En protestlista mot Googles behandling av YouTube appen för Windows Phone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Intressant att det är okej för Google att göra som de vill med Youtube. Microsoft däremot får inte göra som de vill med Windows, de får inte inkludera IE utan måste ge användaren möjlighet att välja vid installation. De måste ha en version utan Windows Media Player.
Vad man får och inte får göra blir annorlunda när man har en så pass stor del av marknaden som Windows/Youtube har.

Men blir spännande att se vad som händer. Om Youtube anses ha så stor marknadasandel att de måste lätta på kraven mot MS eller om deras krav ses som rimliga.

Microsoft får göra vad de vill med sina egna produkter, precis som Apple fast nu råkar det vara någon annan som säljer de flesta av Microsofts produkter och inte de själva. De får inte införa begränsningar på OEM-tillverkarna, men likväl kan de skicka med Skype, IE och annat i W8. Både Microsoft och Apple får göra vad de vill med SkyDrive respektive iCloud, det här handlar om tjänster inte interoperabilitet. Androidtillverkarna behöver inte skicka med Gapps för att få Play likaså behöver de inte installera allt via Play och kan byta ut stora delar ganska friskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft får göra vad de vill med sina egna produkter, precis som Apple fast nu råkar det vara någon annan som säljer de flesta av Microsofts produkter och inte de själva. De får inte införa begränsningar på OEM-tillverkarna, men likväl kan de skicka med Skype, IE och annat i W8. Både Microsoft och Apple får göra vad de vill med SkyDrive respektive iCloud, det här handlar om tjänster inte interoperabilitet. Androidtillverkarna behöver inte skicka med Gapps för att få Play likaså behöver de inte installera allt via Play och kan byta ut stora delar ganska friskt.

Eu håller inte med:
https://en.wikipedia.org/wiki/BrowserChoice.eu
http://ec.europa.eu/competition/sectors/ICT/microsoft/investi...

Permalänk
Medlem

Microsoft får visst göra vad de vill med sina egna datorer aka Surface Pro.

Läs inte värre än fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det kanske är jag som är vilse, men jag kan inte hitta Chrome till min WP8.

Orkar inte med IE's försök till en mobil webläsare så använder inte någon läsare alls för tillfället, tråkigt värre.

milo_ skrev faktiskt Windows, och inte Windows Phone

Permalänk
Datavetare

Flera inlägg säger att Google blockar YouTube, vilket är fel! Rent tekniskt skulle Google kunna blocka YouTube för alla 3:e-partstillverkare då de äger tjänsten och det handlar om en tjänst som kräver rejäl med resurser att driva. Men i stället för att blocka tjänsten så finns det ett helt öppet API som man får använda utan avgift.

Detta API bygger på JavaScript/HTML5, en miljö som är en av de tre officiella programmeringsmiljöer som WP8 har
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/br211385.aspx
http://channel9.msdn.com/Shows/Inside+Windows+Phone/Developing-in-HTML5-and-Javascript-for-Windows-Phone
http://wildermuth.com/2012/11/5/Clarifying_Windows_Phone_8_HTML5_Apps

Så frågan är vad Microsoft gnäller om att man inte kan göra en "native" applikation, då APIet som de får använda bygger på en av tre miljöer som anses vara "native" till WP8.

Google hade egentligen inte behövt ange något orsak överhuvudtaget varför de inte låter Microsoft använda ett odokumenterat API, men i stället bemödade man sig faktiskt med att ge en helt rimligt orsak rent tekniskt och affärsmässigt: det API som Microsoft nu använder kommer inte visa den reklam som Googles kunder betalar för så vi kan använda YouTube utan avgift.

Att detta API används av applikationerna som Google själva utvecklat för iOS och Android är inte en ursäkt som Microsoft kan stödja sig på då Google i de applikationer är i full kontroll över hur, när och vilken reklam som ska visas. Det öppna HTML5 APIet ger Google samma kontroll vad det gäller reklamen, vilket är orsaken till att de inte har något problem med att 3:e-part använder det APIet.

Har faktiskt svårt att se hur man ska få Google att vara "evil" i detta fall, tjänsten i fråga kan ju, utan avgift, användas av 3:e-part. Så hur är det att inte vara öppen?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft får visst göra vad de vill med sina egna datorer aka Surface Pro.

Läs inte värre än fan.

Okej? Ursäkta att jag inte har sett att det står något i den stilen i dokumenten.
Det jag har läst på EUs sida om fallet är att Microsoft har gjort fel som inkluderat IE i Windows. Jag trodde det gällde oavsett om de sålde Windows på egna enheter eller via OEM.

Jag är öppen för att ändra åsikt/tankar(inse att jag har förstått fel eller vad man ska säga) utan att bli beskylld för att läsa värre än fan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnh3:

Varför ska Microsoft i så fall tvingas sätta in ett val där man ska välja webbläsare i så fall:
http://news.sky.com/story/1060795/microsoft-fined-over-rival-...

Det borde väl i så fall vara helt upp till Microsoft att välja vad de vill göra på samma sätt.

Windows är inte heller allmän egendom, det är upp till var och en att köpa Mac med sin safari webbläsare inbundlad om man så vill.
Om man räknar smartphones, plattor och datorer ihop har Microsoft bara runt 30 % numera. Så de har inte monopol på samma sätt som för 10-15 år sedan..

Windows är annorlunda, där har man ett naturligt monopol med en större marknadsdominans, en brist på alternativ och en enormt hög tröskel för att introducera alternativ till Windows. Microsoft hävdade att man kunde göra som man ville men domstolarna tyckte annorlunda. Därav att jag tog med det här om relativ marknadsdominans och hur lätt att starta en konkurrent till Youtube. Tjänster är mycket mer 'volatila' än operativsystem. Se t.ex. hur snabbt Altavista konkurrerades ut av Google.

Ditt andra argument köper jag, när Windows-dominansen försvagas kan det vara skäl att lätta på restriktionerna på hur Microsoft får agera. Jag tror t.ex. att Microsoft och Windows kommer gradvis bli mer som Mac och OS X, att Windows blir mer och mer stängt inklusive att bara köra på Microsofts hårdvara. På Mac har man inga krav på hur Apple skall agera om typ olika browsers (om jag har rätt på den punkten), Apple tillåts också styra extremt hårt vad som installeras på iPhone.

Tillbaka till Youtube-frågan. Jag hävdar att det är fri avtalsrätt som gäller. Jag bygger till exempel på ett system som bara kommer att finnas för Android. Jag kommer inte att bygga någon WP eller iOS-app. Med kryptering stänger jag ute dom som försöker göra kompatibla klienter.

Så orättvis är jag mot stackars WP-användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Okej? Ursäkta att jag inte har sett att det står något i den stilen i dokumenten.
Det jag har läst på EUs sida om fallet är att Microsoft har gjort fel som inkluderat IE i Windows. Jag trodde det gällde oavsett om de sålde Windows på egna enheter eller via OEM.

Jag är öppen för att ändra åsikt/tankar utan att bli beskylld för att läsa värre än fan.

Microsoft får sälja sina egna enheter med IE, Windows Media Player, Skype eller vilken tjänst de vill på sina egna datorer och gör så. Browser ballot är bara Microsofts sett att följa förlikningen (inte någon dom). De är inte skyldiga att erbjuda sina egna datorer och ingen tillverkare är skyldig att erbjuda Windows utan IE eller Windows Media Player, även om sådana versioner finns. Browser ballot avinstallerar inte heller IE. Däremot betyder förlikningen och förändringarna som kom med Windows 7 att en tillverkare t ex kan "avinstallera" IE och installera Chrome med deras OEM-Windows istället när de bygger egna avbilder med OPK/ADK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

De borde ta betalt för Skype för Android, samt ställa likvärdiga krav på appen som Google gör nu. MS kan ge igen så in i he-vete om de bara vill.

Efter en snabbkoll är inte skype appen skapad av microsoft på android plattformen, även en koll på vilka MS appar som finns på Goodle play är det ingen av dom som jag känner behov av, använder själv sky drive och är den segaste internetlagring jag använt... Men visst dålig konkurensmoral helt klart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Så MS måste tassa på tå för Google. Haha, det var därför de bara släppte en app mitt framför plytet på dem. MS behöver verkligen inte finna sig i detta, och kan svara upp på flera olika fronter.

