Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem

Invandring är inte samma sak som flyktingpolitik. Det är underbart att inte ens SD som gråter sig till sömns över de hemska främlingarna som kommer in i landet lyckas med att se detta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Att det sker en tillströmning av utrikesfödda som fyller upp miljonprogramshusen är visserligen sant. På 70-talet 80-talet så strömmade in människor till Sverige för att det var brist på arbetskraft. Det är därför det finns så många från Turkiet och Grekland som bor här i idag. De är välintegrerade och bidrar till det svenska samhället. Varför finns det så få hyresrätter? Beror detta på att invandrarna som "tar" upp alla lägenheter som de "vita"-svenskarna inte vill bo i. Bostadspolitik kallar jag det. Det finns ingen subventionering av byggande av hyresrätter. Det finns inget intresse att bygga en massa hyresrätter i huvudstaden för det medför att bostadsmarknaden i Stockholm krashar. De stora bostadsbolagen påverkar våra politiker. Därför byggs det knappt något.

Ingen säger att vi inte ska ha arbetskraftsinvandring efter behov. Det är mycket som är fel med svensk hyresmarknad och det är det inget parti som har en faktisk plan för att lösa.

Skrivet av anon2110:

Varför finns det få jobb? Därför att arbetsmarknadspolitik. Man vill inte ha låglönejobb och arbetsgivaravgiften är för hög då små företag måste öka sin orderingång så pass mycket för att det ens ska vara lönt att anställa.

Det finns inte få jobb, det finns få lågkvalificerade jobb. Dels för att dessa jobb minskar i väst rent generellt som ett resultat av outsourcing, dels för att vi är mer produktiva. Vill du föreslå lönedumpning så visst, men det vore rätt sämst för de som har okvalificerade arbeten idag.

Skrivet av anon2110:

För mig låter som det ett strukturellt problem. Oavsett om man stänger gränserna eller inte, så finns "problemet" med utanförskap redan idag. Dock tycker jag att det är fegt att skylla på "invandrarna". Att det är deras eget fel att de är i den sitsen som de är idag. Det behövs reformer eftersom "det inte har fungerat i 30-år". Förenkla inte detta problem och säg att det är invandrarnas problem. Man får ju identitetsproblem här eftersom det är nu man innerst inne ser var svenska folk tycker om människor från andra länder.

Ingen skyller på invandrarna. Ingen påstår att vi ska stänga gränserna. Jag föreslår att vi minskar flykting- och asylinvandringen, som det ser ut idag tar vi långt större "ansvar" än vad andra länder i Europa gör. Vad tycker svenskar om människor från andra länder, egentligen? Sverige, ett av världens mest toleranta länder som ställer lägst krav på den som kommer hit både vad gäller egen försörjning och assimilering.

Skrivet av anon2110:

Om Sverige ska sänka lönerna så minskar köpkraften och vi får deflation i landet. Vågar du ens tänka vad som händer med konsumtionen i Sverige? Folk kommer att sluta handla och hålla hårt i pengarna. Det räcker att du kikar i Japan och se vilket elände de är i nu.

Ja...? Det är därför lönedumpning är en dålig idé, men det går inte att ha massvis med välavlönade, okvalificerade jobb.

Skrivet av anon2110:

Försök där man har skrivit identiska ansökningar men bytt namnet visar att om namnet är Ali, Muhammed, Ahmed osv har svårare att komma på intervju än att man heter Erik, Johan, Martin. Vad betyder det?

Jag vet faktiskt inte, det får man nog fråga enskilda arbetsgivare om. Om du inte menar att de svenska arbetsgivare som åkte till Grekland och Turkiet i jakt på arbetskraft har gått och blivit rasister. Sedan så är det rätt svårt att förklara den stora skillnaden i sysselsättning efter 10 år (fortfarande långt lägre än bland inrikes födda) med rasism. Jag säger inte att diskriminering inte existerar, men jag tycker det är alldeles för bekvämt att försöka förklara den stora skillnaden i sysselsättning genom att peka med hela handen och ropa att svenskar är rasister.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Nej bara en motståndare till ett tvångsamhälle men du hyllar ju verkligen diktaturen! "passar det inte så stick" är din melodi? vore det inte bättre att kämpa för den lilla demokrati som finns kvar? varför ska folk tvingas iväg om dom vill vara verksamma under FRIHET?

Min melodi just nu är Satan - Ice Man om du nu vill veta.

Men nej du är inte en motståndare till tvångssamhälle du är en förespråkare för individers rätt att utöva väpnat tvång mot de demokratiskt valda. Vidare kan du inte heller dra slutsatsen att du är en motståndare till tvång baserat på du kan välja andra vägar än forna monopol.
Det enda du kan säga om du dig själv är att du är en motståndare till att inte använda en viss privat aktör.

Skrivet av GoldVillage:

Du hakar upp dej på ETT exempel! här kommer fler som du kan haka upp dej på: trängselavgifter, bygglovsavgifter, tv-avgiften, tobaksskatt, vinstskatt, fordonsskatt(man kan ju undra vart pengarna tar vägen när vägarna ser ut som dom gör)

Till ditt aktivitetsstöd bland annat.

Skrivet av GoldVillage:

Och på vilket sätt kommer folk att gå & cykla bättre/annorlunda om dom tvingas betala pengar till staten? men jag förstår hur staten tänker i sin desperata kamp att driva in mer pengar till statskassan! för då kan ju polisen bötfälla ännu mer folk, för tänk å vara ute på promenad utan ett gåkort...
Nej jag har aldrig nånsin kört bil i sthlm.

Nej du har aldrig kört bil i Stockholm så du har antagligen missat att det inte bara är lämpligt utan under vissa dagar nödvändigt att trycka ner tutan när man ska förbi övergångsstället vid Björns trädgårds tunnelbaneuppgång. Du har nog inte heller upplevd det festliga fenomen som många lastbilsförare i stan är medvetna om, när cyklister lägger sig i högerfilen och ska framåt när du redan har börjat svänga.

Körkort är mindre vanligt i städerna än på landet, kunskapen om trafikreglerna är av naturliga orsaker mindre hos de som saknar körkort och många gånger när man kör i stan så upplever man en bristande respekt hos individer för motorfordon. Både du och jag vet att en bil på 1,7 ton inte är en balettdansös, efter en färd ner för Sveavägen runt lunchtid så kommer du sannolikt stöta på flera individer inte har tänkt så långt.

Vi delar utrymmet med varandra men det är endast en aktör som har krav på sig att förstå hur det ska hanteras.

Skrivet av GoldVillage:

Du missar ju poängen, IGEN! att tex telia släppt på monopolet för konkurrensens skull gör inte själva telia mindre statligt för det!

Spelar väl ingen roll om telia ägs av staten eller inte? Du behöver inte använda dig av Telia.
Du missar poängen med fri marknad.

Skrivet av GoldVillage:

Har du nån sorts förkärlek till bajs och/eller nazism eftersom du återkommer till dessa i var och varannat inlägg? flashbacks ägare bröt inte mot nån lag, flashbacks ägare förespråkade yttrandefriheten men vi vet ju alla att det inte tillåts i diktaturer.

Flashbacks ägare bröt mot lagen.

Skrivet av Barra85:

Tycker det är konstigt att det finns folk/politiker som säger att invandringen inte är något problem. Den ÄR ett problem.

Förklara varför det är ett problem istället för att göra som du gör: Hänvisa till att ett begränsat antal anser att det är ett problem, det är endast lämpligt om det begränsade antalet som anser att invandringen är ett problem är intelligentsian, något vi vet att de inte är. Det går enkelt att kolla upp på SCB och det har kollats upp på SCB

Skrivet av Barra85:

I senaste valet fick SD 5-6% av rösterna(kommer inte ihåg exakt). Detta betyder att 5-6% upplever det som ett stort problem då SD i min mening har denna fråga som sitt main event.

SD har Invandringen som sin huvudfråga inte "main event".

Skrivet av Barra85:

I nutida undersökningar så ligger de väl runt 10% ganska stabilt(valet får ju visa vad det exakta resultatet blir såklart, det är det som räknas). Detta betyder ju att minst 10% upplever det som ett problem.

Det betyder dock inte att det är ett problem, att någon upplever att något är ett problem eller bra betyder inte att de har rätt eller att deras upplevelse ens är relevant. Det finns väldigt många människor som upplever att C-vitamin hjälper mot förkylning, det är dock inte något som stämmer.

Skrivet av Barra85:

Sen ska man inte glömma alla de som röstar på övriga partier som prioriterar de "klassiska" frågorna mer än invandringsfrågan.

Ja det är dock så att det finns undersökningar som redogör för stödet för SD invandringspolitik hos anhängare till andra partier.

Skrivet av Barra85:

I slutändan kanske(höftar med en siffra då det antagligen inte finns någon) det handlar om 20-30% som tycker att invandringen sköts på ett dåligt sätt och skulle vilja se en förändring.

Det finns siffror, kolla upp dem.

Skrivet av Barra85:

Så oavsett om invandringen är ett problem eller inte för samhället så är den ett problem då såpass många upplever den som det.

Du tror inte själv på ditt resonemang, låt mig förklara varför:
Hade 40% av samhället (Den högsta siffra du tar upp i nästa mening.) upplevt att Sweclockers varit ett problem så skulle du nog inte dra slutsatsen att Sweclockers var ett problem. Samma sak gäller videovåld och så vidare. Klassiska exempel är hur många amerikaner som upplever att det är ett problem med att barnen undervisas i evolutionsteori. Är det ett problem för att många tycker att det är ett problem? Nej, det är ett problem att många tycker att det är ett problem.

Skrivet av Barra85:

Vidare så är ju frågan hur många % krävs det för att åtgärder behövs från högre instanser? Hur länge kan man ignorera frågan? 10%,20%,30%,40%...?

Man kan ignorera frågan tills antalet röster på SD överstiger 50% eller tills någon lyckas bevisa att invandring och flyktingmottagande är problem.

Skrivet av Barra85:

Det bästa för alla parter vore att reda ut frågan en gång för alla. Komplexa beräkningar? Ja, förmodligen. Omöjliga? Nej, tror jag inte.

Det finns redan och flera har varit uppe i tråden, ingen av dem kan visa på att invandring eller flyktingmottagande är problematiskt.

Skrivet av Barra85:

I min värld borde det ha ringt klockor hos partierna redan när SD kom in i riksdagen, varför är det ingen som undrar vad de gör där?

De är där för att 5-6% av Sveriges befolkning anser att invandringen är ett problem. Inte för att invandringen är ett problem utanför att 5-6% av befolkningen tror det.

