Upgradera eller klocka inför BF4

Permalänk

Upgradera eller klocka inför BF4

Jag har nu tittat på Grafiktestet här på SC och vad jag kan se så presterar 7970 inte fy skam. Snitt på 57 och 40 som lägst.
Jag vet inte hur de har gjort sina inställningar, men i BF3 kan man få ut lite mer om man stänger av vissa saker i ultra.
Motion blur tex. WTF???
Terain dekoratinon. För jag vill ju ha mer buskar på skärmen som fienden kan gömma sig bakom...
Sedan kommer det ju komma uppdateringar för både grafikkorten och spelet i sig. Inte en orimlig gissning skulle jag vilja påstå är 65 i snitt och kanske 55 lägsta om tre månader.
Sedan går det ju säker klocka mitt grafikkort till 1200 kanske och då bör det ju orka med.

Men nu Såg jag fredagspanelen och blev lite orolig för min processor också.
Jag har en gammal i7 950 @ 3,07
Den har ju inte en tendens till att flaska i BF3 så den är ju inte i behov av överklockning i dagsläget. om jag inte skulle köra två grafikort då.
Men det verkar ju inte jätte svårt att klocka den till 4,0 iaf.

Vad tror ni? jag vill köra ultra med de två settings jag nämner tidigare av.
Behöver jag köpa nytt tro?

Vill spara och köpa en grym dator kanske slutet nästa år eller 2015.
Kommer ju snart ddr4 och då blir det ju väldigt intressant, bara priserna stabiliserat sig. men det blir ju nytt allt då. Utan chassi och vattenkylningen då

Ville bara spåna lite och se vad ni säger

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Hur hårt belastad är proppen i Betan? Börja där.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Värdelöst att uppgradera nu, vänta tills release och se vad som faktiskt krävs, betan är gammal kod.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Börja alltid med att klocka, jag tror du kan klara dig ifrån att uppgradera i år men att vänta på DDR4 kan bli jobbigt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Din processor kommer nog inte flaska tror jag men du kan som sagt skaffa en ordentlig kylare och överklocka så står den sig mycket bra jämfört med dagens processorer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Behöver klocka? Går det att klocka så skall det klockas!

Permalänk
Medlem

Kan nämna att min 2500K ligger på 100% alltid i betan. Kör den i 4,4 Ghz med ett 560 Ti. :/

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Behöver klocka? Går det att klocka så skall det klockas!

Haha! Okej, jag köper ditt argument

Skrivet av m1ntos:

Kan nämna att min 2500K ligger på 100% alltid i betan. Kör den i 4,4 Ghz med ett 560 Ti. :/

Whaa!! Shit, det låter inte bra. men som nämnts tidigare är det en beta

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Värdelöst att uppgradera nu, vänta tills release och se vad som faktiskt krävs, betan är gammal kod.

Gammal kod (?!). De lär väl putsa den kod Betan går på, inte byta ut den till ny?

Min 2700K ligger på ca 70-80% jämt över alla cores.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Gammal kod (?!). De lär väl putsa den kod Betan går på, inte byta ut den till ny?

Min 2700K ligger på ca 70-80% jämt över alla cores.

//Lasse

Jo betan är baserad på gammal kod. Den version de håller på med till färdiga spelet är mycket nyare. Detta ska någon på Dice själv sagt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jo betan är baserad på gammal kod. Den version de håller på med till färdiga spelet är mycket nyare. Detta ska någon på Dice själv sagt.

Låter mycket konstigt, efter mina 25 år i IT branchen... Ska dom efter release börja testa av den nya koden på nytt, det man normalt gör i betan?

Den källan skulle jag vilja läsa.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Själv funderar jag mycket på om det är dags att köpa nytt eller om det räcker med en grafikkortsuppgradering (plus ev överklockning av CPU).
Sitter på Intel i7 950 och GTX460 SLI. Processorn börjar ju bli gammal men den var ju jäkligt grym när den kom.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Casper_83:

Haha! Okej, jag köper ditt argument

Whaa!! Shit, det låter inte bra. men som nämnts tidigare är det en beta

Ignorera det där! Det är betafuffens. Min 3570K @4,5GHz ligger också i 100%. Och det är konstant när betan är igång.
Det är utan fps drops och laggigheter som t.ex min phenom 965 fick i BF3. Den låg på ca 98-99% use i 3,8GHz. Varje gång den nådde 100% frös sig allt i någon millisekund.
Med min 3570K i "100%" flyter det som smält smör.

Har du någonsin hört talas om ett fps-spel som har jämn belastning?

Vänta tills spelet är ute.

Skrivet av Lasse468:

Låter mycket konstigt, efter mina 25 år i IT branchen... Ska dom efter release börja testa av den nya koden på nytt, det man normalt gör i betan?

Den källan skulle jag vilja läsa.

//Lasse

Det var inget hinder vid bf3's release...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Låter mycket konstigt, efter mina 25 år i IT branchen... Ska dom efter release börja testa av den nya koden på nytt, det man normalt gör i betan?

Den källan skulle jag vilja läsa.

//Lasse

Detta är inte en riktig beta, spelet var i beta för säkert fyra år sedan och nu släpper de ett demo för att kunna göra lättare optimering av spelet, nätkoden, gameplay och självklart bygga hype. Versionen som visades på senaste spelmässan är till och med nyare än "betan".

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Låter mycket konstigt, efter mina 25 år i IT branchen... Ska dom efter release börja testa av den nya koden på nytt, det man normalt gör i betan?

Den källan skulle jag vilja läsa.

//Lasse

http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/welcome-to-the...

"Some of you may wonder if we’ll have time to fix some of the issues that you’ve reported before launch. The short answer is: yes. The version of the game that you are playing is several weeks old, and many of the problems that you may have encountered are already fixed for the final game, while others are being worked on"

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/welcome-to-the...

"Some of you may wonder if we’ll have time to fix some of the issues that you’ve reported before launch. The short answer is: yes. The version of the game that you are playing is several weeks old, and many of the problems that you may have encountered are already fixed for the final game, while others are being worked on"

Mycket märkligt att man inte försöker putsa sista versionen i betan, då man har hur många testpiloter som helst..

Men det är väl som Blargmode sa, det putsar de väl på efter release... Funkar tydligen eftersom det är ett spel och ingen driftmiljö... man vinner dock inga poäng med det som jag ser det..

Casper_83 - Då får du mäta CPUerna efter release..

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Mycket märkligt att man inte försöker putsa sista versionen i betan, då man har hur många testpiloter som helst..

Men det är väl som Blargmode sa, de putsar de på efter release... Funkar tydligen eftersom det är ett spel och ingen driftmiljö... man vinner dock inga poäng med det som jag ser det..

//Lasse

Jag håller med dig, skulle vara mycket bättre för alla om spelet kunde vara klart från början utan att behöva flera patchar innan det blir tipp topp..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Låter mycket konstigt, efter mina 25 år i IT branchen... Ska dom efter release börja testa av den nya koden på nytt, det man normalt gör i betan?

Den källan skulle jag vilja läsa.

//Lasse

Spelar nog mindre roll hur många år du har inom IT. DICE har säkerligen sina skäl till varför deras releasehantering ser ut som den gör. Sen kanske det inte är helt korrekt att kalla denna koden för beta, det är väl mer ett demo. Koden var ett par generationer gammal när dom körde igång med "betan", nu är den ju patchad ett antal ggr så osäkert vilket stadium det vi spelar egentligen befinner sig i.
Det blir nog även svårt med en källa, tror inte bolag i den konkurrenssituationen helt öppet delar med sig av detaljer kring det dom garanterat tycker är en optimal releasehantering. En googling kan nog ge rätt mycket länkar till hyffsade spekulationer dock.

Permalänk
Medlem

Spelat Betan sen 1 Oktober uppe i 30timmar speltid och skillnaden i hur bra spelet flyter efter alla patchar är markant. Från näst intill ospelbart vid launch till att jag är helt nöjd med prestandan nu efter senaste patcharna. Så det finns utrymme för optimeringar och det är bäst att vänta tills spelet är släppt och Nvidia/AMD optimerat drivrutinerna. Trodde jag behövde byta ut min i5:a men tydligen inte !

Vet inte riktigt vad dom gjorde i patcharna med i början hade jag microstutter så 80fps kändes som typ 40 och drops med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/welcome-to-the...

"Some of you may wonder if we’ll have time to fix some of the issues that you’ve reported before launch. The short answer is: yes. The version of the game that you are playing is several weeks old, and many of the problems that you may have encountered are already fixed for the final game, while others are being worked on"

Om det verkligen är så måste jag säga att då är det verkligen inte en bra BETA, då handlar det mycket mer om Hajp än att ha spelare att hjälpa en beta testa. För mig handlar beta testning om att hitta fel och buggar så att de kan bli lösta innan release. Om detta bara är ett sätt att hajpa spelet så är det nog inte heller så smart att ge ut en gammal version som är mer buggig.

Självklart förstår jag att utvecklarna alltid kommer att ha en nyare version, eftersom de konstant jobbar med fixar för buggarna. Men detta låter lite väl extremt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Låter mycket konstigt, efter mina 25 år i IT branchen... Ska dom efter release börja testa av den nya koden på nytt, det man normalt gör i betan?

Den källan skulle jag vilja läsa.

//Lasse

Jag förstår hur du tänker Lasse men i det här fallet så är det inte en beta som pågår utan snarare ett öppet demo av spelet i sig. Att släppa ett beta endast 3 veckor innan den färdiga produkten ska säljas bör väl tala för sig självt. Det "build" som Dice sitter med är i själva verket betydligt bättre optimerad än denna demo-build som de har kört sedan försat E3 presentationen. Det egentliga BF4 "betan" var en stängd alpha/beta internt som vi andra inte tog del av det minsta.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Självklart ska du klocka din CPU, bara för att. Huruvida du måste klocka ännu mer eller byta propp lär du märka efter release. Jag hade väntat till efter se lanserat Mantle dessutom. Jag tänker mig att belastningen kan ändras en hel del om nu Mantle är så revolutionerande som AMD får det att låta som. Åt vilket håll vet jag dock inte, kanske blir det Tyngre för CPUn då GPUn helt plötsligt klarar av att utföra mer.
Börjar inte köpa nya prylar innan du vet hur dina nuvarande verkligen presterar. Dessutom, du kanske kommer tycka att BF4 är tråkigt efter en vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Mycket märkligt att man inte försöker putsa sista versionen i betan, då man har hur många testpiloter som helst..

Men det är väl som Blargmode sa, det putsar de väl på efter release... Funkar tydligen eftersom det är ett spel och ingen driftmiljö... man vinner dock inga poäng med det som jag ser det..

Casper_83 - Då får du mäta CPUerna efter release..

//Lasse

Anledningen är ganska simpel, de måste verifiera sin kod speciellt för konsolerna men även PC versionen gimpas då pga att de inte kan svänga ut de olika grenarna för mycket ifrån varandra för att hålla en jämn utveckling och inte sitta på ett antal olika versioner koden vilket isf kan sluta med att man har för stora variationer.
Det är alltså inget som DICE eller något annat företag själva väljer utan styrs av de regler som finns runt xbox och playstation, speciellt sony är ju extremt petiga med kodverifiering innan något rullas ut (anledningen till att patches ofta kommer senare till PS3).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Spelat Betan sen 1 Oktober uppe i 30timmar speltid och skillnaden i hur bra spelet flyter efter alla patchar är markant. Från näst intill ospelbart vid launch till att jag är helt nöjd med prestandan nu efter senaste patcharna. Så det finns utrymme för optimeringar och det är bäst att vänta tills spelet är släppt och Nvidia/AMD optimerat drivrutinerna. Trodde jag behövde byta ut min i5:a men tydligen inte !

