Google tillkännager HP Chromebook 11

Permalänk
Melding Plague

Google tillkännager HP Chromebook 11

I tätt samarbete med Google avslöjas HP:s senaste kreationen enligt konceptet Chromebook, som utrustats med IPS-panel och laddas via Micro USB.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser fin ut. Ubuntu på den så kan det bli riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Gillar pris och hårdvara men utseendet var lite sådär. Helsvart kanske kan vara lite mer OK.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

känns som en bra skoldator om en skola ska börja använda datorer till varje elev. inte så dyra, eleverna lär sig ett mer generellt sätt att hantera datorer eftersom de inte bara vänjer sig vid windows, samtidigt som de inte kan göra allt för mycket mer på dem. Det kanske inte alltid är positivt men ofta börjar många endast spela på dem eller så.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Mmmmm, vita skitiga tangentbord, de bästa som finns!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara jag lr är chromebooks så jäkla ointressanta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Bra med micro USB för laddning. Snart kanske man slipper släpa runt på ett gäng olika laddare när man är ute och reser.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Är det bara jag lr är chromebooks så jäkla ointressanta?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte bara du. Om man slänger ut Googlesmörjan och kör in någon vettig Linuxdistro så går den att ha som slösurfarburk eller andra enklare användningsområden, men det är det enda. Och för min del är inte heller det intressant nog.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tycker den var ganska spännande dock. Kanske något nytt vi kommer se med laddning via MicroUSB?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Är det bara jag lr är chromebooks så jäkla ointressanta?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, min mobil eller surfplatta täcker en Chromebooks användningsområden, Google Apps går inte att sitta å jobba med, istället för att fixa viktigt buggar så har man ägnat sig åt att byta UI:t 20 gånger sedan det lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Mmmmm, vita skitiga tangentbord, de bästa som finns!

Skickades från m.sweclockers.com

Har inga problem med att hålla mitt vita tangentbord rent, men du kanske sitter å bakar kladdkaka vid ditt skrivbord?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

"With micro USB charging you can charge your computer with your computer!"

Jag tror det kan bli en bra skoldator jag med. Dom är så enkla och passar utmärkt för att söka information med och skriva dokument, kanske tillsammans med en Chromecast så kan man göra presentationer också.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Skitful dator! Google borde aldrig sammarbetat med HP, dom borde samarbetat med Asus eller Samsung istället.
Vem kom på att det var en bra idé att blanda vit med svart? Det skapar bara jobbiga kontraster! Sen slänger dom in lite blått också bara för att.

Dual-core 1.7 GHz, jo men tjena, nu sitter ju mobiler på quad-core 2.3 GHz. Förlegad.

USB 2.0, tog dom hit den här datorn med en tidsmaskin som dom reste tillbaka i tiden med eller?

1 366 x 768 pixlar sämst upplösning, inte ens 1080p, vilket finns på 4" mobiler.

17,5 mm, vilken tjockis!
Jag trodde Chromebooks skulle vara smala och sexiga, men icke.

Permalänk
Medlem

Den ser ut som en macbook version av iphone 5C.
Samma plastiga utseende och färgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Är det bara jag lr är chromebooks så jäkla ointressanta?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du är inte ensam. Jag fattar heller verkligen inte riktigt poängen med dom. Som jag fattat det: ett webbaserat os?`Låter inge vidare, speciellt inte om det är Google som håller i spakarna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har inga problem med att hålla mitt vita tangentbord rent, men du kanske sitter å bakar kladdkaka vid ditt skrivbord?

Men jag vill ju, LÅT MIG

Skrivet av rektor:

Skitful dator! Google borde aldrig sammarbetat med HP, dom borde samarbetat med Asus eller Samsung istället.
Vem kom på att det var en bra idé att blanda vit med svart? Det skapar bara jobbiga kontraster! Sen slänger dom in lite blått också bara för att.

Dual-core 1.7 GHz, jo men tjena, nu sitter ju mobiler på quad-core 2.3 GHz. Förlegad.

USB 2.0, tog dom hit den här datorn med en tidsmaskin som dom reste tillbaka i tiden med eller?

1 366 x 768 pixlar sämst upplösning, inte ens 1080p, vilket finns på 4" mobiler.

17,5 mm, vilken tjockis!
Jag trodde Chromebooks skulle vara smala och sexiga, men icke.

Du får 4/10, jag var nära på att bli arg. Men tyvärr så matar jag inte troll...

Skrivet av Batman:

Nej du är inte ensam. Jag fattar heller verkligen inte riktigt poängen med dom. Som jag fattat det: ett webbaserat os?`Låter inge vidare, speciellt inte om det är Google som håller i spakarna.

Grejen är nog den att man kan köpa en väldigt billig laptop och sen köra in Ubuntu på den

Permalänk

Riktigt snygg!
Men varför inte x86???
Det finns inga ARM-baserade chromebooks som änns kommer i närheten av dom x86-baserade prestandamässigt.
Diverse video/flash/java sajter funkar som skit på alla ARM-baserade. Iaf just nu.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Om den nu ska laddas via USB; kunde dom inte satsat på USB 3 iaf så det snabbar upp processen en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Skitful dator! Google borde aldrig sammarbetat med HP, dom borde samarbetat med Asus eller Samsung istället.
Vem kom på att det var en bra idé att blanda vit med svart? Det skapar bara jobbiga kontraster! Sen slänger dom in lite blått också bara för att.

Dual-core 1.7 GHz, jo men tjena, nu sitter ju mobiler på quad-core 2.3 GHz. Förlegad.

USB 2.0, tog dom hit den här datorn med en tidsmaskin som dom reste tillbaka i tiden med eller?

1 366 x 768 pixlar sämst upplösning, inte ens 1080p, vilket finns på 4" mobiler.

17,5 mm, vilken tjockis!
Jag trodde Chromebooks skulle vara smala och sexiga, men icke.

Du har glömt en aspekt, priset!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag trodde Chromebooks skulle vara smala och sexiga, men icke.

Då trodde du fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ser fin ut. Ubuntu på den så kan det bli riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det någon ARM-baserad ubuntu-dist som funkar på den då? Problemet med ARM är att det alltid är så specialanpassat så man behöver en specialdist för varje typ av hårdvara (tänk på raspberry Pi, den kör inte vanliga debian utan kräver raspian).

Hade den varit x86-baserad hade man kunnat slänga in vilken linuxdist som helst i princip. Chrome OS är i och för sig open source och Linux-baserat så visst kan väl det någorlunda enkelt skapas specialdistar som funkar (kanske redan finns). Men de hamnar alltid på efterkälken när det behöver specialanpassas till en viss hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns det någon ARM-baserad ubuntu-dist som funkar på den då? Problemet med ARM är att det alltid är så specialanpassat så man behöver en specialdist för varje typ av hårdvara (tänk på raspberry Pi, den kör inte vanliga debian utan kräver raspian).

Hade den varit x86-baserad hade man kunnat slänga in vilken linuxdist som helst i princip. Chrome OS är i och för sig open source och Linux-baserat så visst kan väl det någorlunda enkelt skapas specialdistar som funkar (kanske redan finns). Men de hamnar alltid på efterkälken när det behöver specialanpassas till en viss hårdvara.

Debian är ju vida kännt för att fungera på flera plattformar, däribland ARM. Debian vore väl kanske ett bättre val än Ubuntu i det här fallet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Skitful dator! Google borde aldrig sammarbetat med HP, dom borde samarbetat med Asus eller Samsung istället.

Skrivet av ronnylov:

Finns det någon ARM-baserad ubuntu-dist som funkar på den då?

Här en liten "mini-recension" på en Arm-baserad Samsung Chromebook som jag testat med Arm-Ubuntu:

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Jag använder denna dagligen med Ubuntu och tycker att den är riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Om den nu ska laddas via USB; kunde dom inte satsat på USB 3 iaf så det snabbar upp processen en del.

Ja eller åtminstånde mini usb som inte får glapp lika lätt som micro.

Permalänk
Medlem

Definitivt inget för mig, föredrar en "riktig" bärbar istället. Ars Technica tycks dock att gilla den:

http://arstechnica.com/gadgets/2013/10/hands-on-with-the-surprisingly-nice-279-hp-chromebook-11/

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Jag verkar vara en av väldigt få som faktiskt gillar idén med Chromebooks. Speciellt om de är billiga. Finns väldigt många olika onlineapplikationer som man kan använda till det mesta: Bildredigerare (Sumopaint), Musikredigerare/inspelare (Soundation), Torrentklienter (zbigz), Sketchprogram osv osv.

Tycker de är väldigt intressanta om man bara vill ha en billig bärbar surfdator som man kan slänga med sig lite var stans utan att vara orolig över att förstöra en jättedyr produkt. Tycker dock det är synd att det endast inkluderas 100 GB Google Drive-lagring i två år. Det borde ingå för evigt när man köper en Chromebook.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Ena änden av sladden i USB-porten, andra i laddningsuttaget!

Skrivet av backfeed:

Inte bara du. Om man slänger ut Googlesmörjan och kör in någon vettig Linuxdistro så går den att ha som slösurfarburk eller andra enklare användningsområden, men det är det enda. Och för min del är inte heller det intressant nog.

Att surfa är väl i princip det enda du kan göra UTAN att köra linux...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Att surfa är väl i princip det enda du kan göra UTAN att köra linux...?

Jo, om man litar på Google och gillar att använda en förbannad "moln"-tjänst för datalagring. Nej och nej för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Tycker denna verkar vara en perfekt liten dator! Lär inte kosta så mycket, väger knappt något och verkar allmänt smidig. Gött att ha med till skolan och när man åker hem över helgerna!

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att denna verkar spännande och en okej uppgradering av 11" Samsung Series 3 med bättre skärm. Synd att det är samma SOC, förhoppningsvis är den på 28nm process.