Hjälp m gaming dator till grabben

Permalänk
Medlem

Vad neandertalare som DavidtheDoom gör på Sweclockers vet jag inte
Bra underhållning betyder inte att man blir arbetslös. Hur dyr datorn är gör ingen skillnad utan snarare användningen och att man begränsar datornanvändandet är självklart till viss mån men lika självklart är det att det inte har några intrinsikala vinster.
Och att inte tillåta datoranvändning alls gör att barn hamnar efter på absolut alla plan. Och att begränsa användningen bara så att barnen kan sitta med något annat meningslöst tidsfördriv som miniatyrer ser jag verkligen inte nyttan i annat än om det är billigare såklart.

Om man vill ha någonting starkt, billigt som är det bästa i 5 år så vore en PlayStation 4 eller Xbox One bra val men de är inte släppta ännu och även då så är själva spelen ett par hundra dyrare styck och en PC gör så mycket mer som exempelvis att emulera nästan alla spelsystem någonsin och mycket annat nyttigt än bara spel.

Man lär sig mycket av datorer inte minst när man har obegränsad tillgång till Wikipedia och Google för vad som än tar ens intresse.
Man lär sig dessutom mycket datoranvändning vilket är en nödvändig del av det vardagliga livet idag och i många yrken. Även i onlineinteraktion med andra lär man sig mycket nyttigt.
Jag är helt självlärd i engelska 100% via internet och haft toppbetyg hela vägen utom möjligtvis i början på högstadiet där jag inte brydde mig ett dugg om någon slags betyg och inte minns vad jag hade i något ämne och det sista året i gymnasiet där jag bara hade VG eftersom vi hade ny lärare som uppenbarligen inte visste vad som var upp. Nästan säker på att jag betygsattes efter mitt manliga kön.
Man kan också lära sig allt möjligt i spel om man är nyfiken och slår upp ord eller begrepp online.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 1972lafam:

Ja, du blir i vart fall ett gott päron, utan tvekan!
Vi kör stenhårt med inte vardagar, han läser sve/eng böcker om vartannat.
Skolan är absolut inte hans största intresse, som det iheller inte var för mig. Men jag började jobba redan som 16-17 åring o fick slita som en gnu för mina slantar. Hade det mesta i tidig ålder, förutom utbildning!
Nått jag så klart ångrar idag, även om jag haft fast jobb från start.
Vi vill ju så klart inte att han går samma slitiga liv till mötes, och skaffar sig en ordentlig utbildning istället.

Ja här ska det tänkas i massor. Kanske våra stränga "dator regler får honom att tröttna"

Tack för konversationen o hjälpen grabbar!

Skulle tro att lösningen är att uppmuntra ett sunt beteende och en inställning till spel att det just är spel.
Bara helger är verkligen vettigt. Dock fungerar ju det som ett bra verktyg att slappna av på om det används på rätt sätt.

Bäst prestanda per krona är om du köper en icke överklockningsbar i5 Ivy Bridge med ett GTX 660. Slänger ihop ett exempel paket. Dock är det väl inet som gäller om du vill ha det ihopbyggt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3711022/ett-prispressat-fors...

Jag hjälpte bygga en riktigt prispressad dator utan montering och Windows med samma saker + en SSD (sämre kvalité på nätagget) för strax under 6500kr åt en polare. Prestanda skillnaden mellan den datorn och min med i5 3570k och ett GTX 660 är inte direkt märkbar i de flesta spel om man bara räknar upplevelse och inte skillnaden mellan 59FPS och 63FPS average.

Skrivet av Msch:

Vad neandertalare som DavidtheDoom gör på Sweclockers vet jag inte
Bra underhållning betyder inte att man blir arbetslös. Hur dyr datorn är gör ingen skillnad utan snarare användningen och att man begränsar datornanvändandet är självklart till viss mån men lika självklart är det att det inte har några intrinsikala vinster.
Och att inte tillåta datoranvändning alls gör att barn hamnar efter på absolut alla plan. Och att begränsa användningen bara så att barnen kan sitta med något annat meningslöst tidsfördriv som miniatyrer ser jag verkligen inte nyttan i annat än om det är billigare såklart.

Om man vill ha någonting starkt, billigt som är det bästa i 5 år så vore en PlayStation 4 eller Xbox One bra val men de är inte släppta ännu och även då så är själva spelen ett par hundra dyrare styck och en PC gör så mycket mer som exempelvis att emulera nästan alla spelsystem någonsin och mycket annat nyttigt än bara spel.

Lättast är att du använder den högteknologiska funktionen "citera" och frågar mig eller TS

Jag har en stark åsikt att många missbrukar spel och datorer. Lika så tycker jag det finns för tok för många svaga människor som kryper för att inte göra sig ovän med folk eller svaga chefar på arbetsplatser som inte vågar göra sig ovän med andra. Precis lika mycket som det finns folk som förstör för sina bara med Curling då man inte vågar säga nej.

Datorer och spel är underbart men det kan lätt bli fel. Speciellt hos en ung individ som skapar sig både rationellt tänkande och försöker skapa sig en uppfattning kring ekonomi och användande av tid.

Att jag skulle vara en bakåtsträvande idiot som tycker datorer är ont tycker är lite av en feltolkning från din sida Varför tror du jag studerar elektroteknik och lägger tio tusentalskronor på datorer varje år?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Msch:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3711354/data
Ett exempel på hur man vidare kan prispressa.
Drog ner till 4GB minne och 450W vilket räcker bra till de delarna tror jag.
Väljer man mer okända märken och sånt där går det säkert att prispressa mer och särskilt om man byter till AMD men då vet jag inte hur det går med prestandan i slutändan.
Man kan pressa så mycket man vill ner säkert till 7000 men sedan är det man spar mest på att ordna Windows och monteringen på annat sätt.
Och vid 5000 ny utan Windows och montering skulle jag gå begagnat istället.

Frågan är hur länge en billig dator räcker, jämfört med om man lagt lite mer krut på den.
Frugan tycker det är vansinne att vi ska lägga så mkt på en dator.
Och jag kan hålla med, men lägger hellre krut på det nu o sen inget på 3-5 år.
Vad det än blir så ska jag försöka bygga själv:)

Tack för att du tagit dig tid och sitta o leta upp alternativ!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 1972lafam:

Frågan är hur länge en billig dator räcker, jämfört med om man lagt lite mer krut på den.
Frugan tycker det är vansinne att vi ska lägga så mkt på en dator.
Och jag kan hålla med, men lägger hellre krut på det nu o sen inget på 3-5 år.
Vad det än blir så ska jag försöka bygga själv:)

Tack för att du tagit dig tid och sitta o leta upp alternativ!

Hårddisken är extremt dumsnål. Kostar 40kr mer för dubbla storleken. 4GB är lite för lite i dagens läge. 8GB ger bra mycket mer. 500kr mer på processorn och 200kr lägre på moderkortet ger en hel del mer prestanda.

Kolla mitt paket. Faktiskt billigare och bättre prestanda i de flesta scenarion. Dock lite klenare grafikkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1972lafam:

Frågan är hur länge en billig dator räcker, jämfört med om man lagt lite mer krut på den.
Frugan tycker det är vansinne att vi ska lägga så mkt på en dator.
Och jag kan hålla med, men lägger hellre krut på det nu o sen inget på 3-5 år.
Vad det än blir så ska jag försöka bygga själv:)

Tack för att du tagit dig tid och sitta o leta upp alternativ!

Jo. Det svagare alternativet klarar sig idag men nog inte särskilt länge till. Något i stil med mitt dyrare alternativ bör dock sitta säkert i åtminstone ett par år varefter grafikkortet kommer vilja uppgraderas för 2500 slantar till minus att man säkert kan sälja det gamla för 500 till tusingen.
Om några år lär det vara ett ypperligt tillfälle att uppgradera både bildskärm till en 4K-skärm och grafikkortet till ett med nog minne för att stödja detta så att satsa på en billig bildskärm idag vore nog vist och att satsa på mer än 120/250GB SSD vore nog inte så smart med tanke på hur mycket billigare och bättre de blir för varje år.

