Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Då ska man köra med svarta (jag refererar till färgerna som WASDKeyboards har). Men du har blivit varnad, det är totalt värdelöst att använda o-ringar med svarta switchar.

Är gummit för mjukt alltså? Så om man ska lösa det kanske man ska leta efter någon liknande slags ringar i stenhård plast eller metall eller ligger problemet annanstans?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Msch:

Är gummit för mjukt alltså? Så om man ska lösa det kanske man ska leta efter någon liknande slags ringar i stenhård plast eller metall eller ligger problemet annanstans?

Ptja, du kan ju alltid testa med mutterbrickor eller något.
Men ja, gummi är mjukt och det blir inte alls samma känsla tyvärr, det fungerar dock ganska bra om man har röda o-ringar, men då är det ju mest ljudet som blir lägre, inte nedslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fueleh:

Hej alla!

Har ett Razer Blackwidow(gammal standard edition) och vill ha nya brytare pga att flickvännen vill döda mig när jag "knapprar" hela dagarna. Spelar mycket och programmerar och det viktigaste är väl att de låter mindre än dessa blåa brytare. Gissar på att bruna är bästa alternativet men kan man köpa sånna och byta ut? Vartifrån isåfall? Känns inte som jag vill lägga ut 1000kr på ett tangentbord. Annars vart kan man beställa något tyst mekaniskt tangentbord under typ 500kr?

EDIT:

Förmodligen detta jag letar efter Någon som testat? funkar dessa bra?
http://www.ebay.com/itm/Cherry-MX-Keycap-Rubber-O-Ring-Dampen...

Det hjälper inte särskilt mycket med o-ringar till blå brytare, då o-ringen inte påverkar den interna mekanismen i switchen som orsakar klickljudet. Vid fullt nedslag så kommer bottningsljudet att dämpas med o-ring, men din flickvän kommer fortfarande vilja dräpa dig är jag rädd.

Du kan köpa bruna brytare och byta, men det är inte gjort i en handvändning. I enklaste fall så är inte switcharna plate mounted, och då går det att öppna dem uppifrån och byta ut innehållet, men om de är plate mounted så måste du först löda loss varenda switch från kretskortet, och sedan löda fast de nya.

Förutom det så är dessutom lösa switchar ganska dyra, jag har nåt minne av att ha sett $1 per switch, eller om det var ännu mer?

Enklaste och lösningen är att köpa ett annat tangentbord med bruna brytare. Vet inte om det går att hitta något sådant för under 1000:- dock...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Enklaste och lösningen är att köpa ett annat tangentbord med bruna brytare. Vet inte om det går att hitta något sådant för under 1000:- dock...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581513

Permalänk

Vart köper folk sina mekaniska tangentbord? Och finns det några 60% alternativt 75% med QWERTY och ISO ens att få tag på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rampjesus:

Vart köper folk sina mekaniska tangentbord? Och finns det några 60% alternativt 75% med QWERTY och ISO ens att få tag på?

Lite varstans. Jag har handlat från Keyboard Company i Storbritanien samt några affärer i Tjina och Taobao.

60 och 75% med Qwerty och ISO finns på http://kbtrace.com/kbtpure/ (race, pure, poker) samt www.keyboardco.com (filco minila)

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Lite varstans. Jag har handlat från Keyboard Company i Storbritanien samt några affärer i Tjina och Taobao.

60 och 75% med Qwerty och ISO finns på http://kbtrace.com/kbtpure/ (race, pure, poker) samt www.keyboardco.com (filco minila)

Tackar! Är sugen på en 60% men vettefan hur smidigt där är egentligen. Någon som har erfarenhet av att spela med dem? Tänker då främst på hur det fungerar med avsaknaden av knappar och inte på hur brytare osv känns. Är ingen stor gamer men det vore jobbigt att behöva byta tangentbord beroende på vad man gör på datorn. Då är 60% kanske lite väl avskalat och man borde köra TKL istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rampjesus:

Tackar! Är sugen på en 60% men vettefan hur smidigt där är egentligen. Någon som har erfarenhet av att spela med dem? Tänker då främst på hur det fungerar med avsaknaden av knappar och inte på hur brytare osv känns. Är ingen stor gamer men det vore jobbigt att behöva byta tangentbord beroende på vad man gör på datorn. Då är 60% kanske lite väl avskalat och man borde köra TKL istället.

Är ingen stor gamer heller. 60% kan vara lite begränsat beroende på vad man spelar.. eftersom en del spel vill ha funktionsknapparna måste man ju trycka trycka extra när det krävs. När jag lanar kör jag 75%-tgb. Det är stort nog.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Är det svårt att byta en knapp på ett MK-50? (Såg guiden lite här men eftersom jag behöver allt så frågar jag)
Fick ett där Q knappen är typ borta, höljet (det svarta) är bortsletet så det är oanvändbart.

Så antagligen behövs allt som krävs för knappen, typ höljet, switchen, fjädern och vad nu mer som behövs.

Q-knappen var tydligen seg att trycka ner och fastnade så den "försvann" i ragemode tydligen

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av JimmieSan:

Är det svårt att byta en knapp på ett MK-50? (Såg guiden lite här men eftersom jag behöver allt så frågar jag)
Fick ett där Q knappen är typ borta, höljet (det svarta) är bortsletet så det är oanvändbart.

Så antagligen behövs allt som krävs för knappen, typ höljet, switchen, fjädern och vad nu mer som behövs.

Q-knappen var tydligen seg att trycka ner och fastnade så den "försvann" i ragemode tydligen

Är det själva platsknappen som sitter på switchen eller hela switchen du pratar om ?
En bild på skadan skulle nog underlätta avsevärt i felsökningen tror jag bestämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Är det själva platsknappen som sitter på switchen eller hela switchen du pratar om ?
En bild på skadan skulle nog underlätta avsevärt i felsökningen tror jag bestämt.

Verkar kört utan löddning.
Pillade lite till, hela den svarta som sitter fast i kretskortet var av, så hela knappen med allt som sitter fast i kretskortet är körda.

Han ville kolla fjädern och fick inte loss höljet sen gick fan lös typ, short fuse

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av JimmieSan:

Verkar kört utan löddning.
Pillade lite till, hela den svarta som sitter fast i kretskortet var av, så hela knappen med allt som sitter fast i kretskortet är körda.

Han ville kolla fjädern och fick inte loss höljet sen gick fan lös typ, short fuse
http://i.imgur.com/AFygGty.jpg

Fint!

Då är det bara att kolla mitt MK-80 galleri och ta fram lödkolven då.

Permalänk
Medlem

Verkar som Matias Mini Quiet Pro kommer med nordisk layout http://www.keyboardco.com/keyboard/matias-mini-quiet-pro-for-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Och nu tycker jag det bör räcka, men man vet ju aldrig hur det blir med sådana här guider om även andra kommer med information som jag inte sitter med.

grym guide! vad är det för t-bord du har utan numpad på dina bilder?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Oneone:

grymt guide! vad är det för t-bord du har utan numpad på dina bilder?

Tackar!

Det är tre olika tangentbord, ett Topre 88UB (det helsvarta), ett Filco TKL (det svarta med vit text) och ett Ducky TKL med ALP switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tackar!

Det är tre olika tangentbord, ett Topre 88UB (det helsvarta), ett Filco TKL (det svarta med vit text) och ett Ducky TKL med ALP switchar.

Tackar, har du någon sida att rekommendera att beställa ifrån? såg att det inte fanns så många utom Inet som har den? Ducky TLK

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Oneone:

Tackar, har du någon sida att rekommendera att beställa ifrån? såg att det inte fanns så många utom Inet som har den? Ducky TLK

Ducky med ALP switchar hittar du inte i Sverige. Då får du leta på koreanska sidor istället.

Om det är Ducky med Cherry switchar du är ute efter så finns det lite var stans, det är bara att kolla prisjakt.

Permalänk

Suck går och väntar på ett 60% tangentbord, inga nyheter om när Ducky släpper sitt?

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av zerorepent:

Suck går och väntar på ett 60% tangentbord, inga nyheter om när Ducky släpper sitt?

De ska åka med planet från korea 2:a september, sen ska de ju skickas ut till alla butiker också. Så räkna med slutet på september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

De ska åka med planet från korea 2:a september, sen ska de ju skickas ut till alla butiker också. Så räkna med slutet på september.

