QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk

Min bild börjar skaka uppe i högra hörnet efter en stund när jag kör 96hz, nån mer som upplevt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychopatrick:

Min bild börjar skaka uppe i högra hörnet efter en stund när jag kör 96hz, nån mer som upplevt detta?

nope, har kört i 96Hz i 6 månader nu utan minsta problem, kan dra upp den till ca 110Hz men föredrar 96Hz.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Då har man äntligen beställt en skärm!

Blev denna: http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

Jag kommer vara på körskola de närmsta veckorna, så jag skrev att den skulle skickas till min mamma. Spelar ingen roll vem som betalat och vem som tar emot eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Då har man äntligen beställt en skärm!

Blev denna: http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

Jag kommer vara på körskola de närmsta veckorna, så jag skrev att den skulle skickas till min mamma. Spelar ingen roll vem som betalat och vem som tar emot eller?

Inte ett dugg, min kvitterades av en människa som inte fanns omnämnd någonstans utan bara befann sig på rätt adress.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Inte ett dugg, min kvitterades av en människa som inte fanns omnämnd någonstans utan bara befann sig på rätt adress.

Gött!

Permalänk
Avstängd

många som köpt dom här skärmarna tydligen.

nån kanske kan skaka fram ett kalibreringsresultat så man får se hur vass bilden är på dom här.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

många som köpt dom här skärmarna tydligen.

nån kanske kan skaka fram ett kalibreringsresultat så man får se hur vass bilden är på dom här.

Finns väl en del på denna reviewn iaf.
http://wecravegamestoo.com/forums/monitor-reviews-discussion/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychopatrick:

Min bild börjar skaka uppe i högra hörnet efter en stund när jag kör 96hz, nån mer som upplevt detta?

Jag tror jag vet vad du menar, för jag har märkt det när jag har en viss ljushet på skärmen i det övre högra hörnet om jag har t ex 110 hz på skärmen.
Jag tror det är backlight:en som ogillar frekvensen. Även om PLS kan klockas så tror jag att backlighten inte har riktigt samma potential och kanske därför blir skärmen mörkare vid högre frekvenser.

Jag fattar inte precis varför backlights måste förhålla sig till kristallernas frekvens, men det beror förmodligen på att skärmarna med samsungs PLS paneler har en PWM backlight. Min hypotes är att backlight:en måste hinna "blinka" en gång ordentligt under varje bild som ritas per sekund, och om man går för långt över 60 hz så hinner den inte med, därav blinkar den ojämnt av någon anledning istället.
Det jag inte begriper är varför detta flimmer uppstår även om du har en ljus webbsida uppe som inte animeras alls. Kanske håller backlight:en sig anpassad till uppdateringshastigheten. Det vore konstigt om bilden plötsligt rörde sig och oskärpa eller något annat uppstod pga att PWM pulserna missar att time:a pixlarna rätt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Efter ha lusläst tråden så blev det en beställning av en QNIX QX2710. Nu får vi se hur lång tid det tar innan den dyker upp.

Permalänk

Har några frågor, kanske redan är besvarade men jag orkar inte gå igenom 32sidor. Kanske kommer på fler frågor sen. Tack!
1. Är det många skärmar som har typ pixelfel eller blacklight bleed?
2. Vad händer om man beställer en skärm och så kommer den aldrig, kan man göra något eller är pengarna borta? Behöver man oroa sig?
3. Finns det någon modell som överklockar bättre? Är 96hz typ garanterat?
4. Om man lyckas få en skräm som överklockar till 120hz, kommer det flyta ungefär likadant som en vanlig 120hz skärm eller har den typ sämre latens eller något sånt?
5. Vilka skärmar och säljare rekommenderar ni?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Har några frågor, kanske redan är besvarade men jag orkar inte gå igenom 32sidor. Kanske kommer på fler frågor sen. Tack!
1. Är det många skärmar som har typ pixelfel eller blacklight bleed?
2. Vad händer om man beställer en skärm och så kommer den aldrig, kan man göra något eller är pengarna borta? Behöver man oroa sig?
3. Finns det någon modell som överklockar bättre? Är 96hz typ garanterat?
4. Om man lyckas få en skräm som överklockar till 120hz, kommer det flyta ungefär likadant som en vanlig 120hz skärm eller har den typ sämre latens eller något sånt?
5. Vilka skärmar och säljare rekommenderar ni?