Jag ska själva köpa nytt nu och hoppas innerligt på att segla hela 7 år med endast några byten av grafikkort, något byte av SSD och byte till en 4K-skärm även om en 4770K lär sjunga på sista versen milt sagt vid det laget.
Just nu sitter jag med en 5 år gammal Intel Q9550 oöverklockad och den klarar fortfarande nya spel i standardinställningar.
Men att spå framtiden är svårt inte minst som olika datordelar börjar snoka på varandras syften, Oculus utmanar bildskärmarna, Ouya, smartphones, appar och annat billigt hoppar in i racet och Carmack snackar om hur allt mer av våra beräkningar kan hoppa upp och lägga sig i molnet!
Som jag ser det så utesluter jag inte att datorn jag skaffar nu blir den sista datorn av sitt slag. Därefter lär datorspel vara så utbrett och mainstreamat att en tung speldator kanske bara kostar några tusen och man sitter med alla möjliga ersättare till bildskärmar, möss, tangentbord och själva datorn kanske inte ens blir mer än ett tomt nätverkschip för en hundring som ansluter till en betaltjänst-molndator någonstans i världen.
Åtminstone om 10 år. Om det inte blir världskrig eller något sånt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Hårddisken är extremt dumsnål. Kostar 40kr mer för dubbla storleken. 4GB är lite för lite i dagens läge. 8GB ger bra mycket mer. 500kr mer på processorn och 200kr lägre på moderkortet ger en hel del mer prestanda.

Kolla mitt paket. Faktiskt billigare och bättre prestanda i de flesta scenarion. Dock lite klenare grafikkort.

Ja, i mitt billigare alternativ tar jag absolut alla små hundralappar som går. Utan att skära ner på det dyrare.
Några hundralappar extra för 1TB HDD är värt. Att 4GB RAM skulle vara för lite håller jag dock inte med om. Men det rör sig också bara om hundralappar. Moderkort går att välja ett annat chipset ja. Och bättre nätaggregat är alltid bra även när det inte behövs.
Vad du skär bort är ett 660 Ti = 670 = 760 och ersatt med ett ca 15% svagare 660 och där spar du bra mycket mot en bättre CPU och det kanske är ett bra val.
Sedan har du visst slängt om allt till mATX. Sånt vet jag lite om och spontant skulle jag undra om ett ATX-nätaggregat får plats i ett mATX-chassi med mATX-moderkort?

Men i vilket fall så tror jag att en starkare dator är vad man ska ha om den ska hålla.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Msch:

Jo. Det svagare alternativet klarar sig idag men nog inte särskilt länge till. Något i stil med mitt dyrare alternativ bör dock sitta säkert i åtminstone ett par år varefter grafikkortet kommer vilja uppgraderas för 2500 slantar till minus att man säkert kan sälja det gamla för 500 till tusingen.
Om några år lär det vara ett ypperligt tillfälle att uppgradera både bildskärm till en 4K-skärm och grafikkortet till ett med nog minne för att stödja detta så att satsa på en billig bildskärm idag vore nog vist och att satsa på mer än 120/250GB SSD vore nog inte så smart med tanke på hur mycket billigare och bättre de blir för varje år.

Jag ska själva köpa nytt nu och hoppas innerligt på att segla hela 7 år med endast några byten av grafikkort, något byte av SSD och byte till en 4K-skärm även om en 4770K lär sjunga på sista versen milt sagt vid det laget.
Just nu sitter jag med en 5 år gammal Intel Q9550 oöverklockad och den klarar fortfarande nya spel i standardinställningar.
Men att spå framtiden är svårt inte minst som olika datordelar börjar snoka på varandras syften, Oculus utmanar bildskärmarna, Ouya, smartphones, appar och annat billigt hoppar in i racet och Carmack snackar om hur allt mer av våra beräkningar kan hoppa upp och lägga sig i molnet!
Som jag ser det så utesluter jag inte att datorn jag skaffar nu blir den sista datorn av sitt slag. Därefter lär datorspel vara så utbrett och mainstreamat att en tung speldator kanske bara kostar några tusen och man sitter med alla möjliga ersättare till bildskärmar, möss, tangentbord och själva datorn kanske inte ens blir mer än ett tomt nätverkschip för en hundring som ansluter till en betaltjänst-molndator någonstans i världen.
Åtminstone om 10 år. Om det inte blir världskrig eller något sånt.

