Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Det finns DIY lösningar där du gräver ner en slinga med kopparrör utomhus. Nån meter ner i backen och det fryser inte på vintern och det blir inte för varmt på sommaren. Sedan drar du upp slangar till datorn/det som skall kylas och pumpar igenom vätskan. Helt passivt om man bortser ifrån pumpen.

Det låter rätt vettigt Kallvatten har ju en sjujäkla kylpotential, uppenbarligen. Och passiv kylning gillar väl alla?

Skrivet av eatyourdog:

Damn!
Har sett en hel del snygga hemmagjorda vattenblock, fast det här tar priset!
Riktigt jäkla snyggt!

Skrivet av Trenixen:

Riktigt häftigt!

Stort tack hörni!

Skrivet av jonatan80:

som omvänd bergvärme ? men hur lång ska hela slingan vara? blanda isopropanol i vattnet så sänks fryspunkten.

eller drar man tunna kopparrör inne i en Frys. nedsänkt i vatten. sen är ju frågan om det är bättre att vattnet är fryst eller vätska men ändå under fryspunkten.

Skrivet av Tozzi:

Tror en frys eller kyl fort skulle gå sönder då, då stackars kompressorn får jobba för att kyla ner hela tiden. Räcker ju med temperaturen under marken, den kommer nog iaf aldrig över 20 grader vilket är svalare än luften i många fall.

Det krävs nog en väldigt lång slinga för att inte saturera marken och överhetta, några meter åtminstone. Med tillräckligt låg värmeutveckling funkar ju en kyl eller frys, men då känns det lämpligare att försöka sig på äkta kompressorkylning istället

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Det finns DIY lösningar där du gräver ner en slinga med kopparrör utomhus. Nån meter ner i backen och det fryser inte på vintern och det blir inte för varmt på sommaren. Sedan drar du upp slangar till datorn/det som skall kylas och pumpar igenom vätskan. Helt passivt om man bortser ifrån pumpen.

Ball idé, men knappast praktiskt att riva upp hela trädgården för att kyla datorn. xD Det fick man prova när man är rik och berömd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt kul!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Absolut den coolaste och snyggaste egengjorda vattenkylning jag har sett. Vill ha en själv

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ekner:

Nu har jag testkört! Se videon här: http://www.youtube.com/watch?v=zkW820zFiAM

Ber om ursäkt för den usla videokvaliten, ska se om mobilen inte låter mig få originalfilen på 720p in på datorn, det vore ju trevligt

Det var ingen dum ide

Ser jag att det körs via speedfan när ni mäter temps?

Permalänk

Jäligt ballt. Hade velat se något sätt att montera det ordentligt, om man nu ska använda det i en vanlig dator.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Ballt bygge!
Ser framför mig en reglerventil som reglerar flödet från inkommande vattenledning. Regulatorn har cpu temps som processvärde Och kanske en trycksensor i blocket som är kopplad till en begränsningsregulator.
Mäta flöde på framledning och returledning för läckage detektering?

Permalänk
Medlem

Nice!
Den fungera efteråt eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Nice!
Den fungera efteråt eller?

Efter vadå? Finns ju länkad video när det körs från vattenkranen.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Efter vadå? Finns ju länkad video när det körs från vattenkranen.

ursäkta jag missade den.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Coolt, i dubbel bemärkelse.

Permalänk
Medlem

Hur coolt som helst!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk

en liten brainstorming... dom som håller på med flytande kväve i ''Pots''
tänk om man skulle ha nån form av slutet system lite som en frys med kompressor, avkylning, tank, osv allt nerkylt till -200grader lite overkill men jädrar va iskallt det skulle va.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

en liten brainstorming... dom som håller på med flytande kväve i ''Pots''
tänk om man skulle ha nån form av slutet system lite som en frys med kompressor, avkylning, tank, osv allt nerkylt till -200grader lite overkill men jädrar va iskallt det skulle va.

Tyvärr skulle det nog vara sämre, då värmen stannar kvar och inte kan röra på sig. Du får alltså en mer isolerande effekt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Riktigt kul!

Skrivet av Windisch:

Absolut den coolaste och snyggaste egengjorda vattenkylning jag har sett. Vill ha en själv

Stort tack

Skrivet av Alle22:

Ser jag att det körs via speedfan när ni mäter temps?

Haha, du ser helt rätt! Send all the hate my way

Skrivet av HElephant:

Jäligt ballt. Hade velat se något sätt att montera det ordentligt, om man nu ska använda det i en vanlig dator.

Kika in här om ett litet tag så får du se, vi har jobbat på det

Skrivet av Stenull:

Ballt bygge!
Ser framför mig en reglerventil som reglerar flödet från inkommande vattenledning. Regulatorn har cpu temps som processvärde Och kanske en trycksensor i blocket som är kopplad till en begränsningsregulator.
Mäta flöde på framledning och returledning för läckage detektering?

Nåt sånt system skulle vara trevligt i en 24/7 rigg, just nu lämnar jag inte köket med systemet igång

Skrivet av lassep1l1s:

Coolt, i dubbel bemärkelse.

Skrivet av excepto:

Hur coolt som helst!

Tack o bock

Skrivet av jonatan80:

en liten brainstorming... dom som håller på med flytande kväve i ''Pots''
tänk om man skulle ha nån form av slutet system lite som en frys med kompressor, avkylning, tank, osv allt nerkylt till -200grader lite overkill men jädrar va iskallt det skulle va.

Det skulle vara jääävligt overkill, och svårt! Men du är såklart fri att prova, lägg upp resultaten i ett eget galleri

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vilka temps du kan uppnå med din FX CPU, önskar dig all lycka, ser fram emot att fortsätta följa det här projektet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hur har ni fått det tätt med det nya blocket? Och hur får ni vattnet att inte röra vid komponenterna bredvid kärnnorna?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicke505:

Ska bli kul att se vilka temps du kan uppnå med din FX CPU, önskar dig all lycka, ser fram emot att fortsätta följa det här projektet.

Det borde gå att få riktigt fina temps Tack så mycket!

Skrivet av Laggboxx:

Hur har ni fått det tätt med det nya blocket? Och hur får ni vattnet att inte röra vid komponenterna bredvid kärnnorna?

Silikon, massor av silikon!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av Ekner:

Det borde gå att få riktigt fina temps Tack så mycket!

blir det nån IHS i koppar ? om det blir nån skillnad om spåren var ca: 10mm djupa

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, blir bara bättre. Nu blev jag sugen på vattenkylning igen.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Gör det på AMD'n NU!

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem

Hade du bott i närheten så hade jag kunnat låna ut mitt Asus maxumus 2 formula kort så hade du kunnat pressa den till max
Den datorn ska snart pensioneras och tyvärr så ska kortet och det andra bli en speldator åt mina 5-6åriga syskon så dom får läras sig att det finns annat än WII

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

blir det nån IHS i koppar ? om det blir nån skillnad om spåren var ca: 10mm djupa

Det är möjligt att vi gör nåt sånt framöver, men just nu kör vi stenhårt med IHS-löst

Skrivet av CCWarlock:

Haha, blir bara bättre. Nu blev jag sugen på vattenkylning igen.

Trevligt att projektet inspirerar Vattenkylning är spännande grejer

Skrivet av NintendoRobin:

Gör det på AMD'n NU!

Betalar du om den pajjar?

Skrivet av Raffe:

Hade du bott i närheten så hade jag kunnat låna ut mitt Asus maxumus 2 formula kort så hade du kunnat pressa den till max
Den datorn ska snart pensioneras och tyvärr så ska kortet och det andra bli en speldator åt mina 5-6åriga syskon så dom får läras sig att det finns annat än WII
http://www.comptoir-hardware.com/images/stories/_cm/p45/maxim...

Vad sägs om ett byte? 6-åringar behöver väl inget överklockningsmonster?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Vad man alltid läst igenom åren och som många här inne redan sagt så måste vattnet ha en stor yta för att kyla effektivt.
Så bästa sättet är att få fram en form av munstyce som spolar vatten över ett gäng kanaler så som ni fräst från början fast extremt tunna och så många det bara går! för att maximera ytan som vattnet har kontakt med. sedan på andra sidan går vattnet ut.