Kan man skicka endast ljud via moderkortets HDMI?

Permalänk
Medlem

Kan man skicka endast ljud via moderkortets HDMI?

Hej! Jag undrar om detta är möjligt, har suttit i timmar men får inte till det. Jag har för närvarande en HDMI-kabel mellan grafikkortet och tv:n, och en mellan moderkortets HDMI och förstärkaren.
Jag har satt Realtek HDMI out som standardenhet men inget ljud kommer. Kopplar jag istället från Grafikkortets HDMI direkt till förstärkaren så får jag ljud.
Förstärkaren är till en soundbar (den här:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1007120) och kan således inte ta emot och skicka bild.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk

köp en optisk så kör du optisk moderkort ut till fästärkaren gpu till tv= oförståeligt..

kör optisk MK->AMP
Hdmi gpu-tv

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Hej! Jag undrar om detta är möjligt, har suttit i timmar men får inte till det. Jag har för närvarande en HDMI-kabel mellan grafikkortet och tv:n, och en mellan moderkortets HDMI och förstärkaren.
Jag har satt Realtek HDMI out som standardenhet men inget ljud kommer. Kopplar jag istället från Grafikkortets HDMI direkt till förstärkaren så får jag ljud.
Förstärkaren är till en soundbar (den här:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1007120) och kan således inte ta emot och skicka bild.

Tacksam för svar!

Det kommer inte att funka sålänge du har grafikkortet ikopplat.
Ifall du kopplar ur grafikkortet så funkar det.
För att få ljud till förstärkaren så kan du ju använda toslink eller RCA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Hej! Jag undrar om detta är möjligt, har suttit i timmar men får inte till det. Jag har för närvarande en HDMI-kabel mellan grafikkortet och tv:n, och en mellan moderkortets HDMI och förstärkaren.
Jag har satt Realtek HDMI out som standardenhet men inget ljud kommer. Kopplar jag istället från Grafikkortets HDMI direkt till förstärkaren så får jag ljud.
Förstärkaren är till en soundbar (den här:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1007120) och kan således inte ta emot och skicka bild.

Tacksam för svar!

Som någon ovanför sa så kommer det inte funka. Det är nämligen så att du bara kan få bild / ljud från hdmi / vga / dvi från moderkoret om du inte har något grafikkort eller om du avaktiverar ditt / dina grafikkort. Som default kommer dator tro att du vill använda grafikkortet (vilket jag gissar att du vill) vilket gör att dvi / hdmi / vga på moderkortet inte ger ut bild /ljud (hdmi).
Du bör köra med toslink (optiskt mångkanals ljud) eller 3,5mm till rca (om du bara kör stereo / analog förstärkare) från moderkortets ljudkort till din förstärkare.
Beroende på vilket grafikkort du har och vilka utgångar den har så skulle det gå att lösa på lite olika sätt. Säg att du har hdmi och dvi ut (brukar alltid finnas iaf 1 dvi) så kan du bara ta dvi till datorns skärm och hdmi till förstärkaren. Detta bör funka men rekommenderar det ovanför.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xedious:

Hej! Jag undrar om detta är möjligt, har suttit i timmar men får inte till det. Jag har för närvarande en HDMI-kabel mellan grafikkortet och tv:n, och en mellan moderkortets HDMI och förstärkaren.
Jag har satt Realtek HDMI out som standardenhet men inget ljud kommer. Kopplar jag istället från Grafikkortets HDMI direkt till förstärkaren så får jag ljud.
Förstärkaren är till en soundbar (den här:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1007120) och kan således inte ta emot och skicka bild.

Tacksam för svar!

Vad jag kan läsa ut av manualen så hanterar förstärkaren både bild och ljud via HDMI, se sid 9, http://download.yamaha.com/api/asset/file/?language=sv&site=s...
Koppla ditt grafikkort till en ingångarna och TVn till utgången, välj Nvidia HDMI som ljudenhet i Windows, klart.

EDIT: ändrat ordval

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Den kan visst det ta emot och skicka både bild och ljud via HDMI. Se sid 9 i manualen, http://download.yamaha.com/api/asset/file/?language=sv&site=s...
Koppla ditt grafikkort till en ingångarna och TVn till utgången, välj Nvidia HDMI som ljudenhet i Windows, klart.

Det finns endast ingångar, inga utgångar. Du kanske tänker på ARC?

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

HDMI
Ja
Antal ingångar
3 st
Antal utgångar
1 st
Audio return channel (ARC)
Ja
HDMI-version
1.4

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xedious:

Det finns endast ingångar, inga utgångar. Du kanske tänker på ARC?

Då är det alltså inte den förstärkaren som du länkade till i startinlägget?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

HDMI
Ja
Antal ingångar
3 st
Antal utgångar
1 st
Audio return channel (ARC)
Ja
HDMI-version
1.4

Skrivet av videfix:

Då är det alltså inte den förstärkaren som du länkade till i startinlägget?

Trodde endast den var till för arc. Efter lite pillande här nu så har jag fått igång det. Ursäkta & tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |