Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Förstår mig inte på vattenkylning...

Vanlig kylning blir ju
värmen från cpu --> kylflänsar --> ut i luften

Med vattenkylning blir ju
värmen från cpu --> till vattenet --> till kylflänsar --> ut i luften

Borde det inte bli sämre om man har ett extra mellansteg?

För det första så tar vatten upp väldigt mycket värme, och för bort värmen från processorn snabbare. Dessutom har man möjlighet att ha mycket större och effektivare radiatorer när man inte behöver ha den ovanpå processorn. (Och vattnet leder också här mycket effektivare värmen till kylflänsen än när man har ett par få heat-pipes på en vanlig luftkylare.)

Permalänk

Hur kommer det sig att varken coolingstuff.se eller coolerkits.se säljer kill coils..
Jag blir tvungen att köpa färdigblandad kylvätska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Hur kommer det sig att varken coolingstuff.se eller coolerkits.se säljer kill coils..
Jag blir tvungen att köpa färdigblandad kylvätska.

Du kan ju köpa biocide så kan du blanda eget kylmedie.

Visa signatur

Case Lian Li V3000+ | MB ASUS ROG Crosshair X870E Hero | CPU 9800X3D |
RAM 48GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Seagate Prime PX850 |
Sound HD660S2 & DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Skrivet av Sloghunt:

Du kan ju köpa biocide så kan du blanda eget kylmedie.

Jo.. det också.

Kom på en sak.. ehm om jag helt enkelt ger pumpen 12V så kommer pumpen köra i full hastighet?
Hur kan jag sakta ner den? Genom att koppla den till fläktkontroller?
Pumpen kommer vara D5 och fläktkontrollern kommer vara Lamptron Touch.

Permalänk
Medlem

Jo.. det också.

Kom på en sak.. ehm om jag helt enkelt ger pumpen 12V så kommer pumpen köra i full hastighet?
Hur kan jag sakta ner den? Genom att koppla den till fläktkontroller?
Pumpen kommer vara D5 och fläktkontrollern kommer vara Lamptron Touch.

Man kan ställa ner hastigheten på många modeller av D5an.

Kan du göra det är det bara att skruva ner den till 2an om du vill ha en knäpptyst pump.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Förstår mig inte på vattenkylning...

Vanlig kylning blir ju
värmen från cpu --> kylflänsar --> ut i luften

Med vattenkylning blir ju
värmen från cpu --> till vattenet --> till kylflänsar --> ut i luften

Borde det inte bli sämre om man har ett extra mellansteg?

skillnaden är att du får MYCKET större värmeavledningsyta än vad du får med luft kylning, vi pratar om upp mot 5ggr större yta. Sen är vatten väldigt bra på att ta upp och transportera värme så mellansteget gör inte så stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

skillnaden är att du får MYCKET större värmeavledningsyta än vad du får med luft kylning, vi pratar om upp mot 5ggr större yta. Sen är vatten väldigt bra på att ta upp och transportera värme så mellansteget gör inte så stor skillnad.

Så du menar att saken som ligger mot mellan processorn och vattnet har stor yta mot vattnet?
Jag tycker fortfarande det känns konstigt med radiatorn då man inte alls får lika stor yta där istället. Visst borde vattenkylning vara väldigt effektivt ända tills vattnet blir varmt...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Så du menar att saken som ligger mot mellan processorn och vattnet har stor yta mot vattnet?
Jag tycker fortfarande det känns konstigt med radiatorn då man inte alls får lika stor yta där istället. Visst borde vattenkylning vara väldigt effektivt ända tills vattnet blir varmt...

Ytan i raidatorn är bra mycket större än vad den är i en stor luftkylare.
Vatten leder värme så ofantligt mycket bättre än vad luft gör.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Nej den ytan är liten eftersom det är mycket lättare att avge värme till vatten än luft. Ytan som är väldigt stor är radiatorytan alltså ytan mellan vattnet och luften. Denna är i de flesta fall minst 3-5 ggr så stor som ytan mot luften i en vanliga kylare.

Och ja, en vattenkylare är effektiv fram tills vattnet blir varmt precis som en luftkylare är effektiv fram tills kylaren blir varm. Skillnaden är som sagt att vattenkylningen har väldigt stor yta att kyla ner vattnet med.

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Man kan ställa ner hastigheten på många modeller av D5an.

Kan du göra det är det bara att skruva ner den till 2an om du vill ha en knäpptyst pump.

Okej, men skulle det funka att koppla den till fläktkontroller? Har för mig att jag läste det nånstans.
Fast pumpen kanske inte har en sån strömkabel som passar i en fläktkontroller..

Permalänk
Medlem

Okej, men skulle det funka att koppla den till fläktkontroller? Har för mig att jag läste det nånstans.

D5or brukar ha en molex kontakt.