Vet inte riktigt vad dom gjorde i patcharna med i början hade jag microstutter så 80fps kändes som typ 40 och drops med jämna mellanrum.

Vad har du för en i5:a? Jag har en i5 750 @3.2 GHz för tillfället. Någon som har erfarnehet av en i5 750 eller liknande i betan? Betan är extremt hackig/laggig för mig. Kan typ inte ens gå in i menyerna och ändra grafikinställningar?
GPU är ett Nvidia 460 1 Gb (skall uppgraderas till ett 270X, 280x eller 460 SLI). Hur står sig 460 SLI mot t.ex. 270X och 280X? Prisskillnaden mellan 460 SLI och 270X är ju ca 11-1200:- för mig. Vad är värt?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vad har du för en i5:a? Jag har en i5 750 @3.2 GHz för tillfället. Någon som har erfarnehet av en i5 750 eller liknande i betan? Betan är extremt hackig/laggig för mig. Kan typ inte ens gå in i menyerna och ändra grafikinställningar?
GPU är ett Nvidia 460 1 Gb (skall uppgraderas till ett 270X, 280x eller 460 SLI). Hur står sig 460 SLI mot t.ex. 270X och 280X? Prisskillnaden mellan 460 SLI och 270X är ju ca 11-1200:- för mig. Vad är värt?

i5 2500K @4.5Ghz med ett GTX770. Har dock ingen koll på hur i5 750 är jämfört med 2500K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vad har du för en i5:a? Jag har en i5 750 @3.2 GHz för tillfället. Någon som har erfarnehet av en i5 750 eller liknande i betan? Betan är extremt hackig/laggig för mig. Kan typ inte ens gå in i menyerna och ändra grafikinställningar?
GPU är ett Nvidia 460 1 Gb (skall uppgraderas till ett 270X, 280x eller 460 SLI). Hur står sig 460 SLI mot t.ex. 270X och 280X? Prisskillnaden mellan 460 SLI och 270X är ju ca 11-1200:- för mig. Vad är värt?

Jag kör en 750@3,6Ghz tillsammans med ett hd7950. Betan funkar bra tycker jag, går hyfsat smooth med en fps på >50 beroende på inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Jag kör en 750@3,6Ghz tillsammans med ett hd7950. Betan funkar bra tycker jag, går hyfsat smooth med en fps på >50 beroende på inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju riktigt bra! Med tanke på att det är en beta+ att drivrutinerna inte är 100% optimerade än så kan jag nog överleva med att byta ut min gpu till ett 270X/280X.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Låter mycket konstigt, efter mina 25 år i IT branchen... Ska dom efter release börja testa av den nya koden på nytt, det man normalt gör i betan?

Den källan skulle jag vilja läsa.

//Lasse

Kommer inte ihåg var jag såg att det skulle vara så tyvärr. Betan skulle i alla fall vara mest till för att testa servrarna tror jag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

källan.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse468:

Låter mycket konstigt, efter mina 25 år i IT branchen... Ska dom efter release börja testa av den nya koden på nytt, det man normalt gör i betan?

Den källan skulle jag vilja läsa.

//Lasse

Jag kan se flera anledningar till att de gör som de gör:
* De kunde planera och deploya verisionen i förväg, det är MYCKET svårt att ta helt ny kod, packa, testa och ha den släppt. Det är mycket lättare att ta en månad eller så på sig att ladda upp koden, testa att släppa den och så, mycket kan gå fel vid release och när de släppte betan gick det väldigt smärtfritt. (tror detta egentligen är den relevanta punkten)
* De kan skylla på att det är beta när folk är oroliga över saker (skulle man väl kunna göra hursomhelst)
* De kanske enbart vill testa servrarna med betan och redan har bra underlag till grafikdelen.
* Man får mycket data på skillnaden mellan gamla versionen och nya, man kanske kan brancha in några ändringar eller ta bort.