1. Ja
2. Ifall det inte finns något register på att den skickats så kan du kontakta Ebay och lösa detta, inget du behöver oroa dig över.
3. Alla är slumpmässiga men de flesta klarar 96hz
4. Har inte så bra koll på detta men min är ialafall verifierad till 120hz och märker ingen skillnad på uppdateringensfrekvensen mellan denna och kompisens Benq 120hzare
5. Jag rekommenderar Green-sum eller Acessorieswhole. Det är dessa två som fått bäst kritik på overlockers.net där folk besvarar ett kort formulär om hur deras skärm och vem dem beställde den ifrån. Rekommenderar Qnix qx2710 matt, och den är inte helmatt så det är nice.

Förövrigt kan jag säga att jag beställde en Pixel perfect från green-sum och den är helt perfekt. Kan se pyttelite backlight bleeding på den svarta bilden när man tabar upp i spel men märker inte av detta under mörka stunder någonstans så jag är extremt nöjd

Permalänk
Skrivet av mudzi:

1. Ja
2. Ifall det inte finns något register på att den skickats så kan du kontakta Ebay och lösa detta, inget du behöver oroa dig över.
3. Alla är slumpmässiga men de flesta klarar 96hz
4. Har inte så bra koll på detta men min är ialafall verifierad till 120hz och märker ingen skillnad på uppdateringensfrekvensen mellan denna och kompisens Benq 120hzare
5. Jag rekommenderar Green-sum eller Acessorieswhole. Det är dessa två som fått bäst kritik på overlockers.net där folk besvarar ett kort formulär om hur deras skärm och vem dem beställde den ifrån. Rekommenderar Qnix qx2710 matt, och den är inte helmatt så det är nice.

Förövrigt kan jag säga att jag beställde en Pixel perfect från green-sum och den är helt perfekt. Kan se pyttelite backlight bleeding på den svarta bilden när man tabar upp i spel men märker inte av detta under mörka stunder någonstans så jag är extremt nöjd

Men du har inga pixelfel? Om man får typ 3 döda pixlar i mitten av skärmen som är jätte irriterande, finns det inget man kan göra då?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nope, har kört i 96Hz i 6 månader nu utan minsta problem, kan dra upp den till ca 110Hz men föredrar 96Hz.

har du haft problem med inbränningar?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

har du haft problem med inbränningar?

nej, inte märkt av något sådant.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

har du haft problem med inbränningar?

Jag har fått det på min QNIX (96hz) ett par gånger. Alltid övre högra hörnet.
Dessutom flimrar det lite lätt där, men det försvinner när man går tillbaka till 60hz. Dock går det inte att se i filmer/spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Growth:

Jag har fått det på min QNIX (96hz) ett par gånger. Alltid övre högra hörnet.
Dessutom flimrar det lite lätt där, men det försvinner när man går tillbaka till 60hz. Dock går det inte att se i filmer/spel.

Fick inbränningar vid 120Hz i övre högra hörnet, inga problem vid 96Hz dock.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Fick min avi från tullen idag.
Tullavgift 405:-, Mervärdesskatt 825:-. totalt 1230kr, ibland hatar man detta land.
Nåja imorgon kan jag hämta ut den.

Permalänk
Skrivet av magic84:

Fick min avi från tullen idag.
Tullavgift 405:-, Mervärdesskatt 825:-. totalt 1230kr, ibland hatar man detta land.
Nåja imorgon kan jag hämta ut den.

Jag trodde skärmar var skattefria?!
Är det någon mer som åkt på moms?
(Mervärdesskatt = Moms, right?)

edit:

Skrivet av Gilgamesh:

fy helvete, du åkte nog på den högsta nitlotten hittils, betalade själv 275kr totalt i "avgifter"

275kr?! De måste ju skrivit ner värdet hur mycket som helst, bad du om det?

