Permalänk
Medlem

Nätaggregat till CrossFire?

Hej!

Jag tänkte uppgradera min dator lite med ett till grafikkort, närmare bestämt ett Asus Matrix HD-7970 (Inte platinum) i CrossFire. Just nu har jag ett nätaggregat på 750W, men jag tvekar på om det räcker. Hur mycket Watt kommer jag behöva och rekommenderar ni något speciellt nätaggregat?

Specs på min dator:
Intel Core i7 4770k (Överklockar den nog till runt 4 GHz)
Cooler Master Seidon 120M
Asus Maximus VI Hero
2x Corsair 8GB RAM (Totalt 16GB RAM)
2x Intel SSD samt 2x vanliga mekaniska diskar (om det spelar så stor roll)

M.V.H. Emil a.k.a. KraXarN

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4 Ghz | Asus Radeon MATRIX HD 7970 | Asus Maximus VI Hero | 16GB RAM @ 1600Mhz | Intel 330 120GB x 2 i RAID 0 | Fractal Design Define R4 | SFP 750W |

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att 750W skall vara några problem, tycks ha läst det någonstans. Jag brukar dock alltid lägga mig 150-200W över vad min burk drar. AX860 kanske?

Permalänk
Medlem

Hjälper om du skriver vilket Psu du har för närvarande då det finns många bra o ännu fler sämre PSU.

Jag tror du kommer klara dig på 750w om du har ett bra psu.

Visst 850 skulle inte skada men tror inte det är nödvändigt.

Behöver inte stämma men kolla in ghz edition versionen.
http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Permalänk
Hedersmedlem

SweC's testrigg med 2st 7970GHz i CF drar 730W ur väggen. Det blir mindre på insidan, den siffra du ska jämföra med dina 750W. Gissar att du hamnar runt 650W. Har du ett bra nätagg och det är friskt så funkar det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag själv har ett Asus Maximus Hero moderkort och ett Matrix Platinum. Eftersom att det, precis som vanliga Matrix, är ett 3-slotskort så ser det väldigt tveksamt ut att det ens får plats ett till. Du kan ju undersöka det själv (om du nu redan har ett Matrix) ifall du tror att det får plats ett till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Hjälper om du skriver vilket Psu du har för närvarande då det finns många bra o ännu fler sämre PSU.

Jag tror du kommer klara dig på 750w om du har ett bra psu.

Visst 850 skulle inte skada men tror inte det är nödvändigt.

Behöver inte stämma men kolla in ghz edition versionen.
http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Just nu så har jag ett Super Flower SF-750P14HES. Största problemet med det just nu är väl att för att driva 2st 7970 så måste jag ha totalt 4st 8-pin till ström. Just nu har jag bara 1 8-pin och 1 6-pin som jag fick använda lite adaptrar till för att få till 8-pin.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4 Ghz | Asus Radeon MATRIX HD 7970 | Asus Maximus VI Hero | 16GB RAM @ 1600Mhz | Intel 330 120GB x 2 i RAID 0 | Fractal Design Define R4 | SFP 750W |

Permalänk
Medlem

Swecs testrigg maxade som sagt 730W från väggen. Det är kanske 630-640W internt. Och det med en mycket hungrigare processor. Du kommer antagligen ligga ner mot 500-550W. Så det ska inte vara några problem alls. Du har god marginal.
Värt att tilläga att detta är beräknat på högsta uppmätta värdet i Sweclockers testrigg. Ett nätaggregat klarar mer än sin märkning kortare tider.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Swecs testrigg maxade som sagt 730W från väggen. Det är kanske 630-640W internt. Och det med en mycket hungrigare processor. Du kommer antagligen ligga ner mot 500-550W. Så det ska inte vara några problem alls. Du har god marginal.
Värt att tilläga att detta är beräknat på högsta uppmätta värdet i Sweclockers testrigg. Ett nätaggregat klarar mer än sin märkning kortare tider.

Nah, så mycket hungrigare är den inte så att det skulle skilja 130W. TDP för 3960X är 130W mot 84W för en 4770K. Sedan är ju båda överklockade, så dra av 50W-65W, men inte mer. Men som sagt, det ska funka om alla komponenter är som de ska. Är nätaggregatet inte 100% ok så kan det bli problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nah, så mycket hungrigare är den inte så att det skulle skilja 130W. TDP för 3960X är 130W mot 84W för en 4770K. Sedan är ju båda överklockade, så dra av 50W-65W, men inte mer. Men som sagt, det ska funka om alla komponenter är som de ska. Är nätaggregatet inte 100% ok så kan det bli problem.

För det första kan man inte klocka Haswell lika hårt eller höja spänningar lika mycket procentuellt sett då värmeavledningsförmågan är så pass mycket sämre. Sweclockers SB-E har tveklöst klockats upp hårdare sett ur effektkravssynpunkt. Sedan är Haswells värden inklusive GPU. SB-E har dessutom högre strömkrav på Nordbryggan.
I Sweclockers test så skenade 3960X med 114W vid överklockning till 4,6GHz. 4770K gick upp 50W vid överklockning till 4,4GHz.

Sweclockers test med 4770K i 4,4GHz med ett 7970@idle blev 190W vid CPU-belastning.
Sweclockers test med 3960K i 4,6GHz med ett 6970@idle blev 372W vid CPU-belastning.
Och som kul detalj kom 4670K @ 4,6GHz till 165W.

Självklart inte helt jämförbara system, men systemen är hyffsat rena bortsett från idlande grafikkort och deras moderkort + minnen, mätmetoden är densamma. När båda är klockade så tvekar jag inte en sekund på att en 3960K drar mer än 130W mer än en 4770K.