Skrivet av Barra85:

Tyvärr tror jag aldrig att någon grundlig utredning kommer att göras då risken finns att svaret blir fel och då blir det sjukt jobbigt för de etablerade partierna.

Ta av dig foliehatten och sitt still. Du kan göra en utredning själv och begära ut allt material.
SD har själva kunnat göra en sådan utredning, om vi nu antar att de åtminstone har någon medlem som är van vid akademiskt arbete. Alla uppgifter som behövs finns att begära ut och det är bara att sätta igång.

Men du är inte ute efter en vetenskaplig utredning, du är övertygad om att SD har rätt och är på jakt efter en utredning som ger dig stöd.

Skrivet av Barra85:

Sen självklart kan man inte bara räkna invandrare i pengar, finns ju ett solidariskt värde också som inte kan mätas. Frågan är ju då hur mycket får solidariteten kosta? Resurserna är ändliga, partiernas jobb är att övertyga oss om att deras fördelning av dessa är de bästa.

Vilka resurser är ändliga? Förutom de mineraler vi inte kan återanvända så är det få saker här på jorden som är ändligt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vet tyvärr inte hur man gör för att få dessa snitsiga citat du gör så du får stå ut med att jag kursiverar dina svar/frågor

Förklara varför det är ett problem istället för att göra som du gör: Hänvisa till att ett begränsat antal anser att det är ett problem, det är endast lämpligt om det begränsade antalet som anser att invandringen är ett problem är intelligentsian, något vi vet att de inte är. Det går enkelt att kolla upp på SCB och det har kollats upp på SCB

Jag ser inga problem med invandringspolitiken som bedrivs. Jag själv bor i ett homogent "svensk" samhälle, arbetar på ett homogent "svenskt" ställe så jag kommer aldrig i kontakt med den förda politiken och därmed kan jag varken hylla eller kritisera den. Problemet jag ser är att man totalt pissar sönder de som uppenbarligen har ett problem med den. Varför är deras åsikter mindre värda? Det är inte 2 promille av väljarna det handlar om det är lika många som de andra småpartierna därav bör man ta dem lite seriöst iaf.
Sen vad intelligens har med detta att göra är lite lågt kan jag tycka. Först och främst är det intressant hur man får fram mätetal på intelligens(IQ?), vidare även om alla inte är raketforskare så har de ändå rätt att ha en åsikt, eller? Kanske vi bör förbjuda alla under medianen att rösta då de är för dumma för att förstå? Ett mensa-test innan man stiger in i vallokalen för att se om man är röstberättigad?
Jag själv som är mycket bra på siffror, mattematik, fysik, logiskt tänkande med mera. Är jag intelligent nog trots att jag fallerar en del på språk samt social kompetens?
En person i chefposition som talar 14 språk flytande men kan inte multiplikationstabellen, hur intelligent är han? Nej, som du märker blir jag lite sur när du dissar människor p.g.a att de inte är professorer och framförallt att deras åsikter kan man ta lite med en klackspark, de vet ju inte bättre....

Det betyder dock inte att det är ett problem, att någon upplever att något är ett problem eller bra betyder inte att de har rätt eller att deras upplevelse ens är relevant. Det finns väldigt många människor som upplever att C-vitamin hjälper mot förkylning, det är dock inte något som stämmer.

Underskatta inte placebo-effekten

Du tror inte själv på ditt resonemang, låt mig förklara varför:
Hade 40% av samhället (Den högsta siffra du tar upp i nästa mening.) upplevt att Sweclockers varit ett problem så skulle du nog inte dra slutsatsen att Sweclockers var ett problem. Samma sak gäller videovåld och så vidare. Klassiska exempel är hur många amerikaner som upplever att det är ett problem med att barnen undervisas i evolutionsteori. Är det ett problem för att många tycker att det är ett problem? Nej, det är ett problem att många tycker att det är ett problem.

Hade jag varit i styrande position så hade jag upplevt det som ett problem då mina undersåtar har ett problem med sweclockers. Jag hade självfallet inte erkänt/dementerat problemet direkt utan jag hade gjort en grundlig undersökning om sweclockers verkligen är ett problem och vidare varför upplever 40% att det är ett problem.

Man kan ignorera frågan tills antalet röster på SD överstiger 50% eller tills någon lyckas bevisa att invandring och flyktingmottagande är problem.

Inga invändningar där, majoriteten bestämmer i slutändan ändå.

Det finns redan och flera har varit uppe i tråden, ingen av dem kan visa på att invandring eller flyktingmottagande är problematiskt.

Har inte orkat läsa igenom alla 119? sidor i denna tråd efter detta men är grovt skeptiskt till att det har gjorts någon undersökning såpass djup där alla parametrar är med i ekvationen.

Ta av dig foliehatten och sitt still. Du kan göra en utredning själv och begära ut allt material.
SD har själva kunnat göra en sådan utredning, om vi nu antar att de åtminstone har någon medlem som är van vid akademiskt arbete. Alla uppgifter som behövs finns att begära ut och det är bara att sätta igång.

Men du är inte ute efter en vetenskaplig utredning, du är övertygad om att SD har rätt och är på jakt efter en utredning som ger dig stöd.

Måste erkänna att jag förmodligen inte kan göra en sådan utredning(inte på det djup som skulle krävas), tror inte heller det finns alltför många i Sverige som kan och de få som kan har bättre saker att lägga sina hjärnceller på.
Du har fått mig om bakfoten, jag vet inte vem som har "rätt" om det är SD eller de övriga och ärligt talat skiter jag i det också. Personligen så bryr jag mig inte särskilt mycket om att vi tar in folk/nekar folk vid gränsen. Världen blir inte bättre för det, finns större bekymmer att fundera på.
Som nämnt tidigare i denna tråd så röstar jag blankt då jag anser att den svenska politiken är en stor sandlåda och jag har verkligen inte förtroende för något parti.

Vilka resurser är ändliga? Förutom de mineraler vi inte kan återanvända så är det få saker här på jorden som är ändligt.
Energi kan aldrig förgöras eller nyskapas, bara byta form. Därför är all materia ändlig
Skämt åsido, det jag menar med ändliga resurser är att när Borg kör ett kontoutrag på statskassan så får han inte ett utskrivet oändlighetstecken på lappen, han får en reell summa. En reell summa pengar strömmar in varje månad, en reell summa lämnar. Vad han väljer att köpa för dessa pengar är upp till honom men det finns aldrig några oändligheter med i ekvationen därav ändliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Vet tyvärr inte hur man gör för att få dessa snitsiga citat du gör så du får stå ut med att jag kursiverar dina svar/frågor

Klipp ut "

Skrivet av X:

dvs det första som syns i inlägget du citerar och avsluta citatet med

Skrivet av Barra85:

Jag ser inga problem med invandringspolitiken som bedrivs. Jag själv bor i ett homogent "svensk" samhälle, arbetar på ett homogent "svenskt" ställe så jag kommer aldrig i kontakt med den förda politiken och därmed kan jag varken hylla eller kritisera den. Problemet jag ser är att man totalt pissar sönder de som uppenbarligen har ett problem med den. Varför är deras åsikter mindre värda? Det är inte 2 promille av väljarna det handlar om det är lika många som de andra småpartierna därav bör man ta dem lite seriöst iaf.

Det är ingen som hävdar att deras åsikter är mindre värda, det är dock för få som delar den.
En lustig anekdot är att det genomsnittlige SD väljaren inte är en individ som har direktkontakt med invandringspolitiken, snitt väljaren är sannolikt en som du som lever ett homogent liv.

Skrivet av Barra85:

Sen vad intelligens har med detta att göra är lite lågt kan jag tycka. Först och främst är det intressant hur man får fram mätetal på intelligens(IQ?), vidare även om alla inte är raketforskare så har de ändå rätt att ha en åsikt, eller? Kanske vi bör förbjuda alla under medianen att rösta då de är för dumma för att förstå? Ett mensa-test innan man stiger in i vallokalen för att se om man är röstberättigad?

Jag har inte hävdat att man ska införa intelligenstester i röstlokalen, vad jag menar med intelligentsian är att de som röstar på SD inte är en grupp som är särskilt värd att lyssna på. Skulle SD-väljarna bestå av Nationalekonomer, Sociologer och kriminalvetare så hade det varit rimligt att ta stödet för SD på större allvar. SD-väljarna utgörs dock inte av en intelligentsia, det finns ingen anledning att värdera deras åsikt högre än det mandat de kan uppnå genom valdeltagande.

Skrivet av Barra85:

Jag själv som är mycket bra på siffror, mattematik, fysik, logiskt tänkande med mera. Är jag intelligent nog trots att jag fallerar en del på språk samt social kompetens?

Det här är ett stickspår och jag ber om ursäkt för att jag betett mig drygt, jag har en tendens att vara något för att inte säga väldigt hätsk.
Det du talar om som dina förmågor är inte allt helt lämpliga förmågor, skulle du ha studerat dne här tråden och de andra så hade du märkt flera situationer där även högutbildade misslyckas med att tyda och förstå texter och diagram. Att du är bra på matte betyder inte att du utläser och använder uppgifter från humanistiska vetenskapsgrenar korrekt.

Skrivet av Barra85:

En person i chefposition som talar 14 språk flytande men kan inte multiplikationstabellen, hur intelligent är han? Nej, som du märker blir jag lite sur när du dissar människor p.g.a att de inte är professorer och framförallt att deras åsikter kan man ta lite med en klackspark, de vet ju inte bättre....

Ja visst låter det nedlåtande nej det gör egentligen inte det. Vad vi har att göra med är en minoritet av befolkningen. Det är orimligt att tro att deras kunskaper i ämnet överstiger de som har studerat det. Det är däremot inte orimligt att tro att de understiger experternas förmåga. Det är heller inte orimligt att misstänka att gruppen har fel, de finner ju aldrig stöd för sina åsikter oavsett hur mycket de försöker. Den här tråden är ett lysande exempel på det.

Skrivet av Barra85:

Underskatta inte placebo-effekten

Problemet är att sockerpillret är cyanid i det här fallet.

Skrivet av Barra85:

Hade jag varit i styrande position så hade jag upplevt det som ett problem då mina undersåtar har ett problem med sweclockers. Jag hade självfallet inte erkänt/dementerat problemet direkt utan jag hade gjort en grundlig undersökning om sweclockers verkligen är ett problem och vidare varför upplever 40% att det är ett problem.

