Permalänk
Medlem

CPU problem.

Tjena,

Sitter och försöker hjälpa en kompis som har problem med CPU värme. Han ligger strax under 80 idle. (Kan tänka mig att cpu kylarna sitter dålig eller liknande).

Men jag tänka kolla andra saker innan man börjar öppna upp burken.

Såg inne i hans AsRock extreme tuner att hans "Power fan speed" RPM ligger på 0 och jag undrar vad detta är för fläkt?

edit: antar att det är aggregat fläkten som inte snurrar då. Frågan är då hur kan det göra att cpu'n core temp hamnar högt?

bild:

Permalänk
Medlem

Kan han inte öppna upp och kolla om fläkten snurrar på cpu kylaren? Så är det säkert liksom.
80 grader idle låter som felmontering tycker jag.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Kan han inte öppna upp och kolla om fläkten snurrar på cpu kylaren? Så är det säkert liksom.
80 grader idle låter som felmontering tycker jag.

Datorn är inte ny, och har funkar i 1-2 år. Och cpu fläkten snurrar.

Permalänk
Medlem

Du måste kolla i vilket fläktuttag på moderkortet som cpufläkten sitter inkopplat i. Det är mycket möjligt att det är cpufläkten som sitter i Power fan-uttaget.

Kontrollprogrammet (Asrock tuner) vet inte vilken slags fläkt som är kopplad till de olika uttagen på moderkortet. För att allt ska fungera så automagiskt som möjligt med de förinställda fläktkurvorna i biosen är det bäst att koppla in cpu-fläkten på cpufläktsuttaget på moderkortet (om den nu inte redan gör det).

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Du måste kolla i vilket fläktuttag på moderkortet som cpufläkten sitter inkopplat i. Det är mycket möjligt att det är cpufläkten som sitter i Power fan-uttaget.

Kontrollprogrammet (Asrock tuner) vet inte vilken slags fläkt som är kopplad till de olika uttagen på moderkortet. För att allt ska fungera så automagiskt som möjligt med de förinställda fläktkurvorna i biosen är det bäst att koppla in cpu-fläkten på cpufläktsuttaget på moderkortet (om den nu inte redan gör det).

Jo, läste om det.

Men då datorn är något år gammalt och har funkat utan problem så tror jag inte det är felmonterat. (Speciellt inte då ingen ändring har gjorts sen den köptes).

Permalänk

Pröva att känna om kylflänsen är redigt varm.
Om den är 80 grader varm, så borde den vara varmare än vad som är bekvämt att hålla handen mot..
Kan ju vara så att det är "temp-givaren" som inte funkar som den ska..

Permalänk

Kan vara redigt med damm i kulflänsarna på kylaren om datorn inte rengjorts på 1-2 år.
Ta ett titt i burken!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Dags för ny kylpasta?

Permalänk
Medlem

Det är nog inget fel på nätagget. Power-fan utgången används bara om man har nåt konstigt nätagg som kräver att man kopplar in nätaggsfläkten på moderkortet. med normala nätagg behöver man inte göra det. Man kan också koppla in en vanlig fläkt där.

Är det 80 grader idle direkt efter start eller när den stått igång ett tag?

har en polare med liknande temps och hans chassi hade bara en liten jävla svag fläkt i sidopanelen som blåste ut luft (eller nja, gjorde knappt någonting), det var enda chassifläkten som fanns så luften i chassit blev såklart varmt. On top of that so var det sjukt mycket damm i alla flänsar, hans cpu-kylare var nån gammal stockkylare som sög och kylpastan var snustorr.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

har du burit den fram och tillbaka från lan ? kanske cpu fläkten ar glappat runt så att kylpastan inte täcker så bra längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigRedMachine:

Pröva att känna om kylflänsen är redigt varm.
Om den är 80 grader varm, så borde den vara varmare än vad som är bekvämt att hålla handen mot..
Kan ju vara så att det är "temp-givaren" som inte funkar som den ska..

Ska kolla det nästa gång jag är där.

Skrivet av Konditorn7:

Kan vara redigt med damm i kulflänsarna på kylaren om datorn inte rengjorts på 1-2 år.
Ta ett titt i burken!

Han har blåst ur damm ur burken.

Skrivet av Mange75:

Dags för ny kylpasta?

mycket möjligt!

Skrivet av deadich:

Det är nog inget fel på nätagget. Power-fan utgången används bara om man har nåt konstigt nätagg som kräver att man kopplar in nätaggsfläkten på moderkortet. med normala nätagg behöver man inte göra det. Man kan också koppla in en vanlig fläkt där.

Är det 80 grader idle direkt efter start eller när den stått igång ett tag?

har en polare med liknande temps och hans chassi hade bara en liten jävla svag fläkt i sidopanelen som blåste ut luft (eller nja, gjorde knappt någonting), det var enda chassifläkten som fanns så luften i chassit blev såklart varmt. On top of that so var det sjukt mycket damm i alla flänsar, hans cpu-kylare var nån gammal stockkylare som sög och kylpastan var snustorr.

Det vet jag inte, men han säger att om han startar datorn och är inne på ex skrivbordet så drar den upp i ca 80 grader.

Skrivet av Vuzuul:

har du burit den fram och tillbaka från lan ? kanske cpu fläkten ar glappat runt så att kylpastan inte täcker så bra längre

Det tror jag inte han har.

Kan tillägga nu att han har vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Då är det ju pumpen du får kolla om den går.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Då är det ju pumpen du får kolla om den går.

Suttit och tänkt på det också. Är det något enkelt sätt att se detta? Förutom ljud.

Permalänk
Medlem

Har temperaturerna varit normala tidigare?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Har temperaturerna varit normala tidigare?

japp, det har dem.

edit: delen som sitter emot processorn på kylarn är tydligen riktigt het.

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag hade vattenkylning, men jag kunde klart höra när pumpen gick igång och vibrationerna känns de med. Är slangarna genomskiliga kan man se vattnet strömma.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

japp, det har dem.

På moderkortet så står det exakt vilken fläkt koppling det är som vilken fläkt går till.

Då jag antar att din vän sitter med en sluten vattenkylare t.ex. en antec 620 så fortsätter jag med mina antaganden att pumpen troligtvis har dött och den är kopplad till powerfan uttaget på moderkortet.

Ta gärna en bra bild som tydligt visar innehållet i datorn från grafikkortet och uppåt ifall min teori inte stämmer öht.

Permalänk
Medlem

Ganska vanligt att man ansluter pumpen till just power fan uttaget på moderkortet.
Och sitter den där och inte snurrar så har den hoppat bort, eller så pumpen gett upp.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

jag tror att felet har varit sedan början och att man inte har kontrollerat värmen från början ens, är datorn byggd av självaste ägarn själv? nej?

är den ihop plockat av en polare?
(exempel jag har en mate som har en i5 2500k när han spelar battlefield 3 så blir hans prolle 96*C, idle typ 50,
och den har stock kylare och är inte överklockad, person själv kan "nada" om datorer och inte ens från början hade han kollat tempraturer och bara kört på med datorn, mirakulöst har den inte fått blåskärm, och en polare till honom byggde ihop datorn)

är det en märkes dator? om det är en märkes dator enda jag kan tänka mig att kylpasta har förlorat sin potential, kylpastan som används av tillverkare brukar oftast hålla en låg kvalite, den man gärna byter ut själv

edit:

hade varit bra om TS hade skrivit komponenter/kylare till datorn därav kunna ge hjälp snabbare, nu efter läst andra kommentarer så skriver TS att ägaren har vatten kylning, troligtvis slutet system då.

måste vara pumpen som har lagt av då,

Då jag har själv en h100 på min i7 920 på 130W TDP(en varm processor)
jag brukar sitta utan fläktarna på när jag inte "spelar" för att bara pumpen klarar av att kyla ner den till 40grader utan att den stiger i tempratur alls

edit2:

oj, ser nu i bild 2 att det finns en cpu Z, men den är grymt suddig? går väl typ endå se att det är en i5 ivy?
la inte märke till den först då den hamnar ut ur fokus

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hurrai:

...är det en märkes dator? om det är en märkes dator enda jag kan tänka mig att kylpasta har förlorat sin potential, kylpastan som används av tillverkare brukar oftast hålla en låg kvalite, den man gärna byter ut själv...

Jag vill hävda att det är ett felaktigt påstående. Oftast är det mycket hög kvalitet på medföljande pasta/PCM, t ex på Intels standardkylare, och man riskerar snarast sämre prestanda genom att byta, det blir iaf ingen förbättring pga pastan i sig. Det finns tester som visar det: http://www.hardwaresecrets.com/article/Intel-Stock-Thermal-Co...
Artic Silver 5 som presterar sämre än originalpastan ligger bland de bästa pastorna i det stora testet: http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round... , alltså tillhör Intels standard bland de bästa.

I de flesta fall jag sett förbättringar vid byte är det därför att originalkylaren inte suttit rätt monterad (vanligt med Intels push-pin där man har pinnarna felvridna och att de därför lossar efter ett tag), eller att man helt enkelt varit noggrannare vid monteringen av den nya pastan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Då har den ju uppenbarligen kontakt så det borde vara att vattnet inte kyler den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska iväg till polaren nu och kika, återkommer med mer info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det var länge sedan jag hade vattenkylning, men jag kunde klart höra när pumpen gick igång och vibrationerna känns de med. Är slangarna genomskiliga kan man se vattnet strömma.

Vet inte själv exakt hur en pump ska låta. Har sökt lite på youtube efter pumpljud, men hittar inget klipp som visar något bra. Sitter här nu och jag kan säga att jag inte hör något speciellt pump ljud.

Skrivet av Curemylife:

På moderkortet så står det exakt vilken fläkt koppling det är som vilken fläkt går till.

Då jag antar att din vän sitter med en sluten vattenkylare t.ex. en antec 620 så fortsätter jag med mina antaganden att pumpen troligtvis har dött och den är kopplad till powerfan uttaget på moderkortet.

Ta gärna en bra bild som tydligt visar innehållet i datorn från grafikkortet och uppåt ifall min teori inte stämmer öht.

Har kikat lite och det ser ut som att själva pumpen är kopplad direkt till nätagget och cpu fläkten kopplad till cpu fan 1.
Japp, det är en 620.

Skrivet av ggustavsson:

Ganska vanligt att man ansluter pumpen till just power fan uttaget på moderkortet.
Och sitter den där och inte snurrar så har den hoppat bort, eller så pumpen gett upp.

Pumpen har ju funkat, och jag tror det är cpu fläkten som sitter i cpu fan1. Power fan uttaget är tomt.

Skrivet av hurrai:

jag tror att felet har varit sedan början och att man inte har kontrollerat värmen från början ens, är datorn byggd av självaste ägarn själv? nej?

är den ihop plockat av en polare?
(exempel jag har en mate som har en i5 2500k när han spelar battlefield 3 så blir hans prolle 96*C, idle typ 50,
och den har stock kylare och är inte överklockad, person själv kan "nada" om datorer och inte ens från början hade han kollat tempraturer och bara kört på med datorn, mirakulöst har den inte fått blåskärm, och en polare till honom byggde ihop datorn)

är det en märkes dator? om det är en märkes dator enda jag kan tänka mig att kylpasta har förlorat sin potential, kylpastan som används av tillverkare brukar oftast hålla en låg kvalite, den man gärna byter ut själv

edit:

hade varit bra om TS hade skrivit komponenter/kylare till datorn därav kunna ge hjälp snabbare, nu efter läst andra kommentarer så skriver TS att ägaren har vatten kylning, troligtvis slutet system då.

måste vara pumpen som har lagt av då,

Då jag har själv en h100 på min i7 920 på 130W TDP(en varm processor)
jag brukar sitta utan fläktarna på när jag inte "spelar" för att bara pumpen klarar av att kyla ner den till 40grader utan att den stiger i tempratur alls

edit2:

oj, ser nu i bild 2 att det finns en cpu Z, men den är grymt suddig? går väl typ endå se att det är en i5 ivy?
la inte märke till den först då den hamnar ut ur fokus

Datorn har fungerat utan fel innan. Han märkte problemet då cpu'n började klocka ner sig pga. värme. Datorn är förövrigt ihoplockad utav av mig och sedan byggd utav inet.

Skrivet av MultiMan:

Jag vill hävda att det är ett felaktigt påstående. Oftast är det mycket hög kvalitet på medföljande pasta/PCM, t ex på Intels standardkylare, och man riskerar snarast sämre prestanda genom att byta, det blir iaf ingen förbättring pga pastan i sig. Det finns tester som visar det: http://www.hardwaresecrets.com/article/Intel-Stock-Thermal-Co...
Artic Silver 5 som presterar sämre än originalpastan ligger bland de bästa pastorna i det stora testet: http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round... , alltså tillhör Intels standard bland de bästa.