Ja, i mitt billigare alternativ tar jag absolut alla små hundralappar som går. Utan att skära ner på det dyrare.
Några hundralappar extra för 1TB HDD är värt. Att 4GB RAM skulle vara för lite håller jag dock inte med om. Men det rör sig också bara om hundralappar. Moderkort går att välja ett annat chipset ja. Och bättre nätaggregat är alltid bra även när det inte behövs.
Vad du skär bort är ett 660 Ti = 670 = 760 och ersatt med ett ca 15% svagare 660 och där spar du bra mycket mot en bättre CPU och det kanske är ett bra val.
Sedan har du visst slängt om allt till mATX. Sånt vet jag lite om och spontant skulle jag undra om ett ATX-nätaggregat får plats i ett mATX-chassi med mATX-moderkort?

Men i vilket fall så tror jag att en starkare dator är vad man ska ha om den ska hålla.

Det finns inget som heter mATX Nätagg. ATX PSU är standard i mer eller mindre alla datorer numera. även min mITX låda använder ATX nätagg.
Om du tycker 4GB duger så är det bara att köra på en singelsticka på 4GB. Lätt att uppgradera längre fram då

Valet av mATX = Spara lite pengar och en dator som inte tar allt för mycket plats i pojkrummet. Prestandan är densamma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ja boys. Om nått så har jag lärt mig mkt ut av ert snack, kan bara tusan ta mig inte ta ett beslut:)
Det absolut viktigaste är att den klarar i princip alla spel och kommande spel ett tag framöver.
Och att han kan bygga vidare vid behov så klart. Vill inte höra honom säga, den är långsam vid uppstart,
den laggar...bla bla. Han är tack o lov inte uppe i "fps" stadiet ännu, men lagg vet han vad det är:)

Permalänk
Skrivet av 1972lafam:

Ja boys. Om nått så har jag lärt mig mkt ut av ert snack, kan bara tusan ta mig inte ta ett beslut:)
Det absolut viktigaste är att den klarar i princip alla spel och kommande spel ett tag framöver.
Och att han kan bygga vidare vid behov så klart. Vill inte höra honom säga, den är långsam vid uppstart,
den laggar...bla bla. Han är tack o lov inte uppe i "fps" stadiet ännu, men lagg vet han vad det är:)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3712083/2013-08-12

Blanda inte in mig i eran diskussion om hur man uppfostrar en ungdom nu bara för att jag gjorde ett dyrt bygge, tack.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Hårddisken är extremt dumsnål. Kostar 40kr mer för dubbla storleken. 4GB är lite för lite i dagens läge. 8GB ger bra mycket mer. 500kr mer på processorn och 200kr lägre på moderkortet ger en hel del mer prestanda.

Kolla mitt paket. Faktiskt billigare och bättre prestanda i de flesta scenarion. Dock lite klenare grafikkort.

Plus jag kan själv försöka montera ihop den kanske, och lägga till en skärm. Kanske ordna windows på annat sätt med.
http://www.inet.se/produkt/2203353/benq-24-gw2450hm-va-led#re...

Men går det att uppgradera detta paket så det håller i 3-5 år framöver, eller når han begränsingen innan dess?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 1972lafam:

Plus jag kan själv försöka montera ihop den kanske, och lägga till en skärm. Kanske ordna windows på annat sätt med.
Men går det att uppgradera detta paket så det håller i 3-5 år framöver, eller når han begränsingen innan dess?

Datorn kommer gå att använda om 3-5år det kan jag nog säga. Om inte:
Något pajar.

