Ingen anslutning till router med kabel, Netgear cg3100

Permalänk
Medlem

Ingen anslutning till router med kabel, Netgear cg3100

Tjenare!

Flyttade nyligen till en lägenhet med ComHem 10/10. Det ingick en Netgear cg3100 och allt funkar fint via det trådlösa. Men när jag skulle koppla in min stationära via kabel så gick det inte. Får oidentifierat nätverk och jag får inte välja om det är hemmanätverk osv. Blir likadant med andra datorer / annan kabel. Kommer inte åt routern heller (via kabel, funkar fint via trådlöst). Vad göra?

Körde en ipconfig/all:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Coolermastern
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Wireless LAN adapter Wireless Network Connection 2:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 1A-BD-B9-D2-E3-8A
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Wireless Network Connection:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : D-Link DWA-547 RangeBooster N650 Desktop Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 1C-BD-B9-D2-E3-8A
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.20)
Physical Address. . . . . . . . . : 00-24-1D-C2-7A-9E
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::5482:be04:1137:dba2%10(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.219.162(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 234890269
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-18-DE-45-72-00-24-1D-C2-7A-9E
DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter isatap.{BC41B7EC-B765-4EB9-A757-161520CA8E3C}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter isatap.{1BE15B9B-D28F-4435-A56F-033F10354CEC}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Dold text

Verkar inte som om den får någon Ip?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Medlem

Du kanske anslutit nätverkskabeln från huset till fel port i routern? Tror kabeln ska in i WAN porten, men eftersom du har internet på mobila enheter kanske du ska kika på dina drivrutiner vad gäller ethernet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Ip nr du får: "Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.219.162(Preferred)" är ifrån windows. Den ger dig en automatisk om det inte finns någon DHCP som ger dig. Kolla att du satt i kabel i rätt port, kolla sedan i routern hur DHCP servern är konfad om du nu sitter i rätt port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Du kanske anslutit nätverkskabeln från huset till fel port i routern? Tror kabeln ska in i WAN porten, men eftersom du har internet på mobila enheter kanske du ska kika på dina drivrutiner vad gäller ethernet.

Har testat att ha kabeln/kablarna i Ethernet 1, 2, 3, o 4. Blir likadant vilken port ja än använder och blir likadant både på bärbara som stationära, så borde ju inte ha något med drivrutinerna o göra. Får ingen IP av routern verkar de som :annoyed:

Skrivet av odvi12rh:

Ip nr du får: "Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.219.162(Preferred)" är ifrån windows. Den ger dig en automatisk om det inte finns någon DHCP som ger dig. Kolla att du satt i kabel i rätt port, kolla sedan i routern hur DHCP servern är konfad om du nu sitter i rätt port.

Tror jag sitter på rätt port så vitt ja vet, Ethernet 1,2,3,4? Verkar precis som du säger vara så att jag inte får någon IP av routern och därför inte kan ansluta. Jag har inställt på mitt nätverkskort att den ska få en dynamimsk IP av routern och det är även på i routern så vitt jag kan se? Något jag måste ställa in i routern?
Bilder från routern:

Testade även att fabriksåterställa routern utan resultat

Stavfel
Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Medlem

Ser ut som det ska göra i router med ju, skumt. Antar att du startat om datorn med, prova köra en ipconfig /renew när du har sladden i.

Kolla också om det finns någon uppdatering till den.

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns villkor på enbart godkända MAC-adresser i routerns inställningar.

Permalänk
Medlem

Det finns fyra lampor på framsidan av CG3100 märkt med 1-4, om du kopplar in din dator i LAN1 så ska även motsvarande lampa tändas.
Gör den det?

Permalänk
Medlem

Nvm.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Antar att du får din kabel från väggen? Den ska isf in i WAN eller den, extra porten som bruka vara med om det inte går via nån telefonlinje! Sen tar du bara din kabel, sätter in den i port 1 på routern och i din dator sen så ska det funka.. ring comhem annars omedelbart och desto längre det tar, så kräv dem på nåt ex. gratis internet en månad då det inte funka och du nu haft detta bekymmer ett tag.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk

I detta fallet är problemet förmodligen att routern inte delar ut adresser till datorn.

Innan vi försöker börja felsöka vad som kan vara fel och för att hitta en lösning uppmanar jag dig att du gör en ordentligt Resett. ( Av att dömma av skärmdumpen screenshoten så har inte routern fabriks inställningar )

Du gör reset genom att föra in något litet föremål i instickshålet på Routern. Håll kvar nålen tills du hör något klicka någon lampa skifta färg / blinka för att vara extra skitnödigt säker bör du hålla kvar nålen 15-20 sekunder(minst 10 )

- Fungerar det för andra datorer med kabel inkopplad?
- Testa sätta en manuell adress t.ex

IPv4 192.168.0.11
Nätmask 255.255.255.0
Gateway192.168.0.1
DNS 192.168.0.1

-Testa en annan nätverkskabel

-Kontrollera även inställningar så man inte har ett Mac filter på tillåtna klienter. Enligt

Ovan

Citat:

Kolla om det finns villkor på enbart godkända MAC-adresser i routerns inställningar.

Du bör även kunna göra en hårdvaroresett så alternativa inställningar som fanns där som orsakade problemet försvinner

För vad jag kan se utifrån dina Screenshots så har inte routern Default settings enligt produkt manualen från Comhem. Detta borde i sin tur inte göra något då adress polen inte har något med saken att göra ,men man vet aldrig.
- Testa ändra till följande:

Startadressen ska vara: 192.168.0.2
Slutadressen ska vara 192.160.254

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av odvi12rh:

Ser ut som det ska göra i router med ju, skumt. Antar att du startat om datorn med, prova köra en ipconfig /renew när du har sladden i.

Kolla också om det finns någon uppdatering till den.

Har gjort allt hittar inte hur man uppdaterar skiten? verkar som om man måste ha ComHems egna uppdateringar som laddas ner automatiskt?

Skrivet av teejee:

Kolla om det finns villkor på enbart godkända MAC-adresser i routerns inställningar.

Inte vad jag kan se?

Skrivet av Katakana:

Det finns fyra lampor på framsidan av CG3100 märkt med 1-4, om du kopplar in din dator i LAN1 så ska även motsvarande lampa tändas.
Gör den det?

Jupp, lyser rött när datorn inte är på (kabeln inkopplad) tänds sedan grön när datorn går igång

Skrivet av kamisama76:

Antar att du får din kabel från väggen? Den ska isf in i WAN eller den, extra porten som bruka vara med om det inte går via nån telefonlinje! Sen tar du bara din kabel, sätter in den i port 1 på routern och i din dator sen så ska det funka.. ring comhem annars omedelbart och desto längre det tar, så kräv dem på nåt ex. gratis internet en månad då det inte funka och du nu haft detta bekymmer ett tag.

Ingår i hyran så svårt o få gratis, men blir nog att ringa dem snart!

Skrivet av StarStream:

I detta fallet är problemet förmodligen att routern inte delar ut adresser till datorn.

Innan vi försöker börja felsöka vad som kan vara fel och för att hitta en lösning uppmanar jag dig att du gör en ordentligt Resett. ( Av att dömma av skärmdumpen screenshoten så har inte routern fabriks inställningar )

Du gör reset genom att föra in något litet föremål i instickshålet på Routern. Håll kvar nålen tills du hör något klicka någon lampa skifta färg / blinka för att vara extra skitnödigt säker bör du hålla kvar nålen 15-20 sekunder(minst 10 )

- Fungerar det för andra datorer med kabel inkopplad?
- Testa sätta en manuell adress t.ex

IPv4 192.168.0.11
Nätmask 255.255.255.0
Gateway192.168.0.1
DNS 192.168.0.1

-Testa en annan nätverkskabel

-Kontrollera även inställningar så man inte har ett Mac filter på tillåtna klienter. Enligt

Ovan

Du bör även kunna göra en hårdvaroresett så alternativa inställningar som fanns där som orsakade problemet försvinner

För vad jag kan se utifrån dina Screenshots så har inte routern Default settings enligt produkt manualen från Comhem. Detta borde i sin tur inte göra något då adress polen inte har något med saken att göra ,men man vet aldrig.
- Testa ändra till följande:

Startadressen ska vara: 192.168.0.2
Slutadressen ska vara 192.160.254

Reseta routern 3 gånger till, 2 med knappen (nätverksnamnet förblev samma första gången (helmysko). Sedan även en gång i själva inställningarna:

Testade sen med en annan dator i port 2 (annan kabel) med exakt samma resultat.
Gick tillbaka till datorn jag vill ha kabeln i egentligen o satte manuell IPV4
IPv4 192.168.0.11
Nätmask 255.255.255.0
Gateway192.168.0.1
DNS 192.168.0.1

Samma resultat.

Ändrade även start och ending IP. Men går inte att ändra till 192.160.254, menade du 192.168.0.254? testade de iallafall utan skillnad..

Hur gör man en hårdvarureset? Annars blire o ringa ComHem i veckan!

EDIT: Kollade i loggen o får dessa errors:
DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=30:46:9a:73:db:22;CMTS-MAC=00:22:90:de:98:91;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=30:46:9a:73:db:22;CMTS-MAC=00:22:90:de:98:91;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

O en massa av denna typ: Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.8;CM-MAC=30:46:9a:73:db:22;CMTS-MAC=00:22:90:de:98:91;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Medlem

Får du en IP av Comhem? Det borde du kunna se i Modem status. Får du inte det så tror jag inte att du får IP från routern heller

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Har du ett trådlöst nätverkskort i din stationära också?
Prova avinstallera nätverkskortet, installera igen och se om den delar ut en adress. Hör inte till vanligheterna att tcp-ip stacken kukar ur men det kan hända. Låter dock som routerfel när det är lika för alla dina burkar.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Funkar inte detta prova sätta en statisk adress som ligger utanför dhcp:s lease range, om det behövs så ändra scopet.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Får du en IP av Comhem? Det borde du kunna se i Modem status. Får du inte det så tror jag inte att du får IP från routern heller

Ja de får ja annars skulle de ju inte funkat via trådlösa

Skrivet av IuZ:

Har du ett trådlöst nätverkskort i din stationära också?
Prova avinstallera nätverkskortet, installera igen och se om den delar ut en adress. Hör inte till vanligheterna att tcp-ip stacken kukar ur men det kan hända. Låter dock som routerfel när det är lika för alla dina burkar.

Japp har trådlöst i stationära men det har alltid varit sjukt instabilt så kör helst med kabel Blir ju samma på olika datorer så borde ju inte vara de?

Skrivet av IuZ:

Funkar inte detta prova sätta en statisk adress som ligger utanför dhcp:s lease range, om det behövs så ändra scopet.

Vad är utanför dhcp:s lease range då?

Anyhow ringde Com Hem idag. Han testade en massa saker men funka inte, så nu äre felanmält. Så nu äre bara o vänta o se vad de säger.. hoppas på ny router

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe