Microsoft avtäcker pris för Windows 8.1 – upphör med uppgraderingsversioner

Permalänk
Medlem

Om man har installerat 8.1 preview så kan man inte hoppa direkt till "riktiga" 8.1 när det kommer va? Läste någonstans att det inte skulle gå utan att "formatera".
Utan man måste ha Windows 8 installerat för att smärtfritt kunna uppdatera till 8.1 utan fil/programförlust.

Någon som kan bekräfta det?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Stort tack till att såna här trådar finns! Underhållande läsning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Kortare livscykler mellan versionerna är nått som MS pratat om på sina utvecklarkonferenser och ideerrna om att hyra mjukvara tyder också på det. Det är som Adobes creative cloud som innebär en rejäl prishöjning totalt sett för de flesta men kostnaden sprids över en längre tid.
Behåller då MS ett högt pris och tar betalt för det som tidigare var servicepack så innebär det en prishöjning och eftersom servicepacken förmodligen försvinner så blir det även sämre för de som inte byter os ofta.

Det var som jag visste, ni talar i nattmössan. Ni vet inte hur priserna kommer se ut.

Skrivet av Wifi:

Jag hoppade direkt från huvudsidan till kommentarerna, och därifrån var det enbart nedanstående som gick att läsa.

"Microsoft avslöjar prissättningen för Windows 8.1 för den amerikanska marknaden och att mjukvarujätten frångår uppgraderingsversioner i och med det nya operativsystemet."

Exakt. Läs artikeln innan du kommenterar så blir det mycket bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon med Software Assurance som fått det? Som jag förstått så ska det finnas redo att ladda ner där men när vi tittade idag fanns inget. Tänkte lägga in det på en burk för testning av vår produkt så den rullar på med 8.1 också, vore bra om man fick det den här veckan eller början på nästa.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Studentrabatt!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Allt är relativt... en månad går fort för oss som har mer att göra än det finns timmar på dygnet. För slackers kan det säkert upplevas som en mindre evighet

Vi slackers har också mycket att göra... Vi bara prioriterar bättre än er andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

MS vill att folk köper Windows 8, right?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, dom är inte intreserada av att sälja windows.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hoppas 8.1 ger samma boost i prestanda som 8 gav jämfört med 7. Min dator (den i signaturen) fick nytt liv med Windows 8.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon42512:

Det var som jag visste, ni talar i nattmössan. Ni vet inte hur priserna kommer se ut.

Hur framtida priser blir vet ingen, men att 8.1 inte blir billig är rätt uppenbart och att MS siktar på att släppa nya os årligen är ingen hemlighet, men de kanske ändrar sig, de kan få en chef som riktar om dem för jag tror inte företagsmarknaden är intresserad av kort livslängd på os och inga servicepacks. eller så kanske man segmenterar sig till företags och konsumentos som det var före xp.
De har inte direkt visat att de tänker bibehålla den tidigare kostnadsnivån/år genom att ha ett högt på 8.1 och signalera nya os årligen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag har två st Win 8 PRO liggandes hemma men väntat tills något skulle hända - dvs 8.1

Men jag har för mig att man inte behövde installera om alla program om man gjorde en uppgradering från Win7 till Win8? Utan det var en smärtfri installation likt OS X?

Så man ska alltså behöva göra det med 8.1? snurrigt det här..

Ja, lite lustigt är det ju med tanke på att uppgradering från Windows 7 till Windows 8 fungerade utan ominstallation av något. När sedan Windows 8.1 släpps som uppgradering skulle man ju anta att den även där klarar att uppgradera från Windows 8 utan ominstallation av program.

Skrivet av Murer:

Google tar 25 USD för att ge möjligheten att sälja mjukvara via deras Play Store och tar sedan 30% av säljpriset (källa: Wikipedia, siffrorna kan vara gamla). Apple tar också 30% men där måste du hosta upp 99 USD för att kunna publicera program via deras App Store.

Värt att nämna är att Google tar $25 som en engångssumma medan Apple tar $99/år.

Skrivet av rektor:

Jobbigt.
Jag gillar inte det här med Microsoft konto.
Speciellt inte att man ska knyta den till sin dator.

Att man kan ha ett konto som man loggar in och ut på Outlook eller Skype är bra, men det känns mer skeptiskt till att logga in på datorn med det.