Ja och där har du en liten festlig poäng. Som jag nyss sa så har vi harvat igenom över hundra sidor där SD alla tänkbara argument har presenterats och avfärdats som inkompetens/rasism. Vi har redan nåt till punkten där undersökningen måste handla om varför vissa upplever SD som en lösning.
Nu har det kommit fram flera festliga teorier i trådarna här, jag tar förmätet nog ansvar för de flesta och pekar på att SD snittväljare har i högre grad en utsatt position på arbetsmarknaden, Vi befinner oss i en global lågkonjunktur och en quickfix eller bara ett sätt att minska den upplevda konkurrensen om resurserna tilltalar vissa.

Skrivet av Barra85:

Har inte orkat läsa igenom alla 119? sidor i denna tråd efter detta men är grovt skeptiskt till att det har gjorts någon undersökning såpass djup där alla parametrar är med i ekvationen.

Nepp men de som är utelämnade är de som talar för nyttan med invandringen, inte onyttan och de misslyckas likväl med att motivera varför invandringen är negativ.

Skrivet av Barra85:

Måste erkänna att jag förmodligen inte kan göra en sådan utredning(inte på det djup som skulle krävas), tror inte heller det finns alltför många i Sverige som kan och de få som kan har bättre saker att lägga sina hjärnceller på.

Utredningar är rätt enkla saker, du samlar data och matar in det i SPSS eller vilket program du föredrar. Du dubbelkollar korrelation och letar efter möjliga orsakssamband, du studerar orsakerna till orsakerna och räknar på kostnaden för att åtgärda dem.

Skrivet av Barra85:

Du har fått mig om bakfoten, jag vet inte vem som har "rätt" om det är SD eller de övriga och ärligt talat skiter jag i det också. Personligen så bryr jag mig inte särskilt mycket om att vi tar in folk/nekar folk vid gränsen. Världen blir inte bättre för det, finns större bekymmer att fundera på.
Som nämnt tidigare i denna tråd så röstar jag blankt då jag anser att den svenska politiken är en stor sandlåda och jag har verkligen inte förtroende för något parti.

Jag har nog fått dig om bakfoten ja, givetvis ska du dock inte rösta blankt, att man inte har förtroende för politiker är givetvis problematiskt men jag misstänker att det finns reformer som du föredrar eller inte vill se. Inte minst inom kommunalpolitiken, lejonparten av dina skattepengar hamnar finns det säkert frågor som för dig är aktuella. Om det så är något så enkelt som strandskydd eller bidrag till den lokala idrottsföreningen.

Skrivet av Barra85:

Energi kan aldrig förgöras eller nyskapas, bara byta form. Därför är all materia ändlig
Skämt åsido, det jag menar med ändliga resurser är att när Borg kör ett kontoutrag på statskassan så får han inte ett utskrivet oändlighetstecken på lappen, han får en reell summa. En reell summa pengar strömmar in varje månad, en reell summa lämnar. Vad han väljer att köpa för dessa pengar är upp till honom men det finns aldrig några oändligheter med i ekvationen därav ändliga.

Givetvis har den månatliga budgeten ett tak, det innebär dock inte att nästa månads budget har samma tak. Rikets rådande skatteintäkter förändras med konjunktur och befolkningsmängd. Säg att vi har 9 miljoner invånare och tar in 100t utrikesfödda. Skattebasen kommer inte att vara baserad på 9 miljoner invånare utan på 9,1 miljoner invånare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av darkshippo:

För mig låter som det ett strukturellt problem. Oavsett om man stänger gränserna eller inte, så finns "problemet" med utanförskap redan idag. Dock tycker jag att det är fegt att skylla på "invandrarna". Att det är deras eget fel att de är i den sitsen som de är idag. Det behövs reformer eftersom "det inte har fungerat i 30-år". Förenkla inte detta problem och säg att det är invandrarnas problem. Man får ju identitetsproblem här eftersom det är nu man innerst inne ser var svenska folk tycker om människor från andra länder.

Nej vi skyller på beslutsfattarna som låter personer med dåliga förutsättningar på arbetsmarknaden komma hit och leva gött på bidrag utan någon motprestation. Beslutsfattarna saknar dessutom fullkomligt intresse av att försöka ändra sin politik, varvid många röstar på partier som vill ta ifrån beslutsfattarnas makt.

Det handlar inget om att skylla på invandrare, hade vi haft en annan invandringspolitik där kravet för medborgarskap åtminstone hade varit att man hade varit självförsörjd utan bidrag i något år, så hade många ändrat sin uppfattning kring invandringspolitiken. När sedan folk har fått medborgarskap, ja då ska de behandlas som vilken medborgare som helst.

Skrivet av Sentenced:

Invandring är inte samma sak som flyktingpolitik. Det är underbart att inte ens SD som gråter sig till sömns över de hemska främlingarna som kommer in i landet lyckas med att se detta.

Konstigt, när det ena är ett fenomen och det andra en politik...
Från wikipedia som har en bra tolkning av dessa ord:
Invandring = Varaktig inflyttning från ett land till ett annat.
Flyktingpolitik = Det sakpolitiska område som rör frågor om en stats inställning till och mottagande av asylsökande.

Vilket innebär att många flyktingar blir invandrare, för de flyktingar som inte blir invandrare, så har jag svårt att se hur de ekonomiska resurserna kan anses var välspenderade.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Vad är det som inte funkat? Möter mängder med människor utav utländskt härkomst i alla yrken. Känner mängder med kineser vars föräldrar drev kineskrogar, nu är ingenjörer, läkare, jurister mm. Uppenbarligen är "invandringsproblemet" inte homogen. Du förenklar och dumförklarar dig själv. Var är ditt kritiska tänkande? Jag bidrar i skatt och hjälper mina medmänniskor som GoldVillage. Är jag inte svensk i dina ögon då? Kom med lösningar. Jag ser det goda i alla människor, men du ser bara det onda.

