Ni som ska köpa Xbox one. En fråga

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av MVP:

Hoppar du ned för ett stup ifall dom gör det också?

ryggrad!

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, tror mer det handlar om att han gärna vill kunna spela tillsammans med sina kompisar.
Om hans kompisar/vänner köper xbone och han köper ps4 blir det svårt att spela online tillsammans.

Hoppas du förstår bättre nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ps3an har klenare grafikchip därav lagget och processorn i ps3an utnyttjas aldrig i multiplattformtitlar, däremot så är ps3 exklusiva titlar riktigt imponerande jämfört med xbox 360 titlarna rent grafikmässigt där de utnyttjar kraften i CPU'n och göra beräkningar som inte GPU'n pallar med

finns bara en anledning för mig att köra xbox one och det är för handkontrollen, om jag vill ha snygg grafik så spelar jag på min PC för konsollerna ser alltid mycket värre ut än PC.

har dock redan köpt min konsol denna generationen och det är Wii U! blir väl att pensionera mitt 680 sen när Maxwell kommer 2014 så man kan lira lite av de nya konsolspelen på ultra settings på min pc med xbox kontroll!

Off topic: Jag gillar också Xbox 360ns kontroll, skön vikt. Kör alla spel som går med den på PC:)
Mus och tangentbord har jag aldrig riktigt förstått mig på då man sitter så illa.

On topic: Oavsett vilken konsol man väljer av de nya så tror jag det blir ett rejält lyft mot nu, svårt att jämföra med pc då utvecklingen rusar fram plus att de vill hålla ner kostnaderna. Köpte två beggade 7970 till min dator precis, kostade nästan lika mycket som en hel konsol!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Rå prestanda betyder inget ifall man inte kan utnyttja det. Alla vet väl att Sonys OS alltid har varit ganska kasst och segt jämnfört med MS och att spel som borde flyta på bättre pga av bättre prestanda på PS3 inte gör det.

Ifall Sony vinner över er pga av GDDR5 och lite fler shaders så fine...gör vad ni vill. Själv så kommer jag att spela Xbox One den 22:e november och njuta av extremt bra grafik på en plattform med bättre OS, bättre servrar, bättre och större multiplayer bas med en hel del DLC enbart till One i veckor innan PS4

Jag väntar med inköp av ny konsoll i minst ett år till. Finns inget som lockar av de spel som presenterats till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Off topic: Jag gillar också Xbox 360ns kontroll, skön vikt. Kör alla spel som går med den på PC:)
Mus och tangentbord har jag aldrig riktigt förstått mig på då man sitter så illa.

On topic: Oavsett vilken konsol man väljer av de nya så tror jag det blir ett rejält lyft mot nu, svårt att jämföra med pc då utvecklingen rusar fram plus att de vill hålla ner kostnaderna. Köpte två beggade 7970 till min dator precis, kostade nästan lika mycket som en hel konsol!

Ja och din PC har också minst 4 gånger högre prestanda också. Vilket är mest värt?

Permalänk

Hur kommer det sig att alla som har bestämt sig för xbox one verkar ha använt handkontrollerna till båda system redan?
Väldigt många kommentarer om att x1 kontrollen är bättre än ps4an. Har ni varit på e3 eller nån annan spel mässa och testat eller hur vet ni?
Själv väntar jag med beslut tills båda är släppta och jag fått testa båda två, men i dags läget lutar det väldigt mycket åt PS4an pga billigare, bättre specs, mer exklusiva spel som tilltalar mig (med tanke på tidigare sony exklusiva spel), mina syskon tänker skaffa ps4, ingen påtvingad kamera, touchpad på kontrollen, motionsensor i kontrollen (som på ps3), har ps3 från förr så mer gratis ps3 spel med psn+ (har även 360 och gaming pc)

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Hur kommer det sig att alla som har bestämt sig för xbox one verkar ha använt handkontrollerna till båda system redan?
Väldigt många kommentarer om att x1 kontrollen är bättre än ps4an. Har ni varit på e3 eller nån annan spel mässa och testat eller hur vet ni?

Jag har bara sett bilder på kontrollerna och det räcker för mig, placeringen av styrspakarna på PS4 är samma som tidigare generationer vilket inte lirar bra alls med mig

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Skrivet av Aerious:

Jag har bara sett bilder på kontrollerna och det räcker för mig, placeringen av styrspakarna på PS4 är samma som tidigare generationer vilket inte lirar bra alls med mig

Hehe... så olika man kan va. Själv tycker jag placeringen av styrspakarna på xbox kontrollerna och dess storlek på tidigare kontroller inte passar mina händer.
Även om jag nån enstaka gång blivit kallad björntass pga av mina slightly larger than average händer så passar ps kontrollen bättre, även om den är mindre

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Pengar är det inte brist på men de kommer att sparas in tack vare att vi är flera som har samma plattform och kan låna ut spel mellan varandra så vi slipper köpa varenda nytt singleplayerspel som släpps.

Fast det kanske inte går om det finns DRM på spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MVP:

Hoppar du ned för ett stup ifall dom gör det också?

ryggrad!

Skickades från m.sweclockers.com

Om de flesta av dina kompisar spelar tillsammans på PC och du vill vara med och spela, köper du en konsol då istället för en PC?

Ryggrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Fast det kanske inte går om det finns DRM på spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

De backade om det för ett antal månader sedan. Kommer gå utmärkt att låna ut sina spel och sälja dem vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om jag köper en konsol av denna generation som kommer lär det bli en PS4 men det är mer pga att jag ogillar M$ mer än Sony av diverse anledningar.
Dock kommer maskinerna vara mer eller mindre identiska, CPUn i XboxOne är ingen super M$ special, det är en AMD Jaguar 8 core precis som i PS4, tror inte det kommer vara någon märkbar skillnad. Nackdelen är att de fått klocka hela maskinen CPU och GPU därav kallar de det för custom, men kommer resultera i att den kanske går varm med.

Varför man skulle välja Xbox? Förutom om man redan är nöjd med M$ och Xbox sedan tidigare så det är i stort samma maskin, kontrollen M$ tagit fram är utan tvekan den skönaste (håller tummarna för steams), ja Xboxen kommer vara lite svagare på pappret men om ryktena att M$ jobbar med AMD och Mantle medan Sony kör egna drivers så skulle jag nog gissa på att den lilla förlusten kommer de ta igen med det samarbete.
M$ hade en del idéer som var bra, andra som var mindre bra och de förlorade en hel del i PR kriget när Sony mer eller mindre bara sålde sig med att säga "PS4 är inte Xbox One" men samtidigt credit where credit is due, de lyssnade och gjorde om istortsett allt.

Vädigt många xbone fans som säger som ovan att maskinerna kommer vara närmare identiska, eller svag fördel till ps4.
Tittar man på rena specs så är det ganska stor skillnad.
Länk till anands jämförelse:
http://www.anandtech.com/show/6972/xbox-one-hardware-compared...

I shader throughput när det en skillnad på 49.54%
Minnesbandbredd är också väldigt stor, men svårare att jämföra då xbone kör med esram + ddr3, istället för unified memory som ps4.
sen är inte heller minnesbandbredd allt finns tillockmed scenarion där xbone är snabbare, fastenligt de rapporter jag läst så verkar utvecklare överlag vara mer positivt inställda till PS4:ans minnes arkitektur än Xbones.

Vad det gäller Mantle, så är det PC-Only, det är alltså ett low-level API för PC. Både xbox och ps4 har sina egna low level API:s redan.
Eftersom cpu/gpu hårdvaran verkar vara väldigt lika arkitektur mässigt på alla 3 plattformarna så får vi hoppas att Mantle API:t är väldigt likt det på de båda konsollerna, annars lär det inte utnyttjas speciellt mycket på pc.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag kan säga dig att det inte bara är Xbox 360 som har många extra funktioner i nordamerika. PS3'an har det också. Bror min har ett svenska konto och ett amerikanskt på sin amerikanska PS3'a och han nämner väldigt ofta hur fattigt allt innehåll är i europa jämfört med i USA. Mycket mer funktioner, så som TV, Netflix och så vidare. Även nyhetsflöde med nyheter om kommande spel rullar hela tiden när man är inne på amerikanska kontot, men det finns inget liknande för europa.

Nu finns ju förstås NetFlix på PS3 i Europa också.

Men visst är det generellt så att det finns och alltid kommer att finnas fler tjänster i USA. Liksom en större marknad, inte lika viktigt att knyta upp leverantörer i en minimal marknad som Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

PS4 vinner bara för att man kan byta ut HDDn problemfritt. Längtar tills jag kan poppa i en SSHD i min.

Körde 60gb ssd i min PS3 laddtiderna i GT5 var snabbare och buggarna i den nerladdade versionen av GTA 5 försvann så det gör riktigt stor skillnad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

De backade om det för ett antal månader sedan. Kommer gå utmärkt att låna ut sina spel och sälja dem vidare.

De backade i att tvinga folk att använda DRM, men varje spelutvecklare får fortfarande använda det om de vill vad jag förstått.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Nu finns ju förstås NetFlix på PS3 i Europa också.

Men visst är det generellt så att det finns och alltid kommer att finnas fler tjänster i USA. Liksom en större marknad, inte lika viktigt att knyta upp leverantörer i en minimal marknad som Sverige.

Netflix utbudet i Sverige är ju pinsamt jämfört med USA tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja och din PC har också minst 4 gånger högre prestanda också. Vilket är mest värt?

Bevisligen har jag fastnat i PC träsket nu efter som jag grävt ner ett par konsolinköp i pengar i datorn nu. Det som är dåligt med datorn är att man aldrig blir nöjd och bara vill ha mer, på konsol tycker jag man vänjer sig och så kör man på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knuckles:

Rå prestanda betyder inget ifall man inte kan utnyttja det. Alla vet väl att Sonys OS alltid har varit ganska kasst och segt jämnfört med MS och att spel som borde flyta på bättre pga av bättre prestanda på PS3 inte gör det.

Ifall Sony vinner över er pga av GDDR5 och lite fler shaders så fine...gör vad ni vill. Själv så kommer jag att spela Xbox One den 22:e november och njuta av extremt bra grafik på en plattform med bättre OS, bättre servrar, bättre och större multiplayer bas med en hel del DLC enbart till One i veckor innan PS4

Har du inte kollat på dom nyaste UI videorna av PS4? Är silkesmjukt så jag tvivlar på att det varken kommer vara kasst eller segt. Men jodå, ha det kul med XBOX sin "multiplayer bas".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Netflix utbudet i Sverige är ju pinsamt jämfört med USA tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

O hur svårt är det att få tillgång till Amerikanska Netflix då?
Bara skaffa en VPN tunnel tjänst, ja betalar ~30kr i månaden för min o sedan
betalar ja ~50kr i månaden för mitt Netflixkonto. Så för samma pris som Svenska netflix så kan ja enkelt
välja vilken Netflix region ja är uppkopplad emot..

De fina med PSN är ju att man enkelt utan vpn`er o skit kan skaffa ett Amerikanskt, ett Japanskt , ett finskt etc PSN konto
o få tillgång till dessa stores köpa spelen och sedan spela med sitt Svenska konto. Få tillgång till alla appar o skit i US storen o använda på sitt Svenska konto..

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Har du inte kollat på dom nyaste UI videorna av PS4? Är silkesmjukt så jag tvivlar på att det varken kommer vara kasst eller segt. Men jodå, ha det kul med XBOX sin "multiplayer bas".

Glöm inte bort funktionen att direkt kunna hoppa in i samma multiplayer match som den som spelar och streamar till twitch eller ustream är i

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Netflix utbudet i Sverige är ju pinsamt jämfört med USA tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Så jätte dåligt är det inte längre. Man kan dessutom använda en DNS för åtkomst till amerikanska Netflix helt utan problem.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallkotten:

Så jätte dåligt är det inte längre. Man kan dessutom använda en DNS för åtkomst till amerikanska Netflix helt utan problem.

jag håller mig till lite mer traditionella metoder ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tänker köpa Xbox One främst pga. Forza 5, då jag är ett ganska stort fan av Forza serien. Sen så är Xbox's handkontroller MYCKET skönare, har alltid varit, jag anser att Playstations kontroller är skräp.

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Netflix utbudet i Sverige är ju pinsamt jämfört med USA tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Busenkelt att fixa, och Netflix ser inget problem med att vi kan se andra länders utbud.

VUDU + HULU fungerar utmärkt på både Ps3 och PC/Xbox, med amerikanskt utbud, här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Busenkelt att fixa, och Netflix ser inget problem med att vi kan se andra länders utbud.