Du kan fortfarande välja att ha ett lokalt konto istället när du installerar via ISOn, även i 8.1.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, lite lustigt är det ju med tanke på att uppgradering från Windows 7 till Windows 8 fungerade utan ominstallation av något. När sedan Windows 8.1 släpps som uppgradering skulle man ju anta att den även där klarar att uppgradera från Windows 8 utan ominstallation av program.

Värt att nämna är att Google tar $25 som en engångssumma medan Apple tar $99/år.

Du kan fortfarande välja att ha ett lokalt konto istället när du installerar via ISOn, även i 8.1.

Det är viss skillnad i valen om datorn du installerar på hittar internet eller inte. Men man kan skapa ett localt efter hur som haver.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

8 och 8.1 är fortfarnde betor, de saknar ett välfungerande interface, det måste inte vara det interface som finns i 7an men det måste fungera smidigt och det gör det inte, därför känns de som betaversioner.

Du verkar inte veta vad beta betyder. Det betyder att större delen av all funktionalitet och design är färdig, kvar är stabilitet osv. Bygga interface gör man senast i alpha.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

OSX kostade som sagt 1000 kr ($129) att köpa om man hade OS 9 innan och de skulle ha $29,90 om man ville testa betan. Ja du hörde rätt, det kostade 300 kronor att vara betatestare. Dock fick de pengarna som rabatt om de sedan köpte OSX så då kostade det bara $100 att köpa.

Än en gång. Apple och Microsoft har olika affärsidéer. Det Apple kallar nytt OS hade ofta klassats som servicepack från Microsoft. Apple sprider ut sina uppdateringar genom att släppa många mindre och billigare medan Microsoft släpper nytt OS mer sällan men tar då mer betalt. Uppdateringarna mellan de stora versionerna är då gratis. Så Appleanvändare får betala 100-200 kr för Mavericks medan Windowsanvändare får 8.1 gratis. Det är bara olika sätt att ta betalt.

Du börjar alltså deras försvar av ett pris idag med en 12 år gammal övergång som Appel gjorde? Nya OS X utgåvor är lite mer än ett servicepack och med den matematiken du använder uppdaterar alla OS X användare varje gång det kommer ett nytt släpp. Det kvarstår ändå att MS har en skev prisbild för en produkt av det slaget år 2013. Jag tycker det är oförsvarbart du tycker man ska gräva fram prishistorik 12 år tbx, svårare än så är det inte.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doktor_Krall:

Du börjar alltså deras försvar av ett pris idag med en 12 år gammal övergång som Appel gjorde? Nya OS X utgåvor är lite mer än ett servicepack och med den matematiken du använder uppdaterar alla OS X användare varje gång det kommer ett nytt släpp. Det kvarstår ändå att MS har en skev prisbild för en produkt av det slaget år 2013. Jag tycker det är oförsvarbart du tycker man ska gräva fram prishistorik 12 år tbx, svårare än så är det inte.

Helt otroligt. Eftersom att OSX inte ens går att köpa löst så borde vi kunna säga att det kostar som den billigaste OSX-hårdvara man kan köpa idag. Vad är det, 40000kr eller något sånt?

Skrivet av Ozzed:

Logiskt och bra att de tar bort uppgraderingsversionerna. Jag har aldrig förstått vitsen med dem.

Men jag ställer mig frågande till priserna. Jag trodde Microsoft ville att folk skulle gå över från Windows 7 till 8.1, inte att de skulle stanna kvar, men så är tydligen inte fallet. Vem vill betala tusenlappen för en "uppgradering" som i realiteten är stolpe ut när det kommer till kund-feedback?

Edit: Och vad menar jag med det? Jo...

Windows 7 är en bil. Windows 8 är en cykel. Kunderna påpekar att Windows 8 är en cykel och att de vill ha en bil, Microsoft ger dem 8.1, som är en moped, och tar betalt för en bil.

Självklart gäller detta bara de som är missnöjda. De som är nöjda är ju i regel nöjda och tycker att de som är missnöjda är bakåtsträvare.

Linux är en trampcykel, om Gabe Newell vill ta betalt för 100 kopior är det samma som om man skulle stå på huvudet och snurra 43 varv. Ubuntu är en trampolin som man kan studsa på men inte hoppa ifrån men om man handlar ett par gurkor billigt på ICA finns det en chans att man klarar av det. Tyvärr är det svårt att få in snö i OSX utan man måste smälta det till vatten och salta rejält först.

