Att störa sig på hur ett spel spelas är väl ett fullgott argument för varför man inte vill spela det? Nå, jag skulle vilja svara på dina frågor och ställa några motfrågor till dig om det går bra.
Självklart har olika roller och champions i LoL olika stort behov av guld, men jag förstår inte hur du menar när du numrerar dem. Bestämmer man sig innan matchen för vem som tar vilken "roll"? Det låter märkligt i mina öron för guldprioriteten borde ju skifta beroende på hur matchen har spelats ut och var respektive spelare är i sin build path.
För att det finns få saker som är tråkigare än att sitta och titta på hur motståndarna snöbollar ur kontroll för att de vann en fight tidigt. Den som tar en kill får extra guld, kan farma ostört och den som dör är ur sin lane. Är inte det straff nog?
Om den som dör inte förlorar guld så kan den som dödar bli belönad med mer guld utan att snöbolla totalt, och ur min synvinkel är det mycket roligare att få mer guld för en kill än att förlora guld när man dör även om det får samma relativa kraftskillnad i slutändan.
Denying är något av det jag är mest intresserad av vad gäller Dota2. Är det verkligen så roligt att förneka last hits? Jag menar, det är inte direkt så att man i LoL inte har stenkoll på sina egna creeps. Skillnaden är att man - när ens eget creep har låg health - klickar på motståndaren för att punisha istället för att klicka på creepet för att denya.
Sedan har jag en fråga relaterad till detta som kan låta lite aggressiv: Är det inte sjukt tråkigt att nästan alla abilities är targeted i Dota? Det känns som att man går oom direkt också...
Något av det roligaste i LoL är skillshots, eller hur (nästan) alla champions har abilities man kan göra "counterplays" på. Baita och sidesteppa ett skillshot för att sedan kunna gå aggressivt. Lura folk in i en dålig position genom att styra dem med skillshots. Vänd en situation där du är i ett klart underläge till en vinst genom att vara kreativ med dina förmågor. Vilka heroes i Dota har förmågor med sådan interaktion? Pudge?
Jag kan självklart ha fel, men det känns som att alltid finns någon som har ett matematiskt övertag i en duell i Dota medans man i en duell i LoL kan vinna genom att positionera sig, använda creeps och mind games.
Detta är ju grundläggande för alla MOBAs?
Hur förändrar det rollen på en hero rent praktiskt?
I LoL kan även en tank bygga den stat som hans abilities scalear med och bli något av en caster (men antagligen en kostnadsineffektiv sådan pga dåliga ratios eller dyl.), precis som en support kan bygga items som gör dennes auto-attacker blir nästan lika starka som en marksmans (förutom att supporten förmodligen har en i jämförelse värdelös attack animation). Men jag menar, ibland vill man bygga tankigt även på en carry-roll för att man kan göra mer skada genom det.