Köpa grafikkort ifrån australien, garanti ärende ifrån sverige.

Permalänk
Medlem

Köpa grafikkort ifrån australien, garanti ärende ifrån sverige.

Hej Asus,

är i nuläget nere i Australien och funderar på att köpa ett grafikkort och kanske moderkort här och sedan ta med mig hem till sverige pga ett lägre pris. Frågan är dock hur ni behandlar ett garanti ärende om något av dessa komponenter jag köper skulle vara defekta tidig eller sent stadie.

Behöver jag skicka tillbaka komponenten ända till Australiens affär där jag gjorde själva köpet eller kan jag ta det med Asus Norden?

Jag har även en till fråga angående bärbar dator dock, även fast det inte är ett ämne för detta forum kan man alltid försöka. Om jag köper en bärbar dator även nere i australien, kan jag beställa den med ett svenskt tagentbord eller vad skulle det ca kosta att köpa ett nytt tagentbord med svensk layout?

Stort tack, Crim2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crim2:

Hej Asus,

är i nuläget nere i Australien och funderar på att köpa ett grafikkort och kanske moderkort här och sedan ta med mig hem till sverige pga ett lägre pris. Frågan är dock hur ni behandlar ett garanti ärende om något av dessa komponenter jag köper skulle vara defekta tidig eller sent stadie.

Behöver jag skicka tillbaka komponenten ända till Australiens affär där jag gjorde själva köpet eller kan jag ta det med Asus Norden?

Jag har även en till fråga angående bärbar dator dock, även fast det inte är ett ämne för detta forum kan man alltid försöka. Om jag köper en bärbar dator även nere i australien, kan jag beställa den med ett svenskt tagentbord eller vad skulle det ca kosta att köpa ett nytt tagentbord med svensk layout?

Stort tack, Crim2.

Hej,

I norden sköts garantiärenden för datorkomponenter av återförsäljare eller distributör, och inte av Asus. Såvida ingen återförsäljare frivilligt kan tänka sig att ta sig an ett eventuellt garantiärende från dig så kommer du att behöva skicka komponenterna till inköpsstället. Komponenter lagas inte på samma sätt som laptops eller skärmar , utan det byts ut rakt av om fel verifieras. Vi på Asus lagerhåller inte komponenter, utan det gör distributörer och återförsäljare, så därför sköts garantiärenden för komponenter på detta sätt.

Gällande tangentbord till laptops så skeppas bara de med engelsk tangentbordslayout till Australien. Om du ska köpa tangentbordet löst och byter så har nog den mellanskillnad du sparat in försvunnit, och bytet bryter även garantin.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crim2:

Hej Asus,

är i nuläget nere i Australien och funderar på att köpa ett grafikkort och kanske moderkort här och sedan ta med mig hem till sverige pga ett lägre pris. Frågan är dock hur ni behandlar ett garanti ärende om något av dessa komponenter jag köper skulle vara defekta tidig eller sent stadie.

Behöver jag skicka tillbaka komponenten ända till Australiens affär där jag gjorde själva köpet eller kan jag ta det med Asus Norden?

Jag har även en till fråga angående bärbar dator dock, även fast det inte är ett ämne för detta forum kan man alltid försöka. Om jag köper en bärbar dator även nere i australien, kan jag beställa den med ett svenskt tagentbord eller vad skulle det ca kosta att köpa ett nytt tagentbord med svensk layout?

Stort tack, Crim2.

Du har ju redan fått svar från Caroline gällande grafikkort. När det gäller tangentbord är dessa inte direkt billiga. T.ex. kostar ett keybord/mousepad till G750 1167:- inkl. frakt och garantin ryker. Andra laptops där man inte behöver att byta mousepad ligger tangentbordet på ca 900-1000 inkl frakt. Du kan leta upp "din" laptop här (Asus egen reservdelsbutik): http://www.asusparts.eu/se/partfinder/Asus

Värt att tänka på är att du kan glömma den 3 åriga reklamationsrätten här i Sverige, kan vara bra och ha. Dessutom har Asus väl 2 års garanti på laptops här i Sverige. Den internationella garantin gäller endast 1 år.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Värt att tänka på är att du kan glömma den 3 åriga konsumenträtten här i Sverige, kan vara bra och ha. Dessutom har Asus väl 2 års garanti på laptops här i Sverige. Den internationella garantin gäller endast 1 år.

Rättning för att undvika missförstånd: detta förväntas avse den svenska reklamationsrätten på tre år från inköpsdatum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Borka:

Rättning för att undvika missförstånd: detta förväntas avse den svenska reklamationsrätten på tre år från inköpsdatum.

Hahaha, fattar inte jag skrev konsumenträtten Ska självklart stå reklamationsrätten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Hahaha, fattar inte jag skrev konsumenträtten Ska självklart stå reklamationsrätten.

Konsumenten har alltid rätt?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8