Permalänk
Medlem

ASUS routrar är kanske olagliga

Netgear har gått och stämt ASUS i USA för att man har sålt routrar som överstiger gränsvärden från FCC-märkningen. Man har även gjort tester på svensksålda ASUS routrar som har visat sig överstiga värdena för vad som är tillåtet för CE-märkningen och därefter lämnat över ärendet till PTS i sverige för utredning. Dom routrar som ska ha blivit testade är RT-AC66U och RT-N66U, men det kan även komma att påverka flera modeller.
IDG artikel

Om det här stämmer så kommer man förmodligen bli tvungen att uppdatera till en ny firmware (om man vill hålla sig laglig dvs) och ASUS kommer bli tvugna att plocka bort alla tidigare "olagliga" firmware för nerladdning.

Visa signatur

Machina improba!

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig ta en Amerikansk stämning seriöst. Men detta verkar konstigt.. Hur har inte någon märkt detta tidigare isåfall?..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Man kan aldrig ta en Amerikansk stämning seriöst. Men detta verkar konstigt.. Hur har inte någon märkt detta tidigare isåfall?..

Tydligen så har Netgear varit misstänktsamma ett tag mot ASUS och det som deras routrar har presterat i tester. Även DLINK verkar ha undrat lite, men inte agerat mot ASUS om man går på det som står i artikeln. Men i slutändan är det som du säger, en amerikansk stämning är inte mycket att gå på, men det kan bli intressant att se om PTS har något att säga.

Visa signatur

Machina improba!

Permalänk
Rekordmedlem

Det gör att routern presterar bra när den är ensam men nätet blir segare än nödvändigt när det finns andra nät i närheten, man bör alltid sträva efter lägsta fungerande effekt för att inte störa sina grannar och på så sätt öka kollisioner eftersom det sänker hastigheten för alla inom radioräckvidd.
Det kan vara en fullösning från asus som ger bättre testresultat men sämre verklig throughput, men tydligen så verkar ju en del hänga upp sig på hög länkhastighet och signalsstyrka snarare än hög SNR och hög throughput.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enkel lösning ....

Det är ju bara att köra med TX-värde max 100 mW på både 2.4 och 5 GHz bandet så vad är problemet ?

Permalänk
Medlem

Japp, om det här varit ett problem så verkar det som att Asus redan fixat det...

På senaste firmware av AC66U så kan man ställa Tx Power under menyn Trådlös - Trådlös-Professionell. Som standard är den ställd på 80 mW. Vet inte om den alltid funnits där?

PS. Bilden visar inställning för 2.4 GHz , för 5 GHz så står det att 200 mW är max

La till bild
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jsa , Asus har defaultvärdet 80 mW på båda bandet satt default-----a

Skrivet av BengansBlogg:

Japp, om det här varit ett problem så verkar det som att Asus redan fixat det...

På senaste firmware av AC66U så kan man ställa Tx Power under menyn Trådlös - Trådlös-Professionell. Som standard är den ställd på 80 mW. Vet inte om den alltid funnits där?

http://i40.tinypic.com/15hc4y9.jpg

PS. Bilden visar inställning för 2.4 GHz , för 5 GHz så står det att 200 mW är max

Permalänk
Medlem

Märkligt jag köpte en Engenius ESR300H till tösen & dom påstår att den trycker ur sig "upptill" 200mW, den kör enbart på 2,4GHz bandet!
http://www.engeniustech.com/home-networking/routers/16201-esr...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Myndigheterna anger den tillåtna utstrålade effekten mätt som "ekvivalenta anntennwatt" dvs 100mw EIRP) http://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_isotropically_radiate...
Så vad sändaren i sig ger mätt vid sin utgång är egentligen rätt ointressant eftersom man kan öka dess effekt för att kompensera för tex kabellängd, eller behöva minska den för att anpassa sig till antennens förstärkning, det är därför radiosändare har reglerbar effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en sådan jag ska alltså, om jag vill kunna surfa ute i trädgården utan problem..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaBone:

Det är en sådan jag ska alltså, om jag vill kunna surfa ute i trädgården utan problem..

Inte om du vill att det ska gå snabbt när du har grannar inom radioräckvidd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte om du vill att det ska gå snabbt när du har grannar inom radioräckvidd.

Man väljer en kanal som inte används av grannarna då, men samtidigt så förstår jag inte hur den svagare signalen vinner över den starkare?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skruvis:

Man väljer en kanal som inte används av grannarna då, men samtidigt så förstår jag inte hur den svagare signalen vinner över den starkare?

Kanalerna överlappar varandra och det ryms bara 3 som inte påverka varandra på 2,4Ghz bandet såvida ingen använder 40Mhz kanalbredd.

Jo radiodelarna lyssnar efter andra nät och om de hör nått eller upptäcker kollisioner så slår RTS/CTS och CSMA/CA mekanismen till
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11_RTS/CTS
http://en.wikipedia.org/wiki/CSMA_CA
Och man blir tvungen att vänta på sin tur i etern för att få kommunicera, man kan även råka ut för påverkan från nät man själv inte har inom radioräckvidd:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hidden_node_problem

Det är därför man kan ha hög länkhastighet tex 300Mbit men bara få kommunicera under 1/10 av tiden, Throuput blir då max 30Mbps, medan tex en ensam enhet som kör 802.11a ostört verkligen kan få throuput på 54Mmbps så den till synes lägre länkhastiheten kan i praktiken ge högre throuput.
Man bör alltså stäva efter lägsta möjliga effekt för att få bra wifinät, varje millivatt man kan ta bort som leder till kortare räcvidd är alltså positivt för alla som delar på etern.

Onödigt hög effekt är alltså för det mesta oerhört dumt speciellt om det finns angränsande nät, och de behöver alltså inte ens synas för att påverka, länkhastigheten påverkas inte men throughput sjunker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

De vat med att asus hade brutit lagen. För om man överstiger gränsen så kan ju inte konkurrenterna hinna ikapp. Alltså är det orättvist. För om det var tillåtet då tävlar alla att ha högre och högre... Till sist kan de ska ut navigationssystem och nät...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kanalerna överlappar varandra och det ryms bara 3 som inte påverka varandra på 2,4Ghz bandet såvida ingen använder 40Mhz kanalbredd.

Jo radiodelarna lyssnar efter andra nät och om de hör nått eller upptäcker kollisioner så slår RTS/CTS och CSMA/CA mekanismen till
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11_RTS/CTS
http://en.wikipedia.org/wiki/CSMA_CA
Och man blir tvungen att vänta på sin tur i etern för att få kommunicera, man kan även råka ut för påverkan från nät man själv inte har inom radioräckvidd:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hidden_node_problem

Det är därför man kan ha hög länkhastighet tex 300Mbit men bara få kommunicera under 1/10 av tiden, Throuput blir då max 30Mbps, medan tex en ensam enhet som kör 802.11a ostört verkligen kan få throuput på 54Mmbps så den till synes lägre länkhastiheten kan i praktiken ge högre throuput.
Man bör alltså stäva efter lägsta möjliga effekt för att få bra wifinät, varje millivatt man kan ta bort som leder till kortare räcvidd är alltså positivt för alla som delar på etern.

Onödigt hög effekt är alltså för det mesta oerhört dumt speciellt om det finns angränsande nät, och de behöver alltså inte ens synas för att påverka, länkhastigheten påverkas inte men throughput sjunker.

Så om man har flera routrar med stark signal kan man tvinga grannarna att byta kanal? Då borde man ju få bra fart när dessa väl bytt så man får en egen del av etern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det bara ryms 3 ev 4 nät som inte påverkar varandra märkbart på 2,4Ghzbandet (och nån kanske tom använder 40Mhz kanalbredd, då ryms 1 eller 2) så har grannarna för det mesta ingen stans att ta vägen utan det blir kollisioner på samma sätt som som med gamla hubbar och farten går ner, wifi har en del skydd för att undvika kollisioner, man får en egen liten tidslucka i etern, farten går ner av det också men istället för kollisioner då ingen kan överföra data så kan åtminstonde en i taget överföra data.