I de flesta fall jag sett förbättringar vid byte är det därför att originalkylaren inte suttit rätt monterad (vanligt med Intels push-pin där man har pinnarna felvridna och att de därför lossar efter ett tag), eller att man helt enkelt varit noggrannare vid monteringen av den nya pastan.

Skrivet av deadich:

Då har den ju uppenbarligen kontakt så det borde vara att vattnet inte kyler den.

Har en ny fråga. Ska pumpslangarna vara lika varm? Just nu är det så att den ena slangen är kall och den andra är ljummen.

edit: CPU fläkten och pumpen sitter i samma uttag, dvs CPU fan 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Vet inte själv exakt hur en pump ska låta. Har sökt lite på youtube efter pumpljud, men hittar inget klipp som visar något bra. Sitter här nu och jag kan säga att jag inte hör något speciellt pump ljud.

Har kikat lite och det ser ut som att själva pumpen är kopplad direkt till nätagget och cpu fläkten kopplad till cpu fan 1.
Japp, det är en 620.

Pumpen har ju funkat, och jag tror det är cpu fläkten som sitter i cpu fan1. Power fan uttaget är tomt.

Datorn har fungerat utan fel innan. Han märkte problemet då cpu'n började klocka ner sig pga. värme. Datorn är förövrigt ihoplockad utav av mig och sedan byggd utav inet.

Har en ny fråga. Ska pumpslangarna vara lika varm? Just nu är det så att den ena slangen är kall och den andra är ljummen.

edit: CPU fläkten och pumpen sitter i samma uttag, dvs CPU fan 1.

Du skrev att pumpen var kopplad till nätagget förut.
Nåja pumpen ska helst inte sitta på CPU_fan, det kan bli problem, fläkten kan dock vara där.
Hur är det löst med både fläkt och pump på samma uttag? en splitter eller är det två st CPU_fan uttag?

Att den ena slangen är svalare är rätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du skrev att pumpen var kopplad till nätagget förut.
Nåja pumpen ska helst inte sitta på CPU_fan, det kan bli problem, fläkten kan dock vara där.
Hur är det löst med både fläkt och pump på samma uttag? en splitter eller är det två st CPU_fan uttag?

Att den ena slangen är svalare är rätt.

Såg att ena sladden (från kylaren) gick bakom plåten(bland sladdarna) och trodde därför att den var kopplad till agget, då jag inte såg någon fler sladd sitta i som såg ut som "kylar sladden". Och efter jag skrev inlägget, tog vi bort baksidan på chassit och såg att det var en kopplare.
Och frågan är ju då, hur kan det bli problem efter ca exakt ett år efter köp?

edit: kablarna är kopplade som i det här klippet: http://www.youtube.com/watch?v=NbNKNkLxCpk från ca 3:20

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yazem:

Såg att ena sladden (från kylaren) gick bakom plåten(bland sladdarna) och trodde därför att den var kopplad till agget, då jag inte såg någon fler sladd sitta i som såg ut som "kylar sladden". Och efter jag skrev inlägget, tog vi bort baksidan på chassit och såg att det var en kopplare.
Och frågan är ju då, hur kan det bli problem efter ca exakt ett år efter köp?

edit: kablarna är kopplade som i det här klippet: http://www.youtube.com/watch?v=NbNKNkLxCpk från ca 3:20

Bygger man felaktigt är det inte alltid att problemen uppstår direkt.

Forumet är fullt av original Intel-fläktar som lossnar efter 6-12 månader pga att montören inte läst instruktionerna och vridit pushpinsen fel. Åter andra har inte satt dit distanserna alls eller för få och får inte problem med kortslutningar förrän efter några månader, ibland ännu längre eftersom många lådor är lackerade invändigt idag. Ytterligare andra slarvar med CPU-monteringen och skadar pinnar i sockeln, något som ibland märks först långt senare när de höga strömmarna till slut bränner av de skadade pinnarna.

Vad jag vill ha sagt är att man kan ha tur med att ha marginalerna på sin sida, ett tag, men förr eller senare slutar produkten fungera som tänkt när den inte får jobba inom de satta parametrarna från tillverkaren.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det verkar som att antingen är pumpen sönder eller så kan inkopplingsuttaget (CPU_fan) vara bränt. Testa annat fläktuttag, koppla inte in bägge på samma uttag.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?