Permalänk
Medlem

Lagg med ny processor. Hjälp!

Hej!

Jag har en Intel i5 3570K som ska vara en värsting sak men jag har mer fps-drops/lagg än min tidigare processor som var en Intel Pentium med 2 kärnor som faktiskt inte laggade någonting på dom spelen jag körde (LoL, Amnesia, Killing Floor m.m).

Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator i övrigt?
Och vad kör du på för inställningar? Jag misstänker grafikkortet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en dator jag byggde ihop hemma då jag inte hade en bra budget, sen har jag bytt ram, grafikkortet och processorn till något bättre.

Grafikkort: 1024MB ATI AMD Radeon HD 7800 Series

Detta grafikkort ska vara hyfsat bra för det funkade innan på BF3 på high utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiNoXXo:

Hej!

Jag har en Intel i5 3570K som ska vara en värsting sak men jag har mer fps-drops/lagg än min tidigare processor som var en Intel Pentium med 2 kärnor som faktiskt inte laggade någonting på dom spelen jag körde (LoL, Amnesia, Killing Floor m.m).

Vad kan detta bero på?

Kontrollera att du monterat CPU-kylaren ordentligt, samt kontrollera dina temperaturer. Skriv vad du har för idle och load temps.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

50 Grader på processorn har jag när jag lirar. Temperaturen på resten av hårdvarorna är på 40 grader.

Permalänk
Medlem

Formaterade du datorn efter byte av hårdvara?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

Kontrollera också så att datorn inte körs i något slags "power saving" läge.

Hade samma problem med min 8350, gick in i bios och ändrade till performance. Skillnaden var som natt och dag!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

läs igenom kommentarer från min tråd och se ifall du hittar någon hjälp med din felsökning.
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1231991-lag-fps-...

Permalänk

inget proffs, men har du klickat i "unlock cores" samt kolla så den inte sitter på auto för det hade jag med min gamla då satte den cores på 300mhz styck när dom skulle vara 3,4ghz... kan ju vara något.. kolla i bios

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin00:

Ska det verkligen vara nödvändigt då jag använder min dator dagligen till grejer jag inte har plats att förvara någon annanstans än på dator som jag använder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

inget proffs, men har du klickat i "unlock cores" samt kolla så den inte sitter på auto för det hade jag med min gamla då satte den cores på 300mhz styck när dom skulle vara 3,4ghz... kan ju vara något.. kolla i bios

Jag kollade lite rundor på biosen precis och det ska tydligen va som det ska, dock hittar jag inte det du påpekar med att det sätter sig 300mhz på var och en av kärnorna.

När dator arbetar så är första kärnan nästan alltid på max då lagget kommer, lyckades se detta nu.

Permalänk
Skrivet av DiNoXXo:

Jag kollade lite rundor på biosen precis och det ska tydligen va som det ska, dock hittar jag inte det du påpekar med att det sätter sig 300mhz på var och en av kärnorna.

När dator arbetar så är första kärnan nästan alltid på max då lagget kommer, lyckades se detta nu.

har du datorn på strömspars läge? om du har windows 7 sök på "energialternativ" och ändra den till maximal prestanda eller något liknande.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

har du datorn på strömspars läge? om du har windows 7 sök på "energialternativ" och ändra den till maximal prestanda eller något liknande.

Allt som har med sånt att göra ligger på prestanda, så där ligger inte felet.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av DiNoXXo:

Ska det verkligen vara nödvändigt då jag använder min dator dagligen till grejer jag inte har plats att förvara någon annanstans än på dator som jag använder?

Om du bytte moderkort, absolut och ja.

Om inte vore det bra att veta vad du har för moderkort så att det faktiskt stöder 3570k fullt ut.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av DiNoXXo:

Oftast måste man göra det då datorn har gamla filer kvar som trollar

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DiNoXXo:

Du måste inte formatera disken men du bör ominstallera om du bytt moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Om du bytte moderkort, absolut och ja.

Om inte vore det bra att veta vad du har för moderkort så att det faktiskt stöder 3570k fullt ut.

Jag har inte bytt moderkort har endast bytt de grejer jag skrev i en av mina kommentarer ovan.

Gigabyte H67M-D2-B3 (Socket 1155) har jag som moderkort. Denna ska också supporta i7 också men vem vet, saker kanske inte är som det ska vara egentligen.

Permalänk
Skrivet av DiNoXXo:

Jag har inte bytt moderkort har endast bytt de grejer jag skrev i en av mina kommentarer ovan.

Gigabyte H67M-D2-B3 (Socket 1155) har jag som moderkort. Denna ska också supporta i7 också men vem vet, saker kanske inte är som det ska vara egentligen.

Har du inte bytt moderkort så tycker jag du ska se över dina grafikdrivrutiner? Har du installerat de senaste från ATI:s webbsida?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Har du inte bytt moderkort så tycker jag du ska se över dina grafikdrivrutiner? Har du installerat de senaste från ATI:s webbsida?

Ja, jag har uppdaterat alla hårdvaror men det har inte heller funkat.

Permalänk
Medlem

Ladda ner CoreTemp, har du mer än en skärm så blir detta lättare men de går ändå.

När du lirar så ha de igång i bakrunden och kolla vad din klockfrekvens ligger på.
Problemet om du behöver tabba ner när du ska kolla detta är ifall din CPU så som min 4770k har ett sparläge där den klockar ner sig när den inte används och att du inte får rätt värde då.

Men prova. Sen ang. de nån skrev här innan om ett sparläge där processorn hade låst sig på 300mhz, de måste ju varit nåt fel på CPUn.. Sparläge klockar ner sig nödvändigtvis när den inte används så mycket, och åker upp direkt igen när något spel går igång tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

Ladda ner CoreTemp, har du mer än en skärm så blir detta lättare men de går ändå.

När du lirar så ha de igång i bakrunden och kolla vad din klockfrekvens ligger på.
Problemet om du behöver tabba ner när du ska kolla detta är ifall din CPU så som min 4770k har ett sparläge där den klockar ner sig när den inte används och att du inte får rätt värde då.

Men prova. Sen ang. de nån skrev här innan om ett sparläge där processorn hade låst sig på 300mhz, de måste ju varit nåt fel på CPUn.. Sparläge klockar ner sig nödvändigtvis när den inte används så mycket, och åker upp direkt igen när något spel går igång tex.

Det låg på 3600-3800 hela tiden under spelets gång.

Permalänk
Medlem

Lol har haft lite problem med frame drops under senaste dagarna.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

uppdatera BIOS om du inte har den senaste utgåvan eller installera om Windows så inte något gammalt ligger och stör

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red

Permalänk
Medlem

Trck ctrl+shift+esc och se så att de verkligen är 4 kärnonr aktiverade. Byter man från en dual core till fyrkärning kan skumma saker hända, typ att bara två kärnor är aktiva etc. Bäst att blåsa om OSet.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin00:

Formaterade datorn och nu funkar allt.

Tack för all hjälp gott folk!