Permalänk

koppla router via router

Tjena!
Har en fråga och ska försöka hålla mig kortfattad.
Har väldigt dålig uppkoppling till trådlöst nätverk på mitt rum då väggar är tjocka och jag är ett plan ner.

Jag har löst problemet till min stationära dator via en grej som egentligen tillhör vår Viasat-box. Det två identiska sändare som ena är kopplad till router för att skicka data och den andra är kopplad till datorn på mitt rum för att ta emot data(den sitter i dörröppningen för att få mottagning). Min stationära dator är då kopplad till den ena porten på mottagaren, men det finns också en till port över.

Vad jag då skulle vilja göra är att koppla in en router vi har över till denna port för att ha ett eget trådlöst nätverk på rummet. Jag vill helst att det ska ha eget SSID och eget lösenord så att det inte har någonting med det andra trådlösa nätverket att göra. Går detta att fixa? Jag tänker ifall det borde störa på något sätt då den är kopplad i routern.

Dessa Viasat-sändare kan jag inte koppla till modemet då vi har en bryggad smartbox från telia där endast en port går att använda

Tacksam för hjälp och tips
MVH Andeas

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem

beror på vilket router du har men googla och se om du kan stänga av router funktionen eller nat

Permalänk
Medlem

Som ovan. Beror på vilken router du använder. Har själv kopplat router till router några gånger. Och ibland funkar det galant, och ibland inte alls.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går om du kan stänga av NAT och DHCP servern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Routern jag vill koppla in är en Belkin F5D8236-4, och den som den kommer kopplas via är en Netgear WNR3500L

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Rekordmedlem

Den Belkinen är inte dd wrt eller tomatokompatibel men det är Netgearen, så det går att lösa med den hårdvara du har, men kolla om du kan lösa det via Belkinens originalmjukvara först.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts borde det inte vara några problem, så länge du kan stänga av NAT och DHCP på routern du kopplar in - för att minimera problemen som kan uppstå.

Vissa routrar kan även förlänga nätverket direkt, alltså routern ansluter trådlöst till din andra router och agerar som trådlös accesspunkt. Kolla det också, då slipper du "Viasat-sändarna" du pratade om.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cammen3:

Som redan sagts borde det inte vara några problem, så länge du kan stänga av NAT och DHCP på routern du kopplar in - för att minimera problemen som kan uppstå.

Vissa routrar kan även förlänga nätverket direkt, alltså routern ansluter trådlöst till din andra router och agerar som trådlös accesspunkt. Kolla det också, då slipper du "Viasat-sändarna" du pratade om.

Repeater är för det mesta en dålig lösning då det i bästa fall fördubblar latensen och halverar hastigheten, det kan bli ännu sämre också om man har otur och tex har angränsande nät, så man bör se repeater som den sista utvägen när inget annat fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Repeater är för det mesta en dålig lösning då det i bästa fall fördubblar latensen och halverar hastigheten, det kan bli ännu sämre också om man har otur och tex har angränsande nät, så man bör se repeater som den sista utvägen när inget annat fungerar.

För mig känns det dock som om viasat-sändarna (ruckus?) inte är speciellt duktiga för latensdelen heller - men har inte testat så kan inte uttala mig om det. Det kan ju vara värt att testa iaf och se hur det fungerar i jämförelse

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

jag undrar bara över en sak. det värkar som du redan har koll på vilken router du ska använda? Om du nu skulle ha tillgång till routern, varför inte bara testa om det funkar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cammen3:

För mig känns det dock som om viasat-sändarna (ruckus?) inte är speciellt duktiga för latensdelen heller - men har inte testat så kan inte uttala mig om det. Det kan ju vara värt att testa iaf och se hur det fungerar i jämförelse

När det gäller att strömma iptv är det andra latenskrav som gäller, det är relativt okänsligt för om det är hög eller låg latens men den måste vara stabil, men om en tvkanal tar 5ms eller 1s att nå fram är egentligen ointressant i de allra flesta fall, bara latensen är stabil medan det kommer att upplevas som jobbigt att spela eller surfa med 1s i latens.
Låg latens på iptv känner man nog bara av om man ofta byter kanal, men inte när man väl tittar på programmet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du drar en sladd från ett lan uttag från router 1 till ett lan uttag i router två (dvs inte i wan uttaget på någon utav routrarna)

Sen stänger du av dhcp server på router 2. Bör vara klart!

I ditt fall drar du kabeln från den trådlösa comhem mottagaren till router två istället från ett lan uttav i router 1. I övrigt som ovan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av guos89:

Du drar en sladd från ett lan uttag från router 1 till ett lan uttag i router två (dvs inte i wan uttaget på någon utav routrarna)

Sen stänger du av dhcp server på router 2. Bör vara klart!

I ditt fall drar du kabeln från den trådlösa comhem mottagaren till router två istället från ett lan uttav i router 1. I övrigt som ovan.

Om man gör så så bör man först se till att enheterna har sina adminaddreser på olika ip på samma nät och att dhcp servern inte delar ut adresser i det området.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I routern du ska ha på ditt rum för att dela trådlös uppkoppling stänger du enklast av dhcp. Då har du bara huvudroutern som delar ut adresser. Sedan kopplar du uplinken från huvudroutern in i en LAN-port på belkin-grunkan. Sedan får du välja om du vill ha samma ssid, lösenord och kryptering. Då kan datorn roama till den som ger bäst signal där den behfinner sig utan/med minimalt avbrott. Eller kör du ett nytt.

Något du behöver kolla upp är vilka kanaler belkinroutern ska köras på. Du kan antagligen inte justera i bryggorna (antagligen är de på autojustering på kanalerna). Men netgearen kan du ställa själv.

Permalänk

Tack för alla svar och all hjälp! Ska alltså ikväll försöka koppla in routern och stänga av DHCP servern så borde det fungera. Och jag ska alltså koppla till en av lanportarna på routern istället för WAN. Får se hur det går

Kan även tillägga att jag nu med viasats trådlösa grejsamojser får 30.12 mbit/s ned, 4,2 mit/s upp och 26ms i svarstid enligt bredbandskollen. Precis de hastigheter som vi har fått utlovat!

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Rekordmedlem

Och jag repetearar:
Man bör först se till att enheterna har sina adminaddreser på olika ip på samma nät och att dhcp servern inte delar ut adresser i det området.
Gör det så slipper du en massa onödigt strul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kanske en parentes, men efter du gjort allt annat som nämnts i tråden och om du vill ha separata trådlösa nätverk, så kör in en wifi-analys-app i din telefon så att du kan hitta något utrymme i etern som är ledigt.
T.ex. om "huvud"-routern använder kanal 3 så kan du använda kanal 12 så stör de inte varandra så mycket. Men någon grannes nät kanske ligger på 12 så det stör ditt. Man brukar kunna se diagram i apparna hur kanalfördelningen ser ut och hitta ett någorlunda ledigt hål.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Otur:

kanske en parentes, men efter du gjort allt annat som nämnts i tråden och om du vill ha separata trådlösa nätverk, så kör in en wifi-analys-app i din telefon så att du kan hitta något utrymme i etern som är ledigt.
T.ex. om "huvud"-routern använder kanal 3 så kan du använda kanal 12 så stör de inte varandra så mycket. Men någon grannes nät kanske ligger på 12 så det stör ditt. Man brukar kunna se diagram i apparna hur kanalfördelningen ser ut och hitta ett någorlunda ledigt hål.

Eller så använder man inssider http://www.metageek.net/products/inssider/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har nu kopplat in och surfar nu på routern. Den fick SSID "Belkingrunkan" tack vare Jocke92

Dock så fungerade inte allt kanon. Eller jo, det fungerar, men jag har inte kunnat följa alla era tips jag fick. Jag testade först att koppla till en av lan-portarna på routern, så att den skulle få sin internetuppkoppling via denna. Dock så fungerade inte detta, då datorn inte fick någon internetanslutning varken trådlöst eller med kabel.

Jag kopplade då in sladden till porten på routern som det står Modem på. Nu fungerar internet.

Nu skulle jag alltså gå in i routern och stänga DHCP. Jag hittade funtionen och stängde av, och efter det så fick jag inte längre någon internetanslutning. Så gjorde en reset på routern och har sedan dess och nu i kanske 15 minuter kört som det är. DHCP är på och internet får routern via modem-porten. Borde det nu uppstå problem? Allt verkar rulla på bra nu, men jag är ju ingen expert så jag vet inte vad jag ska förvänta mig i framtiden

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Rekordmedlem

Kopplar du via wanporten till första routerns lanport så får du antagligen dubbel NAT och det kan ge problem, dina enheter hamnar kanske på olika nät och kan inte kommunicera via lan.
Det kan även bli andra typer av adresseringsproblem som tex kan leda till pakerförluster och lägre hastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kopplar du via wanporten till första routerns lanport så får du antagligen dubbel NAT och det kan ge problem, dina enheter hamnar kanske på olika nät och kan inte kommunicera via lan.
Det kan även bli andra typer av adresseringsproblem som tex kan leda till pakerförluster och lägre hastighet.

Lägre hastigheter blir det, ca 15 ist för 30 ned. Men det är tillräckligt då det ändå går mycket fortare än när jag knappt har någon signal alls. Och det enda kravet jag har är att jag kan använda internet då det endast kommer användas för mobiltelefonen och bärbara datorn

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy90001:

Dock så fungerade inte allt kanon. Eller jo, det fungerar, men jag har inte kunnat följa alla era tips jag fick. Jag testade först att koppla till en av lan-portarna på routern, så att den skulle få sin internetuppkoppling via denna. Dock så fungerade inte detta, då datorn inte fick någon internetanslutning varken trådlöst eller med kabel.

Fick den en IP-adress? Ofta får du adress från den fysiskt närmaste enhet, eftersom den signalen behöver passera minst antal enheter. Med det sagt så delade belkin ut adressen vilket inte ligger i rätt logiska nät.

Skrivet av andy90001:

Jag kopplade då in sladden till porten på routern som det står Modem på. Nu fungerar internet.
Nu skulle jag alltså gå in i routern och stänga DHCP. Jag hittade funtionen och stängde av, och efter det så fick jag inte längre någon internetanslutning.

Du får antagligen inte internet eftersom "modem-porten" delar nätverket, säkerhetsmässigt.

När du stänger av dhcp-servern se till att ställa in adressen som routern ska ha, en adress som matchar det adress-span som netgear routern delar ut. Då kan du i framtiden administrera belkinroutern