Permalänk
Medlem

Hjälp med Trådlöst Nätverk

Tjenna!

Har nyligen flyttat till en lägenhet. Jag har sedan länge haft dålig eftarenhet av trådlöst nätverk, men eftersom att det var 4 år sen sist jag körde trådlöst, så tänkte jag att tekniken måste ju ha kommit en lång väg sedan dess.

Hur som helst för att slippa lägga fula kabellister i lägenheten så åkte jag till Alina och sa ge mig det bästa som finns.

Det slutatade med att det blev en router av märket - ASUS RT-N66U Samt ett nätverkskort som sitter i PCI-E som heter ASUS PCE-N53.

Linan jag har in i kåken är 100/10. Med kabel direkt ifrån uttaget in i datorn så mätte jag 95/12. Nu efter att ha satt upp det trådlösa systemet så mäter jag 3,3/9,0 (Noterna kommatecknet)

Routern är placerad ca 10 meter bort i ett annat rum fast med öppnad dörr. Och antennerna riktade mot nätverkskortet på datorn. Jag får 4 av 5 i signalstyrka.

Då undrar jag om det är någon iställning som har blivigt fel eller om trådlöst fortfarande är skit, som det var sist jag använder det!

Tacksam för svar!

-Erik

Edit-

Mätte hastigheten igen. Fick då 43/19 vilket fortfarande är alldelles för lite för att få mig att inte åka och lämna tillbaka sakerna. Samt väldigt skumt att uppladdningen har högre hastighet på trådlöst.

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Medlem

Har du en smartphone sa ladda ner inSSIDer och kolla kanalerna. kolla ocksa sa du sitter pa 5Ghz bandet.

Ha inte heller antenerna liggandes utan lat dom sta rakt upp.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Det har väl inte hänt så mkt på 4-5 år vad gäller räckvidd såvitt jag vet. Mest maxprestanda vid mkt bra omständigheter som förbättrats.
Och antagligen så är det många trådlösa nätverk runt om dig som stör.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckat koppla mig till 5Ghz bandet nu, efter mycket om och men. Hur som helst, då uppnådde jag hastigheten 38/20.

Däremot är signalstyrkan mycket sämre på 5Ghz jämfört med 2,4Ghz. Så antar att det är skälet till att jag inte får i närheten av hastigheten som kabel lämnar ut.
Men det kanske finns några inställningar i router så att man kan tweeka sig till hastigheten?

Värt att säga är också att det finns ett flertal andra trådlösa nätverk som jag har bättre signal till, dock går dom igenom feta betongväggar och tak. Med en router som har 9 stjärnor på prisjakt borde den ju uppnå lite bättre resultat

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Medlem

Helt sjukt. Flyttaden nu 1 meter och ut ifrån sovrummet och in i samma rum som datorn är i. Uppnåda nu samma hastighet som med kabel + - 2Mbps

Att det kan vara så opålitligt. Aja funkar ju bättre nu iaf. Tack för hjälpen

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Medlem

Jag har föregångaren N65U. Mycket bra signalstyrka tycker jag.
Vad det gäller hastigheten sitter jag bara med mobil och jobbdator med a/b/g nätverkskort så kan inte svara på hur fort den går. Ska se om någon polare kan ta med en bärbar dator med N nätverkskort.

Visa signatur

Gigabyte X299, i7 7800X, 3200Mhz 32GB, 960 EVO 500GB, GTX 1060 6GB

Gigabyte GA-X58A-UD5, i7 920 @ 3,2Ghz, Corsair 18GB, 480GB Corsair , GTX 470

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlover91:

Helt sjukt. Flyttaden nu 1 meter och ut ifrån sovrummet och in i samma rum som datorn är i. Uppnåda nu samma hastighet som med kabel + - 2Mbps

Att det kan vara så opålitligt. Aja funkar ju bättre nu iaf. Tack för hjälpen

5Ghz nätet är snabbare men sämre räckvid än 2.4 Ghz.

Kul att det löste sig, när du flyttade. Lite synd att 5 Ghz har svårare att penetrera objekt än 2.4 Ghz.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3