Android har MS patent och får betala för det varje år. När Apple vägrade förlika med Samsung höjde Samsung priset på Retina-skärmarna som Apple hade beställt, med förklaringen att de måste täcka alla rättegångskostnader. Apple försökte smyga över till Sharp men är nu tillbaka hos Samsung.

Google ska ta det försiktigt, och jag vet att det kommer komma en app.

Vilka patent gäller det och varför har de inte stämt Google ännu för detta. Eller varför har de inte stämt Canonical/Redhat eller andra stora företag utan går ut på mindre företag eftersom de inte inte har samma armada att slå sig mot i domstolen.

Microsoft är inget annat än ett troll som försöker komma in på en ny marknad och hota andra att lägga sig ner på golvet. Sedan springer Microsoft till EU och gråter att Google släpper Android gratis vilket Microsoft inte kan konkurrera med.

Alltid kommer det höger och vänster att Linux använder patent från Microsoft men inte enda gång har det kommit vilka specifikt de använder och bryter mot dagligen. Det enda Ballmer kommer ut med är att GPL är cancer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Kollade lite på Terms of Service för Google Maps:

Man förbjuder t.ex. användning som kan "incite violence" eller "promote physical harm or injury against any group or individual" vilket väl rimligen utesluter militära tillämpningar, kanske även polisiära. Hur det är med vissa "contact sports" som fotboll och hockey är väl en tolkningsfråga ...

Man begränsar också användningen inom "real time navigation", specifikt hur man styr fordon eller idkar "fleet management". Man erbjuder själva produkter där, som av en händelse.

Det känns som folk vant sig vid att ha gratis tillgång till en massa tjänster på nätet, kanske på ett sätt som inte har förankring i realiteterna bakom tjänsterna.

Det här är ett stort område som kommer att bli väldigt viktigt framöver. Om man tar kart-tjänster så kan ju de som tillhandahåller data ställa villkor på Google i sin tur, typ att Lantmäteriet ställer upp med kartdata mot krav på vilka villkor Google kan ha mot sina användare.

Jag tror det ligger mycket mer pengar i "öppna data", och tjänster som byggs runt det, än i vad det ligger i operativsystem som Windows eller Android. Tjafset runt Youtube är bara början.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av betan:

Intressant att det är okej för Google att göra som de vill med Youtube. Microsoft däremot får inte göra som de vill med Windows, de får inte inkludera IE utan måste ge användaren möjlighet att välja vid installation. De måste ha en version utan Windows Media Player.
Vad man får och inte får göra blir annorlunda när man har en så pass stor del av marknaden som Windows/Youtube har.

EDIT: Tydligen inte helt korrekt, se: #13796318

Men blir spännande att se vad som händer. Om Youtube anses ha så stor marknadasandel att de måste lätta på kraven mot MS eller om deras krav ses som rimliga.

Skrivet av johnh3:

Varför ska Microsoft i så fall tvingas sätta in ett val där man ska välja webbläsare i så fall:
http://news.sky.com/story/1060795/microsoft-fined-over-rival-...

Det borde väl i så fall vara helt upp till Microsoft att välja vad de vill göra på samma sätt.

Windows är inte heller allmän egendom, det är upp till var och en att köpa Mac med sin safari webbläsare inbundlad om man så vill.
Om man räknar smartphones, plattor och datorer ihop har Microsoft bara runt 30 % numera. Så de har inte monopol på samma sätt som för 10-15 år sedan..

Ni jämför äpplen med dörrmattor. Microsoft använde sitt monopol i en bransch för att eliminera konkurrenter i en bedömt annan bransch. Genom att fläta in IE/WMP så mycket i systemet att de inte ens gick att ta bort om man ville, samtidigt som de använde API:er som inte tillgängliggjordes på något sätt för konkurrenters produkter, så utnyttjade de sin plattform på ett otillbörligt sätt. Microsoft hade också en historia av liknande aktioner under hela 1990-talet vilket säkert vägde in i rättegångarna (Lotus Notes, OS/2, WordPerfect, etc.) — det är svårt att kalla det enskilda händelser när det snarare var en medveten (och högst effektiv, men olaglig) strategi.

