Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vill man komma så nära hårdvaran som möjligt så kan det inte vara hårdvaru oberoende. Mantle är inte för Nvidia,. Det kan hända att man längre fram kan göra om det på nåt sätt. Men i dagsläget vet vi ju inte ens om det är en succé för AMD så att Nvidia på nåt sätt skulle börja Mantle är riktigt riktigt långsökt. Framförallt så talar det ju i mot hela idén med ett lågnivå språk. Hade själv fått för mig att AMD sagt/skrivit det vid nåt tillfälle, men jag fattar i sådana fall inte hur de menar att det skulle fungera.

Tror väl att de nämnde att i teorin så skulle andra kunna använda det (då tex Nvidia) men de nämnde inte om det skulle vara praktiskt. I praktiken så skulle det nog inte gå så bra just för att det är så pass baserat runt just GCN, men jag kan ju ha fel.

Edit: Förövrigt så är detta off-topic.

Permalänk
Medlem

G-sync i en ~24" IPS skärm med 2560x1600 upplösning och jag måste uppdatera... damn

High five till utvecklingsteamet !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker inte detta är så "stort" som alla försöker hypa upp det.

Inget som påverkar mig iaf, 120-144hz skärmarna idag har redan nära 0 input, motionblur etc.

Om det funkar att sätta G-sync i en IPS skärm, ja det är ändå bara värdelösa 60hz så meningslöst.

Något revolutionerande hade varit factory 120+ hz i en VA, IPS panel.
Koreaskärmarna är låååångt ifrån det, och Eizos planerade VA 120hz panel kommer kosta tusentals dollar och antagligen extremt inputlag då den inte är gjord för spel.

Ta fram en bra 120+hz VA/IPS så börjar jag gärna hypa för allt jag är värd.

Men G-sync, meh.

Permalänk
Avstängd

Illustration av BlurBusters som visar hur G-Sync fungerar:

UTAN G-SYNC

MED G-SYNC

Permalänk
Entusiast

Jag håller mig alltid borta från vsync i spel pga input lagg, det är otroligt mer störande när ens rörelser är en gnutta försenade än att det är lite tearing. Jag tvivlar på att detta eliminerar input lagget man får från v-sync därför är det inte av intresse förräns det gör det.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Jag håller mig alltid borta från vsync i spel pga input lagg, det är otroligt mer störande när ens rörelser är en gnutta försenade än att det är lite tearing. Jag tvivlar på att detta eliminerar input lagget man får från v-sync därför är det inte av intresse förräns det gör det.

Tvivlar på att det kommer finnas input lag när man använder G-Sync om bara för att G-Sync är avsedd primärt för gamers och input lag är ju inte direkt önskvärd hos dom. Men tro vad du vill.

Jag vet att G-Sync kommer bli skitbra och längtar tills jag får min Asus VG24QE. Ska bli kul att se hur deras implementation av Lightboost fungerar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mars SSX:

Tvivlar på att det kommer finnas input lag när man använder G-Sync om bara för att G-Sync är avsedd primärt för gamers och input lag är ju inte direkt önskvärd hos dom. Men tro vad du vill.

Jag vet att G-Sync kommer bli skitbra och längtar tills jag får min Asus VG24QE. Ska bli kul att se hur deras implementation av Lightboost fungerar.

Vsync är också "avsett primärt för gamers" men lik förbannat så har många spel jobbigt input lagg med den aktiverad. Väntar som någon tidigare nämnt i tråden på en recension utav detta, just nu är det ju ren spekulation.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Sen jag bytade ut min 27" , 2560x1440 till 27" 1080p 144hz så kör jag utan vsync och det funkar perfekt utan tearing, lagg eller släpningar.

Så denna tekniken behövs imte för min del, iaf inte som det är nu.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Men det här finns ju redan specat i DVI protokollet. Är den metoden dålig så Nvidias behövs?
Är det så blir det en sak till på listan över krav på nästa skärm jag köper. IPS krävs dock framförallt så får väl vänta ett tag.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Vsync är också "avsett primärt för gamers" men lik förbannat så har många spel jobbigt input lagg med den aktiverad. Väntar som någon tidigare nämnt i tråden på en recension utav detta, just nu är det ju ren spekulation.

Med G-sync ska det inte finnas något input lag överhuvudtaget enligt nVidia. Det är en av de stora fördelarna med G-sync. Ingen tearing, inget stutter och inget input lag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Bästa vore ju om detta kunde köpas som en adapter till skärmen, det kanske är tekniskt omständigt dock, vet inte.

Permalänk
Medlem

Postar det här också.

20:00 Ikväll så kommer PC Perspective ha en live-strömning om G-SYNC. Tom Petersen från NVIDIA kommer att demonstrera och svara på frågor. Du kan själv skriva frågor på länk-sidan.

http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/PCPer-Live-NVIDIA-G-...

Rekommenderas!

För dem som missar så kommer det antagligen att läggas upp på youtube efteråt.
http://www.youtube.com/user/pcper

Permalänk
Medlem

finns det någon bättre videotjänst än Youtube?

där det inte hackar eller buffrar eller blir artefakter varannan sekund?

Youtube är värdelöst för speltrailers då det får allt att se mycket fulare ut än vad det är

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se om denna modul fungerar för andra skärmar också, typ du sätter in den i Korea eller nått , ska bli intressant att se vad moddare kan göra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mars SSX:

2-3 stycken GTX Titan är allt som behövs för att driva alla spel som har släppts hittils i 4K och 120+ FPS samt max inställningar. Förutsatt att dom är överklockade och man har en 2011 Socket CPU i 4.7GHz+.

Alla spel 2-3 titan 4K 120FPS, vilka titan har dom hittat?

Jag kör 3x 1080 120Hz, så tänker vi nu 1 till 1080 skärm + allt max 120, jag får inte ens med 1 skärm mindre en 4K 120FPS i alla spel.

Det krävs OTROLIGT mycket kraft för att ha stabil 120FPS i något spel i den upplösningen.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Alla spel 2-3 titan 4K 120FPS, vilka titan har dom hittat?

Jag kör 3x 1080 120Hz, så tänker vi nu 1 till 1080 skärm + allt max 120, jag får inte ens med 1 skärm mindre en 4K 120FPS i alla spel.

Det krävs OTROLIGT mycket kraft för att ha stabil 120FPS i något spel i den upplösningen.

Nu går jag efter vad CallSignVega har upplevt men som han har sagt så kör han dom spel han har spelat högre än 120 FPS. Eftersom han kör 3x Asus VG24QE så kan man, som du, lägga på en skärm till och beroende på spel så lär man behålla 120 FPS eller mer. Nu har ju han överklockat sina Titans rejält samt sin CPU men ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mars SSX:

Samma kan sägas om Mantle.

Skulle detta inte vara fritt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mars SSX:

Nu går jag efter vad CallSignVega har upplevt men som han har sagt så kör han dom spel han har spelat högre än 120 FPS. Eftersom han kör 3x Asus VG24QE så kan man, som du, lägga på en skärm till och beroende på spel så lär man behålla 120 FPS eller mer. Nu har ju han överklockat sina Titans rejält samt sin CPU men ändå.

Va han har typ samma CPU clock, typ samma klock på GPUerna fast han har 4x Titan jag har också pratat med han och, jag undrar vilka spel han kan spela stabilt allt max i 120FPS

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va han har typ samma CPU clock, typ samma klock på GPUerna fast han har 4x Titan jag har också pratat med han och, jag undrar vilka spel han kan spela stabilt allt max i 120FPS

Det undrar jag också, med tanke på att det inte går att få 60fps stabilt i Crysis 3 (max inst.) på en 1080p skärm.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Ny film om G-Sync

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Trodde poängen med det var att just bli av med delayen, är det inte det väntar jag också spänt på reviews på den.

