BenQ 24'' XL2411T 144Hz till Asus g75v, får låg fps

Permalänk
Inaktiv

BenQ 24'' XL2411T 144Hz till Asus g75v, får låg fps

Köpte precis en BenQ 24'' XL2411T 144Hz skärm. Då jag har en bärbar dator ville jag ha större display när jag sitter hemma. Min bärbara dator är en Asus g75v med 8gb ram och ett nvidia geforce gtx 670M grafikkort. När jag kopplat in min skärm, startade jag upp League of legends. När jag spelat ett tag märker jag hur fps:en blir låg och det börjar lagga. Detta har aldrig hänt när jag kört utan extern bildskärm, utan bara när jag kopplar in skärmen. League of legend är inte direkt ett spel som kräver speciellt mycket. Jag kör med hdmi kabel, då jag fattas dvi-dl ingång på min dator. Men jag tycker inte det ska ha någon speciell betydelse. Vad är det för fel, behöver jag göra någon speciell inställning? Eller klarar inte min dator att köra med en sådan skärm? Please help.

Permalänk
Avstängd

Du måste välja att bara köra på den skärmen. Annars spelar du med dubbla resolution. Stäng av bärbara skärmen

Sen vet du väl att din dator bara klarar 60hz och inte 144 just pga sladden?

Permalänk
Medlem

Varför köpa en 144hz skärm när du bara kan använda 60hz.
Du kan inte ens använda din skärm som den ska användas.

Bättre att köpa en IPS skärm isåfall om du inte ens kan använda den

Sen hoppas jag att du kör bara benq skärmen och inte dualscreen aktiverat.

Permalänk
Medlem

Hallå Pugge,

Tyvärr så kan du inte skicka 144hz via hdmi utan endast via displayporten på din Asus G75V. Tyvärr saknar XL2411T ingång för displayport, så i det här fallet kommer du inte kunna köra 144hz från din laptop till den här skärmen.

Se om du kan byta skärmen mot en XL2420T (rev 2.0) istället. Den har precis släppts i revision 2, där man gjort diverse förbättringar bla. en ändring från 120hz till 144hz, jag köpte en på webhallen på Sveavägen i stockholm senast i helgen. XL2420T har displayport och skulle därför fungera med din laptop.

Posta i tråden igen om något är oklart.

Permalänk
Inaktiv

Köpte precis en mini displayport då det finns ett sådant uttag i datorn, kopplade in dvi kabeln jag fick med men kan fortfarande inte få 120hz. Läste på ett annat forum, en som hade samma problem som mig med en asus g75v och en benq xl2411t, men det löste sig för honom, och han fick 120 hz. Aja, kommer dock behålla skärmen, blir att man köper en stationär dator i framtiden Men varför kan jag inte få 120 hz nu när jag har kopplat in dvi kabeln?

Och ja jag har stängt av skärmen på den bärbara (om jag nu gjort rätt vet jag inte )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194403:

Köpte precis en mini displayport då det finns ett sådant uttag i datorn, kopplade in dvi kabeln jag fick med men kan fortfarande inte få 120hz. Läste på ett annat forum, en som hade samma problem som mig med en asus g75v och en benq xl2411t, men det löste sig för honom, och han fick 120 hz. Aja, kommer dock behålla skärmen, blir att man köper en stationär dator i framtiden Men varför kan jag inte få 120 hz nu när jag har kopplat in dvi kabeln?

Du måste ha en aktiv adapter, alltså med USB-strömförsörjning.

Permalänk
Medlem

Hej Pugge.

Säker på att du kopplat in den med en DVI kabel (måste dessutom vara en DUAL-LINK?) och inte en VGA kabel? Kan denne ha löst det genom att använda en displayport-DVI (DUAL-LINK?) kabel?

Permalänk
Inaktiv

Ja jag har kopplat med en dvi kabel
Ok aktiv adapter? Alltså en usb i ena änden och en dvi-ingång i andra änden?

Permalänk
Medlem

Hej Pugge,

Med aktiv adapter menar han en som behöver ström, antingen genom en elkontakt eller via usb-porten.

Du har ett exempel på en här; http://www.dustinhome.se/product/5010627508/accell-mini-displ...

Generellt sett är aktiva adaptrar rätt dyra och det blir därför billigare att byta skärmen till en XL2420T (vilket var anledningen till att jag föreslog det från början)

Permalänk
Inaktiv

Aha ok:) Får försöka fixa på något sätt. Men iaf, tillbaka till det verkliga problemt. Hur kommer det sig att jag får låg fps när jag spelar? Är det skärmen som tar för mycket kraft på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

League of Legends är inte ett spel som kräver speciellt mycket, så jag skulle gissa på att problemet är relaterat till att du försöker köra 144hz.

Prova att sänka till 60hz och se vad som händer. Prova också att stänga av laptopens skärm och endast köra via den externa för att se om något ändras.

Prova så mycket olika inställningar du kan och posta sen här vad du testat och om något hjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194403:

Aha ok:) Får försöka fixa på något sätt. Men iaf, tillbaka till det verkliga problemt. Hur kommer det sig att jag får låg fps när jag spelar? Är det skärmen som tar för mycket kraft på grafikkortet?

Skärmen tar ingen "kraft", en skärm påverkar inte fps.

Är något annat, och som andra sagt så hoppas jag du kör den som primär skärm och inte kör dualscreen mode, dvs så du inte har både benqen och din laptop skärm igång.