Windows 8.1 vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Förutom att Bf4 kommer att flyta mycket bättre och utnyttja hårdvaran bättre på 8:an.

Det är inget argument för att gå till ett sämre OS.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

fins ingen mening med att installera win8 om man redan kör 7an. Finns ingenting att gå över till.

Jodå , Virtualisering! stort steg framåt 7an kan inte ens mäta sig där. med mera

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det där är en feature. Det var mycket klagomål på just att de ville lägga in allt nyinstallerat automatiskt så de ändrade det och nu får man välja själv istället, så det är inget fel i sig.

I see. Trevlig liten feature. Föredrar personligen att det läggs till direkt, men ingen dealbreaker direkt. Går ju snabbt att lägga till allt igen. Blev bara orolig för att något gått sönder under uppgraderingen trots allt

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Microsoft verkar kräva nya drivrutinslicenser från hårdvarutillverkarna för 8.1 jmfrt med 8.0 så det känns som en massa hårdvara som fungerat i 8.0 kan sluta fungera i 8.1, det kan förklara varför 8.1(leaked build) fungerade klockrent för mig i VirtualBOX under Ubuntu men inte ens verkar gå att installera(äkta licens) på en riktig dator. Hoppas att det inte är så illa som det verkar ....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

ända problemet jag har att min microphone sluta fungerar när den känner för det!! tips? steelseriers v2

Permalänk

En fråga bara. Kan jag inte längre vara inloggad på ett lokalt konto men också vara inloggad på mail-appen?
Innan uppdateringen körde jag ett lokalt konto och loggade endast in med min mail-adress på mail/kontakter apparna.

Permalänk
Medlem

Jämfört med Win 8 så har jag hittills bara sett en nackdel med 8.1:
I Win 8 så öppnades dokument sparade i Skydrive-appen direkt i Webapps i en webbläsare (såvida man inte har Office eller liknande installerat), men det fungerar tyvärr inte i Win 8.1. Nu måste man istället för att använda Skydrive-appen gå till Skydrive-webbsidan och sen öppna dokumenten, vilket är klart omständigare...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Skrivet av infocus:

För mig så stod det att jag var tvungen att stänga ned lcore ( logitechs program för hörlurar) samt wwahost.exe Lcore finns i aktivitetshanteraren.
WWAhost.exe stoppades i services.msc sen kunde jag aktivera SLI igen.

Tack, fick igång SLI igår med 311.54-drivrutinerna som jag hämtade hos Lenovo så gick det direkt.

Lenovo skyller det hela på Nvidia som i sin tur skyller på Lenovo så det lär inte bli fixat på ett tag medans det bråkas där.

I övrigt är 8.1 en förbättring såklart men det är synd för att alla andra drivrutiner gick så smärtritt och kom dag 1 från Lenovo

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem

Alltså en startknapp som tar oss till Metro! Sug kuk gui-designers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sjuhundratjugo:

En fråga bara. Kan jag inte längre vara inloggad på ett lokalt konto men också vara inloggad på mail-appen?
Innan uppdateringen körde jag ett lokalt konto och loggade endast in med min mail-adress på mail/kontakter apparna.

Ska man köra lokalt konto kan man nästan lika gärna köra Windows 7. Så sjukt många fördelar av att köra ett Microsoftkonto. Ingen skulle väl få för sig att vilja köra ett lokalt konto på en smartphone, eller?

Bara det faktum att ens trådlösa nätverk sparas gör det värt enligt mig. Exempelvis: Koppla upp dig mot ett trådlöst nätverk i sommarstugan med dator 1. Köp en ny dator i stan (dator 2). Logga in med samma Microsoftkonto. Ta med datorn till sommarstugan. Bli uppkopplad mot ditt trådlösa nätverk automatiskt.

Eller om du bara har en dator. Formatera, logga in med samma konto och få tonvis med inställningar synkat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ska man köra lokalt konto kan man nästan lika gärna köra Windows 7. Så sjukt många fördelar av att köra ett Microsoftkonto. Ingen skulle väl få för sig att vilja köra ett lokalt konto på en smartphone, eller?

Bara det faktum att ens trådlösa nätverk sparas gör det värt enligt mig. Exempelvis: Koppla upp dig mot ett trådlöst nätverk i sommarstugan med dator 1. Köp en ny dator i stan (dator 2). Logga in med samma Microsoftkonto. Ta med datorn till sommarstugan. Bli uppkopplad mot ditt trådlösa nätverk automatiskt.

Eller om du bara har en dator. Formatera, logga in med samma konto och få tonvis med inställningar synkat.

Om det gick så hade jag gärna gjort det.

Om man "nästan lika gärna" kan köra windows 7 om man vill ha lokalt konto, så kan det ju trotts att inte vara så värst många fördelar då, eller? Eller blir så gott som alla dina 90 punkter meningslösa med lokalt konto, menar du? Jag hittar faktiskt inte så många alls som ens har med Microsoftkontot att göra. Och särskillt oviktigt blir det om man vill undvika MUI och appar så mycket som möjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Okej du kanske har rätt, men än så länge har jag endast använt mail-appen och t.ex. knappt öppnat store. Och jag har använt W8 sedan februari ungefär. Vill du ge några exempel på fördelar och vad du använder?

Passar också på att fråga en sak till. Kommer min W8 nyckel att funka med en 8.1 iso från Dreamspark? Jag köpte det när det kostade runt 200, men jag antar att det inte skiljer på denna licensen och t.ex en full Pro licens som man köper nu?
Tänkte installera om Windows snart och ville slippa att först installera W8 sedan uppdatera efter det.

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt att man inte kan göra en clean install enkelt om man har W8 Pro nycklar. Lyckligtvis gick det att lösa ändå efter lite googlande så nu rullar 8.1 nyinstallerat på både laptop och speldator. Allt funkar hittils utan problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om det gick så hade jag gärna gjort det.

Om man "nästan lika gärna" kan köra windows 7 om man vill ha lokalt konto, så kan det ju trotts att inte vara så värst många fördelar då, eller? Eller blir så gott som alla dina 90 punkter meningslösa med lokalt konto, menar du? Jag hittar faktiskt inte så många alls som ens har med Microsoftkontot att göra. Och särskillt oviktigt blir det om man vill undvika MUI och appar så mycket som möjligt.

Okej det var en överdrift. Du har läst min lista och känner till nästan alla fördelar. Så det är ingen större mening att jag tar upp dem här igen.

Skrivet av sjuhundratjugo:

Okej du kanske har rätt, men än så länge har jag endast använt mail-appen och t.ex. knappt öppnat store. Och jag har använt W8 sedan februari ungefär. Vill du ge några exempel på fördelar och vad du använder?

Passar också på att fråga en sak till. Kommer min W8 nyckel att funka med en 8.1 iso från Dreamspark? Jag köpte det när det kostade runt 200, men jag antar att det inte skiljer på denna licensen och t.ex en full Pro licens som man köper nu?
Tänkte installera om Windows snart och ville slippa att först installera W8 sedan uppdatera efter det.

5. Inloggning med ett Microsoft-konto och synkronisering av inställningar
Om du använt Windows Live, Hotmail, Xbox LIVE, Skydrive eller Windows Phone tidigare har du redan ett Microsoft-konto. Du kan då logga in med detta i Windows 8. Loggar du in med en Hotmailadress får du automatiskt upp alla mail i den medföljande mailappen. Saknar du ett Microsoft-konto så kan du skapa det i Windows 8 och koppla till vilken e-postadress som helst. Att logga in med en Gmail-adress i Windows 8 är med andra ord inga problem.

Loggar du in med ett Microsoft-konto går det att få skrivbordsteman, bakgrundsbilder, låsskärmen, användarkontots bild, lösenord från webbsidor och trådlösa nätverk, hemgruppinställningar, Windows 8-appars inställningar, surfhistorik, favoriter m.m. synkroniserade till alla datorer som du loggar in på automatiskt. Två exempel på skrivbordsinställningar som kan synkroniseras är kryssrutan för att visa filändelser och om man valt att minimera eller expandera ribbons-gränssnittet i utforskaren. I och med att informationen sparas i molnet är det möjligt att ominstallera datorn och behålla inställningarna. Standardinställningen är att synkronisera allt men du kan stänga av det helt eller individuellt. Det är fortfarande möjligt att logga in med ett lokalt konto precis som i Windows 7, men då sker förstås ingen synkronisering alls. Det är ett krav att logga in med ett Microsoftkonto för att kunna komma åt Windows Store och alla dessa appar. Man får också 7GB utrymme i Skydrive med ett Microsoftkonto.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/26/signing-in-to-w...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Okej det var en överdrift. Du har läst min lista och känner till nästan alla fördelar. Så det är ingen större mening att jag tar upp dem här igen.

Lite lätt sådär.

Jag kan förstå fördelarna om man har fler än en dator/platta/telefon med operativsystem från Microsoft och gillar appar, men annars ser jag ingen mening direkt. Sedan är jag också en smula bekymmrad över hela grejen i och med att det mer eller mindre bekräftats att NSA har svängdörrar hos Microsoft (och de flesta andra), så personligen vill jag dela med mig av så lite data som möjligt till dem, men det är som sagt personligt och inget som behöver gälla alla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Uppdateringen gick bra. Precis som i previewn tappar man language packs man installerat, det förvånade mig att de nu i officiell uppgradering från 8 till 8.1 inte installerades automatiskt igen. Än mer förvånande att de inte dyker upp i Windows update. Nåja, det kanske löser sig snart.

Tillägg: som vanligt har AMD uselt stöd för kort med ett par år på nacken, mitt HD4650 har haft drivrutinstrul i windows 8 länge, så satte tillfälligt in mitt ännu äldre nvidia 8400 då det även har bättre stöd i OSX Mavericks som nog släpps nästa vecka.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tycker det är dåligt att man inte kan göra en clean install enkelt om man har W8 Pro nycklar. Lyckligtvis gick det att lösa ändå efter lite googlande så nu rullar 8.1 nyinstallerat på både laptop och speldator. Allt funkar hittils utan problem.

Ok,kan du säga hur du gjorde???

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Uppdateringen gick bra. Precis som i previewn tappar man language packs man installerat, det förvånade mig att de nu i officiell uppgradering från 8 till 8.1 inte installerades automatiskt igen. Än mer förvånande att de inte dyker upp i Windows update. Nåja, det kanske löser sig snart.

Tillägg: som vanligt har AMD uselt stöd för kort med ett par år på nacken, mitt HD4650 har haft drivrutinstrul i windows 8 länge, så satte tillfälligt in mitt ännu äldre nvidia 8400 då det även har bättre stöd i OSX Mavericks som nog släpps nästa vecka.

Språkpaket ligger från och med Windows 8 inte längre på olika ställen som Windows Update, kontrollpanelen och online på Microsofts hemsida. Istället hittar du alla spårkinställningar och språkpaket i kontrollpanelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Skall se om det flippar ur för mig sen. Men det fanns väl någon fix på deras forum?

lösningen står i länken jag länkade, jag var för lat för att fixa det bara xD

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Vet ej !. Jag har laddat ber och installerat direkt från windows store. Den laddas ner och när det är färdigt frågar datorn om jag vill installera. Och under installationen så startar datorn om ett par gånger som vanligt sendan mot sista steget stannar skärmen vid den fula Win8 flaggan med blå bakrund och det ända man kan se är den snurrande ikonen som visar att datorn arbetar. så jag lät den "snurra/arbeta" och efter 40 minuters väntande fick jag nog och återställde datorn. Ska det ta så här lång tid ? är det någon som har väntat längre ?

Jo jag fick samma. Testa två gånger men efter lång väntan så kommer jag bara in i Windows och får ett meddelande om att Windows har återställts till hur det var innan. Jag har inte tittat närmre på någon lösning än.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350d - i7 4770K @ 4.4GHz - Asus Maximus VI Gene - EVGA SC GTX 680 - Corsair Vengance Pro 2400MHz 16GB - Samsung 840 Pro 256GB - 2TB WD - H100i - AX860i

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man loggar ur epostappen? Mina datorer används av flera personer i hushållet och jag vill inte att de har tillgång till min epost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Vet ej !. Jag har laddat ber och installerat direkt från windows store. Den laddas ner och när det är färdigt frågar datorn om jag vill installera. Och under installationen så startar datorn om ett par gånger som vanligt sendan mot sista steget stannar skärmen vid den fula Win8 flaggan med blå bakrund och det ända man kan se är den snurrande ikonen som visar att datorn arbetar. så jag lät den "snurra/arbeta" och efter 40 minuters väntande fick jag nog och återställde datorn. Ska det ta så här lång tid ? är det någon som har väntat längre ?

Min stannade också efter att jag matat in mina MS-kontouppgifter, såg den snurra "arbetar" i ca 1 timme, sen gick jag hemifrån och borta ca 3 timmar och lät den snurra. När jag kom tillbaka hade den installerat klart men utan MS-konto, jag fick använda mig av ett vanligt windows-konto.

Allt funkar bra efter uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

Gick som sagt inte att uppgradera, var tvungen att skaffa en ISO och göra en clean install. Det fungerade bättre tom 100% bra, och gick utmärkt att aktivera med min retail Windows 8-key. Så, det fungerar alltså, men nu har jag busslaster med program att installera och konffa. Det var verkligen inte värt det, men är man torsk på det senaste så

Ändå praktiskt med Windows/Outlook-konto, alla inställningar relaterade till Windows ställdes automatiskt in likadant som jag hade förut. Så det är bara tredjeparts-programmen som behöver konffas men Chrome tex kom ihåg både bokmärken och skins ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Hm ser ut som jag väntar med uppdatering på Zenbooken då, ser ut att var mer trubbel än vad uppdateringen är värd.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Någon som vet hur man loggar ur epostappen? Mina datorer används av flera personer i hushållet och jag vill inte att de har tillgång till min epost.

Lättaste lösningen borde ju vara att alla har en egen inloggning? alltså ett personligt Ms konto?

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem

vem har en polling rate över 180hz på musen i 8.1 ? testat deathadder 3.5g , mionix naos 5000, qpad 5k pro, Zowie Am , Ace Edge 3200 T2 eller vad den heter... alla e samma förutom deathaddern den går inte ens få in prgramvara tilll i 8.1 o miuonixen hängde sig å dog under en firmware crash , men alla andra funkar att isntallera programvaran men oavseätt vad ja ställer in hz i programvaran är det max 180hz.. antar det finns en lösning i nån inställning i windows får googla för sök på detta forum är vansinnigt hur det funkar..

det funkade perfa i 8 , men 8.1 då funkar inget? fått två gånger oxå en siffra eller bokstav som "låser sig" knappen e inte nedtryckt men kommer siffror iaf.. då får ja reboota försvinner det.. skumt med usb:n tror jag..

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av istorage:

Min stannade också efter att jag matat in mina MS-kontouppgifter, såg den snurra "arbetar" i ca 1 timme, sen gick jag hemifrån och borta ca 3 timmar och lät den snurra. När jag kom tillbaka hade den installerat klart men utan MS-konto, jag fick använda mig av ett vanligt windows-konto.

Allt funkar bra efter uppgraderingen.

Hmm , det låter som att jag skulle vänta lite längre änn 40 min .. Hmm kanske jag provar igen för tredje gången :/ .. Tack för responsen ;D skriver tillbaka om jag lyckas då andra vet att det kan ta en evighet at installera skräpet ;P

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Inte så smidigt på en HTPC, vill inte ha något login överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Hmm , det låter som att jag skulle vänta lite längre änn 40 min .. Hmm kanske jag provar igen för tredje gången :/ .. Tack för responsen ;D skriver tillbaka om jag lyckas då andra vet att det kan ta en evighet at installera skräpet ;P

Ja, det kan uppenbarligen ta till synes helt omotiverat lång tid på vissa maskiner. Se även tex. http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1245538...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Min fastnar bara vid loading-skärmen när jag startar datorn efter att jag lyckades installera 8.1 i går.

Någon som råkat ut för samma sak och sitter på en fix? Har sökt runt och testat att använda olika / inga USB-portar osv men inget verkar fungera.

Edit: Vill inte boota i safe mode heller.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!