TYST spel-/allrounddator, ~10 000 kr

Permalänk
Medlem

TYST spel-/allrounddator, ~10 000 kr

Hej!
Håller på och kollar på ny dator och har plockat ihop ett paket kraftigt inspirerat av Sommardatorn. Har inga extrema krav, det ska vara en allround-dator som klarar vanliga sysslor med lätthet, mycket multitasking, bildredigering samt lite mer kraft för att ha möjlighet till spel och ev. en del 3D-CAD. Ska dualboota Windows och Linux. Något jag värdesätter är att den ska vara så tyst som möjligt. Ska inte överklocka.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3711037/2013-08-12

Kommentarer kring valen
Moderkort: valde detta över ex.vis ASUS Z87-A ATX pga det bättre ljudkortet (ALC1150).
Grafikkort: 760 känns prisvärd och denna (MSI) skall vara särskilt tyst.
Processor: i5 räcker, har ingen nytta av hyper threading vad jag vet.
Chassi: detta val känns klockrent.
SSD: vill ha ~250 GB och denna rekades i Sommardatorn.
HDD: vill ha 2 TB (för lagring, film etc) och WD känns gedigna, Green ska tydligen vara bra val.
CPU-kylare: hyllades i Sommardator-videon.
RAM: 8 GB känns lagom och denna rekades i Sommardatorn. Finns bättre val?
PSU: rekades i Sommardatorn, skall vara tyst. Finns bättre val?
DVD: billig, duger nog.

Är det något val som bör ändras inom ramen för budget?
Är det någon uppgradering (= mer cash) jag borde göra för bättre ljudnivå?
Har jag tänkt fel någonstans? Har inte byggt en dator förut.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Klockrent. Du behöver inte ändra någonting i ditt paket!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Klockrent. Du behöver inte ändra någonting i ditt paket!

Det var ju trevligt. Tror ni att, om man vill främja tystnad, att man borde köpa fler fläktar och montera i än de 3 (?) som följer med chassit? Eller byta ut de som följde med. För att kunna köra fläktarna långsammare men ändå få fullgod kylning alltså. Vad borde man köpa i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMB:

Det var ju trevligt. Tror ni att, om man vill främja tystnad, att man borde köpa fler fläktar och montera i än de 3 (?) som följer med chassit? Eller byta ut de som följde med. För att kunna köra fläktarna långsammare men ändå få fullgod kylning alltså. Vad borde man köpa i så fall?

Nej, Fractals fläktar är bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, tack.
Är det något mer man behöver köpa inför byggandet eller får man med alla sladdar som behövs etc?

Permalänk
Medlem

Om du tycker ljud är prio ett ska du köpa nya. Köper du fläktar till alla platser kan du ha dessa på låg RPM och därmed sänks ljudnivån. En fläkt kontroll kan även vara en bra sak att ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Om du tycker ljud är prio ett ska du köpa nya. Köper du fläktar till alla platser kan du ha dessa på låg RPM och därmed sänks ljudnivån. En fläkt kontroll kan även vara en bra sak att ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad skulle du rekommendera för fläktar?

Permalänk
Medlem

Ta uppgraderingspaketet med samma processor och moderkort som du har i korgen samt röda minnen. http://www.inet.se/produkt/v100245/uppgraderingspaket-baserat...
Lägg sedan till Fraktfritt från Henke420 sig så är har du sparat lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMB:

Vad skulle du rekommendera för fläktar?

Noctua, enermax, schythe gör bra fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Räcker ett nätagg på 500W? Jag funderar på om man borde ta denna istället för samma peng http://www.inet.se/produkt/6909708/be-quiet-straight-power-e9...