Permalänk

Koppla ur strömmen varje dag?

Hej!
Undrar bara om det på något sätt kan vara skadligt för datorn/komponenterna om man drar ut strömsladden från väggen sådär en gång om dagen?
Har inga jordade uttag och vill inte att den sitter inkoppad ifall det skulle börja åska när jag är på jobbet om dagarna..

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nej det är ingen fara. Det är faktiskt bättre att göra så, T.ex när det är sommar då det är risk för åska

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen fara. Men inte åskar det ju den här tiden på året. Dessutom blir datorn inte mer sårbar för åsknedslag för att den inte sitter i ett jordat eluttag. Däremot om du bor på landet och elen matas till ditt hus via luftledning, då är det lätt hänt att åskan slår ner i luftledningarna.

Permalänk

Att uttaget är jordat eller inte spelar ingen roll när det gäller åska. Däremot är det att föredra pga. andra elsäkerhetsskäl.
Att dra ur kontakten varje dag gör dock ingen som helst skada.
Är du nojig bör du dra ur nätverkskabeln också i fall du har dsl, så inte åskan tar sig den vägen in i datorn, annars är jobbet ändå ogjort.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anton_mjor:

Är du nojig bör du dra ur nätverkskabeln också i fall du har dsl, så inte åskan tar sig den vägen in i datorn, annars är jobbet ändå ogjort.

This. En kompis fick moderkortets NIC förstörd av åskan, eftersom han hade lämnat just nätverkskabeln i. Han fick ett nätverkskort av mig och var glad att inget mer gick sönder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av jetten:

Det är nog ingen fara. Men inte åskar det ju den här tiden på året. Dessutom blir datorn inte mer sårbar för åsknedslag för att den inte sitter i ett jordat eluttag. Däremot om du bor på landet och elen matas till ditt hus via luftledning, då är det lätt hänt att åskan slår ner i luftledningarna.

Gör även det för att moderkortslampan är jobbig, har fönstret på burken mot sängen.

Skrivet av anton_mjor:

Att uttaget är jordat eller inte spelar ingen roll när det gäller åska. Däremot är det att föredra pga. andra elsäkerhetsskäl.

Har internet via tv-uttaget, men det gäller nog samma där antar jag?

Har du några andra tips på vad man ska akta sig för när man inte har jordat?
Kopplade t.ex. in tvn med hdmi från datorn och fick då en rejäl stöt när jag tog i ena änden av kabeln.. Antar att det har med detta att göra?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken typ av kabel som sitter i väggen (ström, TV, telefon, Internet-kabel) så kan åskan komma in i huset via dom.

Jag skulle nog skaffa grenuttag med överslagsskydd trots att dom INTE stoppar åskan ifall man får strömspikar av andra anledningar. Går åtminstone snabbare koppla ur några grenuttag från väggen än all (dator) utrustning som kopplats till dom.

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Min dator sitter inte i något jordat uttag i heller.
Vad menar du med "andra elsäkerhetsskäl"? Är det riskabelt att ha datorn i ett ojordat?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Spaderkung:

Min dator sitter inte i något jordat uttag i heller.
Vad menar du med "andra elsäkerhetsskäl"? Är det riskabelt att ha datorn i ett ojordat?

Om det blir fel i nätaggregatet och höljet blir strömförande leds inte strömmen bort via jord som den borde (och får jordfelsbrytare eller säkring att gå) utan den leds genom det som rör vid den. Inte så bra. Risken är väl inte direkt stor, men den finns.

Sen finns lite andra inte fullt så farliga effekter som att t.ex. det kan slå gnistor när man kopplar hdmi-kablar och liknande mellan olika apparater, då det är olika spänningspotential mellan dem, eftersom de inte är potentialutjämnade via jord. Oftast ser det bara läskigt ut, men har man otur kan det förstöra elektroniken.
Har själv grillat en koax-ingång på mina högtalare när jag råkade röra signal-stiftet vid min ojordade dator när sladden var inkopplad i högtalarna i andra änden.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Om det blir fel i nätaggregatet och höljet blir strömförande leds inte strömmen bort via jord som den borde (och får jordfelsbrytare eller säkring att gå) utan den leds genom det som rör vid den. Inte så bra. Risken är väl inte direkt stor, men den finns.

Jag har faktiskt kopplat in en jordfelsbrytare där datorn sitter, hur mycket hjälper det?

Skrivet av anton_mjor:

Sen finns lite andra inte fullt så farliga effekter som att t.ex. det kan slå gnistor när man kopplar hdmi-kablar och liknande mellan olika apparater, då det är olika spänningspotential mellan dem, eftersom de inte är potentialutjämnade via jord. Oftast ser det bara läskigt ut, men har man otur kan det förstöra elektroniken.
Har själv grillat en koax-ingång på mina högtalare när jag råkade röra signal-stiftet vid min ojordade dator när sladden var inkopplad i högtalarna i andra änden.

Detta har jag faktiskt varit med om, fick en stöt när hdmi kabeln skulle in i tvn! Sålänge man bara koppar in och ut när både dator och tv inte är igång så ska det väl inte vara någon fara?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Spaderkung:

Jag har faktiskt kopplat in en jordfelsbrytare där datorn sitter, hur mycket hjälper det?

Detta har jag faktiskt varit med om, fick en stöt när hdmi kabeln skulle in i tvn! Sålänge man bara koppar in och ut när både dator och tv inte är igång så ska det väl inte vara någon fara?

Jordfelsbrytaren kan hjälpa, men det kan också vara en falsk trygghet. Den löser inte ut direkt vid jordfel som den hade gjort om det funnits jord, utan den löser först när strömmen tar någon annan väg bort från höljet, t.ex. genom din kropp.
En jordfelsbrytare ersätter inte på något vis jord.

Om datorn är på eller av gör ingen som helst skillnad när du kopplar kablar, vill du vara säker ska minst en av de två apparaterna du kopplar mellan vara urkopplad från vägguttaget.

Visa signatur