "ej mekaniskt" samt "gaming" som villkor gav jag mig ut på jakt efter ett nytt tangentbord.

Jag köpte Tt eSPORTS Challenger Ultimate, då en av de saker de skröt mest med var sin otroliga anti-ghosting teknik. Kunde känna på det lite i förväg och blev väldigt förtjust i det. Men så kommer jag hem, kopplar in och startar BF3. Efter någon minut försöker jag sprinta framåt och samtidigt slänga upp mitt primary-vapen. Inget händer. Efter att ha tänkt "skojjar du med mig?!" och rage'at ett tag försöker jag googla på det och se varför jag inte hittade någon som sade något om det på nätet. Och vad finner jag? Ingenting!

Som jag förstått det så handlar det om att konstruktionen är som sådan att just ctrl/shift, w och 1 råkat radas upp så att signalen av W eller 1 inte kommer att uppfattas, beroende på vilken som är nedtryckt först, i det scenariot där ctrl eller shift hålls nere. Något med rader och kolumner där ursprunget av signalen inte kan identifieras om alla vägar blockeras av en annan signal, varav ingen knapptryckning registreras.

Så jag undrar här nu, är det någon annan som har samma tangentbord som mig? Om ja, har ni samma besvär? Anledningen till att jag frågar är då de faktiskt annonserar ut det här tangentbordet med anti-ghosting teknik, men något så basalt som shift+w+1 fungerar inte. Skulle bli överlycklig om det visar sig vara mitt som är defekt.

Undrar även, är detta något man kan påverka på mjukvarusidan?

Som sist vill jag även be om tips på andra tangentbord, ej mekaniska, där detta problem inte uppstår.

edit: Frågan är nu varför jag inte tittade i den här tråden först?

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC

Permalänk
Medlem

Börjar med att nyfiket fråga varför du inte vill ha mekaniska brytare? Väljer du röda eller bruna cherry så får du ett tangentbord med känsla som påminner om rubber dome, fast utan den slappa och odefinierade känslan.

För att svara på dina frågor så: Tyvärr så bör det inte vara mjukvarurelaterat. Anti-ghosting är trams i min mening. Köper man ett tangentbord så ska det vara n-key rollover, dvs att samtliga tangenter kan registreras oberoende av alla andra tangenter. Om man inte hittar ett nkro man kan leva med så är 6-key rollover minimum för snabbare spel (såsom BF3). Jag sitter nu på ett nkro, och det är som dag och natt för att flyga jetflygplan i BF3, då jag ej flyger med musen.

Men i alla fall, försök överkomma din negativa inställning till mekaniska, och leta efter 6- eller n-key rollover vid köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Börjar med att nyfiket fråga varför du inte vill ha mekaniska brytare? Väljer du röda eller bruna cherry så får du ett tangentbord med känsla som påminner om rubber dome, fast utan den slappa och odefinierade känslan.

För att svara på dina frågor så: Tyvärr så bör det inte vara mjukvarurelaterat. Anti-ghosting är trams i min mening. Köper man ett tangentbord så ska det vara n-key rollover, dvs att samtliga tangenter kan registreras oberoende av alla andra tangenter. Om man inte hittar ett nkro man kan leva med så är 6-key rollover minimum för snabbare spel (såsom BF3). Jag sitter nu på ett nkro, och det är som dag och natt för att flyga jetflygplan i BF3, då jag ej flyger med musen.

Men i alla fall, försök överkomma din negativa inställning till mekaniska, och leta efter 6- eller n-key rollover vid köp.

Tack för svar.

Att jag inte vill ha mekaniska har endast att göra med just känslan, och faktumet att så gott som alla mekaniska har så fruktansvärt höga tangenter. Den där odefinierade och slappa känslan passar mig alldeles utmärkt.

Vad gäller nkro och så, hur tar jag reda på hur tangentbordet är konstruerat? Jag hade gissat att det skulle stå i t.ex. reviews eller spec. listings, men hittade inga sådana för tangentbordet i fråga. I alla fall inga som sade något annat än vad som stod på kartongen.

Vad är fördelen med mekaniskt, annat än att man anses få en bättre känsla vid nedtryckningen av tangenterna? Är de generellt sett nkro eller närliggande?

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulbear:

Tack för svar.

Att jag inte vill ha mekaniska har endast att göra med just känslan, och faktumet att så gott som alla mekaniska har så fruktansvärt höga tangenter. Den där odefinierade och slappa känslan passar mig alldeles utmärkt.

Vad gäller nkro och så, hur tar jag reda på hur tangentbordet är konstruerat? Jag hade gissat att det skulle stå i t.ex. reviews eller spec. listings, men hittade inga sådana för tangentbordet i fråga. I alla fall inga som sade något annat än vad som stod på kartongen.

Vad är fördelen med mekaniskt, annat än att man anses få en bättre känsla vid nedtryckningen av tangenterna? Är de generellt sett nkro eller närliggande?

Känslan är en vanesak, när du vant dig vid att din nya Porsche är lite stötigare att köra än vad din gamla Fiat var, så kommer du bara njuta av den

Att de är högre kan jag inte säga emot, jag har själv en stor gummilist som handledsstöd framför mitt tangentbord. Det ger en ergonomisk och avlastad position för händer, armar och rygg. Du kanske håller händerna på ett annat vis, så detta inte hade hjälp dig. Varierar från person till person.

Vad gäller rollover på ett specifikt tangentbord så måste man nog in på nätet och leta. Det är ju dock ett argument i försäljningen, så står det inget så finns det nog inte heller. Att testa i butik låter svårt.

Fördelar inkluderar att tangenterna håller för väldigt många knapptryck utan att sluta fungera eller nämnvärt ändra karaktär. Det är även enkelt att leka runt och modifiera tangentbordet om man tycker att sådant är kul. Men det primära är känslan. Jag gillar tunga, taktila brytare. Buckling spring eller cherry MX clear/green gör mig glad.

Att säga att det generellt är nkro på mekaniska är vågat, så man måste kolla upp vad som gäller för var modell. Det tillverkas många billiga mekaniska nu för tiden (därmed inte sagt att de kostar lite att köpa, bara billig design), och dessa behöver inte vara av någon vidare kvalitet över huvud taget.

Permalänk
Medlem

MS Sidewinder X4 borde vara ett vettigt allternativ, bytte upp mig till ett sådant när det kom just på grund utav hur mycket ghosting det var på x6:an.
Har inte haft några problem med det tangentbordet, det är rätt så låga tangenter, inga mekaniska brytare och inga ghosting problem (åtminstone inte vad jag har märkt/ kommer ihåg).

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Skrivet av Gaston85:

MS Sidewinder X4 borde vara ett vettigt allternativ, bytte upp mig till ett sådant när det kom just på grund utav hur mycket ghosting det var på x6:an.
Har inte haft några problem med det tangentbordet, det är rätt så låga tangenter, inga mekaniska brytare och inga ghosting problem (åtminstone inte vad jag har märkt/ kommer ihåg).

Fungerar shift+w+1? Det är allt jag behöver veta!

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulbear:

Tack för svar!

Fungerar shift+w+1? Det är allt jag behöver veta!

Ja det fungerar utmärkt på X4an (provade precis)
x4an har rätt bra anti ghost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ja det fungerar utmärkt på X4an (provade precis)
x4an har rätt bra anti ghost.

Tack

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC