Guide:Virtualisera med Windows 10 Hyper-V Guide för att komma igång

Permalänk
Medlem

Här har du fel. VHD ska man endast kör om man vill vara bakåtkompatibel mot hyper-v 2.0. VHDx är det nya bättre formatet som bland annat har bättre skydd mot datakorruption vid strömavbrott. Kör man fast storlek på disken blir prestandan bättre, men samtidigt kan man inte överköpa sig på disken vilket annars är smidigt.

Vill man köra fast storlek kan man inte som i Vmware göra det när man skapar maskinen, vilket är förvirrande och resulterar i många extraklick i seriösa installationer. Man får göra det i efterhand genom att editera disken. Vill minnas att VHD också stödjer dynamiskt stora diskar, så kan inte svara på varför han gör de med fast storlek. Blir bara ännu mer förvirrande.

Men annars en bra guide innehållsmässigt, lite mycket talspråk och din webbläsare verkar inte ha rättstavning. Kunde inte låta bli att rätta de citerade bitarna.[/QUOTE]

Jo jag vet men känns inte så relevant i sammanshanget kanske att berätta allt och vad som skiljer. Däremot så kan du faktiskt skapa fasta storlekar på en .vhdX förstår inte vad du menar med att det inte går? du vill ha en fast på 40gb när du skapar den på 40gb eller? i vilket syfte?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Din länk är från 2008. Windows 8 Pro har version 3.0 av Hyper-V där en av nyheterna är just stöd för trådlösa nätverk.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/07/bringing-hyper-...

Googlar tydligen slarvigt då. Tack då vet jag det.

Skrivet av Oneone:

Jo jag vet men känns inte så relevant i sammanshanget kanske att berätta allt och vad som skiljer. Däremot så kan du faktiskt skapa fasta storlekar på en .vhdX förstår inte vad du menar med att det inte går? du vill ha en fast på 40gb när du skapar den på 40gb eller? i vilket syfte?

När jag skapar min maskin vill jag ha möjligheten att direkt välja att göra den dynamisk eller fast. Ska inte behöva göra en manuell åtgärd efteråt. Nu får jag ju dock justera tex. antal kärnor efteråt ändå så guiden blir ändå inte komplett.

Antingen nämner du inte alls och skriver bara vad man ska välja och hoppar över alternativen. Men jag tycker inte du ska ha faktafel "bara för att göra det enkelt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Googlar tydligen slarvigt då. Tack då vet jag det.

När jag skapar min maskin vill jag ha möjligheten att direkt välja att göra den dynamisk eller fast. Ska inte behöva göra en manuell åtgärd efteråt. Nu får jag ju dock justera tex. antal kärnor efteråt ändå så guiden blir ändå inte komplett.

Antingen nämner du inte alls och skriver bara vad man ska välja och hoppar över alternativen. Men jag tycker inte du ska ha faktafel "bara för att göra det enkelt".

haha det har du ju rätt i, tänkte inte ens på att alternativet inte ens fanns! ska fixa det. Det är lite dåligt att man inte kan ställa in det vid första valet när man skapar, samma sak med cpu-kärnor osv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide, har inte kommit långt ännu men jag kan nu testa linux och diverse os utan att krångla;-)
Nu blir det en reboot sen installering av Linux;-)

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Grymt hoppas det fungerar , fått ganska många linux distar att fungera eller iaf de jag testat vilket är trevligt

Någon som fått Win 98 att fungera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker den här tråden förtjänar en guldnål. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

• External innebär att vi både kan komma åt den med RDP samt att maskinen kan komma ut på internet
• Internal innebär att våran klient bara kommer att ha åtkomst till andra Hyper-v maskiner
• Private switch betyder att klienten bara kommer att ha åtkomst till våran egen maskin med RDP samt andra hyper-visor maskiner,dock ej internet (om vi inte kör via gateway)

Rättelse:
Internal och private skall byta plats.
(External innebär att du skapar en virtuell switch på en utav dina nätverksadaptrar vilket gör att du kan ansluta till samma saker som den fysiska adaptern är ansluten till.)

Bra initiativ i övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

Rättelse:
Internal och private skall byta plats.
(External innebär att du skapar en virtuell switch på en utav dina nätverksadaptrar vilket gör att du kan ansluta till samma saker som den fysiska adaptern är ansluten till.)

Bra initiativ i övrigt

Det har du rätt i fixar det tack!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vad som är nytt i Windows Server 2012 R2 Hyper-V:

http://channel9.msdn.com/Events/TechEd/NorthAmerica/2013/MDC-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Riktigt nice, tyckte jag läste att detta enbart kommer att finnas i Win 2012 R2 samt Windows 8.1 , om det stämmer att det kommer till 8.1 vore det kanon.

Visa signatur

Permalänk

Tack för en bra guide, allt har fungerat perfekt! Nu leker jag runt i Ubuntu! Kanske ska försöka slänga ihop en hackintosh genom hyper-v om det går. Har aldrig kört osx förut, skulle vara kul att testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Tack för en bra guide, allt har fungerat perfekt! Nu leker jag runt i Ubuntu! Kanske ska försöka slänga ihop en hackintosh genom hyper-v om det går. Har aldrig kört osx förut, skulle vara kul att testa!

Kul att allt fungerade, tycker också det är kul att kunna slänga in annat än just windows ! har testat OSX faktiskt det krävs dock lite special för att få det att fungera =P

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Kul att allt fungerade, tycker också det är kul att kunna slänga in annat än just windows ! har testat OSX faktiskt det krävs dock lite special för att få det att fungera =P

Okej jag förstår, vi får se om jag lyckas! Men jag har en liten fråga angående prestandan i dom emulerade operativsystemen. Om vi tar just Ubuntu som exempel så märker man att det inte alls är lika "smooth" som om man hade installerat det på riktigt, det liksom laggar lite. Är det en begränsning i hyper-v eller har jag helt enkelt för klen hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Okej jag förstår, vi får se om jag lyckas! Men jag har en liten fråga angående prestandan i dom emulerade operativsystemen. Om vi tar just Ubuntu som exempel så märker man att det inte alls är lika "smooth" som om man hade installerat det på riktigt, det liksom laggar lite. Är det en begränsning i hyper-v eller har jag helt enkelt för klen hårdvara?

Något jag märkt som ger den bästa prestanda boosten är att köra det virtuella OSet på en SSD , alternativt att du lägger till lite mera hårdvara som en till CPU , brukar alltid köra minst 2 för bättre prestanda.

När jag kör SSD dock käns det precis som en fysisk dator, kan ju vara din disk också som är lite slö om du har en hdd =P

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Något jag märkt som ger den bästa prestanda boosten är att köra det virtuella OSet på en SSD , alternativt att du lägger till lite mera hårdvara som en till CPU , brukar alltid köra minst 2 för bättre prestanda.

När jag kör SSD dock käns det precis som en fysisk dator, kan ju vara din disk också som är lite slö om du har en hdd =P

Flyttade över OSet till min SSD nu istället och ändrade till 2 i CPU, det blev mycket bättre. Tack för tipset! Fortfarande lite lagg kvar dock, det märks tydligast när man flyttar muspekaren. Originalpekaren är ju en liten fyrkant, sen följer Ubuntus pekare efter. Ju snabbare rörelser desto mer fördröjning.

Kanske har något med grafiken att göra? Kan nämligen inte ha högre upplösning än 1152 x 864 av någon konstig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Flyttade över OSet till min SSD nu istället och ändrade till 2 i CPU, det blev mycket bättre. Tack för tipset! Fortfarande lite lagg kvar dock, det märks tydligast när man flyttar muspekaren. Originalpekaren är ju en liten fyrkant, sen följer Ubuntus pekare efter. Ju snabbare rörelser desto mer fördröjning.

Kanske har något med grafiken att göra? Kan nämligen inte ha högre upplösning än 1152 x 864 av någon konstig anledning.

ah ha! men har du kollar så att integration services är installerat också? något jag brukar göra är att köra RDP till min virtuella maskin då anpassar sig upplösningen av sig själv, vet inte dock hur man gör det med mot linux men det går ju också

Men klicka på settings sen under "management" skall du hitta integration services.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oneone:

ah ha! men har du kollar så att integration services är installerat också? något jag brukar göra är att köra RDP till min virtuella maskin då anpassar sig upplösningen av sig själv, vet inte dock hur man gör det med mot linux men det går ju också

Men klicka på settings sen under "management" skall du hitta integration services.

Har kikat under "Integreringstjänster" där står det "Alla tjänster erbjuds" och så är det några alternativ som alla är ikryssade. När jag går in i Ubuntu och kikar efter grafikdrivrutiner så står det "Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 3.2, 128 bits) Kanske något med det?

Har du också en liten fyrkant som muspekare som sedan det emulerade operativsystemets pekare följer efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Om du kör unity miljön är det antagligen de grafiska effekterna som drar ner prestandan. Om Man installerar gnome.. 2 tror jag det är fungerar det bättre. Jag kör det på min server. Så jag har inte funderat över skärmupplösning. Till Windowsmaskiner kör jag rdp och Linuxmaskiner konfigureras textbaserat med ssh.

Jag har också en fyrkant som musmarkören jagar i Ubuntu

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om du kör unity miljön är det antagligen de grafiska effekterna som drar ner prestandan. Om Man installerar gnome.. 2 tror jag det är fungerar det bättre. Jag kör det på min server. Så jag har inte funderat över skärmupplösning. Till Windowsmaskiner kör jag rdp och Linuxmaskiner konfigureras textbaserat med ssh.

Jag har också en fyrkant som musmarkören jagar i Ubuntu

Okej, jag förstår! Tack för alla tips

Permalänk
Medlem

Fin guide! Ska spara länken för att tipsa i andra trådar.

Kan du tipsa mig om hur man bäst kopplar upp sig direkt mot en hyper-v maskin utanför det lokala subnätet? Detta på en server utan active directory.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Fin guide! Ska spara länken för att tipsa i andra trådar.

Kan du tipsa mig om hur man bäst kopplar upp sig direkt mot en hyper-v maskin utanför det lokala subnätet? Detta på en server utan active directory.

Tackar!

Det beror på, är den med i samma domän? då kan du antingen lägga till hosten i Hyper-V manager eller köra RDP?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tackar!

Det beror på, är den med i samma domän? då kan du antingen lägga till hosten i Hyper-V manager eller köra RDP?

Med att Active Directory inte är på så menade jag att det inte handlar om domän - utan lokalt är det en arbetsgrupp. Just nu ansluter jag via en PPTP tunnel, men det vore ju toppen om man kunde koppla in direkt till den virtuella maskinen utan att kräva en VPN. Vet inte om det går. Kanske via RDP in i den virtuella maskinen?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Med att Active Directory inte är på så menade jag att det inte handlar om domän - utan lokalt är det en arbetsgrupp. Just nu ansluter jag via en PPTP tunnel, men det vore ju toppen om man kunde koppla in direkt till den virtuella maskinen utan att kräva en VPN. Vet inte om det går. Kanske via RDP in i den virtuella maskinen?

okej, men problemet då är att du inte kan starta Hyper-V manager som en annan user, vilket då gör att du inte kommer att få rättigheter till den maskinen du försöker att ansluta till. Men om routingen fungerar mellan de olika näten borde du kunna enabla RDP på den virtuella maskinen o köra den vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Du får öppna 3389 i brandväggen och skicka vidare till din VM och så ansluter du bara normalt med RDP. Sitter du på en hemmalina så får du använda DDNS.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem

Grym guide! Jag lyckades precis sätta upp min första virtuella maskin!
Stort tack för hjälpen med guiden!!!

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

okej, men problemet då är att du inte kan starta Hyper-V manager som en annan user, vilket då gör att du inte kommer att få rättigheter till den maskinen du försöker att ansluta till. Men om routingen fungerar mellan de olika näten borde du kunna enabla RDP på den virtuella maskinen o köra den vägen.

Skrivet av celoz:

Du får öppna 3389 i brandväggen och skicka vidare till din VM och så ansluter du bara normalt med RDP. Sitter du på en hemmalina så får du använda DDNS.

2 frågor:

Första frågan är angående RDP. Jag skulle gärna göra som ni säger, RDP är ett utmärkt protokoll och sätt att koppla upp sig på de virtuella maskinerna. Men, det trista med Microsofts RDP boys, är att RDP loggar ut användaren när man stänger sessionen, vilket inte är önskvärt för mig. Någon som lyckats knäcka den nöten och stanna inloggad även efter att man kopplar ner?

