Dota 2 vs League of Legends

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Freddemann:

Jag förstår verkligen inte hur någon kan säga att det ena är lättare än det andra, så länge du spelar mot andra spelare så kommer motståndet vara lika bra som matchmakingen.
Annars hade ju alla varit diamant rankade i LoL bara för att det är "lätt".
Jag tror dock att LoL garanterat har en bättre inlärningskurva än något annat moba spel och det är nog därför det har en lite större publik också.
Nu kollar jag mest på twitch.tv och har inte använt det inbyggda streaming/gluttande programmet i DOTA2 så värst mycket mer än till att specca polare. Men på twitch får dom ju faktiskt betalt för att sitta och spela och det finns en del som klarar av att livnära sig rätt bra på det också. Man får väl inget för att vara "stor" i ingame spectator appen eller?

In-game spectatorn används främst till turneringar (folk får betala för biljetter osv) och inte till att titta på sina favoritspelare (jag tror till och med man måste ha en person på sin vänlista för att kunna titta på), det har man streamingtjänster till.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

In-game spectatorn används främst till turneringar (folk får betala för biljetter osv) och inte till att titta på sina favoritspelare (jag tror till och med man måste ha en person på sin vänlista för att kunna titta på), det har man streamingtjänster till.

Näh När du sitter som observer kan du kolla ur allas perspektiv, alla kommentatorer + alla spelare. Man kan även röra kameran fritt.

Mycket trevlig funktion enligt mig, men kanske LoL har något liknande? Har ingen koll på LoL's spec-mode

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Man kan tydligt märka vilka som spelar LoL, samt står bakom LoL och lyfter det till världens bästa spel.
Ruskigt omotiverande argument, samt utan konkret fakta, och deras anklagelser på Dota 2's manövrering samt prioritering stör dem.

Det finns 5 roller i en match, 1'st, 2'nd, 3'rd, 4'th och 5'th.
Du skall alltså basera den totala guldinkomsten i denna ordning, där 1'st är han som behöver items för att synka bra med hans högerklicksabilities(över lag)

Varför ska man inte bli punished när man dör?
Varför ska man inte kunna hindra din motståndare från en lasthit vilket innebär full exp samt fullt guld.
Vid en deny på ett creep så reduceras exp'n motståndaren får, samt att creepet som skulle gett guld är numera deniat, du har alltså hindrat din motståndare exp samt guld p.g.a din möjlighet att kalkylera ut differensen i skada och ta sista slaget framför din motståndare.

Genom att denya så blir spelet svårare på så många plan, och mer precist i sina uträkningar.

Dota 2 för mig framstår som mycket tydligare och inte så kluddigt som jag själv uppfattar LoL att vara, även på 2560x1440 upplösning.

All matematik som finns bakom Dota 2 är fantastisk, allt är så uträknat och utfärdat på ett bra sätt för att sätta en skillcap per hero så högt som möjligt, det finns egentligen ingen punkt du kan komma till då du "bemästrat" en hero, p.g.a alla möjliga kombinationer du kan stöta på i form utav setups, och vilka heroes som kan trycka torn earlygame, vilka heroes som kan ganka earlygame, vilka som kräver bara levels, vilka som bara kräver guld.

Kombinationsmöjligheterna i Dota 2 anser jag är oändliga, och man kan köpa så himla mycket olika items på alla heroes och ändå hitta användning för det.

Du kan köpa blink dagger, hex stick, tornado(Eul's), Silencer, Drums of Endurance, och mycket mycket fler items som kan helt och hållet ändra rollen på den karaktären du spelar.

Det finns så mycket mer, men blev bara sugen på att skriva ett inlägg med min egen åsikt om LoL och Dota 2 då jag spelat båda, men jag har valt Dota 2.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk

Så har vi kommit fram till att båda är bra fast på olika sätt nu och att det är helt okej att spela båda eller välja ett?!
Det enda jag kan säga om Dota 2 eller LoL är att båda är helt omöjliga för mig att spela utan SweetFX config, så jäääävla fuuuult annars.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Att spela antingen Dota 2 eller LoL för feta grafiker är väl initiellt ett steg i fel riktning.
Ska du ha grafik på skärmen så kan du röra dig mot Witcher 2 eller Battlefield 4.

Sen tror jag att du bara har 1920x1080 ändå, och det är ju en ganska uråldrad upplösning nuförtiden.

2560x1440, där är det riktigt fint, t.o.m Dota 2.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Skrivet av Veruma:

Att spela antingen Dota 2 eller LoL för feta grafiker är väl initiellt ett steg i fel riktning.
Ska du ha grafik på skärmen så kan du röra dig mot Witcher 2 eller Battlefield 4.

Sen tror jag att du bara har 1920x1080 ändå, och det är ju en ganska uråldrad upplösning nuförtiden.

2560x1440, där är det riktigt fint, t.o.m Dota 2.

Om du försöker svara på mig:
Nej, större upplösning gör inte den bruna äckliga pastellfärgen i Dota 2 vackrare.

Gräs som är grått? No thanks.
Därav SweetFX. Grönt gräs.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Dota och LoL är både bra spel och själv tycker jag att lol är roligare än Dota fast Starcraft 2 är så mycket bättre än båda 2.

Permalänk
Medlem

Är det SweetFX via RadeonPro du använder då?
Jag har inte haft de problem du använder, sitter på ett HD7970 nu, men ska uppgradera migt ill ett GTX770 TwinFrozr 4GB Versionen från MSI Gaming.

@Kataang:
Starcraft 2 är ett grymmare spel, dock är det en hel annan genre och passar inte riktigt in i denna tråden!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Om du försöker svara på mig:
Nej, större upplösning gör inte den bruna äckliga pastellfärgen i Dota 2 vackrare.

Gräs som är grått? No thanks.
Därav SweetFX. Grönt gräs.

http://i.imgur.com/NdygJjL.jpg

jag tror du är färgblind.

Permalänk
Skrivet av Veruma:

Är det SweetFX via RadeonPro du använder då?
Jag har inte haft de problem du använder, sitter på ett HD7970 nu, men ska uppgradera migt ill ett GTX770 TwinFrozr 4GB Versionen från MSI Gaming.

@Kataang:
Starcraft 2 är ett grymmare spel, dock är det en hel annan genre och passar inte riktigt in i denna tråden!

En jämförande bild, vänster utan, höger med:

Ännu en jämförande bild:

Lite vatten:

Stämmer kör det genom RadeonPro. Tro mig, det är mycket trevligare att se på med SweetFX.
Dock blir man beroende och när man spelar utan.... *rysningar*

SweetFX förbättrar LoL avsevärt också.
Ser helt grådaskiskt ut när man inte kör SweetFX..

Här är när det är på:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av WoG:

Näh När du sitter som observer kan du kolla ur allas perspektiv, alla kommentatorer + alla spelare. Man kan även röra kameran fritt.

Mycket trevlig funktion enligt mig, men kanske LoL har något liknande? Har ingen koll på LoL's spec-mode

Ja, när man väl kommit in i matchen ja, men för att komma in i matchen som spectator.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veruma:

Att spela antingen Dota 2 eller LoL för feta grafiker är väl initiellt ett steg i fel riktning.
Ska du ha grafik på skärmen så kan du röra dig mot Witcher 2 eller Battlefield 4.

Sen tror jag att du bara har 1920x1080 ändå, och det är ju en ganska uråldrad upplösning nuförtiden.

2560x1440, där är det riktigt fint, t.o.m Dota 2.

Spelet suger i 5760x1080 pg av dåligt stöd iaf
håller mig till 1920x1080 framöver

Permalänk
Skrivet av MiKz112:

Jag tror du är dryg i onödan. Nej, jag är inte färblind, är färgseende!

Har antagligen enormt mycket bättre syn än dig och sätter alla mina skott ;P

Dold text

Men förstår att färgblinda kan uppskatta't...

Ne men serri, kolla på jämförande screenshotsen jag posta.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Någon med NVidia kort som har dessa problem?

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Skrivet av Veruma:

Någon med NVidia kort som har dessa problem?

Dude, det handlar om spelet, inte grafikkortet.
Sen om det är ett "problem" är väl upp till var och en.

Jag ser det som customization

Om du inte visste det så går det att köra SweetFX tillsammans med ett Nvidia grafikkort också

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Visste jag inte!
Men det går inte genom Radeon Pro då förstår jag, vilket program tweekar man med då?

Be back in 15, har frukostrast nu här på jobbet.

Om du är riktigt duktig på Dota 2 och kan Very High bracket samt kollar mycket streams på Alliance, Na'Vi etc så adda mig på steam, puvv3[A]

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Skrivet av Veruma:

M
Varför ska man inte bli punished när man dör?

Jag vet inte vilken nivå du har kört LOL på men det är rätt dåligt att dö i LOL också.

Du kanske inte kan snowballa emot din lane lika hårt i LOL som i DOTA men om du dödar någon i en jämn match up så kommer du att komma före i farm/guld/xp.
Du kan denya din motståndare guldet från creeps genom att konstant trycka in lanen på tornet och då kommer iaf vissa creeps att tas av tornet.

Nu är jag väl medveten om att man kan göra detta och mer i DOTA men jag personligen tycker att det bara leder till mer snowballande.
Och det är något som LOL tyglar hyffsat bra, om det bara går bra för dig och just dig så är chansen väldigt låg att du klarar av att carrya gamet, något som är betydligt lättare i DOTA då du kan denya såpass mycket och samt har en högre lvl cap.
Att någon är feedad i LOL t ex brukar inte göra så mycket när folk har blivit lvl 18.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veruma:

Visste jag inte!
Men det går inte genom Radeon Pro då förstår jag, vilket program tweekar man med då?

Be back in 15, har frukostrast nu här på jobbet.

Om du är riktigt duktig på Dota 2 och kan Very High bracket samt kollar mycket streams på Alliance, Na'Vi etc så adda mig på steam, puvv3[A]

Mvh

Slänger iväg ett PM, har lite frågor först. Spelat för mycket i high level claner så jag har hög standard på min teammates, även i pubs

Permalänk
Skrivet av Veruma:

Visste jag inte!
Men det går inte genom Radeon Pro då förstår jag, vilket program tweekar man med då?

Be back in 15, har frukostrast nu här på jobbet.

Om du är riktigt duktig på Dota 2 och kan Very High bracket samt kollar mycket streams på Alliance, Na'Vi etc så adda mig på steam, puvv3[A]

Mvh

Finns feta trådar och readme filer:
http://www.guru3d.com/files_details/sweetfx_shader_suite_down...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

+1, Cheers!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:
Skrivet av Freddemann:

Jag vet inte vilken nivå du har kört LOL på men det är rätt dåligt att dö i LOL också.

Du kanske inte kan snowballa emot din lane lika hårt i LOL som i DOTA men om du dödar någon i en jämn match up så kommer du att komma före i farm/guld/xp.
Du kan denya din motståndare guldet från creeps genom att konstant trycka in lanen på tornet och då kommer iaf vissa creeps att tas av tornet.

Nu är jag väl medveten om att man kan göra detta och mer i DOTA men jag personligen tycker att det bara leder till mer snowballande.
Och det är något som LOL tyglar hyffsat bra, om det bara går bra för dig och just dig så är chansen väldigt låg att du klarar av att carrya gamet, något som är betydligt lättare i DOTA då du kan denya såpass mycket och samt har en högre lvl cap.
Att någon är feedad i LOL t ex brukar inte göra så mycket när folk har blivit lvl 18.

Känns dock lite som att LoL kretsar mer kring att döda/ganka, medans i Dota 2 så måste man utnyttja varje millimeter och creep av map'en för att kunna återhämta sig från exempelvis en 5manna fight där vinnarna gick segrandes med kanske 5 mot 2.

Det finns ju så mycket som skiljer, och man får väl bestämma sig för det som är roligast, sen om det handlar om precisionen i spelets kalkyleringar eller om det är roliga och uppfinningsrika heroes som gör att man fastnar, ja det är ju väldigt individuellt!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veruma:

Man kan tydligt märka vilka som spelar LoL, samt står bakom LoL och lyfter det till världens bästa spel.
Ruskigt omotiverande argument, samt utan konkret fakta, och deras anklagelser på Dota 2's manövrering samt prioritering stör dem.

Att störa sig på hur ett spel spelas är väl ett fullgott argument för varför man inte vill spela det? Nå, jag skulle vilja svara på dina frågor och ställa några motfrågor till dig om det går bra.

Skrivet av Veruma:

Det finns 5 roller i en match, 1'st, 2'nd, 3'rd, 4'th och 5'th.
Du skall alltså basera den totala guldinkomsten i denna ordning, där 1'st är han som behöver items för att synka bra med hans högerklicksabilities(över lag)

Självklart har olika roller och champions i LoL olika stort behov av guld, men jag förstår inte hur du menar när du numrerar dem. Bestämmer man sig innan matchen för vem som tar vilken "roll"? Det låter märkligt i mina öron för guldprioriteten borde ju skifta beroende på hur matchen har spelats ut och var respektive spelare är i sin build path.

Skrivet av Veruma:

Varför ska man inte bli punished när man dör?

För att det finns få saker som är tråkigare än att sitta och titta på hur motståndarna snöbollar ur kontroll för att de vann en fight tidigt. Den som tar en kill får extra guld, kan farma ostört och den som dör är ur sin lane. Är inte det straff nog?

Om den som dör inte förlorar guld så kan den som dödar bli belönad med mer guld utan att snöbolla totalt, och ur min synvinkel är det mycket roligare att få mer guld för en kill än att förlora guld när man dör även om det får samma relativa kraftskillnad i slutändan.

Skrivet av Veruma:

Varför ska man inte kunna hindra din motståndare från en lasthit vilket innebär full exp samt fullt guld. Vid en deny på ett creep så reduceras exp'n motståndaren får, samt att creepet som skulle gett guld är numera deniat, du har alltså hindrat din motståndare exp samt guld p.g.a din möjlighet att kalkylera ut differensen i skada och ta sista slaget framför din motståndare.

Denying är något av det jag är mest intresserad av vad gäller Dota2. Är det verkligen så roligt att förneka last hits? Jag menar, det är inte direkt så att man i LoL inte har stenkoll på sina egna creeps. Skillnaden är att man - när ens eget creep har låg health - klickar på motståndaren för att punisha istället för att klicka på creepet för att denya.

Sedan har jag en fråga relaterad till detta som kan låta lite aggressiv: Är det inte sjukt tråkigt att nästan alla abilities är targeted i Dota? Det känns som att man går oom direkt också...

Något av det roligaste i LoL är skillshots, eller hur (nästan) alla champions har abilities man kan göra "counterplays" på. Baita och sidesteppa ett skillshot för att sedan kunna gå aggressivt. Lura folk in i en dålig position genom att styra dem med skillshots. Vänd en situation där du är i ett klart underläge till en vinst genom att vara kreativ med dina förmågor. Vilka heroes i Dota har förmågor med sådan interaktion? Pudge?

Jag kan självklart ha fel, men det känns som att alltid finns någon som har ett matematiskt övertag i en duell i Dota medans man i en duell i LoL kan vinna genom att positionera sig, använda creeps och mind games.

Skrivet av Veruma:

All matematik som finns bakom Dota 2 är fantastisk, allt är så uträknat och utfärdat på ett bra sätt för att sätta en skillcap per hero så högt som möjligt, det finns egentligen ingen punkt du kan komma till då du "bemästrat" en hero, p.g.a alla möjliga kombinationer du kan stöta på i form utav setups, och vilka heroes som kan trycka torn earlygame, vilka heroes som kan ganka earlygame, vilka som kräver bara levels, vilka som bara kräver guld.

Kombinationsmöjligheterna i Dota 2 anser jag är oändliga, och man kan köpa så himla mycket olika items på alla heroes och ändå hitta användning för det.

Detta är ju grundläggande för alla MOBAs?

Skrivet av Veruma:

Du kan köpa blink dagger, hex stick, tornado(Eul's), Silencer, Drums of Endurance, och mycket mycket fler items som kan helt och hållet ändra rollen på den karaktären du spelar.

Hur förändrar det rollen på en hero rent praktiskt?

I LoL kan även en tank bygga den stat som hans abilities scalear med och bli något av en caster (men antagligen en kostnadsineffektiv sådan pga dåliga ratios eller dyl.), precis som en support kan bygga items som gör dennes auto-attacker blir nästan lika starka som en marksmans (förutom att supporten förmodligen har en i jämförelse värdelös attack animation). Men jag menar, ibland vill man bygga tankigt även på en carry-roll för att man kan göra mer skada genom det.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Veruma:

Känns dock lite som att LoL kretsar mer kring att döda/ganka, medans i Dota 2 så måste man utnyttja varje millimeter och creep av map'en för att kunna återhämta sig från exempelvis en 5manna fight där vinnarna gick segrandes med kanske 5 mot 2.

Det finns ju så mycket som skiljer, och man får väl bestämma sig för det som är roligast, sen om det handlar om precisionen i spelets kalkyleringar eller om det är roliga och uppfinningsrika heroes som gör att man fastnar, ja det är ju väldigt individuellt!

Nja nej, på de lägre nivåerna så blir det självklart mycket fokus på gankande men senare är ju globala guldet det viktigaste självklart objectives, alltså att ta drakar, torn och senare också baronen. Ju högre upp i ranking du kommer desto mindre kills blir det per match.
Jag har kört båda en del och ingen av dom är lättare än den andra, man spelar dom på helt olika sätt.
Jag har spelat lol mer än dota och jag tror garanterat att ju mer du spelar båda desto mer logiska blir dom, när jag började med dota så var allt sjukt svårt att urskilja och lasthittingen var helt annorlunda. Självklart var det alltid någon som blev mega feedad varje match och det var som ett lotto om det skulle vara på vår sida eller deras.
Sedan ju mer man spelade desto bättre blev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Att störa sig på hur ett spel spelas är väl ett fullgott argument för varför man inte vill spela det? Nå, jag skulle vilja svara på dina frågor och ställa några motfrågor till dig om det går bra.

Självklart har olika roller och champions i LoL olika stort behov av guld, men jag förstår inte hur du menar när du numrerar dem. Bestämmer man sig innan matchen för vem som tar vilken "roll"? Det låter märkligt i mina öron för guldprioriteten borde ju skifta beroende på hur matchen har spelats ut och var respektive spelare är i sin build path.

För att det finns få saker som är tråkigare än att sitta och titta på hur motståndarna snöbollar ur kontroll för att de vann en fight tidigt. Den som tar en kill får extra guld, kan farma ostört och den som dör är ur sin lane. Är inte det straff nog?

Om den som dör inte förlorar guld så kan den som dödar bli belönad med mer guld utan att snöbolla totalt, och ur min synvinkel är det mycket roligare att få mer guld för en kill än att förlora guld när man dör även om det får samma relativa kraftskillnad i slutändan.

Denying är något av det jag är mest intresserad av vad gäller Dota2. Är det verkligen så roligt att förneka last hits? Jag menar, det är inte direkt så att man i LoL inte har stenkoll på sina egna creeps. Skillnaden är att man - när ens eget creep har låg health - klickar på motståndaren för att punisha istället för att klicka på creepet för att denya.

Sedan har jag en fråga relaterad till detta som kan låta lite aggressiv: Är det inte sjukt tråkigt att nästan alla abilities är targeted i Dota? Det känns som att man går oom direkt också...

Något av det roligaste i LoL är skillshots, eller hur (nästan) alla champions har abilities man kan göra "counterplays" på. Baita och sidesteppa ett skillshot för att sedan kunna gå aggressivt. Lura folk in i en dålig position genom att styra dem med skillshots. Vänd en situation där du är i ett klart underläge till en vinst genom att vara kreativ med dina förmågor. Vilka heroes i Dota har förmågor med sådan interaktion? Pudge?

Jag kan självklart ha fel, men det känns som att alltid finns någon som har ett matematiskt övertag i en duell i Dota medans man i en duell i LoL kan vinna genom att positionera sig, använda creeps och mind games.

Detta är ju grundläggande för alla MOBAs?

Hur förändrar det rollen på en hero rent praktiskt?

I LoL kan även en tank bygga den stat som hans abilities scalear med och bli något av en caster (men antagligen en kostnadsineffektiv sådan pga dåliga ratios eller dyl.), precis som en support kan bygga items som gör dennes auto-attacker blir nästan lika starka som en marksmans (förutom att supporten förmodligen har en i jämförelse värdelös attack animation). Men jag menar, ibland vill man bygga tankigt även på en carry-roll för att man kan göra mer skada genom det.

Bra skrivet.

Angående rollerna, ja du har bestämt sen långt i förväg exakt vilken roll du spelar. De skiljer förstås litegrann om en support är väldigt nära ett viktigt item, men i 9/10 fall så innebär sifforna vem som får pengar där det finns pengar att hämta. Står 1an och 4an på lane så tar alltid 1an lasthits.
Skulle 4an och 5an stå på en lane så tar 4an farmen normalt sett. Det är helt enkelt en rangordning på hur mycket pengar man ska få, och hur mycket pengar man ska lägga på rena "teamsupport-items".

Ett av elementen i dota som gör spelet så roligt är det faktum att det går att trixa så mycket med vanliga creeps. Som du skriver kan man dels börja döda sina egna creeps när de går under 50% hp, men du kan även använda neutrala creeps på ett annat sätt än i LoL.

Att göra så neutrala dubbelspawnar och sedan lura in sin creepwave i dessa så att motståndaren får 0 exp är en väldigt intressant mekanik.

Detta leder till att "offlane"-rollen blir mycket djupare. Som offlane ska man i proffsmatcher endast fokusera på att förstöra så mycket som möjligt för motståndarlaget utan att dö. Där skiljer det lite mot metan i LoL.

Andra saker som jag (ännu?) inte sett ske i LoL är att pga att kartan är så stor kan man "hämta" en creepwave från motståndaren, leda den *runt* dina egna creeps och till tornet, där du kan få säker exp och några lasthits. Som offlaner kan detta vara en stor vinst. Då kommer även dina creeps gå in i motståndarens torn, vilket gör det svårare för motståndarens 1a att lasthitta.

På det hela känns lane-systemet lite mer flexibelt i Dota, kanske bara något jag inbillat mig men..
Det kan till exempel fungera bra att köra 2st i mid, 2st i en lane, skippa en lane helt och istället gå skogen med sista.
Vinner du 2/3 lanes så har du ofta stort övertag i matchen redan där.

Bara mina tankar på skillnader mellan spelen

Ps. Just blink dagger och force staff har faktiskt enormt påverkan på ett spel. Vet man hur man använder dem kan du dels använda dem för att fly, men även för att anfalla, eller varför inte knuffa motståndaren framåt in i en dålig position?
Tänk dig att du har en bättre flash, med 12 sekunders CD. Eller force staff, typ samma range som längsta ranged, knuffar en hero framåt åt det hållet den tittar, kan användas på allt och alla. Fungerar på varje hjälte i hela spelet egentligen. Saknar sånna items i LoL!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Bra skrivet.

Angående rollerna, ja du har bestämt sen långt i förväg exakt vilken roll du spelar. De skiljer förstås litegrann om en support är väldigt nära ett viktigt item, men i 9/10 fall så innebär sifforna vem som får pengar där det finns pengar att hämta. Står 1an och 4an på lane så tar alltid 1an lasthits.
Skulle 4an och 5an stå på en lane så tar 4an farmen normalt sett. Det är helt enkelt en rangordning på hur mycket pengar man ska få, och hur mycket pengar man ska lägga på rena "teamsupport-items".

Hm. I LoL är det inte ovanligt att man kan prioritera att ge guld till en bruiser/tank-type champion för att denne behöver det för att kunna utföra sin roll mer ordentligt. Det känns inte logiskt att man skulle kunna följa en strikt ordning och ändå dela ut gulden optimalt?

T.ex., om man har en bruiser vars uppgift är att ta sig fram till motståndarens carry och lägga en displacement-ability på denne så är ju bruisern helt värdelös om den dör innan den kommer fram. Då är det bättre om bruisern får guld så att den kan utföra sitt jobb. Ett annat scenario kan vara att ett särskilt föremål behövs för att klara av teamfights bättre, då är det rimligt att låta den champion som har bäst nytta av just det föremålet få guldet. Den personen kan mycket väl vara supporten (eller "the 5th", då). Ett tredje scenario kan vara om en champion på motståndarlaget är väldigt stark mot ability power-baserade champions, då är det rejält mycket mindre värt att ge guld till denne trots att det är en carry.

Skrivet av WoG:

Ett av elementen i dota som gör spelet så roligt är det faktum att det går att trixa så mycket med vanliga creeps. Som du skriver kan man dels börja döda sina egna creeps när de går under 50% hp, men du kan även använda neutrala creeps på ett annat sätt än i LoL.

Att göra så neutrala dubbelspawnar och sedan lura in sin creepwave i dessa så att motståndaren får 0 exp är en väldigt intressant mekanik.

Detta leder till att "offlane"-rollen blir mycket djupare. Som offlane ska man i proffsmatcher endast fokusera på att förstöra så mycket som möjligt för motståndarlaget utan att dö. Där skiljer det lite mot metan i LoL.

Jag håller med om att det är intressant att man kan förhindra hela creep waves från att ens nå motståndarna, men jag är inte övertygad om att det är en mechanic jag faktiskt gillar. Innebär inte det att "offlanern" ("junglern" i LoL) nästan spelar ett litet PvE-minispel för sig själv?

I LoL förväntas junglern farma sig stor på neutrala creeps och ganka lanes. Att spela jungler i LoL är väldigt PvP-fokuserat där man håller stenkoll på timers för att optimera clearing, att ta sina egna stora golems (mycket guld, exp och buffs som varar i flera minuter), att hålla koll på motståndarens jungel och försöka stjäla relevanta creeps från den. Att jungla i LoL är väldigt dynamiskt, jag skulle inte vilja se den rollen reduceras till att manipulera creeps i sin ensamhet.

Jag antar att min poäng är: Är det roligare att dra runt neutrala creeps än att gå in och fightas med motståndarna? Eller från motståndarnas sida sett: Är det roligare att hantera konfrontation med en annan spelare eller att stå och vänta på att få creeps att döda?

Som laner vill man absolut inte vara utan sina egna creeps i LoL eftersom man skulle vara tryckt mot sitt eget torn och därmed få svårare att ta last hits och dessutom ge motståndarna luckor att skjuta ner ens torn. Att tappa sitt torn gör det väldigt farligt att farma och det ger motståndarna en stor mängd guld. Det är alltså något man vill undvika till varje pris. Det är mycket mer fördelaktigt att ha sina creeps på plats men att förneka motståndaren sin farm/exp genom att spela bättre, harassa ner dem och slutligen zonea bort dem ur exp range.

Skrivet av WoG:

Andra saker som jag (ännu?) inte sett ske i LoL är att pga att kartan är så stor kan man "hämta" en creepwave från motståndaren, leda den *runt* dina egna creeps och till tornet, där du kan få säker exp och några lasthits. Som offlaner kan detta vara en stor vinst. Då kommer även dina creeps gå in i motståndarens torn, vilket gör det svårare för motståndarens 1a att lasthitta.

Det går att göra, men så som spelet spelas ut finns det ingen anledning till det. Det är bara negativt om motståndarens creeps följer med dig bort från lanes eftersom det ger motståndarna väldigt värdefull vision. Däremot förekommer s.k. "proxy farming" där man går balls deep i motståndarens jungel och dödar creeps mellan deras torn. Som jag skrev ovan är det inget trevligt scenario för motståndaren att bli av med sin egen creep wave.

Skrivet av WoG:

På det hela känns lane-systemet lite mer flexibelt i Dota, kanske bara något jag inbillat mig men..
Det kan till exempel fungera bra att köra 2st i mid, 2st i en lane, skippa en lane helt och istället gå skogen med sista.
Vinner du 2/3 lanes så har du ofta stort övertag i matchen redan där.

Jag vet inte med det, vanligtvis spelar man matcher enligt det definierade metat, men man kan också ofta vinna matcher genom att bryta mot det om motspelarna inte vet hur de ska hantera det. Däremot finns det goda anledningar till varför metat i LoL finns; i huvudsak handlar det om objective control och det blir ju då det som early/mid game kretsar kring.

Min uppfattning är att det är tråkigare att spela i lane i Dota. Abilities verkar inte ha samma möjlighet till counter play, man lägger sitt momentum på att skjuta sina egna creeps istället för att fightas mot motståndaren, man blir av med creep waves istället för att dedikera sig till ett inkommande gank, en invade eller att roama. Det är klart att det sker annat istället, men de mechanics som presenterats för mig låter inte som roligare alternativ. Mer invecklade att lära sig/utföra, fullt möjligt, men inte roligare.

Jag menar, bara om LoL hade haft denying så hade champions med dålig attack animation inte kunnat spelas, och om alla champions har bra attack animations skulle hela spelet förändras till något mycket mer enformigt.

Skrivet av WoG:

Ps. Just blink dagger och force staff har faktiskt enormt påverkan på ett spel. Vet man hur man använder dem kan du dels använda dem för att fly, men även för att anfalla, eller varför inte knuffa motståndaren framåt in i en dålig position?
Tänk dig att du har en bättre flash, med 12 sekunders CD. Eller force staff, typ samma range som längsta ranged, knuffar en hero framåt åt det hållet den tittar, kan användas på allt och alla. Fungerar på varje hjälte i hela spelet egentligen. Saknar sånna items i LoL!

Starkare actives på föremål i LoL hade varit intressant, det håller jag med om. Riot verkar faktiskt ta spelet åt det hållet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Att störa sig på hur ett spel spelas är väl ett fullgott argument för varför man inte vill spela det? Nå, jag skulle vilja svara på dina frågor och ställa några motfrågor till dig om det går bra.

Självklart har olika roller och champions i LoL olika stort behov av guld, men jag förstår inte hur du menar när du numrerar dem. Bestämmer man sig innan matchen för vem som tar vilken "roll"? Det låter märkligt i mina öron för guldprioriteten borde ju skifta beroende på hur matchen har spelats ut och var respektive spelare är i sin build path.

Det är för att heroes i Dota är så pass olika och mer balanserade för lagspel än LoL, iom att alla i LoL inte har alla karaktärer, och därmed försöker de balansera så att alla kan möta alla. Mer dynamik per pick i Dota.

Skrivet av Mest:

För att det finns få saker som är tråkigare än att sitta och titta på hur motståndarna snöbollar ur kontroll för att de vann en fight tidigt. Den som tar en kill får extra guld, kan farma ostört och den som dör är ur sin lane. Är inte det straff nog?

Om den som dör inte förlorar guld så kan den som dödar bli belönad med mer guld utan att snöbolla totalt, och ur min synvinkel är det mycket roligare att få mer guld för en kill än att förlora guld när man dör även om det får samma relativa kraftskillnad i slutändan.

Fast man kan se det åt andra hållet också, ett försprång kan tappas snabbt om man som högre level/lång killstreak blir dödad och ger bort mycket gold, samt mycket XP till motståndaren.

Skrivet av Mest:

Denying är något av det jag är mest intresserad av vad gäller Dota2. Är det verkligen så roligt att förneka last hits? Jag menar, det är inte direkt så att man i LoL inte har stenkoll på sina egna creeps. Skillnaden är att man - när ens eget creep har låg health - klickar på motståndaren för att punisha istället för att klicka på creepet för att denya.

Nää, jag förstår inte riktigt folk som lyfter fram det som ett argument för dota heller. Det gör givetvis spelet svårare, men tycker att det gör främjandet en björntjänst. Finns mycket annat bättre/roligare att lyfta fram.
Men det är ju klart att om man kan göra så att motståndaren är en level eller två lägre utan några kills i en lane är det värt mycket. Speciellt för levelberoende karaktärer.

Skrivet av Mest:

Sedan har jag en fråga relaterad till detta som kan låta lite aggressiv: Är det inte sjukt tråkigt att nästan alla abilities är targeted i Dota? Det känns som att man går oom direkt också...

Något av det roligaste i LoL är skillshots, eller hur (nästan) alla champions har abilities man kan göra "counterplays" på. Baita och sidesteppa ett skillshot för att sedan kunna gå aggressivt. Lura folk in i en dålig position genom att styra dem med skillshots. Vänd en situation där du är i ett klart underläge till en vinst genom att vara kreativ med dina förmågor. Vilka heroes i Dota har förmågor med sådan interaktion? Pudge?

Jag kan självklart ha fel, men det känns som att alltid finns någon som har ett matematiskt övertag i en duell i Dota medans man i en duell i LoL kan vinna genom att positionera sig, använda creeps och mind games.

Jag förstår inte... Du säger först att nästan alla är targeted, och sen att LoL är bättre pga skillshots? Eller menar du unit/hero targeted? Jag får countra med något som också kan låta aggresivt: Du har uppenbarligen aldrig spelat dota om du tror att det saknas skillshots. Borträknat Mirana, Magnus, Pudge, Invoker, Earthshaker, Lina, Leshrac, med många många flera, så vad kräver mest skill?; Att alla skills är AE eller riktade? ^^ Hursom, dota har alla sorters i väldigt blandat utförande.
Jag vill tvärtom påstå att Dota är flera nivåer över LoL i positionering/mind games/kalkylering/hur/när man initierar, etc.
Och ja, du har fel: Dota må vara mer sten/sax/påse-balanserat än LoL där alla kan möta alla, men det är därför dota är bättre teamgame, för att konstellationen blir mer relevant och ger ytterligare en dimension till spelet. Men det är klart att man kan skaffa force staff/eul's/scythe/etc för uppfinningsrikt spel och vinna en duell man inte "borde".

Men varför diskuterar vi öht dueller i ett av dem mest lagfokuserade spelgenrena någonsin?

Skrivet av Mest:

Hur förändrar det rollen på en hero rent praktiskt?

I LoL kan även en tank bygga den stat som hans abilities scalear med och bli något av en caster (men antagligen en kostnadsineffektiv sådan pga dåliga ratios eller dyl.), precis som en support kan bygga items som gör dennes auto-attacker blir nästan lika starka som en marksmans (förutom att supporten förmodligen har en i jämförelse värdelös attack animation). Men jag menar, ibland vill man bygga tankigt även på en carry-roll för att man kan göra mer skada genom det.

Jo, det är likadant i Dota, men jag tror att han menar att dota har fler aktiva items som i princip kan ge dig upp mot 6 fler "skills", vare sig det är stuns/cc/disables/damage/buffs/debuffs/etc.

Permalänk

Har Dota 2 så här sweet musik?
I rest my case... Hurr hurr hurr

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

@croon, till att börja med vill jag klargöra att, nej, jag har inte spelat nämnvärt mycket Dota, det borde framgå från mitt sätt att skriva. Jag är inte heller ute efter att framhäva LoL som ett "bättre" spel, om något så försöker jag reda ut skillnaderna för mig själv.

Skrivet av croon:

Det är för att heroes i Dota är så pass olika och mer balanserade för lagspel än LoL, iom att alla i LoL inte har alla karaktärer, och därmed försöker de balansera så att alla kan möta alla. Mer dynamik per pick i Dota.

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med detta. Påstår du att det knappt spelar någon roll vilken champion man sätter i vilken lane i LoL? Så är verkligen inte fallet. Spelet är fullt med starka kontringar. Firstpickar du en solo lane i en rankad match kan jag garantera dig att du kommer att möta en stark kontring. Vad menar du med dynamik per pick?

Skrivet av croon:

Fast man kan se det åt andra hållet också, ett försprång kan tappas snabbt om man som högre level/lång killstreak blir dödad och ger bort mycket gold, samt mycket XP till motståndaren.

Tappar man allt guld man har på sig när man dör, eller hur fungerar det? Borde man inte utföra distansköp så snart man kan för att undvika detta?

I LoL får man markant mer guld och XP om man dödar någon med killstreak/högre level, så det är självklart relevant även där.

Skrivet av croon:

Nää, jag förstår inte riktigt folk som lyfter fram det som ett argument för dota heller. Det gör givetvis spelet svårare, men tycker att det gör främjandet en björntjänst. Finns mycket annat bättre/roligare att lyfta fram.
Men det är ju klart att om man kan göra så att motståndaren är en level eller två lägre utan några kills i en lane är det värt mycket. Speciellt för levelberoende karaktärer.

Som sagt, utan denying sker mycket mer interaktion mellan spelarna. Dueller/trade-offs sker regelbundet. Laning phase har ett väldigt skönt flow med mycket potential att spela ut sin motståndare och ta kills/tvinga ut dem ur sin lane.

Skrivet av croon:

Jag förstår inte... Du säger först att nästan alla är targeted, och sen att LoL är bättre pga skillshots? Eller menar du unit/hero targeted? Jag får countra med något som också kan låta aggresivt: Du har uppenbarligen aldrig spelat dota om du tror att det saknas skillshots. Borträknat Mirana, Magnus, Pudge, Invoker, Earthshaker, Lina, Leshrac, med många många flera, så vad kräver mest skill?; Att alla skills är AE eller riktade? ^^ Hursom, dota har alla sorters i väldigt blandat utförande.

Med "targeted" menar jag att man klickar på Q, sedan klickar på motståndaren och får garanterad effekt. Allt från passiva abilities till abilities som garanterat träffar/ger effekt/inte ger möjlighet till counter play är väl mer utförligt beskrivet. I LoL är det få förmågor som garanterar dig något resultat, för motståndaren kan ofta reagera på vad du gör och undvika det.

Vad menar du med frågan om AE eller riktade abilities kräver mest skill?

Jag vet som sagt inte mycket om Dota, men det låter positivt att det inte är så som jag hört. Jag har haft/fått intrycket av att majoriteten av abilities i Dota ger nära garanterat resultat. Som jag skrev i mitt förra inlägg sker väldigt mycket dynamik och interaktion i dueller och team fights i LoL eftersom man kan undvika/svara på de flesta abilities. Det ger mycket utrymme för skicklighet bortom det matematiska övertaget och är något jag älskar i spel.

Skrivet av croon:

Jag vill tvärtom påstå att Dota är flera nivåer över LoL i positionering/mind games/kalkylering/hur/när man initierar, etc.
Och ja, du har fel: Dota må vara mer sten/sax/påse-balanserat än LoL där alla kan möta alla, men det är därför dota är bättre teamgame, för att konstellationen blir mer relevant och ger ytterligare en dimension till spelet. Men det är klart att man kan skaffa force staff/eul's/scythe/etc för uppfinningsrikt spel och vinna en duell man inte "borde".

Åter igen, varför tror du att alla kan möta alla i LoL? Det är verkligen inte fallet, om du nu inte syftar på att det finns så hårda kontringar på vissa heroes att den kontrade inte ens kan vara i närheten av sin lane, vilket jag verkligen inte hoppas är fallet för det låter verkligen skittråkigt.

Skrivet av croon:

Men varför diskuterar vi öht dueller i ett av dem mest lagfokuserade spelgenrena någonsin?

Därför att laning i LoL är en enda lång duell, därför att man ofta möter motspelare under en invade, därför att många encounters slutar med en duell, osv, osv. Interaktion med abilities är självklart inte heller exklusivt till en duell utan minst lika relevant i en team fight.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rentav fånig jämnförelse. Spela det DU tycker är bäst men är du nyfiken på att testa av alla dessa MOBAs så är det väl klart att du ska göra det också.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Jag håller med om att det är intressant att man kan förhindra hela creep waves från att ens nå motståndarna, men jag är inte övertygad om att det är en mechanic jag faktiskt gillar. Innebär inte det att "offlanern" ("junglern" i LoL) nästan spelar ett litet PvE-minispel för sig själv?

I LoL förväntas junglern farma sig stor på neutrala creeps och ganka lanes. Att spela jungler i LoL är väldigt PvP-fokuserat där man håller stenkoll på timers för att optimera clearing, att ta sina egna stora golems (mycket guld, exp och buffs som varar i flera minuter), att hålla koll på motståndarens jungel och försöka stjäla relevanta creeps från den. Att jungla i LoL är väldigt dynamiskt, jag skulle inte vilja se den rollen reduceras till att manipulera creeps i sin ensamhet.

Du har missuppfattat, offlane är inte samma som jungler vilket också finns i dota.
Offlanen även kallad long lane är den lanen som inte har skogen på sin sida, dvs den lanen där creepsen slåss längst i från ens eget torn.
På den lanen kan man sätta en ensam hjälte och hans roll är då endast att överleva och förstöra så mycket som möjligt för motståndarna så att deras trilane lyckas sämre än ens egna trilane.
Anledningen till detta är för att det inte direkt går att farma något överhuvudtaget på den lanen just för att creep waven kommer att vara så nära motståndarnas torn hela tiden att det helt enkelt blir alldeles för riskabelt att vara nära överhuvudtaget.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop