Permalänk
Medlem

Alldeles för hög temperatur, alldeles för mycket värme.

Skulle inte ens rekommendera kortet till min kallaste fiende.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Med en eftermarknadskylare kommer ett 290X ge betydligt bättre bang/buck med låg ljudnivå. Men jag skulle absolut inte använda referenskylaren, den verkar bedrövligt dålig.

Hur vet vi säker att det kommer var så mycket bättre med en eftermarknadskylare?
Visst, den ska tydligen inte dra SÅ mycket ström som ett titan. I alla fall inte överclockad. (Var det 5watt mera overall?)
Jag skulle ändå vill säga att detta kort kommer prestera något sämre än 780 och vara något värmare.
Hur som helst ett prisvärt kort...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ehm.. ursäkta men, A: skämtar ni?
B: trollar ni?
C: eller är ni bara dumma?

Kortet presterar under GTX 780.
Det är verkligen inte uppe och fajtas med Titan.
Dessutom har grafikkortet en värdelös kylare och är extremt varm.

Du har inte funderat på att skaffa ny glasögon, linser eller kanske göra en ögonlaseroperation?
Snälla, läs innan du skriver och kolla inte bara resultat från BF3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Alldeles för hög temperatur, alldeles för mycket värme.

Skulle inte ens rekommendera kortet till min kallaste fiende.

Då antar jag att du inte rekommenderar Titan heller då det utvecklar ungefär lika mycket värme?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av moztech:

Jo, fullt möjligt. Utgick bara efter siffrorna som finns i testet.

Ja vet, bara säga Titan är inte gjort för 837

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Sweclockers har inte ens med överklockade kort i testet...

Om du vill se med egna ögon för att inte leva i förnekelse: http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/amd_r9_290x_r...
Linus med bara rena överklocknings resultat: http://www.youtube.com/watch?v=djvZaHHU4I8

Där du snackar massa trams:
#14005911
#14005916
#14005853
#14005837
#14005747

utan att backa upp fastän du blev citerad.

Så snälla gå och lägg dig istället för att bli sur bara för att verkligheten inte är exakt som du själv vill ha den.

Väldigt intressant med prestandatester i Linux när det inte finns spel till den plattformen lol.

Sen länkar du ju bara till mina egna inlägg, du sa ju att det var en massa som motbevisade mig men det ser jag inte. Nå förstår att jag klev hårt på din ömma Nvidia tå men det bjuder jag på! Det gör ont när gamla "sanningar" inte håller längre men det kallas utveckling!

Istället för "mogna" inlägg som att gå och lägg dig kan du ju istället visa var jag har fel eller du kanske hellre vill hålla dig i sandlådan?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av trisse23:

Vart är annonsen där du säljer titansen och går på 290x + vattenblock? Kliar i mina köpfingrar

Köpte precis 3 vattenblock + mer vatten saker för flera tusen så ^^.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill

Har har vi och där är alla kort överklockade.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Men ge dig

Ursäkta? Det var mitt första inlägg i tråden, så vad är det jag ska ge upp med?
Förlåt för att jag inte gick ner på knä och började tillbe R9 290X som den nya messias.

Skrivet av Mars SSX:

. AMD har aldrig haft några bra referenskylare på senare tid men det spelar ingen roll för entusiaster då alla antingen kör 1)vattenkylning eller 2)eftermarknadskylare.

1) Källa tack.
2) Ja, men det var ju också det jag skrev?

Jag bedömer ju referensdesignen här, då det är den enda korttypen vi har information om. Självklart så är eftermarkandskylarna tystare, men det är lite irrelevant i bedömningen om detta kortet.

Skrivet av Mars SSX:

]Hur många är det som värkligen sitter med ett referenskort i standardutförande?

Alla som har förbeställt ett R9 290X kommer få referenskortet.
Många som kommer köra Crossfire kommer att köra med referenskortet.

Tycker du ska tagga ner lite.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

http://i.imgur.com/rU9WxjZ.jpg

Har har vi och där är alla kort överklockade.

Skulle gärna veta källa. Dig eller från någon sida?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

1) Källa tack.
2) Ja, men det var ju också det jag skrev?

Ta en koll på alla entusiastforum så ser du.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Du diskuterar ju runt mig som om du inte förstår min poäng. Du tolkar mig som att jag påstår att det är meningen att det ska låta mycket, det är inte alls vad ajg säger, jag har inte heller sagt att jag tycker det är bra med värmeutveckling, och jag har definitivt inte sagt att det inte finns plats för eftermarknadskylare. Det jag säger är att har du ett chip som utvecklar ungefär lika mycket värme som Titan, men gör detta med en mindre krets så blir den varmare. Det bästa sättet att tackla det på är att utnyttja det faktum att högt DeltaT kyler bättre. Låter man kortet gå på 95 grader vid belastning medför det inga nackdelar alls, värmeöverföringen till kylningen blir då bättre och fläkten kan arbeta mindre. Det är därför kortet är lika tyst som ett GTX 680 eller GTX 670, trots att det utvecklar värme och presterar som ett Titan. I Sweclockers test så ställde de om måltempen till 85, det gick galant, det enda som hända var att fläkten arbetade lite mer och datorn lät lite mer.

Då har jag missförstått dig, ber om ursäkt för det. Då är vi mer på samma nivå egentligen, jag ser heller ingen nackdel för själva GPUn den kan säkerligen hantera det utan problem. Men det är ju så att ju att det kräver mer av omgivningen, det är ju inte bara luften som blåser ut som är varm. Och där är det ju en liten skillnad eller det måste vara, jag har inga belägg då jag inte har testat men 290X bör vara hetare på bakplanet med sina 94c mot mina 80c.

Det torde få en negativ inverkan på de som väljer att köra CF setups också, ett kort kommer att throttla rätt fort eller att fläkten börjar gå utav bara den för att försöka hålla 94c. Det var i alla fall så när jag körde mina Titaner i SLI, och vatten är som inte en lösning för mig. Är på tok för feg för det.

Någon som vet vad 290X har för volt?

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Känns som du klagar mycket.

Klassisk zhrooms post (även om han faktiskt säger vissa vettiga saker).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Skulle gärna veta källa. Dig eller från någon sida?

Linustechtips:

@ 08:40

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Temperatur har väldigt lite med hur varmt det kommer bli i rummet. T ex kan glaset på en glödlampa blir 200 men eftersom den bara är på 60 W kommer den inte lyckas värma upp speciellt mycket. Jämför med ett element för vattenburen värme som kanske runt 40-50 grader men kan värma upp ett helt rum.

Temperatur har allt att göra med uppvärmningen eftersom temperatur och effekt är direkt kopplade genom värmekapacitet av materialet i fråga. Du har rätt att det är effekten som överförs till luften som är intressant, men temperaturen är ett mått på denna effekt.

Du har rätt att det är en dålig idé att värma rum med glödlampor och datorer eftersom detta är energiförstörande på hög nivå, men det betyder inte att de inte tillför en hel del effekt. All tillförd elektrisk effekt omvandlas före eller senare till värme. Som ett kul exempel kan vi väl ta mätningen som Sweclockers gjort i detta test, där R9 290X-systemet drog 385 W från väggen. Detta betyder att 385 W kommer att tillföras rummet. Det skulle kunna jämställas med att ha detta 1400x300x91mm (BxHxD) element i rummet, om rummets temperatur är 20 C och vattnets medeltemperatur är 50 C. Det är inte helt försumbart.

Sen var jag lite skämtsam, men det kan inte alltid vara så lätt över nätet hehe.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomasson:

Någon som vet vad 290X har för volt?

Vet gör jag inte men misstänker att den ligger på 1.3 som max (har för mig att jag läste att 1.3 var max för 7970 också).

Nämen usch, fy fan. Linus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Jag fattar inte varför så många ska dra in motståndaren varje gång någon säger något om tillverkare X. Är det så svårt att titta på något objektivt? Om person A tycker att typ 500w förbrukning för en GPU är för mycket och person B inte tycker det så ska alltid B som inte tycker det dra en parallelll till den andra tillverkaren...trots att person A inte sagt något om den andra tillverkaren.

Jag kan säga det här och nu, ja jag tycker att 500w för att driva ett enda kort är på tok för mycket ström oavsett tillverkaren heter nVidia eller AMD. Skulle jag kunna köpa ett kort som drar 500w? Kanske, men jag skulle ändå tycka att förbrukningen är för hög för att vara 2013.

Det beror väl på prestandan? Om den är bra kan det väl var köpvärt, köper ju helre detta än en AMD 7770 t ex, trots att detta drar mer ström...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

har jag missat något från vad jag kan se är den under 780 i prestanda på mestadels av spelen

Enda spelet den ligger under 780 är BF3 vilket är nvidiaanpassat... så njae.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk

Dock budget att de inte använde tressfx för att det var orättvist, varför skulle det vara orättvist. Man vill ju se hur mycket bättre tekniken presterar

"TressFX lämnas dock avaktiverat på grund av den orättvisa prestandasmällen tekniken orsakar på Nvidias kort. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Skulle gärna veta källa. Dig eller från någon sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Ta en koll på alla entusiastforum så ser du.

Förstår fortfarande inte vad din poäng är. Känns bara som att du är ute efter att hetsa fram ett eldkrig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hos de flesta sidor är 290x snabbare än titan på nästan allt (tom bf3). Tomshardware har en del tester i CF där scaling verkar vara bra. Hos deras tester hittar man dock stödj för att rendningstiderna är längre med x290( har dock lite svårt att värdera om det är betyligt längre) . För mig verkar det som BIOS och kylaren är inte färdigtoptimerade och ffa CF över PCIx är inte färdig ännu. Själv hade jag inte rört ett AMD kort de senaste 5 åren men detta är ett definitivt intressant alternativ både som köp och för att sätta press på nvidia. Bäst att vänta med någon asus eller MSI variant med custom kylning, bios och drivrutiner.

Permalänk

Vissa av resultaten verkar vara helt uppåt väggarna fel. Ta tex:

Ett 780 som är nästan likavärdigt med ett Titan? Ett 680 som slår ett 580? Något gick fel i det testet.

Det tenderar annars att se ut så här:

Permalänk

Varför inga OpenGL tester? eller missar jag något.
Linux tester hade varit ett bra komplement också för framtida tester av hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Dock budget att de inte använde tressfx för att det var orättvist, varför skulle det vara orättvist.

"TressFX lämnas dock avaktiverat på grund av den orättvisa prestandasmällen tekniken orsakar på Nvidias kort. "

För att det är ett rent AMD påhitt helt enkelt, jag gillar effekterna dock
Men att det inte används i tester är velan inte så könstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

HAHAHAHA, YES! Det spöar GTX TITAN!

Nu har AMD det snabbaste grafikkortet & den snabbaste singel-GPU kortet!
Konkurrens åt folket!<3

Själv vart jag besviken helt klart..Jag menar Titan är 9 månader gammalt och AMD lyckas pressa sig nån sketen % över Titan och drar mer ström blir varmt och låter mer..

Hade räknat med mer faktiskt..

Nvidia släpper 780Ti sen är AMD omsprunget igen.Än en gång så har AMD inte riktigt med spelrum mot Nvidia..Känns som AMD ligger just 9 månader efter Nvidia.

Priset däremot var riktigt bra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Vet gör jag inte men misstänker att den ligger på 1.3 som max (har för mig att jag läste att 1.3 var max för 7970 också).

Nämen usch, fy fan. Linus...

Usch? Fy fan? Linus?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du borde;
1) lära dig skillnaden mellan temperatur och värme.
2) polera upp spåkulan.

1. Ja ursäkta herr professor att jag inte läst läst fysik på över 20 år, då jag läste det i högstadiet..
2. VARFÖR?? Om du inte förstod va jag menade så syftet med formulering att detta är mina GISSNINGAR.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mars SSX:

Skulle gärna veta källa. Dig eller från någon sida?

Från Linus tech tips och då sa dom att dom körde alla på max clocks som korten kunde klara av.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

HAHAHAHA, YES! Det spöar GTX TITAN!

Nu har AMD det snabbaste grafikkortet & den snabbaste singel-GPU kortet!
Konkurrens åt folket!<3

Alltid skoj när det motsatta laget drar om den andra, men jag känner på mig att Nvidia inte tänker låta AMD få behålla platsen på tronen allt för länge. Snart presenterar dom nog Titan 2. Men jag mår säga att 290X hade ett riktigt schyst pris. Dom utnyttjar inte sin förstaplats med att chockhöja priset som Nvidia gjorde med Titan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi