Permalänk
Medlem

Om man skulle importera en nexus 4 från usa ? Hur mycket skulle det kosta ? Skulle det bli något dyrare ? Länkar uppskattas !!

Permalänk
Skrivet av Fabbeee:

Om man skulle importera en nexus 4 från usa ? Hur mycket skulle det kosta ? Skulle det bli något dyrare ? Länkar uppskattas !!

Skulle rekommendera att beställa från England via Borderlinx. Då kan du köpa en Nexus 4 8GB för runt 1800 kr inkl frakt.
Om du ska beställa från USA måste du räkna med moms (25%) + frakt.

Oavsett vart du beställer ifrån kan jag rekommendera Borderlinx och där kan du även räkna ut priset i förväg, http://www.borderlinx.com/tcc/

Något att tänka på är att om det blir fel på telefonen måste du skicka tillbaka den till England alternativt USA vilket kan bli en dyr historia.

EDIT: Räknade ut lite snabbt att Nexus 4 16GB från USA skulle kosta omkring 2400 kr att importera inkl alla avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Skulle rekommendera att beställa från England via Borderlinx. Då kan du köpa en Nexus 4 8GB för runt 1800 kr inkl frakt.

Oavsett vart du beställer ifrån kan jag rekommendera Borderlinx och där kan du även räkna ut priset i förväg, http://www.borderlinx.com/tcc/

Något att tänka på är att om det blir fel på telefonen måste du skicka tillbaka den till England alternativt USA vilket kan bli en dyr historia.

EDIT: Räknade ut lite snabbt att Nexus 4 16GB från USA skulle kosta omkring 2400 kr att importera inkl alla avgifter.

Har du gjort på detta viset ? Känner nämligen några som bor i england .. Skulle det inte gå att be dom köpa den sedan skicka till sverige ? Eller hade det också blivit sjukt dyrt ?

Permalänk
Skrivet av Fabbeee:

Har du gjort på detta viset ? Känner nämligen några som bor i england .. Skulle det inte gå att be dom köpa den sedan skicka till sverige ? Eller hade det också blivit sjukt dyrt ?

Jag har köpt en iPhone genom borderlinx bl.a och det var inga problem, men känner du någon i England så är det såklart bättre. Dock är frågan om det blir billigare jämfört med Borderlinx då de har riktigt bra fraktpriser. Nexus 4 8GB kostar 159 GBP i England, så 1650 kr + frakt, så borderlinx tar 150-200 kr i avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odmark:

Bara jag som vill ha en mobil som inte känns och syns alltför mycket när den ligger i fickan?

synd att det inte görs små flagship/high-end telefoner

Du måste vara en kortväxt man.

Permalänk
Medlem

Varför ska alla j*vla highend-mobiler måsta vara stor som en surfplatta?
Man ska väl för h*lvete inte behöva fingerförlängare för att kunna ringa ett samtal?

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantal:

Varför ska alla j*vla highend-mobiler måsta vara stor som en surfplatta?
Man ska väl för h*lvete inte behöva fingerförlängare för att kunna ringa ett samtal?

Så att de kan trycka in ett större batteri, så att de inte dör efter 20 minuter.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Hur och var finner jag telefonen till det priset? Nexus 4 alltså och för 1800 kr inkl frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjurak:

Hur och var finner jag telefonen till det priset? Nexus 4 alltså och för 1800 kr inkl frakt.

Läs hela hans inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

Läs hela hans inlägg

Ah, trodde det var enbart en shipping-sida.. sorry...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

^ Jag hoppas på det. LG gör bättre lurar än Motorola och har dessutom ett större distributionsnät också.

Lite bakgrund: FCC är en organisation som säkrar och kontrollerar olika telefoner. Om det är LG Nexus 5, vilket det borde vara, så bör vi vara väldigt nära en utannonsering.
Sen är faktisk release i butikerna en annan femma.

Argument som talar för att detta är Nexus 5:

• Ofta brukar inte OEMs dölja spåren vilken telefon som tillhör vilken tillverkares modell. När S4 gick igenom FCC så visste alla på en gång att det var den på modellnamnet. Här försöker LG dölja för de vill fortfarande att fokus ska ligga på G2:an.

• Den ligger inte på 5.2 tum utan strax under 5 tum, vilket skulle vara logiskt då man får mer skärm per yta på G2:an(ännu ett argument för den luren).

• Plus att formen stämmer med det vi har sett innan.

Argument som kanske talar emot att detta är Nexus 5:

• Firmwaren är en S800 SoC. Jag skulle naturligtvis bli väldigt glad om vi fick S800 istället för S600 och ändå inte en markant prisökning, men det skulle rent logiskt vara enklare för LG att sälja in en S600 SoC för att förbättra G2:ans ställning.

• Det kan helt enkelt vara en annan LG-lur, en lite billigare variant av en smartphone med något mindre skärm, sämre kamera, mindre batteri men som ändå har S800.

Slutsats: Jag tror ändå att detta är den nya Nexus-luren och om den har en S800 så vore det kanon.
Frågan är dock hur prisbilden skulle utveckla sig. Blir den dyrare än den förra luren vid säljstart?

