Permalänk

Hjälp önkas med felsökning

Hej!

Under de senaste dagarna (jag är lite långsam då jag är nybörjare ) har jag hållit på med ett litet datorbygge. Nu har jag äntligen fått ihop allting och kopplade in datorn för att testa den. Jag räknade inte med att allt skulle funka perfekt; man brukar väl alltid missa något? När jag startar datorn med knappen på moderkortet, resetknappen eller powerknappen, så startar den, men stängs ned direkt efter 1 sec.

Specs:
Fractal Design R4
Fractal Design Integra 750W
MSI X79A-GD45 8D
Intel Core i7-3820
Cooler Master Hyper 212 EVO
ett par "Hynix 2GB 1Rx8 PC3-10600U 9-10-A0" DDR3
MSI GTS 250 Twin FrozR
Corsair Force 3 90 GB SSD
Western Digital Caviar Blue 500 GB
nån jävla dvd brännare

Hur som helst så har jag kollat igenom allting igen och ser inget som jag tror skulle kunna orsaka att det inte funkar. Vad skulle ni kollat efter om detta hände er? Vad är de vanliga felen? Jag tänker att det iaf inte kan vara nåt med grafikkort, fläktar, HDD eller ens processorn, eftersom den ändå hade startat då (?). Spotta idéer, allting uppskattas!

Tack på förhand!

- Samuel

Permalänk
Medlem

Har du bilder så att vi eventuellt kan se om det är något fel? Ett vanligt fel är att man glömmer att koppla in 8-pin kontakten till cpu'n

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du förväxlat power knappen och reset knappens kontakter på moderkortet, (alltså stiften som du ansluter till) power knappen har en slutande funktion och reset knappen har en brytande om jag minns rätt / lycka till!

Permalänk
Skrivet av kanin22:

Har du bilder så att vi eventuellt kan se om det är något fel? Ett vanligt fel är att man glömmer att koppla in 8-pin kontakten till cpu'n

Ja, det var det som var problemet! Jag har kopplat in CPU 8-pin (2 st 4 pin) och nu startar datorn och är igång i ca. 5 sekunder, sen startar den om sig själv. Nu står den alltså och startar om sig själv om och om igen, så det ursprungliga problemet är löst men ett nytt har uppstått!

Här är en bild som visar CMOS1, som det inte sitter någon jumper på (jag vet inte var denna är, det ska väl sitta en där?):
http://img547.imageshack.us/img547/6932/8ko2.jpg

Permalänk
Skrivet av Nordan08:

Kan det vara så att du förväxlat power knappen och reset knappens kontakter på moderkortet, (alltså stiften som du ansluter till) power knappen har en slutande funktion och reset knappen har en brytande om jag minns rätt / lycka till!

Jag fixade så nu funkar både reset och powerknappen, men problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

JPWR2 skall förmodligen ha ström, och det skall vara 24 pinnars ström till moderkortet, inte 20.
Vart har du gjort av de andra fyra som skall sitta brevid?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Deejay_Alive:

JPWR2 skall förmodligen ha ström, och det skall vara 24 pinnars ström till moderkortet, inte 20.
Vart har du gjort av de andra fyra som skall sitta brevid?

De extra 4 pins hängde och dinglade bredvid, jag visste inte om de skulle sitta där. Hursomhelt, jag kopplade in dem bredvid på detta viset, men datorn står fortfarande bara och startar om när jag sätter på den:

http://img600.imageshack.us/img600/4264/cte3.jpg

JPWR2 var ju visst till prollen, så den sitter i (se mitt förra svar).

Permalänk

PROBLEMET LÖST! RAM-minnena satt fel, när jag satte dem i rätt config så gick allt som smör och nu är OS installerat och fungerar perfekt, fan va härligt! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

haha ja, oftast är felet ett enkelt fel som man kan missa

Permalänk
Moderator
Forumledare

Gött att höra! Mycket nöje med datorn

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord