Asus RT_AC66U problem med hastigheter samt 5ghz nät
Hej!
Jag har trubbel med mitt nätverk efter inköp av ett ASUS RTAC66U. Storyn är följande, jag har en 100/100 fiber från BBB som går genom deras modem pga IP-telefoni som sedan leds vidare in i Asus routern. Hade inga problem att få igång det, bara att tuta och köra följa instruktionerna satte upp ett 2.4 ghz och ett 5 ghz nät. Använder då en bärbar på 2.4 nätet samt iphone 4s, sedan en Ipad 2 för 5 ghz. Genom bredbandskollen testat hastigheter och till min ipad låg mellan 25-35 lite beroende på vilket nät, testade båda. Till min bärbara fick jag 25-70 mbit/s. Hastigheterna varierade dock även om tex den bärbara stod på samma plats, därav de olika värderna.
LAN gick stabilt och för fullt på 100/100 som jag har till en stationär.
Vad som nu hänt är att 5ghz nätet går inte längre att hitta i min ipad, hastigheterna (bredbandskollen) på både ipaden (då i 2.4 nätet) och den bärbara är kraftigt mycket mindre i de trådlösa nätverken. Nu rör det sig om 10-18 mbit/s i ipaden och 10-28 i den bärbara. Jag har inte gjort något särskilt som kan leda till att jag kan förstå vad som kan ha orsakat detta. LAN nätet fungerar dock bra.
Vad har jag gjort efter jag upptäckt detta?
* Testat att byta till olika kanaler för att se om det blir något skillnad och det gör det, men inom spannet jag har skrivet ovan.
* Uppgraderat firmware till den senaste samt nu precis nedgraderat till den tidigaste som jag hittade på asus hemsida "3.0.0.4.372_1300".
* Återställt fabriksinställningar och lagt om näten
* Kollat så inga tramsfel som torrentprg etc är aktiva
* Tagit bort ip-telefonin så att min fiber går direkt in till ASUS router.
* Platsen på routern är den samma som alltid och inga nya prylar som kan störa är tillförda i närområdet.
Dock inget påverkar att vid de bästa inställningarna får jag nu ut klart sämre hastigheter i mitt trådlösa nätverk och 5 ghz är försvunnet. Lampan på modemet indikerar att allt är okej, både 2.4 och 5 skall vara aktiva.
Jag har nu ingen blekaste vad jag kan göra för att få ordning på detta. Kan routern ha gått sönder på ett sätt så att ovan kan hända?
Hjälp!
Med vänlig hälsning och tack!
Joakim