Okej då vet jag tack! Det jag igentligen är ute efter är ett bra bord utan numpad, något annat du kan rekomendera som finns att beställa i sverige?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ville ha ett Ducky Shine2 med bruna brytare, men jag är inte säker på om jag ska sikta på filco eller tesoro istället. Das keyboard med bruna vore grymt om de kommer med svensk layout.
Är bakgrundsbelysning värt? Jag skulle definitivt vilja kunna sitta i mörkret, men det kanske inte är värt pengarna ändå.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Synd att inte Microsoft Sculpt finns trådad.
Jättebra att skriva på och tysta. Begriper inte varför scissor-switchar är så fullständigt förbisedda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag ville ha ett Ducky Shine2 med bruna brytare, men jag är inte säker på om jag ska sikta på filco eller tesoro istället. Das keyboard med bruna vore grymt om de kommer med svensk layout.
Är bakgrundsbelysning värt? Jag skulle definitivt vilja kunna sitta i mörkret, men det kanske inte är värt pengarna ändå.

Kan starkt rekommendera Filco Magestouch 2 Ninja med bruna brytare, otrolig kvalité och otroligt skönt att skriva på. Rätt så dyr men jag tycker att det är värt det alla dagar i veckan.

Vet du med dig att du behöver titta ner på tangentbordet ibland för att skriva så tycker jag att det är bättre med bakgrundsbelysning, speciellt om man är en nattuggla. Är man mer erfaren framför ett tangentbord så stör det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

Synd att inte Microsoft Sculpt finns trådad.
Jättebra att skriva på och tysta. Begriper inte varför scissor-switchar är så fullständigt förbisedda.

Inte jag heller! Hade viljat se fler kvalitets tangentbord med scissor-switchar, tycker det är bra avvägning mellan att vara taktila och tysta. Drömmen hade varit ett 60-70% qwerty-tangentbord med mellanrum mellan tangenterna (dvs inte sånna ipad-tangetbord).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Inte jag heller! Hade viljat se fler kvalitets tangentbord med scissor-switchar, tycker det är bra avvägning mellan att vara taktila och tysta. Drömmen hade varit ett 60-70% qwerty-tangentbord med mellanrum mellan tangenterna (dvs inte sånna ipad-tangetbord).

Kanske borde kolla på ett HKKB pro2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Kanske borde kolla på ett HKKB pro2?

Extremt överpris på det tangentbordet.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av fredlovebot:

Extremt överpris på det tangentbordet.

Har du ägt ett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Har du ägt ett?

Det är ett tangentbord. Seriöst. Jag tycker vanliga mekaniska tangentbord har ett överpris som det redan är. Det är säkert jättebra kvalité osv, men jag kan nog bara minnas att jag har haft ett trasigt tangentbord i mitt liv, och det berodde på slarv och vätskespill.
Jag kan däremot godta att den har ett högre pris pga mindre efterfrågan.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av fredlovebot:

Det är ett tangentbord. Seriöst. Jag tycker vanliga mekaniska tangentbord har ett överpris som det redan är. Det är säkert jättebra kvalité osv, men jag kan nog bara minnas att jag har haft ett trasigt tangentbord i mitt liv, och det berodde på slarv och vätskespill.
Jag kan däremot godta att den har ett högre pris pga mindre efterfrågan.

Anta vad du vill, men tangentbordet är ju det du använder mest (fysiskt) av alla dina datorkomponenter, så man kan ju tycka att det är ganska viktigt att ha ett bra sådant då.

Tyvärr så är det ju inte många som förstår vikten av ett vettigt tangentbord förens de sitter med RSI som en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Anta vad du vill, men tangentbordet är ju det du använder mest (fysiskt) av alla dina datorkomponenter, så man kan ju tycka att det är ganska viktigt att ha ett bra sådant då.

Tyvärr så är det ju inte många som förstår vikten av ett vettigt tangentbord förens de sitter med RSI som en annan.

Ja det är klart det är viktigt att ha ett bra tangentbord. Jag skulle jättegärna haft ett. Men priset?
Sen finns det ju ingen garanti att ett tangentbord kommer förhindra/hjälpa mot RSI.
Nåja, jag ska inte dra det mer offtopic, jag önskar bara att man kunde få tag på tangentbord till lite mer humana priser. $400 för ett HHKB 2 Type-S är helt enkelt för mycket.