I bild:

Påminner ganska mycket om Nexus 4 om nu detta är chassit/ramen/ytterhöljet för N5:an.
Jag hoppas också, som tidigare nämnt, att vi slipper glas på baksidan denna gång.

Permalänk
Medlem

Här kan ni se de interna specifikationerna.

Diagonalen på skärmen indikerar att skärmen blir 4.96 tum, vilket är 126 mm.

Xperia Z1, Note 3 och LG G2 har alla över 3000 mAh i batteriet, men här går de alltså mot strömmen. Troligen för att spara på pengar men det bör ändå inte vara ett stort problem, men hade ändå varit bättre med lite mer.

Ingenting på hur pass tjock, i brist på bättre ord, den skulle vara.
Ingenting heller om vikt än, dock. Men den borde ligga kring 140 gram.

P.S. i de interna dokumenten så finns denna kodrad:

aosp_hammerhead-userdebugKyeLimePieFACTORYeng.sangjoon84.lee.20130618.015154.

Permalänk
Medlem

Funderade på när skulle vi då få se den i svensk handel om detta nu är N5.

Tidigare lurar kan ge en inblick om vad vi skulle kunna förvänta oss:

Nexus 4
FCC: 4 Oktober 2012
Utannonserad: 29 Oktober 2012

Sony Honami/Z1
FCC: 28 Juli 2013
Utannonserad: 4 September

HTC One
FCC: 18 Januari
Utannonserad: 22 Februari

Bakgrund

Vissa lurar når FCC officiellt först efter launch, som Note 3, andra lurar har ingen global koordinerad launch som t.ex. LG G2 där Korea får den långt före alla andra. Men Nexus kommer troligen inte att följa det mönstret utan snarare mer som dess föregångare.

Det man kan se är att när man tittar på flaggskeppsmodeller som har en någorlunda konsekvent launch utan allt för mycket hemlighetsmakeri - som t.ex. Samsung som vänter först efter launch för att skicka in den till FCC - så talar vi om mellan 4-6 veckor efter att telefonen nått FCC som den utannonseras.

Sen ska man lägga till ungefär en månad innan den brukar nå Sverige, och då är jag optimistisk. Se t.ex. Nexus 7 som ännu inte är i Sverige trots att det har gått 6 veckor nu sedan den utannonserades.

När kan vi räkna med att se Nexus 5 i Svensk handel?

Det bästa scenariot vore som Nexus 4, då hade den släppts inom 3 veckor. Men det kan även bli som Honami, då talar vi dubbelt så lång tid, 6 veckor.

Om vi tar det konservativa scenariot och säger 6 veckor, sen får vi tänka på att Sverige generellt sett får lurarna 1 månad efter global launch, så skulle det bli 10 veckor från idag. Alltså runt 15 November skulle den komma till Sverige vid det scenariot.

Vid det optimistiska scenariot, att den skulle utannonseras globalt om 3 veckor, sen en månad efter det så skulle den komma till Sverige, så talar vi om runt 25 Oktober i svenska butiker.

Någorlunda bör alltså Nexus 5 komma någon gång i November i svensk handel.

Riskscenariot

Riskscenariot är att det som har hänt med Nexus 7(nya 2013) skulle hända med 2013 års version av Nexuslur.
Så vad har hänt där? Google har bestämt att de nu ska sköta när ett land kan få Nexus 7, istället för Asus som var fallet förra året. Detta eftersom då hade marknader som Sverige extremt dålig tillgänglighet, något som frustrerade väldigt många svenskar och kanske ledde till att en del gav upp och köpte iPad mini istället.

Eftersom Nexus 4 också hade problem med tillgänglighet när den kom till små marknader som Sverige förra året så skulle Google kunna införa samma regel här, vilket skulle innebära att vi skulle behöva vänta ganska lång tid innan vi kan köpa den utan att importera.

Men då skulle i alla fall jag bara importera den ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odmark:

Bara jag som vill ha en mobil som inte känns och syns alltför mycket när den ligger i fickan?

synd att det inte görs små flagship/high-end telefoner

Du har för små byxor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Riskscenariot är att det som har hänt med Nexus 7(nya 2013) skulle hända med 2013 års version av Nexuslur.
Så vad har hänt där? Google har bestämt att de nu ska sköta när ett land kan få Nexus 7, istället för Asus som var fallet förra året. Detta eftersom då hade marknader som Sverige extremt dålig tillgänglighet, något som frustrerade väldigt många svenskar och kanske ledde till att en del gav upp och köpte iPad mini istället.

Så Googles fantastiska lösning är att vi inte får köpa den alls snarare än att det är svajig tillgänglighet och man måste boka?

Låter ju som en insta-fail i stil med Nexus 10. Men det är väl inte så jobbigt att köpa från Bazula även om de säljer den olagligt...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen det lösryckta ryktet om att loggan på baksidan vore ett hologram som byter vinkel efter vilket håll man har telefonen.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Nya renders.