Nästa fråga jag har handlar om Hyper-V. Skulle gärna virtualisera "eXPerience Micro XP 11 CU". För er som inte vet är det en EXTREMT nerskalad version av XP (tror installationen är 90mb stor) som äter extremt lite minne och resurser. Detta medför tyvärr också att SP2 inte finns med och inte kan läggas till. SP2+ behövs för att kunna styra musen på ett virtualiserat XP i Hyper-v. Och visst, när jag provade fick jag tyvärr inte igång musen heller. Någon smart människa här som har nåt tips på hur man löser det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

2 frågor:

Första frågan är angående RDP. Jag skulle gärna göra som ni säger, RDP är ett utmärkt protokoll och sätt att koppla upp sig på de virtuella maskinerna. Men, det trista med Microsofts RDP boys, är att RDP loggar ut användaren när man stänger sessionen, vilket inte är önskvärt för mig. Någon som lyckats knäcka den nöten och stanna inloggad även efter att man kopplar ner?

Nästa fråga jag har handlar om Hyper-V. Skulle gärna virtualisera "eXPerience Micro XP 11 CU". För er som inte vet är det en EXTREMT nerskalad version av XP (tror installationen är 90mb stor) som äter extremt lite minne och resurser. Detta medför tyvärr också att SP2 inte finns med och inte kan läggas till. SP2+ behövs för att kunna styra musen på ett virtualiserat XP i Hyper-v. Och visst, när jag provade fick jag tyvärr inte igång musen heller. Någon smart människa här som har nåt tips på hur man löser det?

1. Du blir inte utloggad. Den blir bara låst (tänk windowstagenten+L). Är det någon speciell aplikation som krånglar? Alternativet är teamviewer, vnc eller hyper-v konsollen.

2. Men tangentbordet fungerar? Om man kan luska ut vilken dll eller drivrutin som krävs borde man kunna lägga in den. Har du loggat på "integration services setup disk" som finns under action (om man kör engelskt)?
I virtualbox kan man ställa om pekenheten till att emulera mus istället för en tablet. Tablet läget är mer exakt än musens, men kan inte hitta den möjligheten i hyper-v

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

1. Du blir inte utloggad. Den blir bara låst (tänk windowstagenten+L). Är det någon speciell aplikation som krånglar? Alternativet är teamviewer, vnc eller hyper-v konsollen.

2. Men tangentbordet fungerar? Om man kan luska ut vilken dll eller drivrutin som krävs borde man kunna lägga in den. Har du loggat på "integration services setup disk" som finns under action (om man kör engelskt)?
I virtualbox kan man ställa om pekenheten till att emulera mus istället för en tablet. Tablet läget är mer exakt än musens, men kan inte hitta den möjligheten i hyper-v

1. Sist jag jobbade med RDP var nog ett år sen. Vad jag minns blev man alltid utloggad, inte låst. Men jag ska prova igen nu, jag kanske misstar mig.

2. Det är just det att integration services inte stöds av tidigare versioner än XP SP2 så den går inte att installera. Men som du säger, om vi kan klura ut vad som saknas, om det är en dll eller tjänst eller något så vore det toppen! Du kanske kan hjälpa mig googla i ämnet? :). Tror nämnligen micro XP skulle fungera suveränt som dedikerade isolerade servrar för endast ett enkelt uppdrag. tex en voip eller minecraft server, eller en maskin endast för att köra något legacy program.

EDIT: tangentbordet fungerar - ja. Mus ikonen längst ner i hyper-v statusbar blinkar även till när man klickar i maskinen, som om den försöker, eller fungerar i någon millisekund. Men någon rörelse eller knapptryckning registreras inte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hm, hur ser man vilken ip-adress maskinen har utan att gå in i den och skriva ifconfig?

Svårt också när man inte kan kopiera och klistra i terminal på Ubuntu Server (urklipp fungerar nog bara innom windows). Provade då putty men terminaleditorn vi är inte det lättaste. i för insert fungerar men hur är det med svenska tangentbord för Esc att avsluta editeringen och Shift + : följd av wq för att spara ändringar eller är jag för långsam i fingrarna?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Hm, hur ser man vilken ip-adress maskinen har utan att gå in i den och skriva ifconfig?

http://s26.postimg.org/j2frnb39l/image.jpg

Svårt också när man inte kan kopiera och klistra i terminal på Ubuntu Server (urklipp fungerar nog bara innom windows). Provade då putty men terminaleditorn vi är inte det lättaste. i för insert fungerar men hur är det med svenska tangentbord för Esc att avsluta editeringen och Shift + : följd av wq för att spara ändringar eller är jag för långsam i fingrarna?

Kör nano för att editera filer. Mycket smidigare än vi, speciellt om man är nybörjare