Jag skulle inte vilja koppla den till en fläktkontroller då den drar mycket mer än en fläkt.
Har för mig att det är upp till 36watt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Länka in pumpen du tänkt köpa så kan vi svara på om du kan ställa hastigheten eller inte.
Men som redan skrivits.. jag har ännu inte sett en D5 som inte har hastighetsreglage.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Skrivet av SaldoT:

Länka in pumpen du tänkt köpa så kan vi svara på om du kan ställa hastigheten eller inte.
Men som redan skrivits.. jag har ännu inte sett en D5 som inte har hastighetsreglage.

http://www.coolerkit.se/shop/alphacool-vpp655-single-3285p.ht...
Ser nu att det står i beskrivningen att den har 5 lägen.. så det var inget

Permalänk
Medlem

Nybörjare här:

Är detta allt jag behöver för att fästa slangen på gpu-blocket?
Inga klämmor eller så? Jag skruvar fast den på blocket, trär på plutten på slangen, trycker fast slangen på kontakten, och skruvar åt?

edit:
Måste jag ha förslutningsventiler i blocket på andra sidan?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Ja
Ja

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk

Har köpt denna fläktkabel: http://www.coolingstuff.se/p/263/phobya-y-kabel-3pin-to-4x-3p...
Jag trodde jag hade koll på fläktkablar.. att PWM kräver 4 pin och utan PWM har 3 pin.
Och i den där produktbeskrivningen står det att det är 4x 3 pin.
Men nu när jag har kabeln i min hand så ser jag att det bara är 3x 2 pin och 1x 3 pin i den änden som har 4 kablar, vafan?
Så min fråga är.. kommer jag kunna köra Scythe Gentle Typhoon AP-15 fläktar med 2 pins utan problem? Och fläktarna kommer kopplas till en fläktkontroller.

Fläktarnas fläktkablar har 3 st kablar: svart, röd, och gul.
Med Y kabeln som jag länkade till så blir den gula kabeln oanvänd.
Och på den kabeln som har 3 kablar står det: "With fan speed signal".
Betyder det att jag inte kan styra fläktarna med fläktkontroller när den gula kabeln inte är i bruk?

EDIT: http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/
Den tredje kabeln gör alltså att man kan se fläktens varvtal.
Det betyder alltså att jag inte kommer se fläktens varvtal med min fläktkontroller?

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Har haft vattenkylnig i runt tre år nu och känner att jag har rätt bra koll på vad jag håller på med osv... Sitter i dagsläget på 360+120mm radiator, EK fullcover 680, HK 3.0 LC på CPU, reservoar på drygt 1 dl och 10mm slang.

PROBLEM: På senare tid har slingan börjat att producera luftbubblor, stora luftbubblor, som låter när de kommer till reservoaren. Det låter rätt högt också. Det är som att de uppkommer när vattnet strömmar.

Någon som har upplevt detta innan och/eller vet vad man kan göra mot detta?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Tjenare!
Har haft vattenkylnig i runt tre år nu och känner att jag har rätt bra koll på vad jag håller på med osv... Sitter i dagsläget på 360+120mm radiator, EK fullcover 680, HK 3.0 LC på CPU, reservoar på drygt 1 dl och 10mm slang.

PROBLEM: På senare tid har slingan börjat att producera luftbubblor, stora luftbubblor, som låter när de kommer till reservoaren. Det låter rätt högt också. Det är som att de uppkommer när vattnet strömmar.

Någon som har upplevt detta innan och/eller vet vad man kan göra mot detta?

/S

Låter som det börjar slagga igen i blocken, bara att rengöra. Kör igenom systemet(efter att ha tömt det) med rengöringsvätska, typ SysClean-HPD finns på CoolerKit.se, eller som jag sett andra köra med..vinäger i vattnet, vet dock inte hur effektivt det är!?
Du ser när det börjar bli rent i systemet, sen är det bara att skölja igenom noga och fylla på nytt igen.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Låter som det börjar slagga igen i blocken, bara att rengöra. Kör igenom systemet(efter att ha tömt det) med rengöringsvätska, typ SysClean-HPD finns på CoolerKit.se, eller som jag sett andra köra med..vinäger i vattnet, vet dock inte hur effektivt det är!?
Du ser när det börjar bli rent i systemet, sen är det bara att skölja igenom noga och fylla på nytt igen.

Tack för svar!
Det kanske är dags att göra rent som sagt. körde med varmt vatten och citronsyra innan sommaren men ska inom kort utöka loopen med ett grafikkort till och då ska jag ändå riva loopen och göra rent hade jag tänkt. Ska kanske köra igenom med lite vinäger innan också, skiten sitter ju förmodligen i loopen då jag inte lagt till något extra med vilje iaf. Kör inte med någon färgad vätska utan bara destillerat vatten och 10% glykol. Fick gröna slangar (vita original) när jag inte hade någon glykol i vilket jag sluppit nu så nåt bra gör den väl. Har även såhär i efterhand fått höra att den slangen jag använder inte är den bästa och har en tendens att släppa lite skit i loopen. Oh well, ny låda ligger på ritbordet o då blir det kopparrör för mindre skit.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Hej!

Någon som har testat Mayhems kylarvätska?
hur är algbildning osv?

/ K

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av vattenkylning i fractal designs xl-chassi?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Någon som har erfarenhet av vattenkylning i fractal designs xl-chassi?

