NAS - lite funderingar

Permalänk
Medlem

NAS - lite funderingar

Jag har nu insett att jag måste omstrukturera mina lagrings- och backuplösningar. Idag använder jag mig uteslutande av externa hårddiskar. Nu skulle jag behöva någon typ av NAS för att ersätta alla dessa diskar.

Det som ska backas upp är en PC och en MAC. Sen ska även alla externa diskar kopieras så totalt rör det sig om ca 7.5 Tb data i dagsläget. Det jag vill att NASen ska klara av förutom backup och lagring är att jag vill kunna komma åt filer när jag är i skolan, både på telefonen och macen. Sen att kunna streama t ex film till ipaden och koppla in skrivaren är ett plus.

Har sneglat lite mot Synologys lösningar men finns det något annat som jag borde titta på?

Permalänk
Medlem

Det tycker jag inte. Synology är riktigt bra. Jag kör själv ett DS413 med 4st 3TB vilket ger mig ca 8TB i slutändan.
Nu när 4TB-diskarna börjar gå ner i pris så hade jag idag köpt ett DS413+ med 4st 4TB-diskar.
Vill du vara lite mer framtidssäker finns ju 1512+ som har plats för 5 diskar. Tror även de har en ny femdiskars på G du kanske kan kika på.

Permalänk
Medlem

Pris och prestandamässigt borde väll det bli bättre att bygga en strömsnål dator? Det bör du kunna skrapa ihop för under 2000:- + diskar. Tänker mig typ 4GB ram, en 2 kärnig mycket strömsnål celleron processor, moderkort med tillräckligt med sata portar och sen monterar du in allt i ett chassi efter eget tycke som uppfyller ditt behov.

Permalänk
Medlem

Finns även plex server till Synology så du kan titta film på iPad och iPhone med rätt snygg frontend

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar en Synology NAS med, har haft de i flera år, de är riktigt bra. Att de drar mindre ström än en glödlampa gör ju inget heller.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en färdig NAS om man bara vill ha nått som fungerar, tycker man det är roligt att mecka så vist kan man bygga själv, men det blir sällan billigare, möjligen bättre om man vet vad man håller på med

Skrivet av guos89:

Pris och prestandamässigt borde väll det bli bättre att bygga en strömsnål dator? Det bör du kunna skrapa ihop för under 2000:- + diskar. Tänker mig typ 4GB ram, en 2 kärnig mycket strömsnål celleron processor, moderkort med tillräckligt med sata portar och sen monterar du in allt i ett chassi efter eget tycke som uppfyller ditt behov.

Det blir snabbt dyrare än man kan tro att bygga en egen på standard delar, speciellt om du vill ha många diskar, då duger inte billigaste grejerna längre för det saknas sata portar och plats för diskar i chassit. Sen blir det nästan aldrig lika smidigt/rent som en köpes färdiglösning. Och sen måste man fixa och dona med operativsystem, som inte nödvändigtvis blir gratis.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
SpelClockers

Prestanda per krona så är troligen Server det bättre valet och en server kan vara mycket mer flexibel men kan krävas mycket jobb. Men om du är ute efter nätverkslagring som du kommer åt även externt, där du kan ladda ner och streama filmer från så är troligen en kompetent NAS det bästa alternativet.

En färdig NAS ex Synology 413 som du nämnde så har du allt färdigt, i princip bara stopp i hårddiskar och köra. Kör själv en sådan och den klarar 70+mb/s, Webinloggning, Mobilapp, VPN tunnel, Kryptering (för den lite känsligare informationen), Cloudstation ("Dropbox" mot NAS'en både för Windows, Mac och Mobil), MySQL databas är dom funktioner jag själv kör med.

Det finns även en streamfunktion där den "live" komprimerar ljud/bild så att du kan kolla via mobil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska du köra mycket Plex tycker jag att du ska kolla upp om de nya icke-intel-processorerna som finns i vissa Synology NAS klarar transcoding.
http://forum.synology.com/wiki/index.php/What_kind_of_CPU_doe...

Jag har 412+ och den klarar att transcoda 720p med dual ATOM D2700
DS413 har Dual core 1.067 GHz, osäker hur mycket den orkar.

Någon som har testat?

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk

Jag hoppas det är okej om jag lånar tråden! Jag är också i behov av en smidig backup-lösning. Jag sitter också på PC och Mac men är inte i behov av stora mängder av lagringsutrymme. Det rör sig max om 2tb. Mina krav jag har är:

* Tyst
* Energisnål
* Snygg design
* Smidigt åtkomst

Är det en Synology DiskStation DS213J som jag ska ha eller finns det någon annan? Hur är Apples "nya" Time Capsule?

Visa signatur

Har du ett eget företag som skulle vilja ha en egen applikation?
Vill du veta vad man kan ha en egen applikation till som egen företagare?

Tveka inte att höra av dig till mig!