QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av JimmieSan:

Nej, vad har det med saken att göra.
Tror nog man kan lita på tusentals folk som köpt eller?

Tror du själv att den är lika bra för fotoredigering osv som en ex asus IPS? Isåfall lol.

I beg to differ.. Du lär ju läsa på lite före du börjar spy i en tråd.

Eizo EV2736

QNIX

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är det bara jag som har problemet med att färgerna på Qnix'en är något gulare än de borde?
Detta trots att en färgprofil från overclock.net laddats in... (eller så har jag gjort fel)
Det har aldrig varit en stor grej, men nu när jag börjat kolla lite film och serier är det sjukt irriterande..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är det bara jag som har problemet med att färgerna på Qnix'en är något gulare än de borde?
Detta trots att en färgprofil från overclock.net laddats in... (eller så har jag gjort fel)
Det har aldrig varit en stor grej, men nu när jag börjat kolla lite film och serier är det sjukt irriterande..

Jag upplevde mina som lite gula till en början. Jag "fixade" det genom att i Nvidias kontrollpanel under "Adjust desktop color settings" öka digital vibrance till +60% (från +50%). Förmodligen ger det inte helt korrekt kalibrerade färger, men det gav en bild som jag tyckte blev betydligt trevligare än det jag hade innan med endast .icc-profil.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Nej, vad har det med saken att göra.
Tror nog man kan lita på tusentals folk som köpt eller?

Tror du själv att den är lika bra för fotoredigering osv som en ex asus IPS? Isåfall lol.
Det är knappast någon nyhet att "bygget" är budget, standet är skräp, skalet är av billig sort. Inte det man betalar för när man köper en så det kvittar.

Det är rent löjligt att du argumenterar för subjektiva upplevelser när du inte äger en.

Att du sen tror dig ha kunnat hitta en generell trend angående vad folk tycker om sin skärm är minst lika löjligt, min upplevelse av hur folk bedömde skärmen innan jag köpte var den rakt motsatta, det har inte ändrats efter att jag fått hem den.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Är det bara jag som har problemet med att färgerna på Qnix'en är något gulare än de borde?
Detta trots att en färgprofil från overclock.net laddats in... (eller så har jag gjort fel)
Det har aldrig varit en stor grej, men nu när jag börjat kolla lite film och serier är det sjukt irriterande..

Har inte det problemet. Har du verkligen pillat med grfaikdrivarnas inställningar också?

Och till JimmieSan: En sådan här skärm skulle kosta uppemot 4 lax om den såldes hos svenska återförsäljare. Det som gör skärmen billigare än t.ex Samsungs eller Asus motsvarigheter är att det kan förekomma BLB i de flesta fall (som man kan skruva upp och rätta till). Själva skärmen är av samma kvalitet som de mer kända märkena, som huttala bevisade ovan om du nu inte visste det.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk

Hur lång tid har leveransen tagit för er? Kanske beställer en imorn, hoppas jag får den innan helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Hur lång tid har leveransen tagit för er? Kanske beställer en imorn, hoppas jag får den innan helgen.

Från Korea? Nja.

Tog väl nån vecka för mig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Hur lång tid har leveransen tagit för er? Kanske beställer en imorn, hoppas jag får den innan helgen.

Som ovan säger, så är det knappast. Med express så kanske det tar 4-5 dagar som snabbast, men med vanlig frakt så är det säkerligen 7-14 dagar. Tog 11 dagar för mig.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Jag förstod nästan att det skulle ta längre tid. Var väl en aning optimistisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Hur lång tid har leveransen tagit för er? Kanske beställer en imorn, hoppas jag får den innan helgen.

Tog 9 dagar, 4 dagar från Korea till Svenska snigelposten, därifrån tog det 5dagar

Permalänk
Skrivet av magic84:

Tog 9 dagar, 4 dagar från Korea till Svenska snigelposten, därifrån tog det 5dagar

Snabbare från Korea till Sverige än inom Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gött, nu lirar den i 96Hz, fungerade med cru, missade bara detaljen att man var tvungen att starta om datorn

Skrivet av kiwiz:

Snabbare från Korea till Sverige än inom Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Posten i ett nötskal

Permalänk
Medlem

Tog 7 dagar för min att komma

1 dag ifrån korea > frankrike

3 dagar ifrån frankrike > sverige

3 dagar i sverige > dörren

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte tullens regler, har dom ändrat regler helt plötsligt eller?
Eftersom folk som beställt tidigare inte åkt på dessa sjuka avgifter men sen helt plötsligt 2 rakt efter varandra.

Och efter samtal som dom haft att datorskärmar faktiskt SKA skattas på eftersom det räknas som TV-monitors.
Frågan är väl om alla får räkna med 1000kr+ hädanefter, det är ju en rätt stor prisskillnad mot tidigare.

Fortfarande intresserad men känner att 500kr är max man vill betala för tull och shit.

Rätt bra objektiv review och slutsats http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=0EMm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag förstår inte tullens regler, har dom ändrat regler helt plötsligt eller?
Eftersom folk som beställt tidigare inte åkt på dessa sjuka avgifter men sen helt plötsligt 2 rakt efter varandra.

Och efter samtal som dom haft att datorskärmar faktiskt SKA skattas på eftersom det räknas som TV-monitors.
Frågan är väl om alla får räkna med 1000kr+ hädanefter, det är ju en rätt stor prisskillnad mot tidigare.

Fortfarande intresserad men känner att 500kr är max man vill betala för tull och shit.

Rätt bra objektiv review och slutsats http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=0EMm...

Vissa har ju bett säljaren skriva ner värdet, jag gjorde inte det.

Permalänk

Baseras tullavgiften på inköpspriset exl. moms? Isf bordet det bli (om värdet är nedskrivet till $200):
200*0.14 + 200*0.25 = $78 tull [(TV,LCD,PLASMA = 14 % enl. tullverket) + moms (25%)]. Detta blir i skrivande stund cirka 500 kr (497.56 kr). Som jag förstått tillkommer även någon sorts avgift för att varan blivit tullad på 100kr+25% skatt = 125 kr.

Så totalt bör extraavgifter landa på 625 kr, om priset skrivits ner till $200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Vissa har ju bett säljaren skriva ner värdet, jag gjorde inte det.

Ah.

Mailat accessorie och greensum om dom skriver ner värdet och hur mycket, se vad dom säger.
Läste att accessorie skriver ner det max till 200$, men vill få svar själv.

Åka på 1200 spänn är ju en liten käftsmäll, liksom 50% av vad man betalar för skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Baseras tullavgiften på inköpspriset exl. moms? Isf bordet det bli (om värdet är nedskrivet till $200):
200*0.14 + 200*0.25 = $78 tull [(TV,LCD,PLASMA = 14 % enl. tullverket) + moms (25%)]. Detta blir i skrivande stund cirka 500 kr (497.56 kr). Som jag förstått tillkommer även någon sorts avgift för att varan blivit tullad på 100kr+25% skatt = 125 kr.

Så totalt bör extraavgifter landa på 625 kr, om priset skrivits ner till $200.

Bra info.

Men förstår inte hur vissa kommit betydligt lägre i avgifter, det känns ju lite som tullen har börjat med detta nyligen.
Flesta har ju hamnat runt 450 tidigare med värdet nedskrivet.
Sen gilgamesh betalade ju bara 230 något, men måste väl fått värdet nedskrivet till typ inget på något sätt, dom verkar inte direkt villiga att göra det dock efter vad jag läst.

Permalänk
Medlem

min vart nedskriven till $140, betalade 275kr i avgifter. köpte av hulustar.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Och efter samtal som dom haft att datorskärmar faktiskt SKA skattas på eftersom det räknas som TV-monitors.

Då är dom välkomna att komma hit och installera en ingång för antennsladd och/eller HDMI-ingång så jag kan koppla in någon sorts TV-sändning till skärmen...

Herregud, nu får dom ta och lugna ner sig.

Permalänk

Okej, kollade på tullverket och momsen dras på ordinarie pris+tullavgift. Så i fallet $200 blir det: Avgifter=$200*(1.14*1.25 - 1)=$200*0.425=542 kr. Sedan ev. 125 kr andra avgifter.

Skrivet av paradoxy:

Då är dom välkomna att komma hit och installera en ingång för antennsladd och/eller HDMI-ingång så jag kan koppla in någon sorts TV-sändning till skärmen...

