Fråga om källkod och funktionalitet

Permalänk

Fråga om källkod och funktionalitet

På jobbet arbetar jag mycket i ett ärende- och diarieföringssystem och ibland kan vissa uppgifter vara väldigt repetitiva. För att exempelvis generera rapporter i 100 ärenden behövs ju egentligen inte mänsklig intervention, ett macroprogram kan i princip programmeras till att själv klara av det.

Det enda som hindrar mig från att låta ett Macroprogram ta över den uppgiften är att knappen för rapportgenereringen kan vara på två olika ställen, beroende på ärendet är avslutat eller inte.

Som bekant kräver dock Macroprogrammet att allt upprepar sig på exakt samma vis gång på gång. Jag har säkert suttit i en och en halv timme och försökt klura ut hur det skall vara möjligt att generera rapport, utan att behöva trycken på knappen, genom att installera Chrome-tillägg som ändrar och sparar källkoden (lokalt i webbläsaren såklart) och så vidare.

Emellertid har jag inte haft någon framgång.

Det som syns på skärmdumpen nedan är den aktuella rapportknappen som pilen pekar på högst upp. I den nedre delen av skärmen syns knappens källkod som jag har fått fram genom att trycka på "Granska komponent" i Chrome.

Om det blir 100 gånger krångligare att få rapporten genererad spelar ingen roll, så länge det alltid sker på samma vis.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fingerskivan:

På jobbet arbetar jag mycket i ett ärende- och diarieföringssystem och ibland kan vissa uppgifter vara väldigt repetitiva. För att exempelvis generera rapporter i 100 ärenden behövs ju egentligen inte mänsklig intervention, ett macroprogram kan i princip programmeras till att själv klara av det.

Det enda som hindrar mig från att låta ett Macroprogram ta över den uppgiften är att knappen för rapportgenereringen kan vara på två olika ställen, beroende på ärendet är avslutat eller inte.

Som bekant kräver dock Macroprogrammet att allt upprepar sig på exakt samma vis gång på gång. Jag har säkert suttit i en och en halv timme och försökt klura ut hur det skall vara möjligt att generera rapport, utan att behöva trycken på knappen, genom att installera Chrome-tillägg som ändrar och sparar källkoden (lokalt i webbläsaren såklart) och så vidare.

Emellertid har jag inte haft någon framgång.

Det som syns på skärmdumpen nedan är den aktuella rapportknappen som pilen pekar på högst upp. I den nedre delen av skärmen syns knappens källkod som jag har fått fram genom att trycka på "Granska komponent" i Chrome.

Om det blir 100 gånger krångligare att få rapporten genererad spelar ingen roll, så länge det alltid sker på samma vis.

Tack på förhand!

http://img560.imageshack.us/img560/5830/0xc7.png

Öh, vad är din fråga eller vad behöver du hjälp med?

Permalänk
Skrivet av agentq15:

Öh, vad är din fråga eller vad behöver du hjälp med?

Jag förstår att det är oklart.

Pilen i bilden pekar på en knapp högst upp i skärmdumpen. Den knappen kan antingen vara placerad där eller längre till vänster, beroende på typen av ärendet som är öppet för stunden.

Jag står nu i begrepp till att låta ett Macroprogram utföra en del uppgifter som innefattar att trycka på den knappen, men eftersom knappens placering kan skilja sig åt i olika situationer så är det inte möjligt att låta Macroprogrammet ta över dessa uppgifter.

Det jag vill veta är om det är möjligt att få någon typ av URL, genväg eller liknande som gör att knappen kan tryckas in, oberoende om den sitter placerad enligt bilden eller längre till vänster.

Macroprogrammet förutsätter ju att alla moment upprepar sig identiskt och om knappen är placerad längre till vänster, är det inte möjligt att nyttja Macroprogrammet för att utföra uppgifter.

Fråga gärna om det fortfarande är oklart. Jag är mycket tacksam för svar.
Jag kommer att höra med datorsupporten på jobbet, men av erfarenhet vet jag att de kanske inte är lika flexibla och uppfinningsrika som denna uppgift kräver.

Nedan är en skärmdump där knappen sitter placerad på den andra platsen, längre till vänster, vilket alltså ställer till det för Macroprogrammet.
Det jag efterlyser är en metod som resulterar i att knappen blir intryckt, utan att man fysiskt behöver trycka på den plats där knappen är placerad.

Permalänk
Medlem

Sikuli

Jag tycker du ska prova med Sikuli vilket kan göra en hel del. Det går både att scripta och "spela in" sekvenser. Det använder bildigenkänning (bland annat) för att se vart man ska klicka. Så länge knappens ikon inte ändrar sig så ska det fungera kanon. Det går även att scripta som så att "om bild A hittas klicka på bild B annars klicka på bild C" vilket borde fungera i ditt fall.

Permalänk
Skrivet av toj_ts:

Jag tycker du ska prova med Sikuli vilket kan göra en hel del. Det går både att scripta och "spela in" sekvenser. Det använder bildigenkänning (bland annat) för att se vart man ska klicka. Så länge knappens ikon inte ändrar sig så ska det fungera kanon. Det går även att scripta som så att "om bild A hittas klicka på bild B annars klicka på bild C" vilket borde fungera i ditt fall.

Toppen! Supertack!

Ikonen faktiska utseende förblir oförändrad i alla lägen. Detta kan vara en ingång till en möjlig lösning.