Att få det till att bli en analog här vore om t ex historien handlade om att Google blockerade alternativa videotjänster på sin egen marknadsledande OS-plattform eller något, men det är ju inte i samma solsystem som fallet i fråga. Det som snarare är en rimlig jämförelse är det som virtual void skrev på förra sidan: att Microsoft skulle vara tvungna att skriva och släppa Microsoft Office till alla möjliga plattformar på marknaden (alla 2¹⁰ distributioner av Linux (inkl Android), *BSD, KolibriOS, AmigaOS, Ios på alla plattformar, …) bara för att det är den mest använda kontorsprogramssviten. I detta fall så är det ju i praktiken just vad Google trots allt gör genom att tillhandahålla ett öppet API i HTML5, men ändå klagas det på att de skulle vara "stängda" i denna fråga.

Hela saken är en icke-historia som jag bara kan anta är en del i Microsofts ständigt pågående smutskastningskampanj gentemot konkurrenter i allmänhet och av någon anledning de senaste åren Google i synnerhet. Det verkar utåt som att Microsoft hellre låter sina användare vara utan denna brett eftertraktade tjänst på sin plattform än faktiskt löser problemet bara för att kunna smutskasta konkurrenter. Det är möjligt att det ligger mer bakom, men från de detaljer som framkommit hittills om man läser in sig i frågan så är det enda slutsatsen jag kan dra.

Hanlons rakblad säger löst översatt att man inte ska tillskriva handlingar onda avsikter om det kan förklaras av dumhet, men att tro att Microsofts utvecklare inte "förstod" att Google skulle blockera deras ursprungliga app som använde ett uttalat otillåtet API samtidigt som de strippade Youtubes inkomstkälla är väl magstarkt. Att de sedan gjorde exakt samma sak en gång till, efter att Google börjat aktivt jobba med dem för att utveckla en HTML5-app, bör röja alla tvivel.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Hela saken är en icke-historia som jag bara kan anta är en del i Microsofts ständigt pågående smutskastningskampanj gentemot konkurrenter i allmänhet och av någon anledning de senaste åren Google i synnerhet. Det verkar utåt som att Microsoft hellre låter sina användare vara utan denna brett eftertraktade tjänst på sin plattform än faktiskt löser problemet bara för att kunna smutskasta konkurrenter. Det är möjligt att det ligger mer bakom, men från de detaljer som framkommit hittills om man läser in sig i frågan så är det enda slutsatsen jag kan dra.

Hanlons rakblad säger löst översatt att man inte ska tillskriva handlingar onda avsikter om det kan förklaras av dumhet, men att tro att Microsofts utvecklare inte "förstod" att Google skulle blockera deras ursprungliga app som använde ett uttalat otillåtet API samtidigt som de strippade Youtubes inkomstkälla är väl magstarkt. Att de sedan gjorde exakt samma sak en gång till, efter att Google börjat aktivt jobba med dem för att utveckla en HTML5-app, bör röja alla tvivel.

Google begär att appen ska vara skriven i HTML5. Inte ens deras egna app för Android är skriven i HTML5 så då kan man ju undra varför Microsoft får kravet på sig att skriva den i HTML5... Kanske är Google lite evil trots allt. Utvecklare från båda företagen kom t.o.m fram till att det skulle vara för svårt och tidskonsumerande att skriva appen i html5. Så hur kan det vara en del i Microsofts smutskastningskampanj?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Att få det till att bli en analog här vore om t ex historien handlade om att Google blockerade alternativa videotjänster på sin egen marknadsledande OS-plattform eller något, men det är ju inte i samma solsystem som fallet i fråga.

Jag tycker det är en principiell skillnad på att blockera tillgången till en viss tjänst och att blockera tillgången till alla andra tjänster än en viss tjänst. Första fallet innebär bara att användaren får gå någon annanstans, valfritt vilken. Det är något annat än att diktera användandet av en viss tjänst.

Microsoft ville låsa alla till att använda enbart IE.

Google säger om Youtube att du kan använda vilken tjänst du vill men skall du använda vår tjänst så gäller våra villkor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flostyle:

Google begär att appen ska vara skriven i HTML5. Inte ens deras egna app för Android är skriven i HTML5 så då kan man ju undra varför Microsoft får kravet på sig att skriva den i HTML5... Kanske är Google lite evil trots allt. Utvecklare från båda företagen kom t.o.m fram till att det skulle vara för svårt och tidskonsumerande att skriva appen i html5. Så hur kan det vara en del i Microsofts smutskastningskampanj?

Du citerar fel. Exakta lydelsen från Microsoft är "At the end of the day, experts from both companies recognized that building a YouTube app based on HTML5 would be technically difficult and time consuming."

Skillnaden är alltså "för svårt och tidskrävande" kontra "svårt och tidskrävande". Liten men stor skillnad. Microsoft säger vidare att man kommer att ta fram en HTML5-baserad app tillsammans med Google.

Men jag tror på Microsoft. Dom är duktiga. Dom är rasande duktiga. Dom kan säkert klara av något som är "difficult and time consuming". Till och med om det handlar om HTML5.

Jag tror inte det är så himla märkligt att bygga en HTML5-version. Det där med "svårt och tidskrävande" känns väldigt förhandlingsbart. Det är Microsoft vi talar om, inte Jönssons Mekaniska som skall hacka fram en hemsida. Det är nog mest bara Microsoft som beter sig som Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Läs vad phz skrev och länka så kanske ni är i samma diskussion. Det är tydligt förklarat att det var en mycket ensidig beskrivning från Microsoft. Att det även finns tekniska orsaker till att en HTML5-app fungerar särskilt dåligt i Windows Phone är inget som hjälper Microsofts ordkrig.

Googles Youtube-app är inte exklusiv till Android, Chrome eller Chrome OS och det finns tredje parts i Windows Store. Hade de försökt låsa ut alla andra plattformar hade de fått göra mer, och det är inte heller målet som en tjänsteleverantör. De vill att deras tjänster ska gå att använda överallt. Fast sen har de skyldigheter mot andra parter också, bland annat upphovsrättsägare de betalar.

Permalänk
Avstängd

Nåja, vi får se. Med de höga krav Google har lär det väl bli den bästa YouTube appen någonsin alla kategorier inräknat, överlägsen det som finns på Android och iOS som inte har en YouTube app i HTML5.

http://gizmodo.com/microsoft-is-super-pissed-at-google-for-br...

Vi får vara tacksamma för att Google månar så väl om användarupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Är den från mozilla? Står nämligen i kommentarerna ex "This isn't Firefox. You stole the name!" och "This is not Firefox. It is a internet explorer even more slow, with a skin. You can check acessing this website from "firefox" http://www.whatismybrowser.com Fake. Microsoft should check thid before posting on The store." Vill få det bekräftat om det är äkta innan jag installerar, dessutom ser gränssnittet fult ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är den från mozilla?

I beskrivningen står faktiskt:
"NOTE:(It is not an official app I have just created it to grant you experience like firefox)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

"NOTE:(It is not an official app I have just created it to grant you experience like firefox)."

Ah missade att trycka "show details" men då skiter jag i att installera.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast sen har de skyldigheter mot andra parter också, bland annat upphovsrättsägare de betalar.

Med det här menar jag också att Microsofts youtube-app helt enkelt spelade videos som inte får visas på mobila enheter. Den tillät också nedladdning innan Google klagade, och Google fick aldrig se några annonser. Hur som helst är tjänsten fortfarande tillgänglig via webbläsaren och tredjepartsprogram. Att ett program som inte försöker efterleva reglerna skulle få ha en API-nyckel är inte så sannolikt, därför inte särskilt förvånande om den försvinner.

När vi talar om få specifika tjänster så finns bara Xbox Music och Xbox Video på Windows 8 startskärmen, Windows RT, Windows Phone 8 och Xbox 360. När de tar en sådan tjänst till andra plattformar måste de också följa sina åtaganden mot upphovsrättsinnehavarna. De skulle inte tillåta någon lyssna på Xbox Musik strömningstjänst utan reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Om man använder stängda ej publica APIer får man fan skylla sig själv när dessa ändras eller blockeras från att användas. Void skrev tydligt i sitt inlägg att stängda APIn inte ger Google kontroll över reklam som skall visas vilket den öppna APIn gör. Det är som du skulle göra en wrapper för DN/Sydsvenskan som bara tar ner deras artiklar utan att sedan ge reklamintäkter.

Skrivet av johnh3:

Nåja, vi får se. Med de höga krav Google har lär det väl bli den bästa YouTube appen någonsin alla kategorier inräknat, överlägsen det som finns på Android och iOS som inte har en YouTube app i HTML5.

http://gizmodo.com/microsoft-is-super-pissed-at-google-for-br...

Vi får vara tacksamma för att Google månar så väl om användarupplevelsen.

Varför skall det finnas krav på att Googles egna skall använda HTML5, om de håller på att konvertera eller snart klara spelar ingen roll. Stängda APIer är stängda. Vill Microsoft vara med i deras sandlåda får de använda det öppna. Att klaga på att det är svårt att utveckla för HTML5 håller inte för ett öre. Skall google implementera Silverlight så Microsoft slipper hyra in fler utvecklare?

Vill ni klaga på att Google inte är öppna gör detta på rätt ämne, exempelvis deras nya Hangouts där kan ni ha en protestlista. Men Microsoft FUD om hemliga patent eller att Google inte låter Microsoft använda deras super hemliga API gratis.....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Finns nästan inget annat än massor program som försöker ge sken i att vara något annat än vad de är, och använder skyddade varumärken och logotyper av andra på ett helt avskyvärt sett, på Windows Phone Store (och Windows Store). Så hur någon kan missa att det inte rör sig om det betyder väl snarare att de inte har den minsta koll på saken, men det tyder ens tanken att de inte har. IE är ett Win32-program på Windows Phone och ingen annan tillåts skriva Win32-program på plattformen. Ingen plattform har haft så mycket oseriöst skräp eller tillåtet så missledande program, iaf inte när de samtidigt inte har en stor del av de populära apparna. Med den attityden som rått så skyddar inte en programbutik från skräpet.

Sen var det redan avhandlat på förra sidan att det inte handlade om en webbläsare. Så det behöver inte dras ut på mer.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur vissa personer här tycker att Google har gjort fel? MS har tagit deras tjänst men utan reklamen som är Youtubes inkomstkälla. Det är ju klart som sjutton att det inte fungerar, vem ska då betala för tjänsten? Det är som att förvänta sig att Spotify skulle erbjuda sin premium-tjänst utan reklam gratis.

Som någon skrev tror jag att många vant sig vid gratis tjänster, och ser vissa saker som "självklarheter som ska finnas och fungera" utan att riktigt tänka till hur det fungerar i helhet.

Det är MS som är att skylla för detta, ingen annan. Det är deras kunder som drabbas och det borde således vara i deras intresse att lösa detta snarast möjligt. Som sagt, det finns en öppen HTML5 API att använda, MS är ju mer än välkomna att köra på den. Google har ingen skyldighet att utveckla något som skulle vara specialanpassat för just WP8 - det är MS jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Android med deras säkerhetshål är tydligen lockande för trojaner.

http://www.idg.se/2.1085/1.518173/android-snart-lika-stor-mal...

Ökningen är den snabbaste någonsin "skadeprogram som attackerar Android växer mycket snabbare än vad hoten mot Windows någonsin gjort."

Det finns väl 8 olika versioner av Android ute, vilket gör det svårare för utvecklare och lättare för de ondsinta. Dont be evil, grabbar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aMp:

Jag förstår inte hur vissa personer här tycker att Google har gjort fel? MS har tagit deras tjänst men utan reklamen som är Youtubes inkomstkälla. Det är ju klart som sjutton att det inte fungerar, vem ska då betala för tjänsten? Det är som att förvänta sig att Spotify skulle erbjuda sin premium-tjänst utan reklam gratis.

Nä, det är inte lätt att förstå i sak. Därutöver gissar jag att samma personer kommer fortsätta använda uttalandet "Google är elaka för de blockar Youtube!" i framtida trådar utan att ha tagit till sig något av det som skrivits här. Det gäller att noga överväga vilka fakta man tar till sig, för annars så kommer man kanske behöva ändra åsikt; se konfirmeringsbias.

I orden av en av mina favoritförfattare: "en lögn kan springa världen runt innan sanningen fått på sig stövlarna", vilket är just vad som utnyttjas när sådana här pressmeddelanden släpps. Det enda som kvarstår är någon vag uppfattning om att "jo, det var väl någonting om att Google blockerade Youtube…", och även om situationen gång på gång förklaras så kommer det ses som "jaja, ingen rök utan eld säger man ju, så något hade de säkert gjort". FUD: vi har sett det förr, vi kommer se det igen. Det bästa man kan göra är att lära sig känna igen det.

EDIT: Ja, case in point, se ovanstående svar:

Skrivet av Telepati:

Ökningen är den snabbaste någonsin "skadeprogram som attackerar Android växer mycket snabbare än vad hoten mot Windows någonsin gjort."

Det finns väl 8 olika versioner av Android ute, vilket gör det svårare för utvecklare och lättare för de ondsinta. Dont be evil, grabbar.

När det verkar som att anklagelsen i tråden faktiskt var helt snedriktad så kommer alltså användare Telepati med ett inlägg som handlar om något helt annat, med mer FUD som gått några varv i faktaförvrängningsmaskinen; allt för att på något sätt kunna säga någonting dåligt om företaget i fråga. Strunta i om det ens handlar om Windows Phone och Youtube längre, vad som helst som kan tolkas som negativt funkar! Där fick de! All argumentation i tråden är redan glömd, och visst var det något om att Google blockade Youtube för Microsoft för ett tag sedan..?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

De borde ta betalt för Skype för Android, samt ställa likvärdiga krav på appen som Google gör nu. MS kan ge igen så in i he-vete om de bara vill.

De vore bara dumt, då skulle Hangouts bli större än Skype ganska snabbt. Microsoft kan inte ge igen alls då de inte är i närheten av så stort som Android är.

Både Google och Microsoft beter sig dåligt men jag förstår fortfarande inte varför Microsoft började bråka med Google.

Skrivet av Telepati:

Det operativsystem som är störst blir alltid drabbat värst av virus och malware.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Inaktiv

Ibland kan det vara nyttigt att titta på vad som *inte* sagts.

Microsoft har inte klagat på API:erna, att dom skulle vara ofullständiga, buggiga eller dåligt dokumenterade. Ingenting om att Google strulat med tekniken på sin sida. Ingenting om sena ändringar eller brutna löften om leveranser.

Tvärtom har Google haft folk som hjälpt Microsoft. Om nu Google ville sabotera för Microsoft, varför då stötta Microsoft på det viset? Världens enklaste pryl att bara peka på API:erna.

När Google-killar nu hjälpte Microsoft var det säkert någon från Google som någon gång uttryckte sig deltagande om något problem dom hade. Detta tar sedan Microsofts chefsjurist och använder till att "technical experts from both companies agree that etc.".

Det är säkert någon inne på Google som muttrar något om "varför fan skall vi hjälpa dom att hitta Start-knappen ...".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Telepati:

Allmänt hackande. Håll dig till trådens ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Microsoft kan inte ge igen alls då de inte är i närheten av så stort som Android är.

Microsoft är en mjukvarutillverkare (främst) och Android är ett Operativsystem. Upplysningsvis.

Skrivet av anon214822:

Allmänt hackande. Håll dig till trådens ämne.

Säger han som babblade om och som skrev ett kilometerinlägg om G-maps och annat. Det luktar glashus.

Skrivet av anon214822:

Kollade lite på Terms of Service för Google Maps:

Man förbjuder t.ex. användning som kan "incite violence" eller "promote physical harm or injury against any group or individual" vilket väl rimligen utesluter militära tillämpningar, kanske även polisiära. Hur det är med vissa "contact sports" som fotboll och hockey är väl en tolkningsfråga ...

Man begränsar också användningen inom "real time navigation", specifikt hur man styr fordon eller idkar "fleet management". Man erbjuder själva produkter där, som av en händelse.

Det känns som folk vant sig vid att ha gratis tillgång till en massa tjänster på nätet, kanske på ett sätt som inte har förankring i realiteterna bakom tjänsterna.

Det här är ett stort område som kommer att bli väldigt viktigt framöver. Om man tar kart-tjänster så kan ju de som tillhandahåller data ställa villkor på Google i sin tur, typ att Lantmäteriet ställer upp med kartdata mot krav på vilka villkor Google kan ha mot sina användare.

Jag tror det ligger mycket mer pengar i "öppna data", och tjänster som byggs runt det, än i vad det ligger i operativsystem som Windows eller Android. Tjafset runt Youtube är bara början.

Dold text