Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

NAS (Linux) Max 5k

Hej!

Behöver en ny NAS. Kommer mest troligt att köra Open media vault och OwnCloud. Här har jag påbörjat en lista . Tar gärna emot feedback. Viktigt att processorn stödjer AES-NI för att jag kommer att köra med krypterade diskar.

Uppdaterar med en Mini-itx build

Mvh
Arn

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack men det är mini-itx, håller mig gärna till ATX då jag får lite mera "lulllull" för pengarna. Kanske finns något motsvarande chassie för ATX.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade första inlägget med en mini-itx build. Förlorar jag prestanda på att köra mini-itx? Jag har försökt att leta prestandatester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnen:

Uppdaterade första inlägget med en mini-itx build. Förlorar jag prestanda på att köra mini-itx? Jag har försökt att leta prestandatester.

Med mini-itx så får du bara en PCI-kontakt och du kan alltså bara sätta i ett raid-kort/graffe/ljudkort osv. Du får bara 2 RAM-slots, men om det bara ska vara en NAS så är inte det något problem, men jag skulle inte säga att du förlorar någon ren "prestanda" på att köra mITX.

Moderkortet du valt är inte någon som helst flaskhals för en NAS, så om du vill ha en liten och smidig dator så är mITX värt att stattsa på.

Visa signatur

Citera för svar!
CPU: i5 7600K GPU: Gigabyte Windforce 780 RAM: Corsair 16GB CL16 Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostops:

Med mini-itx så får du bara en PCI-kontakt och du kan alltså bara sätta i ett raid-kort/graffe/ljudkort osv. Du får bara 2 RAM-slots, men om det bara ska vara en NAS så är inte det något problem, men jag skulle inte säga att du förlorar någon ren "prestanda" på att köra mITX.

Moderkortet du valt är inte någon som helst flaskhals för en NAS, så om du vill ha en liten och smidig dator så är mITX värt att stattsa på.

Okej, tack. Tror du det finns någon poäng med att satsa på intel? Amd processorn borde väl räcka till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnen:

Okej, tack. Tror du det finns någon poäng med att satsa på intel? Amd processorn borde väl räcka till?

AMD Cpun räcker gott och väl

Visa signatur

Citera för svar!
CPU: i5 7600K GPU: Gigabyte Windforce 780 RAM: Corsair 16GB CL16 Vengeance