- En som inte heller tål input-lagg

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

G-sync gör väl inte så stor skillnad på 120/144hz skärmar? Man lär väl knappast få så hög fps att det uppstår tearing och man använder inte vsync om man har mindre än 120/144fps så då finns det inget problem med input lagg, eller har jag missförstått det/finns det andra fördelar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schackmannen:

G-sync gör väl inte så stor skillnad på 120/144hz skärmar? Man lär väl knappast få så hög fps att det uppstår tearing och man använder inte vsync om man har mindre än 120/144fps så då finns det inget problem med input lagg, eller har jag missförstått det/finns det andra fördelar?

Du har rätt. Det finns inget poeng med G-Sync i högre Hz än 60, har jag för mig. Vid det läget så vore det bättre att använda Lightboost, någon annan snarlik teknik eller skaffa någon skärm som använder sig av strobing.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Du har rätt. Det finns inget poeng med G-Sync i högre Hz än 60, har jag för mig. Vid det läget så vore det bättre att använda Lightboost, någon annan snarlik teknik eller skaffa någon skärm som använder sig av strobing.

Förresten, spreadsheeten för Asus VG24QE har uppdaterats. Kolla på 2D Refresh Rates. Nu finns det 85 Hz också, för dom som inte uppnår 144, 120 och 100 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terras:

Detta verkar vara en riktigt bra teknik. Det som är synd är att man måste köpa en ny skärm, men tekniken verkar enormt intressant. Mantle anser jag inte är lika intressant. Men en tråkig grej är att Nvidia har låst funktionen till sina egna grafikkort.

På vilket sätt konkurrerar detta med Mantle?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Varför försvinner input lagget menar du? Tearing kan man dessutom lika väl få vid lägre FPS än 60, är just att framsen är osyncade med skärmens refreshes som ger tearing.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

G-Sync kommer i sig också supporta Lightboost/Strobing, bättre än tidigare Nvidia-variant. Nämns även att upp till 177Hz kommer vara supportat på vissa skärmar. Utöver det så kommer den supporta strobing i fler lägen (85/144) vilket är nämnt ovan.
http://www.blurbusters.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

G-Sync kommer i sig också supporta Lightboost/Strobing, bättre än tidigare Nvida-variant. Nämns även att upp till 177Hz kommer vara supportat på vissa skärmar. Utöver det så kommer den supporta strobing i fler lägen (85/144) vilket är nämnt ovan.
http://www.blurbusters.com/

Damn right. Nu fattas det bara billiga monitorer med högre Hz än 144.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Varför försvinner input lagget menar du? Tearing kan man dessutom lika väl få vid lägre FPS än 60, är just att framsen är osyncade med skärmens refreshes som ger tearing.

Finns det input lagg utan v-sync? Och jag har aldrig i mitt liv upplevt tearing även fast jag har en 60 hz skärm.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ärligt talat så såg jag absolut ingen skillnad förrän dom slog av V-sync på vänster skärmen och även då var skillnaden absolut minimal och inte värd att lägga en krona på.
Men det är ju bara min åsikt.

Och jag är ingen amd fanboy utan kör alltid med nvidia kort själv.

Om du inte såg någon skillnad är du antagligen väldigt okänslig för vad som händer på skärmen eller så såg du klippet i för dålig kvalitet. Jag trodde själv från början att jag tillhörde dem som inte ser så stor skillnad men det blev jag varse när jag körde med HD6950 CF och fick den sämsta spelupplevelsen i BF3 som existerar, microstutter i dess starkaste form. Efter att ha sett klippet blev jag mycket imponerad, för mig framstod LAG och MS tydligt och tearing blev hemsk med V-Sync av. Jag tror nog att du såg klippet i för dålig kvalitet faktiskt, om inte så kan du ju skratta dig lycklig över att inte vara känslig eftersom det knappast är någon nackdel.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q