Blir tokig - Hyffsat highend dator presterar inte?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

GPU-benchmarks är gjorda för att ta så lite på CPUn som möjligt vilket inte spel gör.

Läs tråden innan du skriver. Det är flera som redan påpekat detta Och som jag redan svarat dem så är det ju det som är hela poängen med att köra ett benchmark! Jag vill se hur grafikkortet presterar när processor inte är inblandad för att se om det är grafikkortet som krånglar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga TS, är du nöjd med dem extra 5-7% fps du fick i spel?

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du har bara 2GB grafikminne. Det börjar bli för lite nu.

HELT fel. Sitter själv på 2GB grafikminne, har 80 avarage FPS i BF4 med allt på ultra. Kommer aldrig upp i behov av mer än 2GB VRAM på 1080p.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Köpte 4770k, msi g45 gaming, och nya minnen.

Allt fungerar nu klockrent. Mitt 690 ligger nästan alltid över 90% i load samt att jag har nästan mer än fördubblat min FPS i samtliga spel jag lirar.

Tack för allas engagemang!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Jag måste bara fråga TS, är du nöjd med dem extra 5-7% fps du fick i spel?

Läs inlägg ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av xbrod:

Köpte 4770k, msi g45 gaming, och nya minnen.

Allt fungerar nu klockrent. Mitt 690 ligger nästan alltid över 90% i load samt att jag har nästan mer än fördubblat min FPS i samtliga spel jag lirar.

Tack för allas engagemang!

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis! Jätteroligt att allting slutade väl.

Skrivet av Dinoman:

/...

Det bevisar inte ett dyft. Möjligen att Intel CPU:er är överrepresenterade när det gäller high-ned, vilket i sin tur självklart har att göra med att Intel kan kräma ur det där allra sista ur disktrasan.

Det bevisar inte att AMD CPU flaskar trådskaparens spelprestanda så till den milda grad att han funderar på att sälja sitt kort.

Svar ja, Intel CPU:er är strået vassare än AMD CPU:er när det kommer till spelprestanda men NEJ prestanda skillnaden är inte så dramatisk att man märker någon större skillnad i majoriteten av alla spel som finns där ute, speciellt inte i FULL-HD upplösning och uppåt.

Vad vill du uppnå? Att trådskaparen köper nytt moderkort och processor för 4000:- bara för att upptäcka att samma problem kvarstår?

Mitt förslag till trådskaparen är att testa kortet i andra datorer och se om problemet kvarstår. Om det nu inte redan är gjort.

Dold text

.../

Man ska ju inte vara skadeglad men... Vad var det jag sa? Nu kan TS njuta av sina spel tack vare min hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Grattis! Jätteroligt att allting slutade väl.

Man ska ju inte vara skadeglad men... Vad var det jag sa? Nu kan TS njuta av sina spel tack vare min hjälp.

Nej sluta och att du ens påstår att du skulle kunna göra en RÄTT bedömning med den infon TS gav är skrattretande.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Nej sluta och att du ens påstår att du skulle kunna göra en RÄTT bedömning med den infon TS gav är skrattretande.

Jag kollade över TS situation och övervägde olika orsaker till hans problem och levererade den troligaste orsaken till problemet. Den troligaste orsaken enligt mig, och det stämde tydligen. Ingen kan ju vara helt säker på vad som är fel, utan man får göra sitt bästa ändå. (Vilket jag gjorde.)

Skrivet av MrAdde:

Utnyttjar BF4 hyper-threading?

Japp BF4 använder HT, men jag vete tusan om man får mer FPS för det. Jag kan göra ett test imorn med HT avslaget och HT påslaget. Jag kan posta resultatet i en lämpligare tråd.

Permalänk
Medlem

Din lösning kostade honom 5 lax. Så glad skulle jag inte va.
Min gissning skulle va att moderkortet och cpun snackade inte så bra och det drog ner hela systemet.
En ny moderkort med uppdaterad bios skulle lösa problemet, imo.
Allt han behövde göra var att testa kortet i en annan AMD burk och spara 4k.

Men på plussidan så slipper han uppdatera nåt i systemet fram till 2018 pga uppgraderingen han gjorde.

Permalänk
Skrivet av dallaboo:

Din lösning kostade honom 5 lax. Så glad skulle jag inte va.
Min gissning skulle va att moderkortet och cpun snackade inte så bra och det drog ner hela systemet.
En ny moderkort med uppdaterad bios skulle lösa problemet, imo.
Allt han behövde göra var att testa kortet i en annan AMD burk och spara 4k.

Men på plussidan så slipper han uppdatera nåt i systemet fram till 2018 pga uppgraderingen han gjorde.

Jadu, det här är tredje gången jag säger det. Jag sa bara vad problemet var, TS får självklart se över sitt behov och sin ekonomi och sedan ta ett beslut SJÄLV. Jag sa aldrig att han borde byta processor, endast att det förmodligen skulle fixa hans problem.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av furuliden:

Grattis! Jätteroligt att allting slutade väl.

Man ska ju inte vara skadeglad men... Vad var det jag sa? Nu kan TS njuta av sina spel tack vare min hjälp.

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen. Njut så länge det varar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt