Windows 8.1 vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Installerade det nyss. Verkar funka som innan. Vad dock tvungen att installera om min gamepad.

Permalänk
Medlem

Gick med i min homegroup med 8.1 och det krävdes en omstart. Startade om och Windows 8.1 vägrar boota utan ja ser bara en svart skärm och en blinkade mus pekare. Testade att boota med mitt USB och göra några refreshs/reparationer, fungerade ej. Windows 8.1 varade inte länge :/

Nu instalerar jag om operativ systemet. Jag testar en gång till, hoppas de bra denna gång....

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några onödiga inlägg som bröt mot forumsreglerna § 1.2 och 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Först tyckte jag att datorn vart slöare trots ccleaner (1gb bort), diskrensning och defragmentering, men nu efter några omstarter och av och på mm så tycker jag 8.1 är snabbare både att starta och för övrigt också.
Diskrensning som tex tog evig tid funkar nu minst lika snabbt som i min gamla Vista-dator.
Faktiskt tror jag att 8.1 är bättre än 8.0 nu när jag lärt mig hantera startskärmen och apparna på pekskärmen också.

Det enda är att den vägrar ladda hem windows defender-uppdateringar, direkt eller med windows update med modem (4g). Det verkar ha med datapriser att göra. För med en mobilt bredband-router funkar det. Om någon har någon lösning så berätta gärna.

Tänkte först skippa 8.1 i resedatorn (11") eftersom det blev så slött, men det blir en uppdatering där också med tiden.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Vilken webbläsare använder du tillsammans med BankID och det viktiga i sammanhanget vilken typ av BankID använder du, det finns nämligen flera.

På kort, på fil och i mobil...

Jag körde BankID på kort senast igår. W 8.1 och Firefox av okänd version.

Skrivet av e-lite:

Synd bara att de jämför med en gammal version (5.1) av vsphere. Det hade varit lite mer intressant att jämföra med en auktuell version av vsphere (5.5). Men det är klart, det är lättare att framstå som bättre om man jämför med en föråldrad version

Med tanke på att jämförelsen är över ett år gammal så hade det vart svårt att ha 5.5 som senaste version då
http://blogs.technet.com/b/cdnexperts/archive/2012/09/06/how-...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag körde BankID på kort senast igår. W 8.1 och Firefox av okänd version

Intressant, då ligger snarare problemet i Explorer än just 8.1.

Jag får installera 8.1 igen och testa med en annan webbläsare.

Permalänk

Förutom att jag var tvungen att ominstallera Windows 8 och sedan köra in 8.1 för att det skulle fungera så är jag nöjd. Lite småsaker som man kan störa sig på men som går att ta bort.

Väntar bara på att alla program osv skall få stöd i 8.1 också.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Först tyckte jag att datorn vart slöare trots ccleaner (1gb bort), diskrensning och defragmentering, men nu efter några omstarter och av och på mm så tycker jag 8.1 är snabbare både att starta och för övrigt också.
Diskrensning som tex tog evig tid funkar nu minst lika snabbt som i min gamla Vista-dator.
Faktiskt tror jag att 8.1 är bättre än 8.0 nu när jag lärt mig hantera startskärmen och apparna på pekskärmen också.

Det enda är att den vägrar ladda hem windows defender-uppdateringar, direkt eller med windows update med modem (4g). Det verkar ha med datapriser att göra. För med en mobilt bredband-router funkar det. Om någon har någon lösning så berätta gärna.

Tänkte först skippa 8.1 i resedatorn (11") eftersom det blev så slött, men det blir en uppdatering där också med tiden.

Du kan gå in i kontrollpanelen och ta bort "meterd connection" på ditt 4G modem , network > connections

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte vågat installera W8 (eller 8.1) men testar likväl på sambons laptop.
8.1 känns mindre förvirrande än 8, dock hjälpte ju Sweclockers Emil Åkered till i en kort videogenomgång att minska förvirringen.

Detta är nog det första OS jag skulle behöva en handbok för. Mycket osmidigt om man inte har lärt sig kortkommandon.
Kompatibiliteten med mus och tangentbord finns ju där men känns mindre användbart, dock mer användbart än i W8.
Sambons dator har pekskärm, det känns som om operativsystemet är lättare att styra då, men det är ju lögn i h-vete att använda touchen på webbsidor, då får man switcha till mus och tangentbord igen.

(Ja jag vet att bl.a. Media Markt säljer handböcker tjocka som biblar för Windows 8)

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Jag körde BankID på kort senast igår. W 8.1 och Firefox av okänd version.

Med tanke på att jämförelsen är över ett år gammal så hade det vart svårt att ha 5.5 som senaste version då
http://blogs.technet.com/b/cdnexperts/archive/2012/09/06/how-...

Men varför jämförde de inte med 5.4 eller 5.3 eller 5.2 då? Varför var de tvungna att jämföra JUST mot 5.1. Fundera en stund, ta så lång tid på dig du behöver

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller börjar IE bli såpass snabb och bra att man kan börja använda det? Testade det bara lite snabbt men tyckte det har blivit oändligt mycket bättre på senaste tiden.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Men varför jämförde de inte med 5.4 eller 5.3 eller 5.2 då? Varför var de tvungna att jämföra JUST mot 5.1. Fundera en stund, ta så lång tid på dig du behöver

jag har faktiskt personligen ingen koll på någon VM-miljö, blev mest bara nyfiken på hur gammal bilden som postades egentligen var.
Vilken vSphere som var aktuell då vet säkert dom flesta här bättre än mig

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

jaha

förutom att anta att jag blev en idiot under uppdateringsprocessen och ändra alla manuella inställningar jag gjort innan så har windows 8.1 också fuckat upp mina grafikkortsdrivrutiner och installerat egna....

herregud!!!

hoppas det fungerar med att bara installera om drivrutinerna för annars jävlar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

För att det aldrig har släppts någon 5.2, 5.3 eller 5.4 publikt?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

För att det aldrig har släppts någon 5.2, 5.3 eller 5.4 publikt?

De finns med i version history på mitt VMware-konto. Men de kanske aldrig har släppts, det visste jag inte. Om så är fallet, så är mitt argument givetvis helt felaktigt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Bara dra på mouse raw input i musinställningarna i spelet så är det löst, kommer nog en fix på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Bara dra på mouse raw input i musinställningarna i spelet så är det löst, kommer nog en fix på detta.

Lite svårt i dom spel som saknar raw input

Permalänk
Avstängd

För min del har jag hittills uppgraderat 4 maskiner. En Samsung x86 surfplatta/laptop hybrid med 8.1 Preview, på denna fungerade inte Windows Store så jag fick återställa till Windows 8 och sen uppgradera till 8.1. En Dell Latitude 10 x86 surfplatta där batteriet indikerade att det inte fungerade efter uppgradering, fanns en BIOS uppdatering för just detta problem som löste det. En all-in-one Acer PC, smärtfritt inga problem alls. En Asus laptop (levererades med Windows 7), Windows 8.1 hade svårt att hitta grafikdrivrutinerna till denna då det är en intel/nvidia kombinerad variant. Vill minnas att det även var problem med 8.0 på denna. Efter att jag hämtat Windows 7-drivrutiner (inget nyare fanns) på Asus hemsida gick det här bra.

Nu ska jag bara uppgradera åt fyra vänner med. Wish me luck

Ett tips är alltså att alltid kolla efter BIOS uppdateringar innan man uppgraderar Windowsversion.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Well, 8.1 fick inte "passed" av vår kvalitetsgrupp. Så våra 30.000 användare kommer stanna kvar på windows 7 och OSX ett tag till ser det ut som. Avvaktar vad de kommer säga om 8.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Well, 8.1 fick inte "passed" av vår kvalitetsgrupp. Så våra 30.000 användare kommer stanna kvar på windows 7 och OSX ett tag till ser det ut som. Avvaktar vad de kommer säga om 8.2.

Av vilka orsaker då? Samma som du nämnt tidigare? Har ni pratat med Microsoft, vad säger de?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Av vilka orsaker då? Samma som du nämnt tidigare? Har ni pratat med Microsoft, vad säger de?

Jag har inte läst testprotokollet. Det kom igår. Tydligen hundratals sidor så jag kommer förmodligen inte sätta mig in i det. Vi är en av Microsofts top 5 största kunder i Sverige, vi har Microsoftanställda som är permanent stationerade på vårt kontor. Jag förutsätter att det sker en viss dialog

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jag har inte läst testprotokollet. Det kom igår. Över 150 sidor så jag kommer förmodligen inte sätta mig in i det. Vi är en av Microsofts top 5 största kunder i Sverige, vi har Microsoftanställda som är permanent stationerade på vårt kontor. Jag förutsätter att det sker en viss dialog

Jag tycker att så där stora företag gör helt rätt i att stanna kvar på Windows 7 ett tag. Jag skulle faktiskt inte ens rekommendera de jag konsultar åt nu att uppgradera till Windows 8.1 i nuläget. Windows 8.1 är helt purfärskt och på det här stället använder man runt 300 applikationer, flera som är urgamla och inte har uppdaterats sedan Windows NT-tiden. Låt tiden gå och utvärdera om ett par år igen så kan övergången bli mycket smidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ett tips är alltså att alltid kolla efter BIOS uppdateringar innan man uppgraderar Windowsversion.

Jo, ja försökte lägga in det i en äldre stationär med en Athlon X2 cpu.

Gick inte eftersom NX-bit inte var igång i BIOS. Synd bara att det inte går och köra igång NX-bit på det moderkortet (939 DualSATA2) även med nyaste BIOS. Inget Windows 8.1 till den datorn då, helt sjukt att det inte la in det.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag skall tro, sedan jag installerade 8.1 så är datorn snabbare vad det känns som i allt utom två besynnerligheter ,nämligen Utforskaren den har blivit riktigt konstig, vad jag än skall navigera till i utforskaren så behöver den uppdatera?? innehållet i mapparna som skall visas ,det blir en grön stapel som saaakta ,väldigt sakta kryper fram i addressfältet i utforskaren.
Crome samma sak där , tar minuter att få start på!! , men allt annat som jag gör funkar rappt och utan tveksamheter! hade nog varit mer trösterikt om allt var sänkt i fart , men som sagt dom två egenheterna har jag fått med på köpet.

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem

Fungerar stardock start 8 till windows 8.1?

och är detta full versionen 8.1 med skiva å så?

http://www.webhallen.com/se-sv/mjukvara/182977-microsoft_wind...

om man ev byter dator i framtiden , går det att installera om windows då fast det är oem ? eller är den bunden

fråga om oem
Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Fungerar stardock start 8 till windows 8.1?

och är detta full versionen 8.1 med skiva å så?

http://www.webhallen.com/se-sv/mjukvara/182977-microsoft_wind...

om man ev byter dator i framtiden , går det att installera om windows då fast det är oem ? eller är den bunden

Funkar prima:

Tre skärmar, startmeny på alla och sen kör jag fences också..

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Okej, efter en lite längre användning har jag upptäck tre saker som jag stör mig enormt mycket på:

1. Skalning har blivit sämre jämfört med Windows 8. Om man använder en skalning större än 100% (som är den minsta) blir många program suddiga, som Spotify och Chrome till exempel. Jag använde en skalning på 125% tror jag i Windows 8 på min Asus U38N tidigare, då var ingenting suddigt och allt var lagom stort. Nu tvingas jag använda en skalning på 100% i 8.1, och det suger verkligen eftersom allt är för litet.

2. Någon form av dynamisk kontrast eller liknande har implementerats på min Asus U38N efter uppdateringen. Om man höjer ljusstyrkan så börjar färger att vattnas ur och skärpan minskar.

3. Steget mellan de olika ljusnivåerna har blivit mycket märklig på min Asus U38n. Det är som om nivåerna går efter en exponentialkurva; i dom lägre ljusstyrkorna märks det inte att man höjer/sänker ljusstyrkan (de tre lägsta nivåerna är lika ljusa), och i dom högre ljusstyrkorna är det onormalt stora förändringar när man höjer/sänker ljusstyrkan ett snäpp.

EDIT: De två sista punkterna verkar främst ske när datorn går på batterier (således måste dessa vara någon form av energisparfunktioner). När datorn laddas uppstår inte dessa problem som regel, dock ibland kvarstår de även när man har satt i laddaren. Då krävs en omstart.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alex5555:

Okej, efter en lite längre användning har jag upptäck tre saker som jag stör mig enormt mycket på:

1. Skalning har blivit sämre jämfört med Windows 8. Om man använder en skalning större än 100% (som är den minsta) blir många program suddiga, som Spotify och Chrome till exempel. Jag använde en skalning på 125% tror jag i Windows 8 på min Asus U38N tidigare, då var ingenting suddigt och allt var lagom stort. Nu tvingas jag använda en skalning på 100% i 8.1, och det suger verkligen eftersom allt är för litet.

2. Någon form av dynamisk kontrast eller liknande har implementerats på min Asus U38N efter uppdateringen. Om man höjer ljusstyrkan så börjar färger att vattnas ur och skärpan minskar.

3. Steget mellan de olika ljusnivåerna har blivit mycket märklig på min Asus U38n. Det är som om nivåerna går efter en exponentialkurva; i dom lägre ljusstyrkorna märks det inte att man höjer/sänker ljusstyrkan (de tre lägsta nivåerna är lika ljusa), och i dom högre ljusstyrkorna är det onormalt stora förändringar när man höjer/sänker ljusstyrkan ett snäpp.

EDIT: De två sista punkterna verkar främst ske när datorn går på batterier (således måste dessa vara någon form av energisparfunktioner). När datorn laddas uppstår inte dessa problem som regel, dock ibland kvarstår de även när man har satt i laddaren. Då krävs en omstart.

Jag har inte de problemen och har samma apparat.
Provat att installera om?

Permalänk
Medlem

litet irritationsmoment:

När jag startar datorn så verkar NUMLOCK alltid vara avstängt vid inloggningsskärmen. Då jag har siffror i lösenordet måste jag alltås aktivera NUMLOCK manuellt varje gång. Ibland glömmer jag det och knappar in lösenordet snabbt och får till svar "FEL LÖSENORD IDIOT!"

Snabbt googlande visar.... Win8 ignorerar BIOS inställninger som säkerhetsåtgärd? Dafuq? Nåväl... nu börjar jag väl vänja mig antar jag