(Måttligt snyggt av mig att citera in ett framtida inlägg haha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Fick min avi från tullen idag.
Tullavgift 405:-, Mervärdesskatt 825:-. totalt 1230kr, ibland hatar man detta land.
Nåja imorgon kan jag hämta ut den.

fy helvete, du åkte nog på den högsta nitlotten hittils, betalade själv 275kr totalt i "avgifter"

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Fick min avi från tullen idag.
Tullavgift 405:-, Mervärdesskatt 825:-. totalt 1230kr, ibland hatar man detta land.
Nåja imorgon kan jag hämta ut den.

Fan vad risigt. Min skärm är på väg hem så jag får hålla tummarna.

Permalänk

Brukar skärmarna fastna i tullen? På ett ungefär hur mycket får man betala utöver kostnaden för skärmen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Brukar skärmarna fastna i tullen? På ett ungefär hur mycket får man betala utöver kostnaden för skärmen?

Det får du nog räkna med, hur mycket det går på beror nog på hur mycket säljaren har satt för värde på paketet.

På min hade säljaren dragit ner värdet till 200 dollar och jag fick betala 451kr i tullen.

Permalänk

Fick en liten avi från tullen nu. De vill ha över 1000 kr.

EDIT: Lugnat ned mig.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

kan köpa momsen, men tullavgift?? ska jag betala för att någon fet jävel har tittat på paketet och skickat en avi?

Permalänk

Tänkte köpa en Qnix med börjar bli osäker nu när jag ser att JagdKatzen och magic84 fått betala över 1000 kr extra... I första posten står det att det inte ska vara någon tull på skärmar, men det är alltså det? Får jag betala sammanlagt över 1000 kr mer köper jag hellre en http://www.dustinhome.se/product/5010645928/dell-u2713hm-ultr... ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Tänkte köpa en Qnix med börjar bli osäker nu när jag ser att JagdKatzen och magic84 fått betala över 1000 kr extra... I första posten står det att det inte ska vara någon tull på skärmar, men det är alltså det? Får jag betala sammanlagt över 1000 kr mer köper jag hellre en http://www.dustinhome.se/product/5010645928/dell-u2713hm-ultr... ...

den är ju värdelös jämfört med dessa.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

den är ju värdelös jämfört med dessa.

Hur är den värdelös?
Enda Qnix skärmarna är till för är för högre HZ, behöver man inte det är det rätt korkat att köpa en Qnix imo.

Då köper man ju hellre en vettig IPS här.

Sen hade jag väl personligen tagit asus istället för dells men värdelös jämfört med Qnix lol?

Sen 1000+kr i avgifter? får hålla koll på om det blir en ny "trend" för då blir det absolut inget köp ifrån mig, blir alldeles för mycket pengar för skärmen då.

Permalänk

Även om jag inte tänkt spela något? Tänkte använda den som film/jobb-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Även om jag inte tänkt spela något? Tänkte använda den som film/jobb-skärm.

Man köper ju en Qnix för att få över 60hz.
Knappast som panelen är något speciellt, antagligen 3:E sortering, finns ingen OSD för färg,kontrast justering, brightness med knapp utan att se steg (allt sköts via profiles), taskigt "bygge".
Chans att få problem och bökigare att skicka tillbaka.

Det man betalar för är en så basic IPS skärm man kan få, för att få ut 96+hz.
Skulle jag inte spela skulle jag ju aldrig ens tänka tanken på en Qnix

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Man köper ju en Qnix för att få över 60hz.
Knappast som panelen är något speciellt, antagligen 3:E sortering, finns ingen OSD för färg,kontrast justering, brightness med knapp utan att se steg (allt sköts via profiles), taskigt "bygge".
Chans att få problem och bökigare att skicka tillbaka.

Det man betalar för är en så basic IPS skärm man kan få, för att få ut 96+hz.
Skulle jag inte spela skulle jag ju aldrig ens tänka tanken på en Qnix

Det är mest för de är billiga i jämförelse (om man inte får betala massa tull...).