DEN finns människor, även "ursvenska" som är utslagna och är missbrukare? långt ifrån arbetsmarknaden. Den svenska byråkratin gör det inte alltid lätt för människor som är avvikande från normen. Anonymisera jobbansökningar så att namn diskriminering en försvinner.

Vad är dina lösningar på problemet med utanförskapet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du åxå snöa in på mitt aktivitetsstöd? jag tackar dej personligen att du hjälper mej känns det bättre nu?
Jag har åxå hjälpt mina medmänniskor genom att arbetat och varit skattebetalare i många år

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Ska du åxå snöa in på mitt aktivitetsstöd? jag tackar dej personligen att du hjälper mej känns det bättre nu?
Jag har åxå hjälpt mina medmänniskor genom att arbetat och varit skattebetalare i många år

Under en livstid får 3/5 svenskar ut mer i form av skattemedel än vad de betalar in. 2/5 betalar in mer än de får ut. Om du tror att du är en nettobetalare så tror du fel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Under en livstid får 3/5 svenskar ut mer i form av skattemedel än vad de betalar in. 2/5 betalar in mer än de får ut. Om du tror att du är en nettobetalare så tror du fel.

Elbow from the sky.. POWWWW

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/okritisk-hallning-till-r...

Verkligheten vs Södermalm 1 - 0 och Orrenius får rött kort för alltid.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag är inte förvånad, vore osannolikt att polisen skulle hålla på och lägga ner massa jobb på att skapa dessa register utan att faktiskt ha någon användning för det i sitt jobb.
Sen är det väl bra att en diskussion om regler och annat runt denna typ av register förs, borde ligga på en annan nivå än den gjort dock.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag läser ofta i debatten att kommuner som nu inte mäktar med inflyttningen enligt artiklar och annat publicistiskt skräp inte tar sitt ansvar. Likaså tar inte de andra EU-länderna och för den delen Norge sitt ansvar när de inte har samma mottagningsnivå som Sverige.

På vilket sätt är det dessa kommuner och länders ansvar, är det rätt ord att använda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nja, snarast filosofen som fått allt för stort medieutrymme. Kan det vara min klassiska naturvetenskapliga bakgrund som gör att just ämnet filosofi hamnar långt ner på listan och än en gång bekräftas de fördomar jag har.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

Nja, snarast filosofen som fått allt för stort medieutrymme.

Det där måste vara årets underdrift. Har du missat drevet idioten skapade?

Citat:

Kan det vara min klassiska naturvetenskapliga bakgrund som gör att just ämnet filosofi hamnar långt ner på listan och än en gång bekräftas de fördomar jag har.

Whatever rocks your boat...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Min melodi just nu är Satan - Ice Man om du nu vill veta.

Men nej du är inte en motståndare till tvångssamhälle du är en förespråkare för individers rätt att utöva väpnat tvång mot de demokratiskt valda. Vidare kan du inte heller dra slutsatsen att du är en motståndare till tvång baserat på du kan välja andra vägar än forna monopol.
Det enda du kan säga om du dig själv är att du är en motståndare till att inte använda en viss privat aktör.

Så du tar upp mitt förslag till att släppa vapnen fritt igen? som motståndare till tvångsamhället gör det även mej en förespråkare till att ha möjligheten att utöva väpnad våld för att skydda sej själv, sin familj, och sitt hem. Säja vad man vill om USA i övrigt men på den punkten är dom verkligen ett föredöme!

Citat:

Till ditt aktivitetsstöd bland annat.

SÅ är vi där igen! aktivitetsstödsgnället! en del av fordonsskatten går till att finansiera aktivitetsstöd men inte till att finansiera barnbidragen du får pga dina barn? eller bostadsbidragret eller bostadstillägget? jösses... (har du sett mej gnälla över ditt barnbidrag? nej)

Citat:

Nej du har aldrig kört bil i Stockholm så du har antagligen missat att det inte bara är lämpligt utan under vissa dagar nödvändigt att trycka ner tutan när man ska förbi övergångsstället vid Björns trädgårds tunnelbaneuppgång. Du har nog inte heller upplevd det festliga fenomen som många lastbilsförare i stan är medvetna om, när cyklister lägger sig i högerfilen och ska framåt när du redan har börjat svänga.

Körkort är mindre vanligt i städerna än på landet, kunskapen om trafikreglerna är av naturliga orsaker mindre hos de som saknar körkort och många gånger när man kör i stan så upplever man en bristande respekt hos individer för motorfordon. Både du och jag vet att en bil på 1,7 ton inte är en balettdansös, efter en färd ner för Sveavägen runt lunchtid så kommer du sannolikt stöta på flera individer inte har tänkt så långt.

Vi delar utrymmet med varandra men det är endast en aktör som har krav på sig att förstå hur det ska hanteras.

Begränsa då gå & cykelkort till sthlm! (och andra städer med liknande problem) vi övriga ska inte behöva straffas bara pga att en grupp bortskämda stadsbor inte kan trafikreglerna.

Citat:

Spelar väl ingen roll om telia ägs av staten eller inte? Du behöver inte använda dig av Telia.
Du missar poängen med fri marknad.

Så nu när du gett med dej och insett att felia är statligt så heter det helt plötsligt "det spelar ingen roll" ?? varför inte säja det tidigare så vi sluppit detta tjaffs?

Citat:

Flashbacks ägare bröt mot lagen.

Du menar bröt mot yttrandefriheten? endast i en diktatur klassas detta som ett brott, som tex i sverige.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Så du tar upp mitt förslag till att släppa vapnen fritt igen? som motståndare till tvångsamhället gör det även mej en förespråkare till att ha möjligheten att utöva väpnad våld för att skydda sej själv, sin familj, och sitt hem. Säja vad man vill om USA i övrigt men på den punkten är dom verkligen ett föredöme!

SÅ är vi där igen! aktivitetsstödsgnället! en del av fordonsskatten går till att finansiera aktivitetsstöd men inte till att finansiera barnbidragen du får pga dina barn? eller bostadsbidragret eller bostadstillägget? jösses... (har du sett mej gnälla över ditt barnbidrag? nej)

Begränsa då gå & cykelkort till sthlm! (och andra städer med liknande problem) vi övriga ska inte behöva straffas bara pga att en grupp bortskämda stadsbor inte kan trafikreglerna.

Så nu när du gett med dej och insett att felia är statligt så heter det helt plötsligt "det spelar ingen roll" ?? varför inte säja det tidigare så vi sluppit detta tjaffs?

Du menar bröt mot yttrandefriheten? endast i en diktatur klassas detta som ett brott, som tex i sverige.

Mycket kan man klandra Huzzbutten för men när det gäller flashback så bröt ju ägaren mot lagen. Det handlade om piratkopiering av dekoderkort om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GoldVillage:

Nu har jag ingen siffra på det hela, men det lär ju dö en hel del i USA pga vapen. Varför dra in det i Sverige också? Förklara gärna hur du tänker.

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Nu har jag ingen siffra på det hela, men det lär ju dö en hel del i USA pga vapen. Varför dra in det i Sverige också? Förklara gärna hur du tänker.

Nu vet jag att du inte är den enda som gör det här misstaget men USA består av suveräna stater. Det finns delstater som har skarpare vapenlagar än Sverige och som alltså har fler innevånare. Det är helt fel att prata om USA som om att de har lösare vapenlagar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Nu vet jag att du inte är den enda som gör det här misstaget men USA består av suveräna stater. Det finns delstater som har skarpare vapenlagar än Sverige och som alltså har fler innevånare. Det är helt fel att prata om USA som om att de har lösare vapenlagar.

Så är det säkert! Men hur ser det ut i de delstater där det inte är en skarp vapenlag då?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Så är det säkert! Men hur ser det ut i de delstater där det inte är en skarp vapenlag då?

Ja men då får du ju specificera det i sådant fall. USA är ett enormt land och det blir lite underligt att många jämt ska dra upp hela landet när det gäller liknelser. Vi skulle knappast gilla om USA generaliserade och sa att i Europa är det minsann ditten eller datten utan skulle då vilja höra att det är ett specifikt land.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuttokova:

"det lär dö"... det där är bara antaganden, finns inga som helst bevis för det! däremot finns det siffror som visar att de stater som har hårdare vapenlagar åxå har fler dödsskjutningar. Har redan förklarat hur jag tänkt, flera gånger! är du inte läskunnig?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Fel! rätten att inneha vapen är en grundlag i USA - alla får ha och förvara hemma (inga löjliga vapenskåpskrav har dom heller) däremot har staterna olika regler huruvida man får ha vapen på sej ute på stan eller inte, och att man inte får dölja det tex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Fel! rätten att inneha vapen är en grundlag i USA - alla får ha och förvara hemma (inga löjliga vapenskåpskrav har dom heller) däremot har staterna olika regler huruvida man får ha vapen på sej ute på stan eller inte, och att man inte får dölja det tex.

*** raderat *** Kolla t.ex. hur det ser ut i kalifornien. Det finns inget om att man har rätt att bära vapen där. Du vet inte riktigt vad du pratar om helt enkelt. Vissa delstater tolkar lagen på ett helt annat sätt. Det står inget om i konstitutionen att alla har rätt att bära vapen. Så är den inte formulerad och så tolkar inte alla delstater det heller.

Här har du en snabb googling:

http://www.deseretnews.com/top/1428/7/New-York-10-states-with...

§ 1.2
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoldVillage:

Googla på New York Gun Law.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det där måste vara årets underdrift. Har du missat drevet idioten skapade?

Det är DNs drev och som vanligt när det kommer till DN är det undermåligt journalistiskt arbete som står till skuld.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Igen så bygger din åsikt på faktafel. http://www.governor.ny.gov/nysafeact/gun-safety

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

"det lär dö"... det där är bara antaganden, finns inga som helst bevis för det! däremot finns det siffror som visar att de stater som har hårdare vapenlagar åxå har fler dödsskjutningar. Har redan förklarat hur jag tänkt, flera gånger! är du inte läskunnig?