Tack vare mina liknelser och allmänt svammel kan vi konstatera massor av fakta som blir otroligt tydligt och enkelt att förstå.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Enligt Microsoft var det över 4 miljoner som använde sig av den digitala uppgraderingsmöjligheten från tidigare version av Windows till Windows 8 någon vecka efter lansering.

En droppe i havet jämfört med det totala användarantalet för Windows 7. Bättre försök med Windows 9.

Citat:

"Från början var det förmodligen inte helt säkert att Internet Explorer 11 skulle släppas för Windows 7, utan att man istället fokuserade på det aktuella Windows 8. Men med tanke på att det idag finns 700 miljoner installationer av Windows 7 kan Microsoft inte bortse från den äldre utgåvan av Windows."

http://www.pconline.se/program/microsoft-internet-explorer-11...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

j framtida priser blir vet ingen, men att 8.1 inte blir billig är rätt uppenbart och att MS siktar på att släppa nya os årligen är ingen hemlighet, men de kanske ändrar sig, de kan få en chef som riktar om dem för jag tror inte företagsmarknaden är intresserad av kort livslängd på os och inga servicepacks. eller så kanske man segmenterar sig till företags och konsumentos som det var före xp.
De har inte direkt visat att de tänker bibehålla den tidigare kostnadsnivån/år genom att ha ett högt på 8.1 och signalera nya os årligen.

Fast 8.1 ger ingen som helst antydan till kommande kostnadsnivå, med tanke på att det är en gratis uppdatering av Windows 8.
Allt som händer är att fristående utgåvan av Win 8 för 119/199$ byts ut mot en fristående version av 8.1.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns så många fördelar med att logga in med ett Microsoft konto i Windows 8 att jag har lite svårt att först varför någon skulle välja att inte göra det. Som du säger tycker du att det är smidigt att man kan logga in med samma konto i Outlook/Skype. Loggar du in med ett Microsoft-konto i datorn blir du automatiskt inloggad i Outlook.com/Skype i Windows 8.1 till exempel.

Allt för att NSA ska få maximal kontroll över ditt liv. Operativsystem som kräver en aktiv internetanslutning för att fungera hör bara hemma på ett ställe. På soptippen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PerZerk:

Allt för att NSA ska få maximal kontroll över ditt liv. Operativsystem som kräver en aktiv internetanslutning för att fungera hör bara hemma på ett ställe. På soptippen.

Som jag skrev tidigare "Så som med alla inloggningar du gör på internet får den du loggar in mot mer information om dig. Det är upp till dig att överväga fördelar och nackdelar."

Vilken tur då att Windows 8 och 8.1 inte kräver en internetanslutning för att fungera. Skönt att det slipper hamna på soptippen.

Skrivet av PerZerk:

En droppe i havet jämfört med det totala användarantalet för Windows 7. Bättre försök med Windows 9.

Windows 8 har dock hittills sålt över 100 miljoner licenser. Antalet användare är över 120 miljoner. Är det också en droppe i havet?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

man får inte billigare om man går från 7 till 8.1 utan då krävs full licens. Alla som köpt 8 får väl 8.1 gratis?

men jaaa, det är ju det hela inlägget är om...

Visa signatur

PC specs: PSU: Corsair cx750m chassi: corsair carbide 500r CPU: intel i5 4670K GPU: MSI Gaming gtx 770 2 gb
Ram: 8 gb kingston hyperX 1600 mhz cl9 HDD1: kingston SSDnow v300 120 gb HDD2: seagate baracuda 1tb
MOTHERBOARD: MSI z87 G43

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Vi slackers har också mycket att göra... Vi bara prioriterar bättre än er andra

Jag avundas er!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fortfarade, antingen betalar du mer sällan eller lite oftare. Olika affärsmodeller och att säga att det skulle bli mycket billigare med Apples affärsmodell är att lura sig själv.

Räka ihop vad alla ultimate versioner av windows kostat sen XP och jämför.
Och räkna in att licensen för de senaste versionerna av OS X gäller för samtliga dina datorer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Json_81:

Räka ihop vad alla ultimate versioner av windows kostat sen XP och jämför.
Och räkna in att licensen för de senaste versionerna av OS X gäller för samtliga dina datorer.

Och där har vi precis vad jag nämnde tidigare om att vinkla data och att det går att bevisa vad man vill om man är lite kreativ när man räknar...