Permalänk
Medlem

En kort uppdatering om rykteskvarnen:

Efter läckorna om FCC-versionen av Nexus 5, kodnamn LG D820, så kom en av de mer trovärdiga teknikbloggarna ut, evleaks, och hällde kallt vatten på det hela.

Enligt honom var det enbart kodnamnet för CDMA-versionen av LG G2 och alltså inte N5.
Nu har han gått tillbaka i ett ganska ovanligt steg och sagt att han har fel.

Vi vet att Motorola pysslar med något som ska komma ut i slutet av året, så den tråden lever än.
Däremot så har ännu ingenting hittills riktigt rubbat versionen att LG D820 är de facto Nexus 5.
Men vi får se framöver. Kanske delar Google upp produktionen?
Tills vidare är dock det troligt att LG D820 är Nexus 5.

Permalänk
Medlem

Några bilder som sägs föreställa en Nexus 5. Baksidan ser ut att vara ett skal som döljer den riktiga baksidan. Tycker dessutom att ytan under skärmen kunde vara lite mindre med tanke på att knapparna är integrerade i skärmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foxzox7:

Google borde släppa nexus 5 själva utan någon tillverkare. Eller iaf utan någon tillverkare som redan gör egna telefoner.

Håller med till 100%

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Håller med till 100%

Grejen är ju att Google är i grund och botten ett mjukvaruföretag, så det är inte bara att börja tillverka telefoner hur som helst. De har förmodligen inte så stor kompetens inom tillverkning av hårdvara eller några fabriker till det. Dessutom skulle det förmodligen att svårt att göra vinst på det då hårdvaru-"jättarna" tillverkar prylar i mycket större skala än vad endast nexus telefoner/plattor skulle generera.

Permalänk
Medlem

Citat från länken nedan: ''Trots denna mängd saltstinna information så finns det en sak som kan vara sant: Datumet. På Amazon.com kan du nämligen hitta ett skyddande hölje till Nexus 5 som ska börja säljas den 30 oktober.''
Det kan man ju kanske tolka som att Nexus 5 kommer samma datum?

http://m3.idg.se/2.1022/1.522974/lackbonanza--slappdatum-for-...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Grejen är ju att Google är i grund och botten ett mjukvaruföretag, så det är inte bara att börja tillverka telefoner hur som helst. De har förmodligen inte så stor kompetens inom tillverkning av hårdvara eller några fabriker till det. Dessutom skulle det förmodligen att svårt att göra vinst på det då hårdvaru-"jättarna" tillverkar prylar i mycket större skala än vad endast nexus telefoner/plattor skulle generera.

Då måste du ha missat att Google köpt upp Motorola.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

har någon koll på hur stor prisskillnaden på nexus 5 ungefär skulle var om man importerade från england via borderlinx istället för att köpa här i sverige? Skulle det bli billigare? Har även en annan fråga. Hur mycket kunde man få nexus 4 för som billigast när den släpptes, köpa från sverige eller importera spelar ingen roll?

Permalänk
Medlem

Smexiga bilder . Ser frammimot den nya nexusen

Permalänk
Avstängd

Antar att Google än en gång bestämmer sig för att minneskort är något fult och ovärdigt.
Trots att man kan köpa ett klass 10 mSD kort för 200-300kr.
Dessutom tillverkas det väl inga kortläsare idag, för integration i mobiler som inte klarar både HC och XC standarderna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Då måste du ha missat att Google köpt upp Motorola.

Ja just, har läst om det men glömt bort, lite lustigt att de inte utnyttjar den resursen kanske.

Skrivet av Fafne:

Antar att Google än en gång bestämmer sig för att minneskort är något fult och ovärdigt.
Trots att man kan köpa ett klass 10 mSD kort för 200-300kr.
Dessutom tillverkas det väl inga kortläsare idag, för integration i mobiler som inte klarar både HC och XC standarderna.

Google vill troligtvis driva utvecklingen mot att allt ska synkas mot internet i molntjänster och liknande, så jag tror inte vi kommer att få se en Nexus-enhet med minneskort framöver heller. Personligen tycker jag inte är så stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Google vill troligtvis driva utvecklingen mot att allt ska synkas mot internet i molntjänster och liknande, så jag tror inte vi kommer att få se en Nexus-enhet med minneskort framöver heller. Personligen tycker jag inte är så stort problem.

De borde åka lokaltåg i Sverige, eller ge sig ut på landet och inse att täckning inte är ett universalt begrepp.
Jag gillar Nexus - har själv en Nexus 10 som jag ser film på under mina dagliga 3 timmars pendling.
Men minnet är för litet, har förvisso 16GB varianten men man borde erbjuda mer än 32GB internt i sådana fall tycker jag.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT

Permalänk
Medlem

Jag har mailat Bazula och frågat dem om de kommer att importera Nexus 5. Fick svar för någon dag sedan där de skrev att det kommer de. Vilket också många av oss väntade men ändå bra att få det svart på vitt.

För övrigt: det ryktas nu om att Android 4.4 och Nexus 5 kommer båda att introduceras den 14:e Oktober(eller runt mitten av Oktober) och släppas i handeln i November.
Troligen blir det högt tryck på luren, då många vill ha den, av förståeliga skäl.