Intressanta antaganden du gör. Kan du inte presentera siffror som ger stöd till din tes, som du resonerar just nu är det bara antaganden helt utan faktagrund.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Intressant artikel på IRM. Ni vet ju alla hur Kenth Ekeroth (stavning) och SD/Avpixlat gråter om hur media vinklar hit o dit för jämnan. Sedan gör Ekeroth såklart samma själv. Hyckleri kallas sådant för övrigt. Hur ngn ens kan ta ett pajasparti som SD på allvar övergår mitt förstånd. Skiter folk som röstar på SD helt o hållet i hur idiotiskt deras representanter beter sig eller?

http://interasistmen.se/granskning/kent-ekeroth-siffertrixar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Intressant artikel på IRM. Ni vet ju alla hur Kenth Ekeroth (stavning) och SD/Avpixlat gråter om hur media vinklar hit o dit för jämnan. Sedan gör Ekeroth såklart samma själv. Hyckleri kallas sådant för övrigt. Hur ngn ens kan ta ett pajasparti som SD på allvar övergår mitt förstånd. Skiter folk som röstar på SD helt o hållet i hur idiotiskt deras representanter beter sig eller?

http://interasistmen.se/granskning/kent-ekeroth-siffertrixar-...

Ja, och framförallt struntar de i SDs politik på andra områden. Vidare kan jag inte tänka att någon röstar på SD och samtidigt EJ sympatisera med SDs invandrings- och flyktingpolitik. Att SD inte skulle vara ett enfrågeparti ter sig inget tvivel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Klipp ut "

Det är ingen som hävdar att deras åsikter är mindre värda, det är dock för få som delar den.
En lustig anekdot är att det genomsnittlige SD väljaren inte är en individ som har direktkontakt med invandringspolitiken, snitt väljaren är sannolikt en som du som lever ett homogent liv.

Jag har inte hävdat att man ska införa intelligenstester i röstlokalen, vad jag menar med intelligentsian är att de som röstar på SD inte är en grupp som är särskilt värd att lyssna på. Skulle SD-väljarna bestå av Nationalekonomer, Sociologer och kriminalvetare så hade det varit rimligt att ta stödet för SD på större allvar. SD-väljarna utgörs dock inte av en intelligentsia, det finns ingen anledning att värdera deras åsikt högre än det mandat de kan uppnå genom valdeltagande.

Det här är ett stickspår och jag ber om ursäkt för att jag betett mig drygt, jag har en tendens att vara något för att inte säga väldigt hätsk.
Det du talar om som dina förmågor är inte allt helt lämpliga förmågor, skulle du ha studerat dne här tråden och de andra så hade du märkt flera situationer där även högutbildade misslyckas med att tyda och förstå texter och diagram. Att du är bra på matte betyder inte att du utläser och använder uppgifter från humanistiska vetenskapsgrenar korrekt.

Ja visst låter det nedlåtande nej det gör egentligen inte det. Vad vi har att göra med är en minoritet av befolkningen. Det är orimligt att tro att deras kunskaper i ämnet överstiger de som har studerat det. Det är däremot inte orimligt att tro att de understiger experternas förmåga. Det är heller inte orimligt att misstänka att gruppen har fel, de finner ju aldrig stöd för sina åsikter oavsett hur mycket de försöker. Den här tråden är ett lysande exempel på det.

Problemet är att sockerpillret är cyanid i det här fallet.

Ja och där har du en liten festlig poäng. Som jag nyss sa så har vi harvat igenom över hundra sidor där SD alla tänkbara argument har presenterats och avfärdats som inkompetens/rasism. Vi har redan nåt till punkten där undersökningen måste handla om varför vissa upplever SD som en lösning.
Nu har det kommit fram flera festliga teorier i trådarna här, jag tar förmätet nog ansvar för de flesta och pekar på att SD snittväljare har i högre grad en utsatt position på arbetsmarknaden, Vi befinner oss i en global lågkonjunktur och en quickfix eller bara ett sätt att minska den upplevda konkurrensen om resurserna tilltalar vissa.

Nepp men de som är utelämnade är de som talar för nyttan med invandringen, inte onyttan och de misslyckas likväl med att motivera varför invandringen är negativ.

Utredningar är rätt enkla saker, du samlar data och matar in det i SPSS eller vilket program du föredrar. Du dubbelkollar korrelation och letar efter möjliga orsakssamband, du studerar orsakerna till orsakerna och räknar på kostnaden för att åtgärda dem.

Jag har nog fått dig om bakfoten ja, givetvis ska du dock inte rösta blankt, att man inte har förtroende för politiker är givetvis problematiskt men jag misstänker att det finns reformer som du föredrar eller inte vill se. Inte minst inom kommunalpolitiken, lejonparten av dina skattepengar hamnar finns det säkert frågor som för dig är aktuella. Om det så är något så enkelt som strandskydd eller bidrag till den lokala idrottsföreningen.

Givetvis har den månatliga budgeten ett tak, det innebär dock inte att nästa månads budget har samma tak. Rikets rådande skatteintäkter förändras med konjunktur och befolkningsmängd. Säg att vi har 9 miljoner invånare och tar in 100t utrikesfödda. Skattebasen kommer inte att vara baserad på 9 miljoner invånare utan på 9,1 miljoner invånare.

Tänker inte svara dig med motfrågor då, tro det eller ej så håller jag med dig i det mesta.

Det där är intressant för när man hör omgivningens(min omgivning) "hyllningar" till SD och kritik mot invandring så är det sådana som du beskriver och bor i homogena samhällen. Kan ju tyckas märkligt men är väl generellt sätt enkelt att skylla sina egna problem på något främmande.