Utmärkt chassi om man inte är rädd att kapa o göra lite hål i det.
Har en 3*140 i taket samt en 2*140 rad i fronten.
Det finns fortfarande gott om plats för komponentbyten & för bluray spelare samt 3st 3.5" diskar.

Permalänk

Kyler just nu min 4770K med en 420mm radiator. Hur mycket radiator till behöver jag för att kyla 2st 7970 till?

Ber om ursäkt om det står tidigare i tråden, men det är en lång tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

Kyler just nu min 4770K med en 420mm radiator. Hur mycket radiator till behöver jag för att kyla 2st 7970 till?

Jag själv kommer kyla hela mitt system med:

Phobya G-changer 240
Phobya G-changer 360 V.2

kan tilläggas att jag kommer köra crossfire med 2st 290x, en 240 bör räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

Läst på flera ställen att rekommendationen är 120mm/komponent.
Sen beror det såklart på hur mycket värme varje komponent genererar, vilken hastighet man vill köra fläktarna i mm.

En 420 kommer räcka, datorn kommer inte överhetta, men risken finns att du får öka hastigheten på fläktarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon erfaren som har använt sig utav hårda Akryl rör istället för vanlig slang i sin loop?

Akryl ska inte brytas ner lika snabbt är det jag har hört..

Permalänk

Har köpt denna fläktkabel: http://www.coolingstuff.se/p/263/phobya-y-kabel-3pin-to-4x-3p...
Jag trodde jag hade koll på fläktkablar.. att PWM kräver 4 pin och utan PWM har 3 pin.
Och i den där produktbeskrivningen står det att det är 4x 3 pin.
Men nu när jag har kabeln i min hand så ser jag att det bara är 3x 2 pin och 1x 3 pin i den änden som har 4 kablar, vafan?
Så min fråga är.. kommer jag kunna köra Scythe Gentle Typhoon AP-15 fläktar med 2 pins utan problem? Och fläktarna kommer kopplas till en fläktkontroller.

Fläktarnas fläktkablar har 3 st kablar: svart, röd, och gul.
Med Y kabeln som jag länkade till så blir den gula kabeln oanvänd.
Och på den kabeln som har 3 kablar står det: "With fan speed signal".
Betyder det att jag inte kan styra fläktarna med fläktkontroller när den gula kabeln inte är i bruk?

EDIT: http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/
Den tredje kabeln gör alltså att man kan se fläktens varvtal.
Det betyder alltså att jag inte kommer se fläktens varvtal med min fläktkontroller?

du kan bara se rpm på en utav fläktarna men om alla är av samma modell så borde det inte vara nå problem då alla kommer köra i samma

Permalänk

Ny loop

Jag är fullkomlig nybörjare med vattenkylning men tänkte testa det i mitt nya bygge.
Jag är orolig för att jag inte har nog radiatoryta för att kyla bort värmen från två R9 290(X) samt en 4770k.

Måste jag begränsa mig till bara ett grafikkort med dessa delar?
Orkar pumpen med 2 radiatorer och tre block?
Borde jag bygga en egen loop för cpu?

Pump:
Laing D5 Vario (http://www.coolerkit.se/shop/xspc-laing-d5-4020p.html)
Radiator:
2 x Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 360mm (http://martinsliquidlab.org/2012/04/12/alphacool-nexxxos-ut60...)
Cpu:
EK - Supremacy Clean CSQ - Acetal (http://www.coolerkit.se/shop/ek-supremacy-clean-3559p.html)
Gpu:
(2x?) EK - FC R9-290X - Acetal (http://www.coolerkit.se/shop/ek-fc-r9-290x-4040p.html)
Fans:
6 x Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=457075)

Permalänk

Kyler 2*780+4770k med 1 360 och 1 240 Nexxos UT, inga problem att hålla temperaturerna nere men det går inte ljudlöst (behöver runt 1000rpm på fläktarna) om jag vill hålla det vattensvalt.

Så:
Nej
Ja
Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskFisk:

Jag är fullkomlig nybörjare med vattenkylning men tänkte testa det i mitt nya bygge.
Jag är orolig för att jag inte har nog radiatoryta för att kyla bort värmen från två R9 290(X) samt en 4770k.

Måste jag begränsa mig till bara ett grafikkort med dessa delar?
Orkar pumpen med 2 radiatorer och tre block?
Borde jag bygga en egen loop för cpu?

Pump:
Laing D5 Vario (http://www.coolerkit.se/shop/xspc-laing-d5-4020p.html)
Radiator:
2 x Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 360mm (http://martinsliquidlab.org/2012/04/12/alphacool-nexxxos-ut60...)
Cpu:
EK - Supremacy Clean CSQ - Acetal (http://www.coolerkit.se/shop/ek-supremacy-clean-3559p.html)
Gpu:
(2x?) EK - FC R9-290X - Acetal (http://www.coolerkit.se/shop/ek-fc-r9-290x-4040p.html)
Fans:
6 x Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=457075)

Du behöver inte vara orolig över att radiatorytan inte räcker till.

D5an kommer fungera bra men skall du inte köra custom top till den och hur gör du med tank eller skall du bara fylla på via en T koppling?

Visa signatur