Permalänk
Medlem

Problem med mitt moderkort

Hej jag har problem med mitt moderkort som är ett Asus p7p55d e-pro , jag får inte ut max antal ramminne ur mina ramminnen som ska va max 4 gig jag får bara ut 2gig och har windows 7 64 bit x86 , och processor intel core i5 760 och corsair 750 watts nätagg , och sparkle 460 gtx gpu , någon som vet hur man updaterar bios för antar att jag måste det? funkar det o bara installera bios drivrutinerna fårn asus hemsida och sen få de o funka?

Permalänk
Medlem

x86 är dock inte 64 bit. Det är 32 bit.

Permalänk
Moderator
Moderator

Säker på att de sitter i ordentligt och inte är trasiga? Kollat vad som står i BIOS t.ex?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

x86 är dock inte 64 bit. Det är 32 bit.

Nja, "AMD x86-64" är det fullständiga namnet på 64 bit
Och x86-32 klarar uppemot nästan 4 GB ram.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Säker på att de sitter i ordentligt och inte är trasiga? Kollat vad som står i BIOS t.ex?

Allt sitter i och har testet ramminnen och allt med program utan några fel , samt har inet byggt ihop den och har installerat windows 64 bit från skiva som ska va kompatibelt med 4gigs minne enligt vad det står , jag kan tex spela wow och sen kollar jag hur mycket minne som används då används mer än hälften så ungefär 1.2gig och jag kan samtidigt ibland få fryslagg att datorn fryser ihop och efter det kollar jag temperaturerna på alla komponenter med program och moderkortet brukar vara varmast då det brukar ligga på 54 grader allt annat ligger runt 24-40 grader.

Permalänk
Medlem

Har en vän med exakt samma grejer som jag har i min dator ända skillnaden är att hans dator har en corsair h70 kylare till cpun samt har han inga problem med fryslagg som mig.Har kollat bios och står att jag har 4 gig ram sammanlagt som ska va tillgängligt ,
Minnesspringor
Totalt minnesspringor 4
Använda minnesspringor 2
Lediga minnesspringor 2
Minne
Typ DDR3
Storlek 4096 MB
Kanaler # Dubbel
DRAM Frekvens 668,1 MHz
CAS# Latens (CL) 9 klockor
RAS# till CAS# Fördröjning (tRCF) 9 klockor
RAS# Förladdning (TRF) 9 klockor
Periodtid (tRAS) 24 klockor
Befallningsgrad (BG) 1T
Fysiskt Minne
Minnesanvändning 48 %
Totalt Fysiskt 2,00 GB
Tillgängligt Fysiskt 1,03 GB
Totalt Virtuellt 4,00 GB
Tillgängligt Virtuellt 2,34 GB

Permalänk
Medlem

Som ni ser använder den sig aldrig av mer än 1.03 gig , Operativsystem
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
Står också i kontrollpanelen att jag kan använda 2 gig ram men att 4 gig ram finns tillgängligt :s

Permalänk
Medlem

Det kan vara böjda pinnar i processorsockeln, så du kan behöva plocka loss processorn (försiktigt) och kika efter.

Och OM du hittar några, och de inte är böjda helt åt h-vete, var VÄLDIGT(!) försiktig om du ger dig på att böja tillbaka dem. En tunn och precis pincett funkar bra, eller en skalpell, och med väldigt lätt hand liksom "stryka" försiktigt över/utmed de skeva pinnarna i samma riktning som de andra, så de sakta sakta böjs rätt. För mycket böjningar och påfrestningar, och de kommer att lossna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Det kan vara böjda pinnar i processorsockeln, så du kan behöva plocka loss processorn (försiktigt) och kika efter.

Och OM du hittar några, och de inte är böjda helt åt h-vete, var VÄLDIGT(!) försiktig om du ger dig på att böja tillbaka dem. En tunn och precis pincett funkar bra, eller en skalpell, och med väldigt lätt hand liksom "stryka" försiktigt över/utmed de skeva pinnarna i samma riktning som de andra, så de sakta sakta böjs rätt. För mycket böjningar och påfrestningar, och de kommer att lossna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kollat cpun och ingenting ser böjt ut och om det skulle varit böjt hur skulle jag då kunna få ut all hastighet av cpun?

Permalänk
Medlem

Det beror på vilka pinnar som är böjda. Är det pinnar som har med processorns funktion att göra, startar den nog inte ens. Men ibland, när det har med minneskontrollern att göra, kan sådana här uppstå.

Men ok, frågan är då om det då är något av minnena eller moderkort. Ta ett kik i minnesplatserna och kolla om något ser skadat ut där. Du skulle även kunna testa din polares minne i din burk. Är det samma fel, så får du nog skaffa nytt moderkort

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Det beror på vilka pinnar som är böjda. Är det pinnar som har med processorns funktion att göra, startar den nog inte ens. Men ibland, när det har med minneskontrollern att göra, kan sådana här uppstå.

Men ok, frågan är då om det då är något av minnena eller moderkort. Ta ett kik i minnesplatserna och kolla om något ser skadat ut där. Du skulle även kunna testa din polares minne i din burk. Är det samma fel, så får du nog skaffa nytt moderkort

Minnena sitter i där dom ska sitta , processorn har alltid startat , minnesplatserna har jag kollat dom ser inte skadade ut , okej kan det inte ha nåt med moderkortet drivrutiner o göra då? för har inte installerat drivrutiner till moderkortet

Permalänk
Medlem

Jag tror verkligen inte det, Windows 7 skeppas med de enda drivrutinerna du behöver till det chipsetet. Men vem vet, kanske har du lyckats ställa till det på något sätt..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Jag tror verkligen inte det, Windows 7 skeppas med de enda drivrutinerna du behöver till det chipsetet. Men vem vet, kanske har du lyckats ställa till det på något sätt..

Har lyckats lösa problemet nu , det va en slags inställning som gjorde så att datorn använde massa ram minne för hårrdisks enheten där windows är installerat , så den delen där spel och allt fick nästan inget ram minne

Permalänk
Medlem

Där ser man. Aldrig hört talas om något sådant, som reserverar halva minnet åt sig. Menmen, gött att det löst sig.

Visa signatur

-- FubbHead