Varför skulle jag räkna ihop vad alla Ultimate-versioner kostar? Ska du hålla på med Cherry-picking så kan jag lätt säga att jag räknar från min gamla dator och en motsvarande Mac Pro från samma år så har Windows "vunnit" direkt eftersom bara prisskillnaden där räcker för att täcka upp kostnaden för operativsystem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Curik:

Du verkar inte veta vad beta betyder. Det betyder att större delen av all funktionalitet och design är färdig, kvar är stabilitet osv. Bygga interface gör man senast i alpha.

Ja då är de kvar i alphastadiet då.

Skrivet av n_sandstrom:

Fast 8.1 ger ingen som helst antydan till kommande kostnadsnivå, med tanke på att det är en gratis uppdatering av Windows 8.
Allt som händer är att fristående utgåvan av Win 8 för 119/199$ byts ut mot en fristående version av 8.1.

Men i så fall blir det ju inte billigt att köpa ett os, hade 8.1 kostat max 300kr oavsett hur man köper det hade det kanske kunnat ansett som billigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och där har vi precis vad jag nämnde tidigare om att vinkla data och att det går att bevisa vad man vill om man är lite kreativ när man räknar...

Varför skulle jag räkna ihop vad alla Ultimate-versioner kostar? Ska du hålla på med Cherry-picking så kan jag lätt säga att jag räknar från min gamla dator och en motsvarande Mac Pro från samma år så har Windows "vunnit" direkt eftersom bara prisskillnaden där räcker för att täcka upp kostnaden för operativsystem.

Vet inte varför du blandar in hårdvara när vi diskuterar mjukvara. Och om du nu ska göra det är det väl lämpligt att jämföra med en motsvarande workstation dator istället för din leksak.

Hur är det att vinkla data att jämföra fullversion mot fullversion?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ökad prestanda i fildelning? Det är ju generellt hårddiskar eller det trådade nätverket som sätter en hård gräns på strax över 100 MB/s för filöverföringar i nätverk eller har jag missat något?

Säkert så i vissa fall, men jämfört med AFP och gamla SMB i Mountain Lion så är det en rätt ordentlig förbättring i 10.9 mot de servrar vi testat mot på jobbet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja då är de kvar i alphastadiet då.

Men i så fall blir det ju inte billigt att köpa ett os, hade 8.1 kostat max 300kr oavsett hur man köper det hade det kanske kunnat ansett som billigt.

Fast 8.1 kostar ju i praktiken 0kr. Köper du det retail i butik så är det 8.0 du betalar för, 8.1 följer med gratis.
Windows 9 ska bli det första operativet med "kortare livscykel", och det är först när det släpps och prissätts som vi får se hur deras kommande modell blir.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

De skickar ut 8.1 som ett servicepack till 8 an för att åtgärda en del av felen för de som köpte ett väldigt ofärdigt os, de som har betalt för att testa 8an belönas alltså med att få 8.1gratis eftersom 8.1 snarare är nästan vad 8an borde varit från början (men den saknar fortfarande nått välfungerande sätt att starta program)
Men det är inte gratis eller billigt att hoppa på 8.1 för andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll egentligen? Windows har väl mer eller mindre alltid gått för omkring tusenlappen (+/- någon hundring), ibland ännu mer, om man köper det löst i butik. Att det är en högre kostnad att tex gå från 7 till 8.x är ju inte så lustigt egentligen, att senare gå från 8 till 9 lär också kosta mer än de mindre versionshoppen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Rekordmedlem

MS plan är att släppa ett nytt os varje år och det innebär i så fall en rejäl prishöjning om inte priset går ner.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det skulle kunna implemeneteras på andra sätt. Tex i GNOME så kan man lägga till konton i kontrollpanelens Online Accounts sektion, då integreras de så att dina IM klienter och mail applikationer använder de uppgifterna där. Det verkar som en bättre lösning.

Jag tycker det verkar läskigt att logga in på självaste datorn med ett Microsoft konto.
Vad händer om min Internetuppkoppling stökar, kan inte jag använda datorn då?

Vad innebär det exakt att man loggar in på datorn med Microsoft konto?
Betyder det att Microsoft har mer koll på vem jag är, var jag är, och vad jag gör och sånt?

Det känns inte så tryggt. Jag är skeptisk.

logga in på lokalt konto, problemet löst. Move along, nothing to see here.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000