Sedan att man skulle kunna spela alla spel som släpps om 5år det kan jag inte svära på.
Det som egentligen slits är hårddisken som blir slöare. En SSD är lösningen på det.

Uppgradera grafikkort om 2-3år så är det bara att tuta och köra.

Om du verkligen vill säkerställa lite mer framtidssäkerhet (finns inget som är säkert) så är det Z77 moderkort och en överklockningsbar processor men då snackar vi om ca 5-800kr dyrare.

Annars är det ju bara att flytta och uppgradera paketet allt eftersom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Datorn kommer gå att använda om 3-5år det kan jag nog säga. Om inte:
Något pajar.

Sedan att man skulle kunna spela alla spel som släpps om 5år det kan jag inte svära på.
Det som egentligen slits är hårddisken som blir slöare. En SSD är lösningen på det.

Uppgradera grafikkort om 2-3år så är det bara att tuta och köra.

Om du verkligen vill säkerställa lite mer framtidssäkerhet (finns inget som är säkert) så är det Z77 moderkort och en överklockningsbar processor men då snackar vi om ca 5-800kr dyrare.

Annars är det ju bara att flytta och uppgradera paketet allt eftersom.

Lagt till skärm o tagit bort montering o windows. Försöker fixa windows 8 64bit. Bytat moderkortet och låda. Men duger detta?:)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3712318/funkar-detta

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 1972lafam:

Lagt till skärm o tagit bort montering o windows. Försöker fixa windows 8 64bit. Bytat moderkortet och låda. Men duger detta?:)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3712272/funkar-detta

Ska du köpa Z77A-GD65 Gaming så kan du lika gärna köpa en upplåst processor. Och varför inte köpa Haswell istället då?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3712323/lite-nyare-grejer

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ska du köpa Z77A-GD65 Gaming så kan du lika gärna köpa en upplåst processor. Och varför inte köpa Haswell istället då?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3712323/lite-nyare-grejer

Funkar denna lådan till? Bättre placering ljud/mic o usb.

http://www.inet.se/produkt/6911371/corsair-carbide-200r-svart...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 1972lafam:

Funkar denna lådan till? Bättre placering ljud/mic o usb.

http://www.inet.se/produkt/6911371/corsair-carbide-200r-svart...

Det stämmer bra. Missade att kolla vilket chassi som låg i. Var medveten om att ATX är större än mATX. Det är extremt sällan man använder det extra som kommer på ATX mot mATX.

Eventuellt värt att spara ett par hundra med ett mindre moderkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1972lafam:

Funkar denna lådan till? Bättre placering ljud/mic o usb.

http://www.inet.se/produkt/6911371/corsair-carbide-200r-svart...

Ja den lådan funkar

Permalänk
Medlem

Det finns ett paket hos Inet med processorn, minnet och moderkortet som DavidtheDoom har i sin korg, några kronor billigare: http://www.inet.se/produkt/v100245/uppgraderingspaket-baserat... . En lite mindre men billigare skärm finns på CDon: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_p23t-6_thor_edition_ips_...

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det stämmer bra. Missade att kolla vilket chassi som låg i. Var medveten om att ATX är större än mATX. Det är extremt sällan man använder det extra som kommer på ATX mot mATX.

Eventuellt värt att spara ett par hundra med ett mindre moderkort.

Tror jag kör på det senaste paketet om ni tycker det funkar, antingen win 8 el 7. Behövs ingen ssd hårddisk o skit för att datorn är slö i uppstart väl?
Om det nu är så vad är billigaste alternativ som är brukligt i detta paketet:)?

