Var hittar man äldre datorer? (x86)

Permalänk
Inaktiv

Var hittar man äldre datorer? (x86)

Sugen på att hitta någon form av 286/386/486, det jag är ute efter är en 486dx2 men något liknande hade varit sjukt kul också!

Kollat runt på ebay men hittat väldigt lite, än mindre som fraktas till Sverige. Blocket hade nada idag.

Inte såpass entusiastisk att jag vill betala tusenlappar för det. Så var hittar man sådant här?

Permalänk
Medlem

Någon lokal butik eller förening som håller på med datorer kanske kan tänkas ha något liknande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xarnia3:

Någon lokal butik eller förening som håller på med datorer kanske kan tänkas ha något liknande?

Lycka till med det här uppe i skogarna.

Permalänk
Medlem

Soptippen är ett bra ställe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megamannens:

Soptippen är ett bra ställe

Kollat på returmarknaden men den är bara fylld av nyare typ 1ghz'are

Permalänk
Medlem

Rätt knivigt nuförtiden då folk i regel kastar 1Ghz plus.

Men troligen någon gammal t.ex röda korset eller liknande.
Brukar trilla över det lite då och då på loppis också.

Permalänk
Medlem

Jag har en som står i garaget.. "Compaq presario 5670" heter den.. 450MHz P2:a i den.... hehe kanske ska spara den till pensionen.. hahaha

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Jag har en som står i garaget.. "Compaq presario 5670" heter den.. 450MHz P2:a i den.... hehe kanske ska spara den till pensionen.. hahaha

Fast den är ju många generationer nyare än det TS letar efter.. :/

Permalänk
Medlem

satsa på en p1 130 Mhz eller 90Mhz borde gå lättare att få tag på o lika slött

Såg en beggad 486 med inbyggt snec eller atarijunk i samma burk den va rätt smutt

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har fungerande 386or och 486or. Ganska kompletta med handböcker till grafikkort, moderkort, ljudkort, disketter m.m.
Finns även flera moderkort liggandes i hyllan, bl.a. 286or, och gamla grafikkort, minnesmoduler, ljudkort, printerkort m.m..

Även en 8086 baserad dator som fungerar finns. Försedd med instickskort för en EPROM-programmerare, som naturligtvis fungerar.
Nån 486:a har styrkort för en DOS-baserad logikanalysator och allt fungerar.

Så ja, det finns gamla datorer och tillbehör sparade.
Men det börjar bli svårt att få tag på dom.

Allt har varit fullt fungerande, förpackats och ställts undan. Och det finns ingen anledning att kasta fungerande saker.
Jag har startat upp nån enstaka gammal dator då och då och barnen har kört nån gammal SimFarm i DOS, och jag har bränt nåt EPROM eller liknande.

De är dock för närvarande inte till salu, men enstaka reservdelar kan väl avyttras om nån önskar.

Men definitionen på vad som är gammalt i datorvärlden kan ju variera.
Såg nån tråd häromdagen om att gamla RAM-stickor söktes.
Kul, tänkte jag, fler som behöver nån gammal 30-pinnars 4MB-SIMM-modul.
Fast det som söktes var tydligen DDR-minne till nån P4 eller nåt.
DDR-minne är väl inte gammalt, det sitter ju i flera av mina arbetsdatorer som används nästan dagligen.

Men om TS söker hos gamla datorbutiker i mindre städer kan där finnas en hel det sparat i gömmorna har jag märkt.

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Sugen på att hitta någon form av 286/386/486, det jag är ute efter är en 486dx2 men något liknande hade varit sjukt kul också!

Kollat runt på ebay men hittat väldigt lite, än mindre som fraktas till Sverige. Blocket hade nada idag.

Inte såpass entusiastisk att jag vill betala tusenlappar för det. Så var hittar man sådant här?

Jag har haft stora framgångar när jag letat retrodatorer på olika arbetsplatser jag varit på. Ofta sparas det gamla datorer som använts för att driva någon utrustning eller för att arkivera hårddiskinnehållet. Hittar man en sådan dator är det ofta man får ta den.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Lycka till med det här uppe i skogarna.

Haha jahapp, förlåt för förslaget!

Permalänk
Avstängd

Allt som oftast finns det ju några verklighetsfrånvända personer på exempelvis blocket som säljer "Fullt fungerande multimediadator + 15 tums skärm - Som ny!" från nittiotalet för typ halva nypriset. Det borde gå ganska lätt att pruta ner detta till något mer realistiskt. Annars är det nog typ tippen som gäller.

Återvinningscentraler brukar ha skjul där man kan slänga elektronik vilka kan vara en guldgruva, men det är inte direkt lagligt att bara plocka därifrån dock. Jag sommarjobbade på ett sådant ställe för många år sedan och hittade massa roliga saker men var tvungen att smyga med det inför "kunderna". Jag minns särskilt en asiat (Japan?) som kom in och slängde en fullt fungerande Hi8 videokamera med massa extra batterier och laddare och dessutom en bra stereovideo och detta var på tiden då dessa saker var relativt nya (typ 95). Enda problemet var att alla knappar och liknande endast hade japanska märkningar, ingen engelsk text.

Mina gamla 486:or och liknande har jag för länge sedan gjort om till prydnadssaker tyvärr.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Medlem

Tyvärr är utropspriserna rätt fantastiska, hade aldrig bjudit så högt för de burkarna i utrop, att priset kan gå upp är en annan femma men det är ändå kanske inte några fantastiska burkar att bygga vidare på...

Nä, våga lägga ut på tradera till lågt utropspris, är sakerna värda något så får man betalt ändå.

Vore det en PS/2 modell 95 eller liknande udda holk hade det varit en annan femma, eller en P70.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Sjukt irriterande att det inte är lagligt att ta saker ifrån soptippen. Jag har sett massa fina saker där men blivit rejält utskälld när dom ser mig snoka runt där Varför kan dom inte bara låta mig ta en eller två datorer. Vad gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akirasugoineko:

Sjukt irriterande att det inte är lagligt att ta saker ifrån soptippen. Jag har sett massa fina saker där men blivit rejält utskälld när dom ser mig snoka runt där Varför kan dom inte bara låta mig ta en eller två datorer. Vad gör det?

Håller helt med. Känns som att det vore bra med en speciell container för datorer och dyl som inte får återanvändas, så folk som inte vill att deras junk ska återvinnas kan slänga i. Och sen skulle resten vara fritt att plocka ur. Jag skulle åka till tippen och fynda OFTA

Permalänk
Medlem

Jag har en 386 full tower uppe just nu med diverse prylar. Dock har batteriet gjort sitt med modekortet. kolla swec marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tyvärr är utropspriserna rätt fantastiska, hade aldrig bjudit så högt för de burkarna i utrop, att priset kan gå upp är en annan femma men det är ändå kanske inte några fantastiska burkar att bygga vidare på...

Nä, våga lägga ut på tradera till lågt utropspris, är sakerna värda något så får man betalt ändå.

Vore det en PS/2 modell 95 eller liknande udda holk hade det varit en annan femma, eller en P70.

Det finns ju en IBM PS/2 modell 95 på Ebay

http://www.ebay.com/itm/IBM-PS-2-Server-95-8595-9595-MCA-Coll...

Men den kostar ca 6372 Kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

Ett monster med monsterpris

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ett monster med monsterpris

Du kan ju inte förvänta dig att få den för 1000kr, du får nog hosta upp några tusen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

Det var nog den kaxigaste gamlingen jag har sett, den skulle man inte ha något emot att ta över.
Vad man sen skulle ha den till är en annan femma...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Köra IBM OS/2, vad annars

Underskattat operativsystem som borde slagit igenom istället för win95, tänk vad allt vore annorlunda nu isf.

Visa signatur

Permalänk

Sopptippen, där hittade jag min best!

ProTip: gå dit en dag när många är där, fråga folk med datorer om man får ta en titt på dem innan de slänger dem. Sålänge datorn inte slängs ner eller ställs inne på sopptippens mark så är den inte deras, då har du full rätt att ta den där ifrån. En anställd på min lokala lärde mig det

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som avvek från trådens ämne.

Permalänk
Skrivet av akirasugoineko:

Tycker det är så jävla löjligt. Vad kan det vara för olagligt med att ta saker som folk ändå har kastat liksom? Men det är svensk lagstiftning i ett nötskal. Ungefär lika dum som lagen om att man inte ens får ta sig en öl på allmän plats.

OnT så brukar många ha gamla datorer som står och dammar i garderoberna som de glömt bort. Man kan höra sig för lite.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal dator, en sån där Compaq EN, har dock inte en susning om det är det du letar efter?
Antar att du bor i norra delen av sverige? Jag gör det

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostalgic:

Tycker det är så jävla löjligt. Vad kan det vara för olagligt med att ta saker som folk ändå har kastat liksom? Men det är svensk lagstiftning i ett nötskal. Ungefär lika dum som lagen om att man inte ens får ta sig en öl på allmän plats.

OnT så brukar många ha gamla datorer som står och dammar i garderoberna som de glömt bort. Man kan höra sig för lite.

Man måste ju dra gränsen någonstans. Grejerna ska återvinnas och när man lämnar något på återvinning så vill man inte att prylarna ska ligga och skräpa någon annanstans sedan. Och hur skulle man lösa det? Låta folk gå och rota överallt? Ska man hjälpa till med stegar och annat för den som vill klättra ner i en container full med vassa metalldelar? Visst är det underbart att se alla skrotade datorer, men tänk till lite.

Det jag skulle skriva är att man kan hitta billiga datordelar på t.ex. Ebay, finns 486-moderkort kompletta med processor och minnen för några hundra exklusive frakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Sök på en metallåtervinning där de köper och säljer metallskrot. De kan ha en elektronikavdelning där det kan ligga äldre datorer som kan köpas för skrotpriser.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

tatillvara och återbruksbutiker
konkurs- och dödsboauktioner
lokala tidningsannonser, kan vara en ide att sätta ut köpesannons så kan du få in "skrot" som andra vill bli av med.
loppis på sommaren