Det här är ju ett väldigt vanligt verkligt problem om man läser om folk som klagar på låg hastighet och variierande och höga latenser, kolla bara på hur många som klagar på det här forumet, det kommer flera nya trådar varje dag.
Lägsta möjliga effekt och 5GHz är det man idag kan använda mot problemet och nu är 60GHz bandet (802.11ad) på väg att tas i bruk och det har fördelen av att knappt passera väggar alls så det kommer att hjälpa mot en del av de stora problemen som främst finns på 2,4GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det bara ryms 3 ev 4 nät som inte påverkar varandra märkbart på 2,4Ghzbandet (och nån kanske tom använder 40Mhz kanalbredd, då ryms 1 eller 2) så har grannarna för det mesta ingen stans att ta vägen utan det blir kollisioner på samma sätt som som med gamla hubbar och farten går ner, wifi har en del skydd för att undvika kollisioner, man får en egen liten tidslucka i etern, farten går ner av det också men istället för kollisioner då ingen kan överföra data så kan åtminstonde en i taget överföra data.

Det här är ju ett väldigt vanligt verkligt problem om man läser om folk som klagar på låg hastighet och variierande och höga latenser, kolla bara på hur många som klagar på det här forumet, det kommer flera nya trådar varje dag.
Lägsta möjliga effekt och 5GHz är det man idag kan använda mot problemet och nu är 60GHz bandet (802.11ad) på väg att tas i bruk och det har fördelen av att knappt passera väggar alls så det kommer att hjälpa mot en del av de stora problemen som främst finns på 2,4GHz.

Eller blyfärg på alla ytterväggar lär ju oxå hjälpa, men vem vill bo i en blybunker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Eller blyfärg på alla ytterväggar lär ju oxå hjälpa, men vem vill bo i en blybunker.

De som är kvar i Fukushima ? Det var strålande tider där sa de på nyheterna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De som är kvar i Fukushima ? Det var strålande tider där sa de på nyheterna

Haha skulle vara det då.

Permalänk
Medlem

Läste att dom eventuellt skulle fixa detta med ny firmware och tabort möjligheten att ladda ner gamla. Jag har precis beställt en AC66 och då vill man ju i varje fall ha möjligheten att prova med mer eller mindre effekt. Någon som vet vilka firmware som gäller eller har dom redan tagit bort alla "gamla goda" firmware?

Permalänk
Medlem

Hittade denna gamla tråd. Uppdaterade nyss min router dum som jag var och såg att möjligheten att öka på effekten hade tagits bort.

Någon som hittat en annan FW som man kan göra det på.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Hittade denna gamla tråd. Uppdaterade nyss min router dum som jag var och såg att möjligheten att öka på effekten hade tagits bort.

Någon som hittat en annan FW som man kan göra det på.

Gissning från min sida, men känns som att nästan alla custom FWs borde ha stöd för den funktionen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Gissning från min sida, men känns som att nästan alla custom FWs borde ha stöd för den funktionen.

De kanske tar också bort detta då man kommer då störa andra nätverk. Finns en anledning denna lag finns. Om alla tillverkare eller routrar skulle köra med högre styrka då skulle störningarna bli värre i bostadshus etc.

Iaf senast jag tittade så hade inte merlin firmware stödet dock var det bra länge sen jag kollade.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör sträva efter lägst möjliga effekt för att få bättre prestanda, om alla insåg detta skulle prestandan för wifi gå upp i områden där det finns många nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Hittade denna gamla tråd. Uppdaterade nyss min router dum som jag var och såg att möjligheten att öka på effekten hade tagits bort.

Någon som hittat en annan FW som man kan göra det på.

Testat RMerlins firmware? Vet dock inte om den stöder detta då jag alltid kör default på såna värden...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör sträva efter lägst möjliga effekt för att få bättre prestanda, om alla insåg detta skulle prestandan för wifi gå upp i områden där det finns många nät.

Kommer jag få bättre hastighet av att sänka styrkan på mitt wifi om inte någon granne gör det? Förstår att man får det om alla gör så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pellepelikan:

Kommer jag få bättre hastighet av att sänka styrkan på mitt wifi om inte någon granne gör det? Förstår att man får det om alla gör så...

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske, om det innebär att du stör grannätet mindre så kan det göra så att det blir mindre kollisioner och då behöver grannen inte använda lika mycket tid vilket kan göra att du får mera tid, även riktantenner är bra eftersom de minskar signalnivåerna åt det håll de inte pekar, de skapar alltså mindre störningar de också även om signalstyrkan är lika mellan de 2 punkter som kommunicerar så sjunker nivåerna åt andra håll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.