Herregud, nu får dom ta och lugna ner sig.

Slutar väl med att man ska behöva betala tv-avgift också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Okej, kollade på tullverket och momsen dras på ordinarie pris+tullavgift. Så i fallet $200 blir det: Avgifter=$200*(1.14*1.25 - 1)=$200*0.425=542 kr. Sedan ev. 125 kr andra avgifter.

Slutar väl med att man ska behöva betala tv-avgift också...

Du ska redan betala tv-avgift för datorer...och mobiltelefoner....och spelkonsoler mm. det är därför jag bor i en grotta och har en nokia 3210.
Tror det är så att om dom skriver ner värdet så får du bara igen värdet som är skrivet om varan tex skulle bli skadad under transporten.
Bättre att försöka få dom att skriva det som gåva

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Du ska redan betala tv-avgift för datorer...och mobiltelefoner....och spelkonsoler mm. det är därför jag bor i en grotta och har en nokia 3210.
Tror det är så att om dom skriver ner värdet så får du bara igen värdet som är skrivet om varan tex skulle bli skadad under transporten.
Bättre att försöka få dom att skriva det som gåva

Tror att han var medveten om det.

Att märka saker som gåva har de flesta länders tullar lärt sig vid det här laget och fungerar nog snarare som något som får dem att ta sig en extra titt om det är för uppenbart att det är en beställd produkt. Norges tull stoppade exempelvis alla sändningar från DealExtreme ett tag just för att de felaktigt märkte varorna som gåva.

Om jag får spekulera fritt skulle jag tro att ett paket märkt med ett någorlunda rimligt värde (även om det nog finns en del spelrum där) som är korrekt märkt får minst problem.

Det vore intressant att veta vilken eller vilka säljare ni som fick betala ytterligare en tusenlapp eller mer i avgift + moms + tull köpte av samt vad det angivna värdet var. Någon köpte väl av Green-sum om jag inte minns fel?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det vore intressant att veta vilken eller vilka säljare ni som fick betala ytterligare en tusenlapp eller mer i avgift + moms + tull köpte av samt vad det angivna värdet var. Någon köpte väl av Green-sum om jag inte minns fel?

Ja, jag köpte av green-sum, en annars superbra säljare. Paketet skickades via EMS, och jag förväntade mig några hundralappar i avgift, max.

Misstaget jag gjorde var att jag inte skrev ned värdet. Men det är dödfött att tjafsa med tullen om, även om hela affären framkallar ungefär samma känsla som när man säljer t.ex en bil, och köparen säger att han saknar hela den överrenskomna summan - ohederligt.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk

Tänkte beställa min så fort ebay började uppföra sig normalt, behöver jag köpa någon form av strömadapter?

Dagonhite

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagonhite:

Tänkte beställa min så fort ebay började uppföra sig normalt, behöver jag köpa någon form av strömadapter?

Dagonhite

Ett tips är att läsa igenom tråden, det kan kännas segt då det är en hel del sidor men du får väldigt mycket tips runt skärmen, vad du behöver och hur du ska göra när du klockar etc.

Nej, du behöver ingen adapter.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

beställde en idag:)
nu är de bara att hålla tummarna.

Permalänk
Medlem

Green-sum verkar lite seg på att svara. Har gått flera dagar nu och mina frågor borde vara ganska enkla att svara på.

Första frågan var vilken policy han hade för "Perfect Pixel". Beskrivningen på ebay-sidan är samma för båda. Något citat på overclockers.net sade 0 defekta pixlar godkändes medan tillverkarens certifiering verkar vara upp till 2 defekta pixlar. Det är dock inte tydligt om det är sådana eller egenkontrollerade exemplar av den vanliga versionen han säljer.

Den andra frågan rörde nerskrivning av värdet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Skrev ett meddelande till Accessorieswhole och fick bekräftat att värdet sätts ned till $200.

Permalänk
Medlem

Köpte av green-sun, skrev inget om att skriva ner värdet. Köpte med pixel perfekt och har inte en enda död pixel...inte ens en sjuk

Adapter följer med som passar ditt uttag, samma adapter som kommer med många andra kända skärmar