Sett denna som finns på lager, men med ett kit, om det nu behövs. Finns kanske billigare?
http://www.inet.se/produkt/4304480/samsung-ssd-kit-840-series...
Shit vad glad jag är att ni som kan är så hjälpsamma.
lol, sonen orolig för hur det ska sluta, och om prispressandet blir kakka:)

Permalänk
Medlem

Äsch, jag skulle nog ändå rekommendera mitt första förslag och försöka ordna Windows på annat sätt och så någon billig icke-TN bildskärm för 1000-2000.
660 klarar bara nya tunga spel i 30 fps och lättare spel i 50 fps och då tycker jag att 760 som klarar tunga spel i 40 fps och lättare spel i 66-67 fps låter säkrare för 700 spänn mer. Då kan man ju hoppas att man klarar tyngre spel i ett år och bara behöver tumma ner på inställningarna så att man går upp till högst spelbara 50 fps sedan klarar man sig lätt ett år till när man börjar dra ner på allt nästan omärkbart ögongodis.
Samsung 840 Evo tycks vara försenad och vanliga tillfälligt slut. Ingen aning vad ett kit men antar att det bara är lite extraskräp som du inte behöver bry dig om så länge de monterar den.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3713777/data
Då blir det en skrikig dator som jag inte tror det kan gå dåligt med och om någonting går sönder har du ju garanti det första året åtminstone och därefter tillverkargaranti på det mesta som jag inte är någon expert på tyvärr men den finns där på det mesta i alla fall.
Återigen går det att spara 400 på chassit, 3-400 på moderkortet till ett som inte stödjer dubbla grafikkort vilket säkert inte blir aktuellt och stödjer mindre överklockning vilket inte lär vara aktuellt om du inte skaffar extra kylning, inte så värst på minnena eller nätaggregatet och SSD:n går att ta bort vilket höjer starttiden och gör det något segare att bläddra runt i datorn och lite sånt men ingen påverkan på spel.
Jag kan i alla fall rekommendera att skära bort SSD:n om man ska spara en tusenlapp:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3713878/data

Permalänk
Skrivet av Msch:

Äsch, jag skulle nog ändå rekommendera mitt första förslag och försöka ordna Windows på annat sätt och så någon billig icke-TN bildskärm för 1000-2000.
660 klarar bara nya tunga spel i 30 fps och lättare spel i 50 fps och då tycker jag att 760 som klarar tunga spel i 40 fps och lättare spel i 66-67 fps låter säkrare för 700 spänn mer. Då kan man ju hoppas att man klarar tyngre spel i ett år och bara behöver tumma ner på inställningarna så att man går upp till högst spelbara 50 fps sedan klarar man sig lätt ett år till när man börjar dra ner på allt nästan omärkbart ögongodis.
Samsung 840 Evo tycks vara försenad och vanliga tillfälligt slut. Ingen aning vad ett kit men antar att det bara är lite extraskräp som du inte behöver bry dig om så länge de monterar den.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3713777/data
Då blir det en skrikig dator som jag inte tror det kan gå dåligt med och om någonting går sönder har du ju garanti det första året åtminstone och därefter tillverkargaranti på det mesta som jag inte är någon expert på tyvärr men den finns där på det mesta i alla fall.
Återigen går det att spara 400 på chassit, 3-400 på moderkortet till ett som inte stödjer dubbla grafikkort vilket säkert inte blir aktuellt och stödjer mindre överklockning vilket inte lär vara aktuellt om du inte skaffar extra kylning, inte så värst på minnena eller nätaggregatet och SSD:n går att ta bort vilket höjer starttiden och gör det något segare att bläddra runt i datorn och lite sånt men ingen påverkan på spel.
Jag kan i alla fall rekommendera att skära bort SSD:n om man ska spara en tusenlapp:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3713878/data

Riktigt svårt det här. Men han önskar en skärm o att den inte ska lagga.
Har därför valt en liten ssd, billigare låda o grafikort. Tror att jag säkrat den så att
bara grafiken behöver uppdateras, när nu något behövs uppdateras.
Blev ju en sjuk summa pengar hur jag än vrider o vänder på det. Men det här paketet kommer väl funka ihop ett tag??
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3715165/slutresultat

Tack till samtligas råd, hoppas det blir ett gott slutresultat

Permalänk

Varför inte ta Inet:s färdiga paket för sweclockers sommardator istf att plocka moderkort, processor och minne själv och spara nästan en hundring? Det är ju EXAKT samma delar som du lagt i kundkorgen?

CyberOne länkade till det ovan i inlägg #46 men här är länken igen:

http://www.inet.se/produkt/v100245/uppgraderingspaket-baserat...

Permalänk
Skrivet av ArcusTangens:

Varför inte ta Inet:s färdiga paket för sweclockers sommardator istf att plocka moderkort, processor och minne själv och spara nästan en hundring? Det är ju EXAKT samma delar som du lagt i kundkorgen?

CyberOne länkade till det ovan i inlägg #46 men här är länken igen:

http://www.inet.se/produkt/v100245/uppgraderingspaket-baserat...

Sant, stirrat mig blind på alla förslag som kommit:-)
Tack!

Permalänk
Skrivet av CyberOne:

Det finns ett paket hos Inet med processorn, minnet och moderkortet som DavidtheDoom har i sin korg, några kronor billigare: http://www.inet.se/produkt/v100245/uppgraderingspaket-baserat... . En lite mindre men billigare skärm finns på CDon: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_p23t-6_thor_edition_ips_...

Tack:-)

Permalänk

120 mm fläkt med 200r. Vad betyder 200r, passar o funkar alla 120 mm.
Eller måste det vara med 200r?

Permalänk
Medlem

What... Corsair Carbide 200R är ett godtyckligt namn på ett chassi. Den har imponerande 8 platser att montera antagligen 120mm eller 140mm fläktar och de kan vara vilka som helst så länge storleken passar och de inte är nischade på något sätt och vad som följer med från början är mindre imponerande en 120mm fram och en 120mm bak.
Enligt bit-tech bör du flytta fläkten fram till att dra in luft på sidan och har du en till fläkt liggande sätt en som blåser ut luft ovanifrån i platsen så nära chassits baksida som möjligt. Har du fyra fläktar sätter du två som drar in fram och en ut bak och upp istället och en femte är lite skit samma.
Det är absolut inget välkylande chassi men man kan experiementera lite om man vill men såklart tror jag inte att temperaturer blir några större problem i den här datorn utan överklockning.

Permalänk
Skrivet av Msch:

What... Corsair Carbide 200R är ett godtyckligt namn på ett chassi. Den har imponerande 8 platser att montera antagligen 120mm eller 140mm fläktar och de kan vara vilka som helst så länge storleken passar och de inte är nischade på något sätt och vad som följer med från början är mindre imponerande en 120mm fram och en 120mm bak.
Enligt bit-tech bör du flytta fläkten fram till att dra in luft på sidan och har du en till fläkt liggande sätt en som blåser ut luft ovanifrån i platsen så nära chassits baksida som möjligt. Har du fyra fläktar sätter du två som drar in fram och en ut bak och upp istället och en femte är lite skit samma.
Det är absolut inget välkylande chassi men man kan experiementera lite om man vill men såklart tror jag inte att temperaturer blir några större problem i den här datorn utan överklockning.

Ok tack:-)
Stod att det kom m 2*120 200r fläktar. Kommer att installera i vart fall st med
Fan control.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vart lite dyrt mitt första förslag förut, här är ett nytt, lite mer prispressat utan att tappa allt för mycket prestanda, inget OS med.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3722757/2013-08-14

Edit: Processorn går att klocka. Moderkort samt nätagg pallar SLI. När grabben tycker att det laggar om 2-3 år, är det bara klocka processorn, köpa ett till grafikkort och ev. lite mer RAM för typ 2000kr. Så ska den nog hålla ut ytterligare ett par år.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk

[/QUOTE=Bacca;13782654]Vart lite dyrt mitt första förslag förut, här är ett nytt, lite mer prispressat utan att tappa allt för mycket prestanda, inget OS med.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3722757/2013-08-14

Edit: Processorn går att klocka. Moderkort samt nätagg pallar SLI. När grabben tycker att det laggar om 2-3 år, är det bara klocka processorn, köpa ett till grafikkort och ev. lite mer RAM för typ 2000kr. Så ska den nog hålla ut ytterligare ett par år.[/QUOTE]

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3720360/final
Tack, men redan beställt!