Windows 8.1 RTM läcker ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 RTM läcker ut på nätet

I oktober släpper Microsoft nya Windows 8.1 för allmänheten, men redan nu sprids den skarpa versionen på nätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Händer inte detta varje gång?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Där kom nyhetsartikeln som det bara var en kort tidsfråga om!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

Visst är det piratkopiering, men dom skulle inte förlora några pengar på mig iaf om jag drog ner det nu (eftersom jag redan har en licens av W8 menar jag)

Permalänk
Medlem

Det tog inte lång tid, som man trodde då

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte oväntat

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Om man är orolig att sin lagligt nerladdade iso har preparerats med trojaner eller andra former av skadlig mjukvara så kan man verifera att den är orörd genom att jämföra filens hashar med officiella hashar direct från microsoft:
http://technet.microsoft.com/en-us/subscriptions/downloads/de...

Nu lär det inte finnas några officiella hashar för Windows 8.1 RTM på ett tag så det fungerar dock inte för de som får för sig att begå ett upphovsrättbrott.

Permalänk
Medlem

Gillar att Sweclockers tipsar om piratkopiering.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Gillar att Sweclockers tipsar om piratkopiering.

haha, joo, jag känner lite det jag med Någon på redaktionen kanske kan ge sig in i tråden och förklara vart gränsen går?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Jenka27:

Gillar att Sweclockers tipsar om piratkopiering.

Vart tipsar dom om det?
Dom rapporterar om att 8.1 RTM läckt ut, inget annat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

haha, joo, jag känner lite det jag med Någon på redaktionen kanske kan ge sig in i tråden och förklara vart gränsen går?

De länkar inte till något, eller säger var det finns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av YamahaDGX630:

haha, joo, jag känner lite det jag med Någon på redaktionen kanske kan ge sig in i tråden och förklara vart gränsen går?

Skrivet av THB:

Vart tipsar dom om det?
Dom rapporterar om att 8.1 RTM läckt ut, inget annat.

Mer information om regel §7 finns här, men det är en helt annan diskussion, som hör hemma i feedbackforumet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Andreas D:

Mer information om regel §7 finns här, men det är en helt annan diskussion, som hör hemma i feedbackforumet.

Du citerade nog lite galet där va?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Men det blir lite dubbla budskap ändå - jag hade exempelvis ingen aning om att 8.1 nu finns tillgänglig samtidigt fick jag ett inlägg redigerat då vi pratade FreeNas och min share heter Olagligt, vilket baseras på att skämta om just innehållet, men ingen såg innehållet (som för övrigt inte är olagligt) utan man gick på just själva ordet.

Permalänk
Medlem

Det var bara en tidsfråga, som alltid.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Information wants to be free.

Då detta är RTM, borde man kunna uppdatera från 8.0 med ISO-filen. Undrar om Microsoft kommer och bränner en med strykjärn efteråt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Frågor om forumreglerna tas med fördel upp i feedbackforumet, inte i nyhetstrådar. Se även FAQ om regel §7.

*Tråd rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

bara o titta på hasen så ser man ju om iso filen är moddad eller inte. Men jag väntar snällt tills den finns på MSDN jag

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Information wants to be free.

Då detta är RTM, borde man kunna uppdatera från 8.0 med ISO-filen. Undrar om Microsoft kommer och bränner en med strykjärn efteråt.

Hoppas jag verkligen inte, hehe (if you know what I mean)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Hoppas jag verkligen inte, hehe (if you know what I mean)

Jag kör inte 8.0 hemma men jag hade nog uppdaterat med den läckta versionen.

Jag tycker bara det är drygt av Microsoft att hålla inne med en färdig produkt. På det sättet vänder de både utvecklare och användare ryggen. Dessutom borde det ligga i Microsofts eget intresse att skicka ut 8.1 så fort som möjligt med tanke på vilket magplask 8.0 har blivit, rent PR-mässigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Tråkigt att piraterna kan få tag i senaste versionen innan de legitima kunderna.

RTM borde finnas på MSDN / TechNet för utvecklare att ladda innan release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Den risken får man tolerera när man använder mjukvara från stora amerikanska företag. Knappast förvånadsvärt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vad menas med det?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vart tipsar dom om det?
Dom rapporterar om att 8.1 RTM läckt ut, inget annat.

Och när jag vet det kan jag hypotetiskt börja leta efter läckan.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illya_:

Om man är orolig att sin lagligt nerladdade iso har preparerats med trojaner eller andra former av skadlig mjukvara så kan man verifera att den är orörd genom att jämföra filens hashar med officiella hashar direct från microsoft:
http://technet.microsoft.com/en-us/subscriptions/downloads/de...

Nu lär det inte finnas några officiella hashar för Windows 8.1 RTM på ett tag så det fungerar dock inte för de som får för sig att begå ett upphovsrättbrott.

Spridningen av virus via fildelningssajter är enligt mig otroligt överdrivet och är en historia som sprids av folk som inte vet hur det funkar.
Först och främst så har ju fildelare som Extremezone, sceneforall, nosteam osv ett rykte som de bryr sig om. En social kontroll alltså. De har i flera år crackat och lagt ut spel, program och filmer utan virus eller trojaner. Skulle de lägga ut något som de inte hade kollat ordentligt skulle de bli hånade, utskällda och tappa ansiktet. Att de själva skulle lägga in något är för mig helt otänkbart. Majoriteten av materialet som läggs på t.ex tpb läggs upp av aktörerer som är registrerade och lägger upp massvis med filer.

När någon lägger upp en fil anonymt så kollar de första hundra personerna eller så efter virus osv. Om filen är smutsig så upptäcks det ganska fort och den tas bort från trackern. Är det flera tusen som har laddat ned den utan att kommentarerna är fyllda med virusvarningar så kan man alltså sluta sig till att det är vad det påstås vara.

Skrivet av YamahaDGX630:

Vad menas med det?

Vad tror du han menar? Läs länken han la med!

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Här läste jag Decepticons
"As deceptions from corporations and government tend to be disguised, the named use of this backdoor is for security. "

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Information wants to be free.

Då detta är RTM, borde man kunna uppdatera från 8.0 med ISO-filen. Undrar om Microsoft kommer och bränner en med strykjärn efteråt.

Inte visste jag att Microsoft gått på Lundsberg.

Permalänk
Skrivet av Jenka27:

Och när jag vet det kan jag hypotetiskt börja leta efter läckan.

Men det är inte Sweclockers ansvar att se till att du inte bryter mot lagen, de bara rapporterar vad som hänt, precis som vilken annan nyhetskälla som helst. Du går inte ut och sätter eld på bilar bara för att TV4 nyheterna rapporterar om det.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Konstigt nog känner jag mig inte det minsta lockad att testa det även om jag fick det skänkt gratis direkt från Microsoft. Det ska vara roligt att använda datorn och är det samma typ av användargränssnitt som i Windows 8 så kan det kvitta för det är ju inte det minsta roligt. Varför inte frikoppla den grafiska miljön från operativsystemet istället? Låt den grafiska miljön vara ett tillägg som är valfritt att installera och erbjud 3:e-parts leverantörer att skapa grafiska miljöer. Den som vill kan då installera Microsoft Modern GUI om man önskar, eller välja något annat om det passar bättre. Varför inte KDE eller Windows 7 GUI? Själv skulle jag kunna tänka mig Windows om jag fick köra XFCE eller OpenBox som grafisk miljö precis som på mitt Arch Linux. Å andra sidan varför ska man då ha Windows överhuvudtaget? Det tillför inget för mig. Det är väl mest för de som leker spel med sina datorer eller måste köra någon annan kommersiell programvara men de kanske också vill ha en vettig skrivbordsmiljö att arbeta i.