VUDU + HULU fungerar utmärkt på både Ps3 och PC/Xbox, med amerikanskt utbud, här.

måste man ha amerikansk vpn för att se på hulu på ps3an eller räcker det om man loggar in med amerikanskt konto och laddar ner appen för att sedan se med svenkst konto på svensk ip-adress?

min PS3 har är min svenska netflix-spelare medans jag har min apple tv som US Netflix och Huluspelare men det vore bekvämt om jag kunde använda min PS3 för Hulu ibland också

Permalänk
Medlem

För spelen såklart. Plus att Xbox Live hittills har varit betydligt bättre än PSN. Solklart val i min bok.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knuckles:

Rå prestanda betyder inget ifall man inte kan utnyttja det. Alla vet väl att Sonys OS alltid har varit ganska kasst och segt jämnfört med MS och att spel som borde flyta på bättre pga av bättre prestanda på PS3 inte gör det.

Ifall Sony vinner över er pga av GDDR5 och lite fler shaders så fine...gör vad ni vill. Själv så kommer jag att spela Xbox One den 22:e november och njuta av extremt bra grafik på en plattform med bättre OS, bättre servrar, bättre och större multiplayer bas med en hel del DLC enbart till One i veckor innan PS4

Bättre servrar? Och bättre OS? Meh.. Kan inte uttala mig om Sonys OS men det kan knappast vara värre än den skit som Xbox One har som bygger på Windows 8. Sedan bättre servrar? Tror jag när jag ser det. Serverna på Xbox 360 var inget hurra för. Dessutom så undrar jag om du importerar Xbox One från USA eftersom konsolen inte släpps i Sverige förrän i Mars 2014 någongång.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Tumnus:

Bättre servrar? Och bättre OS? Meh.. Kan inte uttala mig om Sonys OS men det kan knappast vara värre än den skit som Xbox One har som bygger på Windows 8. Sedan bättre servrar? Tror jag när jag ser det. Serverna på Xbox 360 var inget hurra för. Dessutom så undrar jag om du importerar Xbox One från USA eftersom konsolen inte släpps i Sverige förrän i Mars 2014 någongång.

1. Har du testat xbones os iom att du tycker den är skit?
2. Varför anser du att 360 servrar var dåliga?
3. Man kan importera från tex England och andra länder den släpps i

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bättre servrar? Och bättre OS? Meh.. Kan inte uttala mig om Sonys OS men det kan knappast vara värre än den skit som Xbox One har som bygger på Windows 8. Sedan bättre servrar? Tror jag när jag ser det. Serverna på Xbox 360 var inget hurra för. Dessutom så undrar jag om du importerar Xbox One från USA eftersom konsolen inte släpps i Sverige förrän i Mars 2014 någongång.

Sonys servrar låg ju nere i en månad.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Skrivet av Oggmeiler:

Sonys servrar låg ju nere i en månad.

Vah??? gjorde det?? När hände detta och vad var orsaken????
Tror du barack obama och george bush vet om att talibaner har krashat med flygplan i world trade center tornen?

Fy fan vad jag är trött på det här.
Verkar vara det enda argument som Xbox fan boys kan komma med angående PSN vs. Xbox Live
Det var ju heller inte Sony som medvetet stängde ner PSN, det blev utsatt för en hacker attack. Om du tror att xbox live är säkert från att bli hackat så är du bara väldigt väldigt dum.
Vi vet alla om det, inget som behöver påpekas om och om igen.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Vah??? gjorde det?? När hände detta och vad var orsaken????
Tror du barack obama och george bush vet om att talibaner har krashat med flygplan i world trade center tornen?

Fy fan vad jag är trött på det här.
Verkar vara det enda argument som Xbox fan boys kan komma med angående PSN vs. Xbox Live
Det var ju heller inte Sony som medvetet stängde ner PSN, det blev utsatt för en hacker attack. Om du tror att xbox live är säkert från att bli hackat så är du bara väldigt väldigt dum.
Vi vet alla om det, inget som behöver påpekas om och om igen.

Nu när Microsoft erbjuder dedikerade servrar till alla spelutvecklare gratis så kommer PSN krossas denna generation.

Visa signatur

Send me out... with a bang.