ASIC quality på GPU-Z. Komplett.se byter ut ditt kort om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem

73.8% referens 660

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Håller du inte med om att om vi tar det här som exempel. Samma clocks, samma gpu samma PCB. Men olika ASIC.
Kort 1. 60% ASIC 1200mhz OC 1.25mV. Max temp vid load är 85c
Kort 2. 85% ASIC 1200mhz OC 1.20mV. Max temp vid load är 65c

Vilket kort skulle du helst ta?

Givetvis vet du svaret på det, men ditt exempel är taget helt ur luften.
Mitt 7950 som exempel, drar som mest 1.266v, 48% fläkthastighet, aldrig över 70c på core. 75/77c på VRM.

Som sagt, ditt exempel försvarar din teori, men är taget helt från det blå så det tappar relevans helt.
Måste vara något annat "fel" om det skiljer så mycket som 20c, för mycket/för lite klypasta.
Finns mer rimliga alternativ till den högre temperaturen än enbart ASIC.

Skrivet av Tobbbe__:

Jag håller med om att det finns exempel där ett lägre ASIC kort klockar högre än sin högre dito. Dock till priset av högre volt och temperaturer.
Jag vill absolut att det ska finnas en debatt angående det här ämnet. Vi är trots allt på ett internetforum.

Det låter bra. För din attityd so far är sådär, med dina tre tidigare svar till mig har det varit allt ifrån att jag har;
"låg standard", att jag inte kan räkna och att jag har noll trovärdighet.

Så tagga ner lite, så kan vi nog ha en jäkligt trevlig stund här.
Ämnet är intressant, därav mitt intresse, men tycker att det behövs lite nyans till detta med ASIC.

Du kan säkert visa mig 25 trådar på att ASIC är bra och viktigt osv.
Jag kan också visa 25 trådar, som säger motsatsen, jag har dessutom presenterat rena bevis på att ditt resonemang om enbart ASIC är felaktigt.
Vilket du också nu har medgett i och med att du säger att det krävs en kombination av flera saker.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thomasson:

Det ger en förklaring på varför det är en ~40MHz skillnad på mina Titaner det med högre ASIC 79% går även svalare än mitt andra som jag kanske borde ta och göra något åt med sina 63,8%

ASIC 79
http://imgur.com/wUwKBCs

ASIC 63.8
http://imgur.com/23E3VpC

Jag kör förvisso ingen OC på mina kort, har inte känt något behov utav det men vem vet i framtiden.

Kör du 1x 1080 ja då behövs ingen OC.

Bara på CPU

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Det ger en förklaring på varför det är en ~40MHz skillnad på mina Titaner det med högre ASIC 79% går även svalare än mitt andra som jag kanske borde ta och göra något åt med sina 63,8%

ASIC 79
http://imgur.com/wUwKBCs

ASIC 63.8
http://imgur.com/23E3VpC

Jag kör förvisso ingen OC på mina kort, har inte känt något behov utav det men vem vet i framtiden.

Japp, det kan vara "baksidan" av låg ASIC.
Precis som Tobbe skriver, lägre spänning vid samma klock. Ger givetvis lägre temperaturer.
Dock innebär det inte att kort med hög ASIC, överklockar bättre, det är lite detta som är min poäng i tråden.
Köpa premium kort för att inte överklocka gör man ju inte.

Det kan också gå varmare beroende på var kortet sitter i datorn, SLI/Crossfire-lösningar ger ofta olika temperaturer på korten.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Kör du 1x 1080 ja då behövs ingen OC.

Bara på CPU

Det är ju just det jag inte vet om jag kommer att göra i framtiden alltså 1x1080 och då kanske man vill ha möjligheten att överklocka.

Så frågan är om man ska göra något nu eller bara låta det vara, sedan gillar jag ju att det är någorlunda symmetri också, just nu är ju procentsatsen lite häftig.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag är nöjd med mitt korts ASIC 54% men jag lär köpa nytt kort då 990 core clock är högsta jag kan få samt att jag inte spelar krävande spel just nu ändå ( hd 7950 ).

Edit: ASIC kvaliten läst på 925 core clock ( standard 800 )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

hur lång tid tar det för komplett att kolla kortet och skicka ett nytt?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Givetvis vet du svaret på det, men ditt exempel är taget helt ur luften.
Mitt 7950 som exempel, drar som mest 1.266v, 48% fläkthastighet, aldrig över 70c på core. 75/77c på VRM.

Som sagt, ditt exempel försvarar din teori, men är taget helt från det blå så det tappar relevans helt.
Måste vara något annat "fel" om det skiljer så mycket som 20c, för mycket/för lite klypasta.
Finns mer rimliga alternativ till den högre temperaturen än enbart ASIC.

Det låter bra. För din attityd so far är sådär, med dina tre tidigare svar till mig har det varit allt ifrån att jag har;
"låg standard", att jag inte kan räkna och att jag har noll trovärdighet.

Så tagga ner lite, så kan vi nog ha en jäkligt trevlig stund här.
Ämnet är intressant, därav mitt intresse, men tycker att det behövs lite nyans till detta med ASIC.

Du kan säkert visa mig 25 trådar på att ASIC är bra och viktigt osv.
Jag kan också visa 25 trådar, som säger motsatsen, jag har dessutom presenterat rena bevis på att ditt resonemang om enbart ASIC är felaktigt.
Vilket du också nu har medgett i och med att du säger att det krävs en kombination av flera saker.

Ja just för att det var ett exempel. Siffrorna var ju påhittade. Syftet var att förklara enkelt.

Jag tycker du hjälp till med pajkastningen lite men ok! Låt oss summera oss lite. Vad Händer om vi slår ihop våra teorier lite.

-Alla som överklockar vet att det är temperaturen är väldigt viktig vid överklockning.
-Men ibland stöder man på en gräns/vägg där oavsett om man ökar volten så kommer man inte längre. Trots att man fortfarande har rimliga temps.
-Då har man kommit till den gräns som just din processor klarar av.

-Ett andra exempel är när man inte har tillräckligt med kylning och man är istället begränsad av kylningen inte av själva processorn.
-Jag har sett så väldigt väldigt många som blir begränsade i sin överklockning av just temperaturen. Många ggr för att majoriteten kör faktiskt luft inte vatten.

Att ett kort med hög asic aldrig skulle nå riktig höga clocks är fel. Dom personer med absolut bäst clocks med Classified och Lightning är just dom med 80%+ asic. Det framgår väldigt tydligt när man läser igenom trådarna på overclock.net. Nu refererar jag till dom som fortfarande är på luft.

På vatten är det annorlunda, det inte spelar lika stor roll längre vilken asic man har. Eftersom kylningen är så bra så har man större chans att bli begränsad av själva processorn. På LN2 är jag osäker. Tror dock att det inte spelar någon som helst roll för dom. Utan det är silicon lotteriet som gäll.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Armada:

hur lång tid tar det för komplett att kolla kortet och skicka ett nytt?

Har du gjort RMA pga låg asic? Det du ska göra är att göra ett återköp inte göra en rma :/

Rma gör man bara vid coilwhine, om man har tearings på bilden eller om kortet är trasigt.
Vill man ha högre asic ska man retunera varan och göra återköp. Sen köpa ett nytt.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

hmm vad tråkigt att det inte går att läsa ASIC värde på 6970, trodde man det skulle funka.

är det nån här som vet hur dessa bör / brukade klocka? vore intressant och veta ingen aning om mitt ex är bra / dåligt faktiskt, det klarar 1040mhz core @ 1.3v som högst, minnet vill knappt hänga med nånstans. någon som kan gissa ungefär vad för asic det bör vara alternativt hur långt 6970's brukar klocka :)?

R6970 Lightning

bild på pcb nedan

Dold text

vore väldigt skoj om folk kom ihåg vad dom körde sina 6970 på / kör fortfarande

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

hmm vad tråkigt att det inte går att läsa ASIC värde på 6970, trodde man det skulle funka.

är det nån här som vet hur dessa bör / brukade klocka? vore intressant och veta ingen aning om mitt ex är bra / dåligt faktiskt, det klarar 1040mhz core @ 1.3v som högst, minnet vill knappt hänga med nånstans. någon som kan gissa ungefär vad för asic det bör vara alternativt hur långt 6970's brukar klocka :)?

R6970 Lightning

bild på pcb nedan

vore väldigt skoj om folk kom ihåg vad dom körde sina 6970 på / kör fortfarande

6970(Cayman) hade 880MHz defaultclock, om jag inte minns helt fel.
Så dina 1040 blir 160MHz o/c, vilket kanske var mycket "på den tiden"? Jag vet inte.

Idag är ju folk knappt nöjda med 400-500MHz o/c

Permalänk
Medlem

82,1% på gigabyte 770, ändå kommer jag inte högre än 1300 mhz

Visa signatur

Ultrawidemasterrace osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

Jag får 78% med mitt Titan. Jag kan köra i 1100 MHz med stock volt, vid 1150 MHz blir det ostabilt och vid 1200 MHz är det ostabilt även med max volt jag kan mata på. Jag valde därför att pressa klocken på vram med 200 MHz (3400 MHz) istället och det gav en schysst boost det med! Det är fortfarande ett lotteri även med ASIC mätningar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Har du gjort RMA pga låg asic? Det du ska göra är att göra ett återköp inte göra en rma :/

Rma gör man bara vid coilwhine, om man har tearings på bilden eller om kortet är trasigt.
Vill man ha högre asic ska man retunera varan och göra återköp. Sen köpa ett nytt.

nej jag gjorde rma för att det var coilwhine vid rendering och höga laster.

Men sen att det var ett lågt ASIC värde och förhoppningsvis får jag ett bättre ser jag som en fördel. kunde inte klocka kortet stabilt särskilt högt. MEN det var inte därför jag skickade in det

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

59.8 % Evga gtx780 referens, är mitt kort helt kört då?

Permalänk
Medlem

89,4%, EVGA GTX 780 referens. Klockar som en gud

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Fast ASIC betyder inte garanterat att det klockar bra eller dåligt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbobbin:

59.8 % Evga gtx780 referens, är mitt kort helt kört då?

Beror på kylningen. Kommer troligtvis gå rätt varmt vid volt höjningar.

Skrivet av Armada:

nej jag gjorde rma för att det var coilwhine vid rendering och höga laster.

Men sen att det var ett lågt ASIC värde och förhoppningsvis får jag ett bättre ser jag som en fördel. kunde inte klocka kortet stabilt särskilt högt. MEN det var inte därför jag skickade in det

Okej jamen dåså! Hoppas du får ett kort som fungerar! Vad var det för kort?

Skrivet av deadich:

Fast ASIC betyder inte garanterat att det klockar bra eller dåligt.

Ja och nej. Med luft kylning kan man bli begränsad rätt fort om man har mycket leakege. På vatten ja då spelar det inte så stor roll.

Skrivet av Slarr3n:

Vilken version av Gigabyte 770? Volt och temps när det krashar? Vilka drivrutiner och har du flashat bios?

Inlägg sammanfogade. Använd [Redigera] / [Citera Flera].
Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Klart folk blir förvirrade när du får det att låta som att du kommer med nån nyhet sen förklarar att det enda du gör är att utnyttja den lagstadgade ångerrätten, som gäller även om du undersökt varan (i detta fall öppnat paketet och kollat ASIC). Till råga på allt skriver du att Komplett "byter ut kortet", när det egentligen inte alls är vad som händer utan du bara häver köpet och köper på nytt. Något som ASIC-fans världen över har gjort sedan siffran först upptäcktes.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Klart folk blir förvirrade när du får det att låta som att du kommer med nån nyhet sen förklarar att det enda du gör är att utnyttja den lagstadgade ångerrätten, som gäller även om du undersökt varan (i detta fall öppnat paketet och kollat ASIC). Till råga på allt skriver du att Komplett "byter ut kortet", när det egentligen inte alls är vad som händer utan du bara häver köpet och köper på nytt. Något som ASIC-fans världen över har gjort sedan siffran först upptäcktes.

Jag har redigerat första inlägget. Jag tror det är rätt många som aldrig hört talas om Asic förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Otur i silicone lotteriet

Silicone: http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone
Silcon: http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon

Permalänk

Kör 2st 6950 upplåsta till 6970. Inget av dem har stöd för avläsning:(

Permalänk
Medlem

Bra där! Grammatik poliser finns det för få av

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Så här är lite mera "referenser" från 3st 7970 av referensmodell:
Korten körs för närvarande i CF @ 950Mhz/6000Mhz, korten är från 3 olika tillverkare, Powercolor, Sapphire och XFX.

Nr#1: 82,0%
Nr#2: 70,0%
Nr#3: 87,2%

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Så här är lite mera "referenser" från 3st 7970 av referensmodell:
Korten körs för närvarande i CF @ 950Mhz/6000Mhz, korten är från 3 olika tillverkare, Powercolor, Sapphire och XFX.

Nr#1: 82,0%
Nr#2: 70,0%
Nr#3: 87,2%

Sjuk prestanda där! Hur äre med drivrutinerna nu? Är microstutteringen kvar eller? Nyfiken bara
Skriv gärna hur dem klockar också.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Ja det är svårt att svara på bara sådär. Du måste själv testa dig fram. Starta Heaven 4.0 extrem i fönster och öka helt enkelt din core med 15min mellanrum tills det krashar. Där haru din max oc på stock volt. Vill du högre än det så är biosflash och volt modd som gäll! Rbbys tool borde tillåta dig att passera 1.212mV och även 1.350mV. Men det är inget jag skulle göra på luft.

På standardvolt klarar jag en timme på 1250mhz i unigine valley. stabilt 65grader med fläktarna på 30%. drar jag upp i 1260mhz tar det ett par minuter sen kraschar drivrutinen... Men men, man får väl vara nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

På standardvolt klarar jag en timme på 1250mhz i unigine valley. stabilt 65grader med fläktarna på 30%. drar jag upp i 1260mhz tar det ett par minuter sen kraschar drivrutinen... Men men, man får väl vara nöjd

Bra temps!
Den kommer ju gå högre vid volt höjningar

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

82,2% PowerColor Radeon HD7970 V2
Nästan värt och testa att klocka högt på standard klockan då ju. Om jag fattat det hela rätt alltså.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

82,2% PowerColor Radeon HD7970 V2
Nästan värt och testa att klocka högt på standard klockan då ju. Om jag fattat det hela rätt alltså.

Klocka högt på standard volten menar du kanske

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S